Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Horas de Titorías: 4 Clase Expositiva: 50 Clase Interactiva: 26 Total: 80
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Campus Sur
Áreas: Centro Superior de Hostalería
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable
Preténdese, como obxectivo xeneral, dar unha visión global da explotación e xestión dos establecementos de aloxamento, tipoloxías, evolución histórica, desenvolvemento en España e futuro do sector.
Por unha banda, analízase a xestión propia da área de aloxamento, vendas e atención ao cliente (interno e externo) como: a organización do departamento, os postos de traballo cos seus perfís, os horarios e quendas, a xestión das reservas e a súa repercusión na produción do hotel, o coñecemento e aplicación dos principais indicadores do Revenue management e manexo de políticas e procedementos de pricing, etc.…
Un tema, que afecta a todo establecemento e que merece atención especial, é a xestión da calidade, a cal se considera fundamental como arma de retención, aseguramento e fidelización dos nosos clientes. Asegurar a calidade é un obxectivo básico no sector hostaleiro #ante un consumidor cada vez máis comprometido coa información dispoñible e as opinións de terceiros á hora de planificar e realizar as súas viaxes. Ademais, a normativa vixente é estrita respecto diso, polo que, adaptar os procesos de negocio e a metodoloxía para cumprir as devanditas directrices pode ser un traballo custoso se se descoñecen os requisitos fundamentais.
A calidade hostaleira ten que ver coa excelencia no trato aos hóspedes, coa dispoñibilidade e acceso dos empregados, e con moitos outros factores, pero é, sen dúbida, a relación calidade-prezo a que nos diferenciará dos nosos competidores #ante os nosos clientes.
Por outra banda, os xestores necesitan implantar sistemas de control para o seguimento económico da actividade e os seus resultados que lle permitan coñecer en cada momento como están a actuar os diversos servizos e en que grao están a contribuír ao éxito económico da empresa.
Nesta liña, o alumno/para traballará co Sistema Uniforme de Contas para a Industria do Aloxamento (USALI) como base informativa para o control da xestión nos establecementos hostaleiros. Igualmente introducirase ao estudante na preparación, confección, análise, desenvolvemento e control dos orzamentos do hotel, como unha das ferramentas máis importantes de que dispón a empresa para alcanzar os seus obxectivos.
Por tanto os obxectivos prioritarios da materia serán:
• Comparar a evolución dos aloxamentos turísticos ao longo da historia. Contrastar o desenvolvemento do sector turístico desde a súa aparición como fenómeno de masas, ata o seu papel actual como sector estratéxico na economía nacional.
• Diferenciar os modelos de xestión hostaleira. Identificar e interpretar a estrutura do departamento de aloxamento, a través das súas diferentes áreas e as súas organigramas correspondentes. Deseñar e familiarizarse cos cadros horarios, os descansos e vacacións de todo o persoal.
• Interpretar a evolución do concepto de calidade ao longo da historia e a súa importancia como vantaxe competitiva. Aplicar o criterio de calidade total na xestión de empresas de aloxamento.
• Estimar as vantaxes dunha óptima xestión de reservas e inventario na industria hostaleira. Definir e aplicar ferramentas e políticas para a fixación de prezos como estratexia de posicionamento.
• Recoñecer, analizar e aplicar os principais indicadres de revenue management, a terminoloxía profesional e os conceptos básicos relacionados coa dirección (management), xestión e explotación de negocios de aloxamento turístico.
• Saber identificar e clasificar os principais tipos de custos, elaborar un orzamento de explotación e integrar os datos de explotación en base ao sistema uniforme de contas para a industria hostaleira (USALI). Adquirir unha visión teórica e práctica do sistema USALI como ferramenta de xestión.
1. Introdución. Os aloxamentos turísticos. Historia e evolución.
2. Control, xestión e organización departamental.
3. Control de custos.
4. Fixación de prezos na industria hostaleira.
5. Xestión de reservas e Indicadores clave.
6. Usali e Sistema ABC. Xestión orzamentaria. Análise de resultados de explotación. Casos prácticos.
o Bibliografía básica
Os contidos da materia están recollidos nas presentacións que poden atopar no campus virtual; é esencial que accedan habitualmente, pois é nesta plataforma onde se comparten materiais didácticos e organización da materia.
o Bibliografía complementaria
- Amat Salas, Campa-Planas, f. (2011). Contabilidad, control de gestión y finanzas de hoteles. Editorial Profit.
- Amat Y Soldevila (2000). Contabilidad y Gestión de Costes. Editorial Profit.
- Axencia de turismo de galicia. Decreto 57/2016, de 12 de mayo, por el que se establece la ordenación de los establecimientos hoteleros.
- Baujín, Vega y Armenteros (2001). Diseño y aplicación de un sistema de costo basado en actividades en instalaciones hoteleras. II Congreso de la Asociación Española de Contabilidad Directiva. León.
- Blasco Peris, Albert. (2011). Gestión de Alojamientos. Universitat Oberta de Catalunya.
- Campa-Planas, F. (2005). La contabilidad de gestión en la industria hotelera: Estudio sobre su implantación en las cadenas hoteleras en España. Tesis doctoral Universidad Rovira i Virgili. Reus.
- Campas-Planas y Banchigri (2016). Estudio sobre la homogeneidad en la aplicación del USALI en el sector hotelero. Cuadernos de turismo, nº37; pp 17-35.
- Sánchez Mateos (1999). Adaptación del “Uniform System” a los Hoteles en España. Editorial Puzzle, Madrid.
- Sánchez Rebull, Victoria. (2004) Diseño e implantación del sistema “activity based Costing” en el sector hotelero: estudio de un caso. Universidad Rovira y Virgili.
- Schmidgall, R. S. (1998): The new lodging scoreboards: the USALI. Focus: the balance sheet. The Bottomline. The Journal of HFTP, vol. 13, nº 4, pp. 67-78.
- Talón, Pilar, González, Lydia, Segovia, Mónica. (2012). Yield Revenue Management en el Sector Hotelero. Estrategias e implantación. Delta Publicaciones.
Básicas e Xerais
B1.Que os estudantes demostrasen posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que parte da base da educación secundaria xeral e adóitase atopar a un nivel que, aínda que se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo (a xestión e dirección de empresas hostaleiras).
B2.Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo (ámbito das empresas hostaleiras).
B3.Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes, de índole social, científica ou ética (normalmente no seu campo de estudo).
B4.Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, metodoloxías, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado, tanto mediante comunicación oral como escrita no seu ámbito de estudo.
B5.Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía en todo tipo de contextos.
G1.Formar profesionais que sexan capaces de desempeñar tarefas de xestión e dirección nas organizacións empresariais hostaleiras, desenvolvendo habilidades de liderado, cunha clara orientación de servizo ao cliente, alta capacidade de adaptación permanente e innovación e orientación a resultados nas diferentes áreas do sector, favorecendo o desenvolvemento sostible e respectando a diversidade e multiculturalidad: Organizar e analizar a información, identificar oportunidades, definir obxectivos e estratexias, planificar, deseñar e asignar recursos, dirixir e motivar persoas, resolver problemas e tomar decisións, alcanzar obxectivos e avaliar resultados.
Transversais
• T1-Capacidade de xestión da información, análise e síntese.
• T2-Capacidade de organización e planificación.
• T4-Coñecementos de linguas estranxeiras relativos ao ámbito de estudo.
• T5-Resolución de problemas e toma de decisións.
• T6-Traballo en equipo.
• T10-Razoamento crítico, compromiso ético e social.
• T11-Aprendizaxe autónoma permanente e adaptación a novas situacións.
• T14-Motivación pola mellora continua da calidade e a sustentabilidade ambiental .
• T17-Capacidade para poñer en práctica os coñecementos con perspectiva social e de crecemento.
• AV/AV3-Respecto, tolerancia e responsabilidade persoal e profesional.
• AV/AV4-Autoconfianza e seguridade.
Específicas
E1-Comprender os principios do turismo e analizar a súa dimensión económica, así como o seu carácter dinámico e evolutivo.
E2-Recoñecer as principais estruturas político-administrativas turísticas e os principais axentes turísticos, nos que se enmarca a actividade hostaleira.
E4-Ter unha marcada orientación de servizo ao cliente.
E5-Analizar, sintetizar e resumir a información económico-patrimonial das organizacións hostaleiras.
E7-Definir obxectivos, estratexias e políticas de comercialización das empresas do sector hostaleiro.
E8-Dirixir e xestionar os distintos tipos de organizacións hostaleiras.
E10-Comprender o marco legal e fiscal que regula as actividades hostaleiras.
E12-Coñecer e aplicar o procedemento operativo do ámbito do aloxamento.
E15-Planificar e xestionar os recursos humanos das organizacións do sector hostaleiro.
A materia expón unha aprendizaxe complementaria entre a formación académica no Centro (clases no CSHG) e posteriormente nunha contorna profesional de prácticas externas en empresas.
Clases teórico–prácticas no CSHG
•Clase maxistral participativa: Con esta metodoloxía promóvese o coñecemento por comprensión. O alumno/para asume a responsabilidade e protagonismo da aprendizaxe, tentando xerar a necesidade de seguir aprendendo coa creación dun ambiente de traballo persoal e colaborativo entre todo o alumnado.
•Método do Caso: Preséntase ao alumno/a un problema real complexo que lle vai a permitir enlazar a teoría coa práctica e transferir os seus coñecementos a unha situación real. Levaráse a cabo na clase facendo que o alumno/para participe de forma activa nel.
•Conferencias: Poderase convidar a profesionais do sector para dar charlas sobre aspectos concretos dalgún dos temas que forman a materia.
O sistema de avaliación terá en conta todas as actividades realizadas polo alumnado que se indiquen a continuación, en cada unha das oportunidades para superar a materia. O alumnado que non supere a materia na primeira oportunidade terá dereito a unha segunda oportunidade, que será a que figure no expediente académico no caso de que a cualificación alcanzada fose superior.
Primeira oportunidade ordinaria:
A avaliación do alumno/a realizarase seguindo un proceso de avaliación continua baseado na realización de probas teórico–prácticas, o que permitirá valorar a evolución do proceso de aprendizaxe e a adquisición de competencias por parte do alumno/a.
Aspectos para avaliar e ponderacións:
• Probas de avaliación continua (PEC) de teoría (2) durante o curso con preguntas para desenvolver, tipo test ou exercicios de relacionar conceptos aplicados á práctica. Ponderación do 90% (PEC 1 = 20% / PEC 2 = 70%).
• Avaliación de traballos (Proxecto Periscopio) / exercicios prácticos e estudo de casos propostos en clase. Ponderación 10%
Os alumnos que en base aos requisitos anteriores obteñan unha cualificación igual ou superior a 5, terán dereito á non realización do exame final, converténdose a cualificación da avaliación continua na nota final da materia en 1ª convocatoria.
No caso de que o/a alumno/a non cumpra estes requisitos, a media do control continuo supoñerá un 60% da súa nota e o exame final o 40%. En caso de non alcanzar un 4 no exame final, non fará media coa nota da avaliación continua e a nota final da materia será a nota obtida no exame final. A nota para superar a materia será como mínimo 5.
No CSHG a asistencia a clase é obrigatoria e parte importante da formación do alumno/a, polo que as ausencias repetidas ás actividades presenciais consideraranse unha falta de rendemento e por tanto afectarán á cualificación da materia, do seguinte modo:
•Cómputo total de horas presenciais 80 horas: 30% de ausencias e penalización de -1 punto (24 horas); 60% de ausencias e penalización de -2 puntos (48 horas).
•Se o alumno/para alcanza un 80% de ausencias sobre o total das horas presenciais (80 horas), a materia considerarase suspensa cunha cualificación de 0.
O plaxio e ou uso indebido das tecnoloxías na realización de tarefas e ou probas será penalizado na avaliación, segundo indica o Regulamento Interno.
* Segunda oportunidade extraordinaria:
Nesta situación non se ten en conta a avaliación continua, considerando única e exclusivamente a nota obtida no exame final. A nota para superar a materia será como mínimo 5.
* Segunda e posteriores convocatorias: sistema de avaliación para alumnado repetidor:
En posteriores convocatorias, en cada unha das súas dúas oportunidades, a avaliación consistirá nun exame final, cuxa nota supoñerá o 100% da cualificación. A nota para superar a materia será como mínimo 5.
As actividades formativas e a súa dedicación en horas serán as seguintes:
•Clases maxistrais- expositivas (50 horas), clases interactivas-análises de problemas e estudo de casos (15 horas), clases interactivas-traballos grupais e debates (11 horas), titorías e exames (4 horas) e traballo autónomo do estudante (100 horas).
Todo o referente á organización do traballo no hotel viuse nas prácticas do primeiro e segundo curso vinculadas aos departamentos de alimentos e bebidas e aloxamento, polo que a súa experiencia de primeiro e segundo ano,facilitan a visión global do establecemento hostaleiro e permite un enfoque cara á xestión do mesmo.
A asistencia e participación ás clases facilitan o entendemento e estudo da materia; os exemplos e experiencias comentados nas sesións maxistrais axudan a dimensionar os conceptos teóricos.
Fátima Aguión Costoya
Coordinador/a- Departamento
- Campus Sur
- Área
- Centro Superior de Hostalería
- Teléfono
- 981542556
- Correo electrónico
- fatima.aguion.costoya [at] usc.es
- Categoría
- Non Aplicable