ECTS credits ECTS credits: 6
ECTS Hours Rules/Memories Student's work ECTS: 102 Hours of tutorials: 6 Expository Class: 28 Interactive Classroom: 14 Total: 150
Use languages Spanish, Galician
Type: Ordinary subject Master’s Degree RD 1393/2007 - 822/2021
Departments: Philosophy and Anthropology
Areas: Social Anthropology, Moral Philosophy
Center Faculty of Humanities
Call: First Semester
Teaching: Sin docencia (Extinguida)
Enrolment: No Matriculable | 1st year (Yes)
Learning outcomes: After completing the subject the students will be able to:
- Evaluate cultural policies of governments and institutions;
- Carry out some cultural programming for institutions;
- Understand the complexity of the intercultural phenomenon and the different approaches to multiculturalism;
- Work in the field of culture with human groups with specific needs and / or risk of exclusion;
- Promote attitudes and ethical values. Respect fundamental rights and equality between men and women, respect and promote Human Rights and the principles of equal opportunities, non-discrimination and universal accessibility for people with disabilities, as well as the values of the culture of peace.
Part A
1. Cultural policies in the context of economic globalization.
2. Policies to revitalize popular cultures and cultural identities in Europe.
3. Concepts and practices of cultural programming.
Part B
4. Ethical bases of interculturality: universal human rights.
5. Moral identity and citizenship in an intercultural society.
6. Training of people and citizens in an intercultural society
A.1
APPADURAI, A.: Modernidad desbordada: dimensiones culturales de la globalización. Buenos Aires: FCE, 2003.
BOURDIEU, P.: La distinción: criterios y bases sociales del gusto. Taurus: Barcelona, 1998.
BOURDIEU, P.: Razones prácticas. Sobre la teoría de la acción. Barcelona, Anagrama, 1997.
BOURDIEU, P.: Contrafuegos. Reflexiones para servir a la resistencia contra la invasión neoliberal. Barcelona, Anagrama, 1999.
GARCÍA CANCLINI, N.: La globalización imaginada. Paidós, Buenos Aires, 1999.
LACARRIEU, M. e ÁLVAREZ, M. (comp.): La indigestión cultural, cartografía de los procesos culturales contemporáneos. Buenos Aires, La Crujía, 2008.
LINS RIBEIRO, G.: “Antropología de la globalización. Circulación de personas, mercancías e informaciones”, Cuaderno Urbano. Espacio, Cultura, Sociedad, Vol. 10 - Nº 10, 2011, pp. 159-186.
LINS RIBEIRO, G.: Postimperialismo: cultura y política en el mundo contemporáneo. Barcelona, Gedisa, 2007.
MÉNDEZ, L.: Galicia en Europa. El lugar de las artes plásticas en la política cultural de la Xunta. Santiago de Compostela, Edicións do Castro, 2004.
MÉNDEZ, L. e GONDAR, M.: Política cultural: iniciativas de las administraciones, respuestas de los administrados. Fundación El Monte, Sevilla, 2005.
HANNERZ, U.: Conexiones transnacionales. Grijalbo: Barcelona, 1998. MILLER, T. e YÚDICE, G.: Política cultural. Barcelona: Gedisa, 2004.
WARNIER, J-P.: La mundialización de la cultura. Barcelona, Gedisa, 2002.
YÚDICE, G.: El recurso de la cultura. Usos de la cultura en la era global, Barcelona, Gedisa, 2005.
A.2
BELLIER, I. E WILSON, T.: An anthropology of the European Union: building, imagining and experiencing the new Europe. Oxford, Berg, 2000.
BERNÁRDEZ RODAL, A.: “Discursos y paradojas de la intermediación cultural: una práctica profesional entre la élite y la pobreza cultural”, Arteterapia - Papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social, Vol. 10, 2015, pp. 247-268.
BOURDIEU, P.: Contrafuegos 2. Por un movimiento social europeo. Barcelona, Anagrama, 2001.
GARCÍA CANCLINI, N.: Las culturas populares en el capitalismo. México, Nueva Imagen, 1989.
GARCÍA CANCLINI, N. e MONETA, J.C.: Las industrias culturales en la integración latinoamericana. México, Grijalbo, 1999.
ROSEMAN, S., HERRERO, N., FIFE, W., RODRIGUEZ, X.: “The cultural politics of tourism and heritage in Galicia: Anthropological Perspectives”, International Journal of Iberian Studies 21 (2), 2008, pp. 73-86.
SASSEN, S.: La ciudad global. Buenos Aires, Eudeba, 1999.
STOLKE, V. e COELLO, A.: Identidades ambivalentes en América Latina. Barcelona, Bellaterra, 2008.
TURTON, D. e GONZALEZ, J. (eds.): Identidades culturales y minorías étnicas en Europa. Universidad de Deusto, 2001.
WILLIAMS, R.: Marxismo y literatura. Península, Barcelona, 1977.
A.3
Consello da Cultura Galega - Comisión técnica temporal de xestión e políticas culturais (CCG), Sergio Lago (coordinación): Documentos de Traballo. Xestión e Políticas Culturais nos concellos.Retos ante a COVID-19. DOI: 10.17075/xpccrac.2020
Observatorio Vasco de la Cultura/Kulturaren Euskal Behatokia: “Modelos de políticas culturales”, 2018.
SOLA PIZARRO, B. (ed.): Exponer o exponerse: la educación en museos como producción cultural crítica. Madrid, Catarata, 2019.
B.1
a) Ethical bases of interculturality:
GONZÁLEZ, R.; ARNAIZ, G. (coord.): El discurso intercultural. Prolegómenos a una filosofía intercultural. Madrid, Ed. Biblioteca Nueva, 2002.
FARIÑAS DULCE, M.J.: “La tensión del pluralismo”, en FORNET-BETANCOURT, R.: Interculturalidad, género y educación”. Documentación del V Congreso Internacional de Filosofía intercultural. London, 2004, pp. 257-265.
SENENT DE FRUTOS, J.A.: “El arte de la guerra y la crisis de las relaciones sociales”, en FORNET-BETANCOURT, R.: Interculturalidad, género y educación”. Documentación del V Congreso Internacional de Filosofía Intercultural. London, 2004, pp. 295 y ss.
VILLORO, L.: “Condiciones de la interculturalidad”, en FORNET-BETANCOURT, R.: Nuevos colonialismos en las relaciones Norte-Sur. London, 2005, pp. 219-230.
DUSSEL, E.: “Modernidad, Imperios europeos, Colonialismo y Capitalismo”, en FORNET-BETANCOURT, R.: Nuevos colonialismos en las relaciones Norte-Sur. London, 2005, pp. 155-177.
OLIVÉ, L.: “Relaciones interculturales y justicia social”, en FORNET-BETANCOURT, R.: Nuevos colonialismos en las relaciones Norte-Sur. London, 2005, pp. 123-143; “Pluralismo y cultura”, en file://F:\intercultural\articulos electronicos\Pluralismoycultura.htm
b) Human Rights:
Declaración Universal de Dereitos Humanos, páxina a ONU: http://www.un.org/spanish/aboutun/hrights.htm
BUENO, G.: “Etnocentrismo cultural, relativismo cultural y pluralismo cultural”, en EL Cartoblepas, revista crítica del presente, nº 2, abril, 2002, p. 3. URL: http://WWW.nodulo.org/ec/2002/n002p3.htm
VIOR, E.J.: “Migración y Derechos Humanos desde una perspectiva intercultural”, en FORNET-BETANCOURT, R.: Migración e interculturalidad. Aachen, 2004, pp. 109-117.
FORNET-BETANCOURT, R.: Transformación intercultural de la filosofía. Bilbao, Desclée de Brouwer, 2001; capítulo VIII: “Los Derechos Humanos, ¿fuente ética de crítica cultural y de diálogo entre las culturas?
FARIÑAS DULCE, M.J.: Los Derechos Humanos: desde la perspectiva sociológico-jurídica a la actitud postmoderna. Madrid, Dykinson, 1997.
MARTÍNEZ DE PISÓN, J.: Derechos humanos: historia, fundamento y realidad. Zaragoza, Egido, 1997.
CARRILLO SALCEDO, J.A.: Dignidad frente a barbarie. Madrid, Trotta, 1999. Capítulo V: “Presente y futuro de la Declaración Universal de Derechos Humanos”, pp. 105-153.
B.2
a) Moral development:
“Estadios evolutivos del razonamiento moral”, en http://www.xtec.es/lvallmaj/passeig/kohlber2.htm
HERSH, R.: REIMER, J.; PAOLITTO, D.: El crecimiento moral. De Piaget a Kohlberg. Madrid, Narcea, 1984.
DELVAL, J., ENESCO, I.: Moral, desarrollo y educación. Madrid, Alauda/Anaya, 1994.
DIAZ AGUADO, M.J.; MEDRANO, C.: Educación y razonamiento moral. Bilbao, Mensajero, 1994.
BÁRCENA, F.; GIL, F.; JOVER, G.: La escuela de la ciudadanía. Educación ética y política. Bilbao, Desclée de Brouwer, 1999.
JORDAN, J.A.; SANTOLARIA, F.F.: La educación moral hoy. Barcelona, PPU, 1987.
KOHLBERG, L.; POWER, F.C.: La educación moral según L. Kohlberg. Barcelona, Gedisa, 1997.
PEREZ DELGADO, E.; GARCIA ROS, R.: La psicología del desarrollo moral. Madrid, Siglo XXI, 1991.
PETERS, R.S.: Desarrollo moral y educación moral. México, FCE, 1984.
PUIG ROVIRA, J.: La construcción de la personalidad moral. Barcelona, Paidós, 1996.
GILLIGAN, C.: La moral y la teoría. México, FCE, 1985.
COBO, J.M.: Educación ética para un mundo en cambio y una sociedad plural. Madrid, Endimión, 1993.
NAIR, S.: El desplazamiento en el mundo: inmigración y temáticas de identidad. Madrid, Ministerio de Trabajo, 1998.
NASH, M.; MARRE, D. (ed.): Multiculturalismo y género. Barcelona, Bellaterra, 2001.
DINA PICOTTI: “la filosofía latinoamericana y la cuestión del género”, en FORNET-BETANCOURT, R: Interculturalidad, género y educación. Documentos del V Congreso Internacional de Filosofía Intercultural. London, 2004, pp. 155-179.
VALLESCAR, D. de: “La filosofía en Europa y la cuestión del género”, en FORNET-BETANCOURT, op. cit., pp. 181-220.
ONGHENA, Y.: “Dinámicas interculturales y construcción identitaria”, en FORNET-BETANCOURT, R.: Migración e interculturalidad. Aachen, 2004. pp. 259-273.
TODOROV, T.: Les morales de l’ histoire. Post.scriptum: “la connaissance des autres. Paris, Grasset, 1991, pp. 37-40.
ALSINA, R.: Comunicación intercultural. Barcelona, Anthropos, 1999, pp. 44-87.
LÓPEZ DE LA VIEJA, T.: “Ética de la diferencia”, en http://www.ucm.es/info/nomadas/1/tldlvieja1.htm.
b) C itizenship:
KYMLICKA, W.: Ciudadanía multicultural. Barcelona, Paidós, 2000; “El enfoque intercultural en las políticas públicas para el desarrollo humano”. Col. Cuadernos de Q’ anil, nº 2.
ABAD, L.: Inmigración, pluralismo y tolerancia. Madrid, Popular, 1993.
ALGUACIL GÓMEZ, J.: “Ciudad, ciudadanía y democracia urbana”, en Cuadernos de documentación social, nº 119, pp. 157-177.
CONILL, J.: Glosario para una sociedad intercultural. Valencia, Bancaza, 2002.
CONTRERAS, J.: Los retos de la inmigración: racismo y pluriculturalidad. Madrid, Talasa, 1994.
CORTINA, A.: Ciudadanos del mundo. Madrid, Alianza, 1997.
DAHRENDORF, R.: El conflicto social moderno. Ensayo sobre la política de la libertad. Madrid, Mondadori, 1998.
GIDDENS, A.: Consecuencias de la modernidad. Madrid, Alianza, 1990.
GARCÍA, A.; SAEZ, J.: Del racismo a la interculturalidad. Madrid, Narcea, 1998.
IZQUIERDO, A.: La inmigración inesperada. Madrid, Trotta, 1996.
LAMO DE ESPINOSA, E. (comp.): Culturas, Estados, Ciudadanos. Una aproximación al multiculturalismo en Europa. Madrid, Alianza, 1995.
MARTINEZ DE PISÓN, J.: Tolerancia y derechos fundamentales en las sociedades multiculturales. Madrid, Tecnos, 2001.
RODRÍGUEZ PALOP, M.E.: Derechos culturales y derechos humanos de los inmigrantes. Madrid, Univ. Pontificia de Comillas, 2000.
SARTORI, G.: La sociedad multiétnica. Pluralismo, multiculturalismo y extranjeros. Madrid, Taurus, 2001.
SORIANO AYALA, E. (coord.): Identidad cultural y ciudadanía intercultural. Madrid, La Muralla, 2001.
B.3
BÁRCENA, F.; GIL, F.; JOVER, G.: La escuela de la ciudadanía. Educación ética y política. Bilbao, Desclée de Brouwer, 1999.
BILBENY, N.: Democracia para la diversidad. Barcelona, Ariel, 2000.
COBO, J.M.: Educación ética para un mundo en cambio y una sociedad plural. Madrid, Endimión, 1993.
LLOPIS, C.: Los derechos humanos. Educar para una nueva ciudadanía. Madrid, Narcea, 2001.
ORTEGA, R.E.; MINGUEZ, R.: La educación moral del ciudadano de hoy. Barcelona, Paidós, 2001.
PÉREZ, G.: Cómo educar para la democracia. Estrategias educativas. Madrid, Educación Popular, 1997.
SCHUJMAN, G.: Formación ética y ciudadana: un cambio de mirada. Barcelona, Octaedro, 2004.
DE MIGUEL DÍAZ, M.: “Minorías y educación intercultural”. en Bordón, Nº 44 (1), 1992, pp. 23-35.
JORDAN, J.A.: La escuela multicultural. Paidós, Barcelona, 1994.
RODRÍGUEZ ROJO, M.: La educación para la paz y el interculturalismo como tema transversal. Barcelona, Oikos-Tau, 1995.
SAEZ ALONSO, R.: “En una sociedad pluralista, una educación intercultural”, en Revista Complutense de educación, vol. 3, nº 1 y 2. Madrid, 1992, pp. 263-281.
SALES, A.; GARCIA, R.: Programas de educación intercultural.: Bilbao, Desclée de Brouwer, 1997.
SANTOS REGO, M.A. (ED): Teoría y práctica de la educación intercultural. Santiago, Univ. Santiago, 1994.
TORRES, C.A.: Democracia, educación y multiculturalismo. Madrid, Siglo XXI, 2003.
CAMPS, V.: Educar para la ciudadanía. Sevilla, Fundación ECOEM, 2007.
ETXEBERRÍA, X.: Educación sentimental en la ciudadanía. Bilbao, Bakeaz, 2008.
Competence: In this subject, the general competences of the degree that have been codified through:
1. Basic and General
CG2. Ability to apply the cognitions acquired in the detection and resolution of problems in the specific contexts of their professional field.
CG3. Awareness of the social and ethical responsibilities linked to the professional exercise and capacity for reflection and critical review of the existing socio-cultural dynamics.
CG5. Acquisition of skills to promote and guarantee respect for Human Rights and the principles of universal accessibility, equality, non-discrimination and democratic values and the culture of peace.
CG7 - Ability to communicate conclusions and the latest knowledge and reasons that support them to specialized and non-specialized audiences in a clear, unambiguous manner.
CG8 - Ability to present experiences, ideas or reports in public, as well as to issue judgments based on criteria, external rules or personal reflections, for which it will be necessary to achieve a sufficient command of the academic and scientific language in their written statements. Oral
CG9. Acquisition of the skills necessary to develop a self-directed learning in the areas of study of the master's
2. Transverse
CT3. Ability to coordinate activities and work collaboratively with colleagues, networks and research teams in the context of cultural services
CT6. Ability for interpersonal relations, respecting basic norms of coexistence, fundamental rights and democratic values.
CT12. Ethical commitment.
3 Specific
CE2. Training to develop cultural projects of different types and purposes.
CE4. Acquisition of the capacity and the entrepreneurial spirit that propitiate the creation and impulse of cultural, communicative and educational projects.
CE6. Reasoned understanding of the interest of intercultural dialogue and the need for respect for cultural differences.
CE7. Ability to describe and analyze the characteristics associated with the management of intercultural competence.
CE10. Acquisition of work capacities, in the field of culture, with human groups with specific needs and / or at risk of exclusion.
Face-to-face activity: exposition by the teaching staff of the theoretical methodological contents.
Face-to-face and distance activity: readings by the students of the texts indicated by the teachers.
On-site and distance activity: carrying out exercises and assignments.
Face-to-face activity: debate in small groups.
On-site activity: oral presentation.
Remote activity: online forums and debate.
Remote activity: online exhibition.
Remote activity: study led by videoconferences, videos, PowerPoint following the contents of the subject.
The texts and work materials for the development of the subject will be available to students in the Virtual Campus.
In the event that (due to confinement or for other reasons) any limitation of presence is decreed, the methodology of the subject would be adapted to scenarios 2 (partially face-to-face / telematic teaching) and 3 (exclusively telematic teaching), collected in the documents of Bases and Directrices para o Desenvolvemento dunha Docencia Presencial Segura para o curso 2020-2021 na USC, through the use of mechanisms of a synchronous and asynchronous nature alternative to face-to-face (Virtual Campus, Teams, telematic tutorials, etc. .), which would be specified to the students in due time. They will be used in the schedule and to the extent that particular circumstances allow.
A) For the first ordinary evaluation (January):
a) Continuous assessment activities: up to 2,5 points in each part (5 global points).
b) Active participation in the classroom and/or in virtual page, 0,5 points for eache part (1 global point).
c) Final examination in the classroom: 2 points for each part (4 global points in this part)
B) For the second ordinary assessment (July):
Final examination: 2 points for each part (4 global points)
Assessment of the different competencies to be achieved will be evaluated through the indicated activities.
Home works: 3 points for each part (6 global points)
Al works are obliged, and also the final examinations.
In the event that a confinement or health alert forces to reduce or suppress attendance, placing us in scenarios 2 or 3 contained in the documents of Bases and Directrices para o Desenvolvemento dunha Docencia Presencial Segura para o curso 2020-2021 na USC, The evaluation activities for the subject indicated for scenario 1 will be maintained, as well as their weighting. In these scenarios 2 or 3, the evaluation activities would be carried out partially or totally through telematic means (synchronous or asynchronous), for which the teachers will offer the appropriate indications and adaptations when the time comes.
In cases of fraudulent performance of exercises or tests, the provisions of the Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións.
Theoretical sessions for presentation of contents: 20 hours (10 contact sessions)
Interactive activities: 18 hours (4 contact sessions)
Preparation of works: 150 hours
Tutorials: 6 hours
CONTINGENCY PLAN
In accordance with what is established in the document Bases and Directrices para o Desenvolvemento dunha Docencia Presencial Segura para o curso 2020-2021 na USC, this section of observations refers to the required “Contingency Plan”, for the purposes of future monitoring processes and accreditation two titles. Thus, as stated in the respective sections of this program, the teaching methodology and the evaluation system may be adapted to suit the possible scenarios 2 and 3 included in the aforementioned Guidelines document.
Alba Diaz Geada
- Department
- Philosophy and Anthropology
- Area
- Social Anthropology
- Phone
- 982824722
- alba.diaz [at] usc.es
- Category
- Professor: LOU (Organic Law for Universities) PhD Assistant Professor
Alberto Jose Franco Barrera
Coordinador/a- Department
- Philosophy and Anthropology
- Area
- Moral Philosophy
- albertojose.franco.barrera [at] usc.es
- Category
- Professor: Temporary supply professor for IT and others
Thursday | |||
---|---|---|---|
18:00-19:00 | Grupo /CLIS_01 | Galician | Classroom 14 |
01.11.2021 16:00-19:00 | Grupo /CLE_01 | Classroom 15 |
07.12.2021 18:00-20:00 | Grupo /CLE_01 | Classroom 16 |