ECTS credits ECTS credits: 6
ECTS Hours Rules/Memories Student's work ECTS: 99 Hours of tutorials: 3 Expository Class: 24 Interactive Classroom: 24 Total: 150
Use languages Spanish, Galician, English
Type: Ordinary Degree Subject RD 1393/2007 - 822/2021
Departments: History of Art
Areas: History of Art
Center Faculty of Geography and History
Call: First Semester
Teaching: With teaching
Enrolment: Enrollable
- Understand and analyze the dynamics that since the nineteenth century affected the art market and the international collecting.
- Be aware of the changes of taste and its influence on the market.
- To know the key ideas that serve to give sense to an good art collection.
- To Know the main steps in the professional management of a collection (from acquisition of an artwork to transfer management for an exhibition).
PART 1: ART MARKET
1. Introduction: art ,value, market .
2. Galleries: its role in the evolution of the history of contemporary art .
3. The international art fairs.
4. Economy, art system and precarization of creative work.
PART 2: MANAGEMENT OF ART COLLECTIONS
5. Collecting art: history and the new models
6. Cultural institutions: public service and private interests.
ALBARRÁN, J., Disputas sobre lo contemporáneo, Exit, Madrid, 2019.
ALIAGA, J. V.; NAVARRETE, C., Producción artística en tiempos de precariado laboral, Tierradenadie Ediciones, Madrid, 2017.
BOLTANSKI, L.; CHIAPELLO, E.: El nuevo espíritu del capitalismo, Akal, 2002.
CARRILLO, J. (ed.), Desacuerdos: sobre arte, políticas y esfera pública en el Estado español, vols. 1, 2, 3, 4 y 8, 2004-2014.
MACBA / Arteleku / Universidad Internacional de Andalucía, Barcelona, 2004.
COHEN-SOLAL, A., El galerista Leo Castelli y su círculo, Turner, Madrid, 2011.
DÍAZ AMUNÁRRIZ, C., La gestión de las galerías de arte, Agencia Española de Cooperación Internacional para el desarrollo, Madrid, 2017. URL: http://www.aecid.es/Centro-Documentacion/Documentos/Publicaciones%20AEC…
DURÁN, J. Mª, Hacia una crítica de la economía política del arte, Plaza y Valdés, Madrid, 2008.
FINDLAY, M., El valor del arte: dinero, poder, belleza, Fundació Gala-Salvador Dalí, Figueres, 2013.
FREY, B.; POMMEREHNE, W., Musas e mercados. Exploracións na economía da arte, Laiovento, Santiago, 1996.
GRAW, I., ¿Cuánto vale el arte? Mercado, especulación y cultura de la celebridad, Mardulce, Buenos Aires, 2015.
JIMÉNEZ-BLANCO, M. D.; MACK, C., Buscadores de belleza: historias de los grandes coleccionistas de arte, Arial, Barcelona, 2007.
LAZZARATO, M.: “Las desdichas de la ‘crítica artista’ y del empleo cultural”, Instituto europeo para políticas culturales progresivas (2007). URL: https://transversal.at/transversal/0207/lazzarato/es
LINDEMANN, A., Coleccionar arte contemporáneo, Taschen, Colonia, 2010.
LUCAS, A.; NAVARRO M., Soledad Lorenzo: una vida con el arte, Proyectos utópicos, Madrid, 2014.
McANDREW, C., El Mercado español del arte en 2017. Cuadernos Arte y Mecenazgo, Fundación La Caixa. URL: https://coleccion.caixaforum.com/cuaderno-arte-y-mecenazgo
NORTH, M., Art and Commerce in the Dutch The Golden Age, Yale University Press, New Haven, 1997.
RODRÍGUEZ GONZÁLEZ, M.A., Xestión das galerías de arte, da materia Mercado da arte e xestión de coleccións. Colección Unidades didácticas, Universidade de Santiago de Compostela, 2015. URL: https://www.usc.gal/omp/index.php/spic/catalog/book/804
ROWAN, J., Cultura libre de estado, Madrid, Traficantes de Sueños, 2016. URL: https://www.traficantes.net/libros/cultura-libre-de-estado
THORNTON, S., Siete días en el mundo del arte, Edhasa, Barcelona, 2010.
TRANSFORM: Producción cultural y prácticas instituyentes. Líneas de ruptura en la crítica institucional, Traficantes de sueños, Madrid, 2009.
VETTESE, A., Invertir en arte: producción, promoción, y mercado del arte contemporáneo, Pirámide, Madrid, 2002.
Students will be able to:
- Analyze and synthesize the knowledge acquired.
- To use the collection management tools.
- To develop critical analysis of development of collections by institutions.
- Getting involved in the protection and preservation of cultural heritage.
The development of the classes is always made from the contents of the program, and will consist in the following elements:
- Lectures, which through the teacher's explanations and analysis of texts, students can acquire the theoretical knowledge and they would discuss in class.
- Interactive, or seminary classes, in which students will perform and discuss, in groups, on art market or art collecting.
- Visits to collections, or visits, through which students can make direct contact with professionals in this field. Visits and discussions with professionals will allow students to learn about the common strategies in this area of the art market.
Assessment of the course will be held from the sum of the following items:
- Examination: it has 60% of the final grade.
- Attendance and participation in interactive classes: 20%
- Essay (in grup): 20% account.
To pass the course it is necessary to perform the tasks of practical classes and deliver the final work. Both the theoretical part (exam) and the practical (attendance and group work) must be passed, reaching 50% of the total in these two parts.
Opportunity July:
Those students who had not performed the activities for interactive or not teaching had approved, they will have to answer in the July exam a Question higher, relative to those seen in the Interactive content. These contents will be available previously in the Virtual Classroom of the subject. In case you have not submitted the final work schedule, they have a second chance in July with a job that will determine the teacher. The percentages for July will remain evaliación: theoretical and practical part 60% to 40%.
STUDENT CLASSROOM TIME: 51 HOURS
Doc. Expository .................................... 32
Doc. Interactive ................................... 16
personalized tutoring ...................... 3
STUDY TIME AND PERSONAL ACTIVITY: 99 HOURS
Study subject taught in the lectures: ........... 58 h
Recommended readings, library activities, etc: .................. 32 h.
Preparation of presentations, debates, etc ................................... 9 h.
- Consultation of recommended bibliography.
- Assistance to the interactive sessions, essential for passing the subject.
- Consultations with teacher in tutorial hours.
PLAN DE CONTINGENCIA ESCENARIO DE DISTANCIAMIENTO
Metodología
En el caso de que las circunstancias requieran la adaptación de la enseñanza a un escenario de enseñanza parcial, esto se desarrollará de la siguiente manera:
- Clases on-line, a través de la plataforma Microsoft Teams (enseñanza sincrónica).
- Clases interactivas en el aula. Desarrollaremos sesiones para debatir y analizar textos en las aulas (textos que se cargarán de antemano en el Aula virtual de la asignatura). Los profesores proporcionarán la orientación necesaria para los análisis que se desarrollarán, también a través del Aula Virtual.
Evaluación
Se mantiene el sistema de evaluación y la proporción entre las partes (60% parte teórica y 40% parte práctica), así como la finalización del trabajo final. También se valorará la participación en las actividades interactivas, pero en el caso de que un alumno no pueda seguir estas clases (notificación previa al profesor), se habilitará una opción personalizada, con comentarios y ejercicios de análisis propuestos por el profesor.
Dispensa: los estudiantes a quienes se les otorgue una exención de asistencia a clase (siguiendo la Instrucción No. 1/2017 de la Secretaría General sobre la exención de asistencia a clase en ciertas circunstancias), serán evaluados con una prueba final específica que representará el 100% de la calificación.
Para los casos de realización fraudulenta de ejercicios o pruebas, se aplicarán las disposiciones del Reglamento para la evaluación del rendimiento académico de los estudiantes y la revisión de las calificaciones.
PLAN DE CONTINGENCIA ESCENARIO DE CIERRE
Metodología
- Clases on-line, a través de la plataforma Microsoft Teams (docencia sincrónica).
- Clases interactivas on-line, a través de la plataforma Microsoft Teams (docencia sincrónica), y con materiales proporcionados a través del aula virtual. También tendrán que hacer algunos ejercicios para ser entregados a través del aula virtual.
Evaluación
Se mantiene el sistema y la proporción entre las partes (60% parte teórica, 40% parte práctica), así como la realización del trabajo final. También se valorará la participación en actividades interactivas, pero en el caso de que la asistencia a clases de docencia vitual sea un problema para cualquier alumno, la participación puede ser reemplazada por la realización de comentarios y ejercicios de análisis propuestos por el profesor.
Dispensa: los estudiantes a quienes se les otorgue una dispensa de asistencia a clase (siguiendo la Instrucción No. 1/2017 de la Secretaría Xeral sobre la exención de asistencia a clase en ciertas circunstancias), serán evaluados con una prueba final específica que representará el 100% de la calificación.
Para los casos de realización fraudulenta de ejercicios o pruebas, se aplicarán las disposiciones del Reglamento para la evaluación del rendimiento académico de los estudiantes y la revisión de las calificaciones.
Miguel Anxo Rodriguez Gonzalez
Coordinador/a- Department
- History of Art
- Area
- History of Art
- Phone
- 881812601
- miguelanxo.rodriguez [at] usc.es
- Category
- Professor: Temporary PhD professor
Thursday | |||
---|---|---|---|
09:30-11:30 | Grupo /CLE_01 | Spanish | Classroom 12 |
Friday | |||
09:30-11:30 | Grupo /CLE_01 | Spanish | Classroom 12 |
01.18.2021 18:30-21:00 | Grupo /CLE_01 | Classroom 10 |
01.18.2021 18:30-21:00 | Grupo /CLE_01 | Classroom 12 |
06.28.2021 18:30-21:00 | Grupo /CLE_01 | Classroom 12 |