Créditos ECTS Créditos ECTS: 3
Horas ECTS Criterios/Memorias Clase Expositiva: 25 Clase Interactiva Seminario: 5 Total: 30
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia ordinaria de Cuarto Ciclo
Departamentos: Departamento externo de 4º Ciclo
Áreas: Área externa de 4º Ciclo
Centro IV Ciclo
Convocatoria: Segundo semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable | (Si)
XERAL
Promover e facilitar o uso do cinefórum como proceso formativo entre o alumnado do IV Ciclo.
ESPECÍFICO
Presentar, visionar e debater diferentes temáticas asociadas a unha/s película/s.
1. Introdución: O sentido da materia no Plan de Estudos.
2. Pedagoxía Mesoaxiológica: O cinema como medio para educar.
3. Análise de mostras fílmicas: Presentar, Visionar, Reflexionar e Debater.
4. Historia de España, cinema social, películas premiadas etc.)/ etc.) asociadas a diferentes temáticas.
ARASA, D. y ALMACELLAS, Mª Á. (2011). I Congreso Cine y Educación. Más allá del entretenimiento. El foco en el corazón. La educación de la afectividad a través del cine. Asociación CinemaNet. www.cinemanet.info/wp-content/uploads/2012/03/e- Book_FINAL.pdf
BUITRAGO RUBIRA, M. J. y PEREIRA DOMÍNGUEZ, M. C. (2016). Cine para educar en
valores Revista Padres y Maestros (P&M), 366, 25-33.
https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5568494
CALVO IGLESIAS, E. y VERDEJO RODRÍGUEZ, A. (2018). Literatura y cine para visibilizar a las científicas. En: P. Membiela, N. Casado, Mª I. Cebreiros, y M. Vidal (Eds.). Nuevos desafíos en la enseñanza superior=Novos desafíos no ensino superior" (pp. 101-1105). Educación Editora. http://hdl.handle.net/10347/17014
CALVO IGLESIAS, E y VERDEJO RODRÍGUEZ, A. (2019). El cine, un recurso didáctico para la introducción de la perspectiva de género. Revista de Investigación Educativa Universitaria, 2(1), 58-73. http://hdl.handle.net/10347/31909
CARIDE GÓMEZ. J. A. y TRILLO ALONSO, F. (Dirs.) (2010). Dicionario Galego de Pedagoxía. Guías A-Z. Vigo: Xunta de Galicia e Editorial Galaxia.
CINE Y SALUD (2000). Guías Didácticas. Zaragoza. Gobierno de Aragón. DIOS, M. (2001): Cine para convivir. ToxoSoutos.
FOLGAR DE LA CALLE, J. M. y MARTÍN SÁNCHEZ, R. (2008). Cine en feminino: As
mulleres de I. Bollaín». SÉMATA, Ciencias Sociais e Humanidades, 20, 409-424. http://hdl.handle.net/10347/4535
GARCÍA ARIAS, T. (2020). Cine y educación. Una propuesta didáctica. Making of: Cuadernos de Cine y Educación, 150, 13-19.
GARCÍA PEDREIRA, R., y NEIRA RODRÍGUEZ, M. (2022). Mujeres delante y tras la pantalla en largometrajes de animación premiados. Con A De Animación, 15, 132-
151. http://hdl.handle.net/10347/30544
GUTIÉRREZ, Mª C.; PEREIRA, M. C. y VALERO, L. F. (2006). El cine como instrumento de alfabetización emocional. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 18, 229-
260. https://gredos.usal.es/jspui/handle/10366/71874
GUTIÉRREZ, Mª C. Y PEREIRA, Mª C. (2014). ARRUGAS. FILMOTECA PADRES Y
MAESTROS. REVISTA Padres y Maestros (P&M), 360, 1-4. http://revistas.upcomillas.es/index.php/padresymaestros/article/view/47…
GUTIÉRREZ, Mª C. y PEREIRA, Mª C. (2020). El Olivo. Filmoteca Padres y Maestros. Revista Padres y Maestros, (P&M), 384, 1-4.
https://revistas.comillas.edu/index.php/padresymaestros/article/view/15… GUTIÉRREZ, M. C. y PEREIRA, C. (2023). El agente topo. Revista Padres y Maestros
(P&M), 393, 42-45.
INSTITUTO PEDAGÓGICO PADRES Y MAESTROS (2003): Cine y Transversales. Treinta películas para trabajar en el aula. Mensajero.
LONGUEIRA MATOS, S., y PEREIRA DOMÍNGUEZ, C. (2014). El último concierto. Revista Padres y Maestros (P&M), 358, 1-4.
https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4789918
PEREIRA DOMÍNGUEZ, M. C. (2005a). Cine y Educación Social. En Revista de Educación.
MEC. Número extraordinario. -Educación no formal, 338, 207-230.
PEREIRA DOMÍNGUEZ, M. C. (2005b). Los valores del cine de animación. Propuestas pedagógicas para padres y educadores. PPU.
PEREIRA DOMÍNGUEZ, M. C. (2007). Mesa Redonda-Cine-Fórum: Achegas desde o cine á educación social para a comprensión e a sensibilización cara aos esquecidos. Actas da 2ª Escola de Primaveira:”Educación Social e Servizos Sociais”. (pp. 99-120). Editorial Colexio de Educadoras e Educadores Sociais de Galicia (CEESG) [Publicación en formato libro e CD].
PEREIRA, M C. (2010). El cine como ámbito de educación: la educación “por” y “par
• SABER: Coñecementos e contextualización do saber APTITUDES, COÑECEMENTO TÉCNICO sobre o cinema e o seu uso coma medio de ensino-aprendizaxe. (Cinefórum)
• SABER FACER: SABERES PRÁCTICOS: Como realizar un cinefórum. HABILIDADES E DESTREZAS adquiridas coa presentación, visionado, reflexión e debate dunha/s mostra/s fílmica/s.
• SABER SER E ESTAR: SER: Proxecto vital: actitudes, VALORES e CREENZAS intrapersonales vinculadas ás temáticas. ESTAR: COMPORTAMENTO INDIVIDUAL E GRUPAL. Grao de autonomía, participación. Competencias de desenvolvemento interpersoal: Motivación, autocrítica, traballo en equipo, …
A metodoloxía docente está adaptada ao modelo do Espazo Europeo de Educación Superior (EEES) con sesións de aula expositivas (teóricas) sobre cinema como recurso/medio (Pedagoxía Mesoaxiológica) e presentación das películas a visionar e interactivas (realización do cinefórum) como Prácticas de Aula) coa finalidade de que o alumnado asuma o protagonismo e a implicación no proceso de ensino-aprendizaxe onde a motivación e a participación activa son elementos fundamentais. A metodoloxía identifícase como o conxunto de oportunidades e condicións que se ofrecen aos estudantes para promover o seu proceso de ensino-aprendizaxe. Caracterizase por ser activa, participativa, colaborativa, cooperativa segundo requírano as actividades.
En correspondencia coas actividades programadas e co plan de traballo proposto, e en harmonía cos obxectivos, os contidos e a metodoloxía e os recursos dispoñibles, a avaliación dos estudantes estará baseada nas cualificacións que obterán nas contribucións escritas que realicen, participación e calidade das achegas nas sesións de clase teóricas e prácticas que se programen e nos traballos que se presenten.
A asistencia e participación activa nas clases terase en conta na nota final da materia (40% = 4.00 puntos como máximo) segundo o Regulamento de asistencia a clase nos ensinos oficiais de grao e #máster da Universidade de Santiago de Compostela (apartado b)), aprobado en Consello de Goberno con data de 25 de novembro de 2024, onde di: Ponderarase na cualificación final ou parcial, nunha porcentaxe previamente establecida.
A entrega das fichas cinematográficas individuais e grupais: reflexión, debate e preguntas (60% = 6 puntos como máximo) que van asociadas á realización do cinefórum.
Tod@s l@s alumn@s teñen dereito a revisar os seus traballos, prácticas de aula e exames coas profesoras da materia.
3 créditos ECTS
Materia cuadrimestral-semestral 2h de clase á semana: Clases expositivas (O cinema como recurso e presentación de filmografías) e/o Clases interactivas (Prácticas de Aula: Realización do cinefórum)
Realización do traballo individual e grupal asociado ás mostras fílmicas.
Titorías 6 h á semana
Asistencia e participación en clase
Realización dun traballo constante ao longo do cuadrimestre-semestre para acometer, segundo as normas da acción formativa, e entregar todas as actividades discente nos prazos que se fixen.
Liquidar as dúbidas na aula e nas titorías.
ASISTENCIA A CLASE
O Consello de Goberno do 25 de novembro de 2024 aprobou o Regulamento de asistencia a clase nos ensinos oficiais de grao e #máster da Universidade de Santiago de Compostela.
O sistema de avaliación que se estableza na programación docente ponderará na cualificación final, nunha porcentaxe previamente establecida (40%).
RESPONSABILIDADE AMBIENTAL
En relación aos traballos persoais ou de grupo que se realicen para a materia ter en conta as seguintes indicacións:
- Evitar tapas de plástico ou outros envoltorios externos innecesarios.
- Sempre que sexa posible empregar grampas en lugar de encanutillados.
- Imprimir a dúas caras en calidade “aforro de tinta”.
- Non empregar folios en branco como separadores de capítulos ou partes.
- Evitar anexos que non teñan referencia directa cos temas desenvolvidos.
PERSPECTIVA DE XÉNERO
En atención a criterios de igualdade de Xénero no ámbito universitario, recoméndase facer un uso da linguaxe non sexista tanto no traballo cotián da aula como nos traballos académicos encomendados. Pódese obter información respecto diso na ligazón: http://www.usc.es/export/sites/default/gl/servizos/oix/descargas/lingua… ado_WEB_USC.pdf
LINGUAXE INCLUSIVA
Uso de a Guía para o emprego de unha linguaxe inclusiva en a USC (2018). https://xornalistas.gal/web/uploads/novas_adxuntos/adxunto/fa5/5c013549…- guialinguaxeinclusiva_opt2.pdf
COMUNICACIÓN INSTITUCIONAL NA USC
- A necesidade de que o alumnado empregue necesariamente o correo electrónico da USC (@rai.usc.es) na súa comunicación co profesorado.
UTILIZACIÓN DO MÓBIL NA aula
"Queda restrinxido o uso de teléfono móbil na aula ao seu emprego como instrumento de traballo seguindo as indicacións dadas polo/a docente, responsabilizándose ao alumnado das consecuencias legais e académicas que poidan derivarse dun emprego non adecuado do mesmo".
OUTRAS RECOMENDACIÓNS
- Obrigatoriedade de empregar as ferramentas tecnolóxicas institucionais: Campus Virtual, Microsoft Office 365, e outras facilitadas pola facultade e autorizadas como institucionais pola universidade (Lifesize etc.)/ etc.).
- Ter en conta que o proceso de ensino-aprendizaxe (clases e titorías) é un proceso privado, enténdese por privado un proceso de comunicación e intercambio entre o/a docente e o estudantado matriculado na materia.
- Entrega de traballos realizados polo alumnado será preferentemente a través da aula virtual. Protección de datos: Seguirase a normativa de referencia que pode ser consultada en: https://www.usc.gal/es/politica-privacidade-proteccion-datos.
- #Ante a realización fraudulenta de exercicios/traballos ou probas (exames) indicar que “Para vos casos de realización fraudulenta de exercicios/traballos ou probas (exames) será de aplicación o recolleito na Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións”.
María Del Carmen Gutierrez Moar
- Departamento
- Departamento externo de 4º Ciclo
- Área
- Área externa de 4º Ciclo
- Teléfono
- 881813887
- Categoría
- Profesor/a área externa
María Del Pilar Riveiro López
Coordinador/a- Departamento
- Departamento externo de 4º Ciclo
- Área
- Área externa de 4º Ciclo
- Teléfono
- 881815039
- Categoría
- Profesional área externa_máx. 30 h