Créditos ECTS Créditos ECTS: 3
Horas ECTS Criterios/Memorias Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 9 Clase Interactiva: 10 Total: 22
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Máster RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Produción Vexetal e Proxectos de Enxeñaría
Áreas: Proxectos de Enxeñaría
Centro Escola Politécnica Superior de Enxeñaría
Convocatoria: Segundo semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable | 1ro curso (Si)
Coñecer os procesos básicos que se desenvolven na área funcional de xestión de riscos do proxecto. Coñecer as bases dunha metodoloxía de xestión de riscos aplicable a calquera tipo de proxecto.
Coñecer as técnicas de identificación de riscos de uso máis frecuente. Coñecer as técnicas de análises de riscos de uso máis frecuente, e a súa posible utilización.
Ser capaces de realizar un proceso básico de xestión do risco, identificando e analizando cualitativamente os principais riscos dos devanditos proxectos, e establecendo estratexias e accións de resposta.
Coñecer como se poden aplicar as principais técnicas cuantitativas de análises de riscos á determinación da rendibilidade do proxecto (e, por tanto, á estimación e control do custo) e á programación do proxecto, a través de exemplos moi sinxelos, usando software comercial.
Coñecer os proles e contras básicos da utilización das técnicas de análises de riscos que se inclúen no temario, e os criterios básicos para decidir cales son as que se debe usar, tendo en conta as características do proxecto e a madurez e outras características da organización.
A memoria do título contempla para esta materia os seguintes contidos:
- Conceptos de xestión de riscos e oportunidades (GROP).
- Metodoloxías GROP.
- Equipamento, prazo e custo necesarios para o GROP.
- Técnicas de identificación de oportunidades e riscos.
- Técnicas de análise cualitativa de riscos.
- Técnicas de análise de riscos cuantitativos.
- Estimación e control de reservas para imprevistos e reservas de xestión.
Os contidos da materia organízanse da seguinte forma:
Contidos expositivos
1. Conceptos da xestión de oportunidades e riscos (GROP): incerteza, risco, probabilidade, impacto, risco individual e nivel de risco do proxecto, riscos secundarios, actitude ante o risco, crise, xestión da crise, xestión de riscos. Metalinguaxe para a descrición dos riscos de proxecto. Dinámica do risco. Beneficios e limitacións do enfoque actuarial. (1 h).
2. Metodoloxía de xestión de oportunidades e riscos do proxecto do Project Management Institute. 2.1. Planificación. 2.2. Identificación. 2.3. Análise cualitativo. 2.4. Análise cuantitativa. 2.5. Planificación da resposta. 2.6. Control. (1 h).
3. Metodoloxía de xestión de oportunidades e riscos do proyecto según PM2. 3.1. Plantillas de xestión de oportunidades w riescos do proxecto. 3.2. Planificación da xestión de oportunidades e riescos según PM2. 3.3. Seguimento da xestión de oportunidades y riscos según PM2. (1 h)
4. Adaptación de procesos estándar e uso de técnicas de análises segundo as características do proxecto (tamaño, complexidade e outras) e da organización que o leva a cabo (madurez e outras). (1 h).
5. Equipo, prazo e coste necesario para a GROP. (0,5 h).
6. Técnicas de identificación de oportunidades e riscos. 6.1 Revisión de documentacións do proxecto. 6.2. Técnicas de xeración de información: treboada de ideas, entrevistas. 6.3. Listas de recoñecemento. 6.4. Análise de hipóteses asumidas. 6.5. DAFO. 6.6. Opinión de expertos. (0,5 h).
7. Técnicas cualitativas de análises de riscos. 7.1. Descrición cualitativa e impacto. 7.2. Matrices Probabilidade-Impacto. 7.3. Avaliación do prazo de resposta. 7.4. Opinións de expertos. (1,5 h).
8. Técnicas cuantitativas de análises de riscos. 8.1. Motivación e necesidade de análise cuantitativa. 8.2. Opinión de expertos. 8.3. Análise de sensibilidade. 8.4. Análise do valor esperado. 8.5. Simulación Monte Carlo. (1,5 h).
9. Estimación e control de reservas para continxencias e de reservas de xestión. (0,5 h).
10. Claves para unha GRP eficaz. (0,5 h).
Contidos interactivos
1. Práctica en seminario de identificación e definición de riscos e oportunidades e análise cualitativo. (4h)
2. Práctica en seminario de seguimento de riscos e oportunidades. (2h)
3. Práctica en aula de informática de análise cuantitativo de riscos e oportunidades. (4h).
Bibliografía básica
• PMI Standards Committee (2021) A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK® Guide) - The Standard for Project Management. Project Management Institute, Newtown Square, Pennsylvania, USA.
• PM2 Project Management Methodology. https://pm2.europa.eu/index_en
Bibliografía complementaria
• del Caño, A., de la Cruz, M.P. (2002) Integrated methodology for project risk management, ASCE Journal of Construction Engineering and Management, Vol. 128, Nº 6, pp. 473-485. Comentario: Artículo profundizando en la gestión del riesgo en proyectos de gran tamaño y complejidad. De interese para os estudantes que traballen neste tipo de proxectos.
• del Caño, A., de la Cruz, M.P. (2003) Herramientas informáticas para la implantación del modelo del PMI para la gestión de riesgos de un proyecto, Revista electrónica Cuadernos de Gestión-line, Nº 13, mayo de 2003, RENFE, Madrid, España. Comentario: Artigo que trata sobre o apoio informático na identificación, análise cualitativa, planificación da resposta e seguimento e control do risco. De interese para os estudantes que desexen ter un apoio deste tipo mediante o uso de follas electrónicas de cálculo.
• Grey, S. (2005) Practical risk assessment for project management, John Wiley, Chichester, UK. Comentario: Libro de tipo práctico para ampliación de coñecementos sobre análise cuantitativa do risco.
• Hillson, D.A. (2006) Effective opportunity management for projects. Exploiting positive risk. Marcel Dekker, New York, USA. Comentario: Excelente libro para ampliar coñecementos sobre metodoloxías de xestión do risco particularizadas para a incerteza que ten consecuencias positivas.
Nesta materia o estudante adquirirá una serie de coñecementos a través dos contidos específicos, así como unha serie de habilidades e destrezas, e porá en práctica unha serie de competencias específicas respecto a xestión de riscos e oportunidades do proxecto.
No referente aos coñecementos e contidos, traballarase:
• Con08 - Metodoloxías para a Xestión de Riscos e Oportunidades do Proxecto (GROP). TIPO: Coñecementos ou contidos
No referente as habilidades e destrezas, traballaranse as seguintes:
• H/D02 - Integrar información procedente de distintas fontes TIPO: Habilidades ou destrezas
• H/D09 - Capacidade de xerar proxeccións que permitan posicionar o proxecto de cara ao futuro TIPO: Habilidades o destrezas
No referente as competencias, traballaranse as seguintes:
• Comp10 - Desenrolar implementar planes de GROP. Estimación de recursos e reservas de continxencias TIPO: Competencias
As actividades formativas da materia consistirán en sesións expositivas (9h) sesións interactivas (10 h, das que 6 h serán en seminario e 4 h en aula de informática) e 3 h de titorías en grupos reducidos. Ás metodoloxías docentes a empregar serán:
• Leccións maxistráis
• Seminarios
• Resolución de problemas
• Estudo de casos
• Debates
• Prácticas en aulas de informática
• Aprendizaxe colaborativo
• Aprendizaxe baseado en proxectos
• Resolución autónoma de problemas
• Portafolios
• Foros de discusión
A actividade formativa levaráse a cabo con a seguinte intensidade:
• Docencia expositiva en grupos de 25 estudantes – 9 horas presenciais
• Docencia interactiva en grupos de 25 estudantes – 10 horas presenciais
• Actividades de avaliación – 2 horas presenciais
• Titorías – 3 horas presenciais
O Campus Virtual será empregado como plataforma para a comunicación con o estudante ou subministro da información que precisa tanto para as sesións expositivas, coma para a docencia interactiva e o traballo persoal.
Mixta con 1) exame escrito de preguntas obxectivas, de desenrolo ou oral, 2) resolución de problemas e/ou exercicios e entrega de informes, e 3) portafolio. Ó final da materia, os estudantes realizarán unha proba sobre os contidos relativos a xestión de riscos e oportunidades, presentarán informes de resolución de problemas e presentarán un portafolio que inclúa os traballos, estudos de casos e exercicios desenvolvidos nas sesións interactivas da materia. A cualificación do estudante é unha media ponderada, ao 50%-10%-40%, entre o rendemento deste nas partes nas que se avalía: exame informes e portafolio. Non superará a materia aquel estudante que non obteña un mínimo de 5 puntos sobre 10 en cada parte.
O reparto de competencias na avaliación será:
• Exame de preguntas obxectivas, de desenrolo e/ou oral (50%): competencias avaliadas Con08, Comp10
• Resolución de problemas/exercicios (10%): competencias avaliadas H/D02, H/D09
• Portafolios consistente na elaboración dun plan de xestión de riscos (40%): competencias avaliadas Con08, H/D02, H/D09, Comp10
Para superar a materia esíxeselle ao estudante a asistencia a un 75% das clases teóricas e prácticas. O non cumprimento da asistencia levará consigo que, para a superación da materia, o estudante teña que facer un traballo adicional proposto polo profesor. Os estudantes que teñan concedida a dispensa de asistencia pola Comisión de Título segundo o disposto no Regulamento de asistencia a clase, deben ter en conta que para aprobar a materia deberán realizar un traballo adicional proposto polo profesor. En ambos casos, o traballo proposto polo profesor terá por obxectivo o adecuado cumprimento dos obxectivos formativos da materia no referente a aqueles contidos con marcado carácter práctico. A avaliación de este traballo poderá ser “apto” ou “non apto”, e non contará para a nota final, pero será condición imprescindible para a superación da materia a obtención de “apto”.
Estes criterios son válidos para a convocatoria de 1ª e 2ª oportunidade e as cualificacións de tódalas partes da materia conservaranse unicamente durante o curso académico. Os criterios e procedemento de avaliación para os estudantes con dispensa de asistencia serán os mesmos que para o resto dos estudantes, salvo o descrito no paragrafo anterior sobre a compensación de non asistencia as clases prácticas.
Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o establecido na “Normativa de avaliación del rendemento académico de los estudantes e de revisión das cualificacións”.
Lectura e preparación de temas – 20 horas
Realización de exercicios – 21 horas
Preparación das probas de avaliación – 10 horas
Total traballo autónomo e estudo individual dos estudantes – 51 horas
Adecuarse á programación de contidos teóricos e prácticos de acordo cos manuais da materia, para un máximo aproveitamento á hora de cursala. Estudo previo dos materiais docentes antes de chegar a clase, para comprender e asimilar mellor os conceptos da materia. Asistencia a todas as actividades docentes. Consulta da bibliografía recomendada. Facer uso frecuente das titorías para calquera tipo de cuestión relacionada coa materia. Utilización da aula virtual da materia.
Cesar Perez Cruzado
Coordinador/a- Departamento
- Produción Vexetal e Proxectos de Enxeñaría
- Área
- Proxectos de Enxeñaría
- Correo electrónico
- cesar.cruzado [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Mario Valladares Lopez
- Departamento
- Produción Vexetal e Proxectos de Enxeñaría
- Área
- Proxectos de Enxeñaría
- Correo electrónico
- mario.valladares [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Asociado/a de Universidade LOSU