Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 30 Clase Interactiva: 18 Total: 51
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Bioquímica e Bioloxía Molecular
Áreas: Bioquímica e Bioloxía Molecular
Centro Facultade de Ciencias
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable
Con esta materia pretendemos que os alumnos logren:
- Describir e interpretar os cambios bioquímicos que ocorren nun amplo rango de patoloxías, e explicar os mecanismos moleculares implicados nestes cambios.
- Mostrar como se determinan no laboratorio clínico os marcadores moleculares e bioquímicos asociados ás diferentes patoloxías.
- Avaliar de forma crítica como se poden aplicar eses marcadores no diagnóstico e no prognóstico das enfermidades.
Teoría:
Tema 1: Introdución á Bioquímica Clínica.
Tema 2: Análise da homeostase do medio interno e as súas alteracións.
Tema 3: Métodos de determinación de aminoácidos, hidratos de carbono e lípidos.
Tema 4: Análise do sangue e as súas alteracións.
Tema 5: Análise da función hepática.
Tema 6: Análise da función renal.
Tema 7: Metabolopatías dos hidratos de carbono.
Tema 8: Metabolopatías dos lípidos.
Tema 9: Metabolopatías das proteínas.
Tema 10: Metabolopatías dos ácidos nucleicos.
Prácticas:
O alumnado deberá seguir os protocolos proporcionados polo docente para realizar a determinación de distintos parámetros bioquímicos sobre mostras biolóxicas e analizar os resultados obtidos no contexto dun caso clínico.
-Determinación de glicosa e de fosfatasa alcalina (ALP) en soro con métodos enzimáticos.
-Análise de ouriños, sangue e feces. Hematoloxía clínica e outras determinacións.
-Interpretación e discusión dos resultados obtidos ao longo das prácticas.
Seminarios:
1.- Presentación de temáticas, instrucións e organización de grupos para a elaboración de traballos.
2.- Presentación oral de traballos por parte do alumnado e debate.
3.- Presentación oral de traballos por parte do alumnado e debate.
Tutorías:
Estarán dirixidas ao estudo de casos e resolución de problemas no contexto da bioquímica clínica.
Os recursos bibliográficos aquí presentados non son de lectura obrigatoria para superar a materia. Trátase de referencias e material de apoio para afondar nos contidos traballados ao longo da materia.
Baynes, J. & Dominiczak, M (2019). Bioquímica médica (5ª ed.). Elsevier España. ISBN: 9788491134114.
Bishop (2006). Química clínica: Principios, procedementos e correlacións. McGraw-Hill / Interamericana de México. ISBN: 9789701057667.
García García-Saavedra, M. J., Vicente García, J. C., & D'Ocon Navaza, M. do C. (2005). Fundamentos e técnicas de análise bioquímica (Ciclos formativos sanidade). Edicións Paraninfo. ISBN: 9788497323314.
Gaw, A. (2014). Bioquímica clínica (5ª ed.). Elsevier España. ISBN: 9788490227862.
González de Buitrago, J. M., & Medina Jiménez, J. M. (2001). Patoloxía molecular. McGraw-Hill / Interamericana de España. ISBN: 9788448603366.
Lieberman, M., & Peet, A. (2017). Marks' Basic Medical Biochemistry: A Clinical Approach (5ª ed.). Lippincott Raven. ISBN: 9781496324818.
Meisenberg, G., & Simmons, W. H. (2018). Principios de bioquímica médica (4ª ed.). Elsevier España. ISBN: 9788491132974.
H/D13 - Aplicar adecuadamente os coñecementos e técnicas adquiridos nas diferentes materias do título para analizar unha situación ou concepto complexos e atopar unha maneira de liquidalos. TIPO: Habilidades ou destrezas
H/D06 - Analizar e avaliar de forma crítica os marcadores xenéticos, moleculares e bioquímicos asociados ás diferentes patoloxías e trazos de interese. TIPO: Habilidades ou destrezas
H/D08 - Planificar e utilizar os principais métodos experimentais dirixidos á análise da actividade biolóxica, técnicas de illamento, caracterización de moléculas biolóxicas, desenvolvemento de sistemas terapéuticos e avaliación de substancias activas. TIPO: Habilidades ou destrezas
Comp03 - Desenvolver a capacidade de identificar e corrixir as desigualdades por razóns de xénero, socioeconómicas etc. TIPO: Competencias
Comp05 - Colaborar en equipos interdisciplinares en calquera ambiente de traballo, partindo do coñecemento da contorna e da normativa legal vixente. TIPO: Competencias
Con04 - Demostrar o coñecemento das bases químicas que permiten o deseño de calquera técnica experimental necesaria para a análise de moléculas. TIPO: Coñecementos ou contidos
Con06 - Comprender en profundidade os principais procesos fisiolóxicos e metabólicos dos organismos multicelulares, así como identificar e explicar as bases moleculares e a regulación dos devanditos procesos. TIPO: Coñecemento ou contidos.
A adquisición da formación básica do alumnado realizarase mediante docencia expositiva, docencia interactiva e a realización de traballos.
A docencia expositiva impartirase a través de clases maxistrais (30h), nas que se explicarán os fundamentos teóricos da materia axudándose dos medios audiovisuais e doutro tipo que considere o profesor. Estas clases teñen especial relevancia, xa que o alumnado adoita ter escasos coñecementos previos. Procurarase a participación activa do alumno, que será incentivado a intervir continuamente (debates e estudo de casos).
A docencia interactiva realizarase mediante prácticas de laboratorio e seminarios nos que se presentarán traballos.
As prácticas da materia (15h) servirán para ilustrar os contidos teóricos e estarán orientadas principalmente a que o alumno adquira habilidades e experiencias prácticas.
Os seminarios permitirán propor actividades individuais ou en grupo que fomentarán a participación do alumnado desde un enfoque crítico e argumentativo. Ao mesmo tempo, a limitación no número de asistentes facilitará as intervencións individuais desde distintas perspectivas, favorecendo a adquisición de habilidades útiles para acadar os obxectivos fixados.
Finalmente, realizaranse titorías para aclarar problemas particulares de cada estudante e facilitar o seguimento da materia.
Ademais, os estudantes realizarán un traballo en grupo, presentarán os contidos con apoio audiovisual e de pizarra, e finalmente discutirán eses contidos dunha maneira crítica e construtiva.
En todo momento empregarase como apoio á docencia o Campus Virtual da USC. O curso virtual permite ao alumnado acceder a todos os contidos impartidos, así como dispor de información relativa á materia, programas, horarios, seminarios, titorías, etc.
A avaliación cumpre unha función diagnóstica e formativa. Teranse en conta 3 apartados: (1) coñecementos teóricos, (2) prácticas e (3) presentación de traballos. O criterio de avaliación é competencial (avaliaranse os resultados de aprendizaxe establecidos no programa e sempre se disporá de ferramentas de retroalimentación).
-1. VALORACIÓN DOS COÑECEMENTOS TEÓRICOS (60% da cualificación final, OPCIONALMENTE complementaria á avaliación continua). O exame final será único, cunha data asignada polo Centro e coñecida antes do inicio do Curso Académico.
AVALIACIÓN CONTINUA
Na oportunidade ordinaria, o alumnado DEBERÁ OPTAR por unha das seguintes opcións:
Opción 1: Avaliación continua
a) Realizarase un seguimento continuado mediante unha proba ao final de cada sesión de titoría (preguntas tipo test u otros). A suma das notas suporá o 30%.
b) Na data prevista no calendario de exames, realizarase unha proba escrita con 3 a 5 preguntas de resposta curta, desenvolvemento, interpretación de esquemas…, que suporá o 30%.
Para APROBAR é OBRIGATORIO acadar unha nota mínima de 4,5 sobre 10 na suma das catro probas.
Opción 2: Avaliación mediante exame final
Avaliarase mediante unha proba única na data oficial. Constará dunha parte tipo test e outra con 3 a 5 preguntas de resposta curta, desenvolvemento, interpretación de esquemas.
Para APROBAR é OBRIGATORIO superar o exame cunha nota mínima de 4,5 sobre 10.
Competencias avaliadas: H/D06, Con04, Con06.
-2. VALORACIÓN DOS COÑECEMENTOS PRÁCTICOS (20% da cualificación final).
a) Actitude, interese, traballo nas clases prácticas e resultados: 10%.
b) Exame final das prácticas: 10%.
Competencias avaliadas: H/D13, H/D06, H/D08.
-3. VALORACIÓN DA PARTICIPACIÓN ACTIVA E PRESENTACIÓN DE TRABALLOS (20% da cualificación final).
Valorarase a estrutura do traballo, calidade da información e presentación oral.
Competencias avaliadas: Comp03, Comp05, Con06.
A materia confire 6 créditos ECTS e implica 150 horas de traballo (25 horas/ crédito ECTS). As horas de traballo repártense en 99 horas de traballo persoal (66%) e 51 horas de traballo presencial (34%).
O traballo persoal divídese en:
-Estudo individual: 70 horas
-Memoria de prácticas: 12 horas
-Revisión de bibliografía: 6 horas
-Elaboración de traballos, estudo de casos e problemas: 9 horas
-Realización de probas de avaliación: 2 horas
O traballo presencial divídese en:
-Clases maxistrais: 30 horas
-Seminarios: 3 horas
-Prácticas: 15 horas
-Titorías en grupo: 3 horas
Recoméndase a asistencia ás clases teóricas e a resolución de dúbidas nas titorías. Levar a materia ao día e afondar nos contidos das clases teóricas coa bibliografía recomendada. É recomendable asistir á revisión dos exames.
É unha materia integradora con múltiples aplicacións prácticas, polo que se recomenda ter superado previamente bioquímica e fisioloxía.
Os idiomas de docencia son castelán e galego.
A cualificación da 2ª oportunidade realizarase con base nos resultados dun exame final similar ao da 1ª convocatoria e nas cualificacións dos demais apartados, que se conservarán nas dúas oportunidades. Se un alumno repite a materia poderá conservar, se así o desexa, a nota destes apartados.
Só se cualificará como “Non presentado” a aqueles alumnos que non realicen ningunha actividade durante o curso.
Saskia Camille Flament Simon
Coordinador/a- Departamento
- Bioquímica e Bioloxía Molecular
- Área
- Bioquímica e Bioloxía Molecular
- Correo electrónico
- saskia.flament [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Axudante Doutor LOU
Martes | |||
---|---|---|---|
09:00-10:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | 2P AULA 4 SEGUNDA PLANTA |
Mércores | |||
09:00-10:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | 2P AULA 4 SEGUNDA PLANTA |
20.01.2026 10:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | 2P AULA 2 SEGUNDA PLANTA |
20.01.2026 10:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | 2P AULA 5 SEGUNDA PLANTA |
12.06.2026 10:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | 2P AULA 2 SEGUNDA PLANTA |
12.06.2026 10:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | 2P AULA 5 SEGUNDA PLANTA |