Ir o contido principal

Historia de Europa

Docente da USC: Carlos Baliñas Pérez

N.º de créditos: 3

Introdución

Nesta materia preténdese achegar ao alumnado a un coñecemento global do proceso de conformación de Europa como unha realidade socio-política e un espazo de civilización, centrándose na definición inicial entre os anos 400 e 1500 como un marco social e cultural estruturado arredor do cristianismo e o feudalismo. Buscarase ofertar unha visión sintética, razoada e multicausal, que integre elementos políticos, económicos, sociais e culturais nun contexto de comprensión global dos procesos históricos pasados e da súa plasmación no presente.

Obxectivos

  • Ofertar ó alumno/a unha visión panorámica do proceso de formación histórica de Europa na época medieval, cunha especial incidencia na formación das tres grandes áreas culturais do mundo mediterráneo (Occidente, Bizancio, Islam) e a súa mutua interrelación, entre os séculos V e X.
  • Achegar ao alumnado á comprensión do proceso histórico polo que, entre os séculos XI e XIII, se artella a primeira civilización europea propiamente dita, arredor dos eixes Feudalismo e Cristianismo.
  • Permitir a comprensión do proceso histórico polo que esta primeira formación europea entra en crise nos séculos XIV e XV e se reformula baixo de novos presupostos.

Competencia

  • Capacidade de análise e síntese das diversas fontes de coñecemento da realidade histórica.
  • Recoñecemento da diversidade e a multiculturalidade e o compromiso ético a través do descubrimento do ser humano como suxeito da Historia. 

Contidos

A crise da Romanidade e a transición cara a un novo modelo social fundamentado no predominio das relacións privadas sobre das institucionais nas esferas económica, social e política. A identificación da sociedade coa cristiandade nos campos da moral e a cultura. As áreas de civilización árabe-islámica e bizantino-ortodoxa e a súa relación con Occidente. A construción dunha idea de Europa arredor do feudalismo, as monarquías nacionais e a Igrexa católica. A crise do modelo feudal e a evolución cara á sociedade moderna.

Metodoloxía

A docencia consistirá nunha exposición introdutoria polo profesor das grandes liñas de cada apartado para logo abrir paso a un debate en grupo que procure poñer en relación o legado do pasado coas realidades sociais, políticas e culturais actuais.

Os contidos expostos na aula se complementarán a través do Campus Virtual con materiais complementarios (mapas, vídeos, animacións etc.).

Sistema de avaliación

Avaliación continua baseada na asistencia e participación nas clases presenciais, a aportación ós debates en grupo en aula e ás actividades extra-aulares e o proceso de aprendizaxe persoal do alumno.

Bibliografía básica

Manuais recomendables:

  • ÁLVAREZ PALENZUELA, Vicente et al. (2002): Historia Universal de la Edad Media. Barcelona: Ariel.
  • BARTLETT, Robert (2003): La formación de Europa: conquista,colonización y cambio cultural, 950-1350. Valencia: Universitat de Valencia.
  • CHARPENTIER, Jean e LEBRUN, François (Eds.) (1998): Breve Historia de Europa. Madrid: Alianza.
  • GARCÍA DE CORTÁZAR. José Ángel e SESMA, José Ángel (2008): Manual de Historia Medieval. Madrid,: Alianza Editorial.
  • MITRE, Emilio (1995): Historia de la Edad Media en Occidente. Madrid: Cátedra.
  • NIETO SORIA, José Manuel (2016):  Europa en la Edad Media. Madrid: Akal.
  • NOVOA, Feliciano e VILLALBA, Javier (2012): Historia de Europa a través de sus documentos. Barcelona: Lunwerg.
  • WICKHAM, Chris (2017): Europa en la Edad Media: una nueva interpretación. Barcelona: Crítica.

Outras obras de consulta:

  • KINDER, Herman e HILGEMANN, Werner (2006): Atlas histórico mundial (I). Madrid. Istmo.
  • MACKAY, Angus e DITCHBURN, David (Eds.) (2011): Atlas de Europa Medieval. Madrid: Cátedra.
  • VV.AA. (1994): Atlas "The Times" de Historia de la Humanidad. Barcelona: GSC.
Os contidos desta páxina actualizáronse o 20.07.2023.