ECTS credits ECTS credits: 5
ECTS Hours Rules/Memories Student's work ECTS: 85 Hours of tutorials: 5 Expository Class: 15 Interactive Classroom: 20 Total: 125
Use languages Spanish, Galician
Type: Ordinary subject Master’s Degree RD 1393/2007 - 822/2021
Center Faculty of Geography and History
Call: Second Semester
Teaching: Sin Docencia (Ofertada)
Enrolment: No Matriculable (Sólo Alumnado Repetidor)
At the end of the academic year, the students will be able to:
- Characterize the Franco’s Regime.
- Place the regime within the context of the European dictatorships of the period and the popular resistance forms.
- Systematize the historiographic debates about the polemics of the consensus and the popular resistance forms.
- Explain the consolidation of the Franco’s regime
1. Characterization of the Franco’s regime: historiographic discussion about its nature.
2. Conceptualization and historiographic polemics about the reach and specificities of the consensus and the resistance in Fascist Italy and Nazi Germany.
3. Mechanisms for the consolidation of the Franco’s regime: repression, propaganda, etc.
4. Mechanisms for resistance to the regime: opposition social groups, activities and demonstrations.
ARÓSTEGUI, Julio (Coord.), Franco: la represión como sistema, Flor del Viento, Barcelona, 2012.
BARBAGALLO, Francesco et alii, Franquisme : sobre la resistència i consens a Catalunya, Crítica, Barcelona, 1990.
BERZAL DE LA ROSA, Enrique, “Católicos en la lucha antifranquista. Militancia sindical y política”, Historia del presente, nº 10, 2007/2, pp. 7-23.
CALVO VICENTE, Cándida, “El concepto de consenso y su aplicación al estudio del régimen franquista”, Spagna Contemporánea, nº 7, 1995, pp.141-158.
CÁMARA VILLAR, Gregorio, Nacional-catolicismo y Escuela. La socialización política del Franquismo (1936-1951), Esperia, Jaén, 1984.
CARRERAS, Juan José e RUIZ CARNICER, Miguel Ángel (comp.), La Universidad española bajo el régimen de Franco, I, Fernando El Católico, Zaragoza, 1991.
CASANOVA, Julián, “La sombra del franquismo: ignorar la Historia y huir del pasado”, en Julián Casanova et alii., El Pasado oculto, fascismo y violencia en Aragón (1936-1939), Ed. Siglo Veintiuno, Madrid, 1992, pp. 1-28.
CASANOVA, Julián (coord.), Morir, matar, sobrevivir. La violencia en la dictadura de Franco, Crítica, Barcelona, 2002.
CASTILLEJO, Emilio, Mito, Legitimación y Violencia Simbólica en los manuales escolares de Historia del franquismo (1936-1975), UNED, 2008.
CAZORLA SÁNCHEZ, Antonio, “Sobre el primer franquismo y la extensión de su apoyo popular”, Historia, Política. Ideas, procesos y movimientos sociales, nº 8, 2002, pp. 303-319.
CAZORLA SÁNCHEZ, Antonio, Las políticas de la victoria. La consolidación del Nuevo Estado franquista (1938-1953), Marcial Pons, Madrid, 2000.
CENARRO LAGUNAS, Ángela, La Sonrisa de la Falange. Auxilio Social en la Guerra Civil y en la posguerra, Crítica, Barcelona, 2005.
CRUZ, José Ignacio, Prietas las filas. las Falanges juveniles de Franco, Universitat de Valencia, 2012.
DE FELICE, Renzo, Mussolini il Duce. Gli anni del consenso (1929-1936), Einaudi, Turín, 1974.
DI FEBO, Giuliana, Ritos de guerra y de victoria en la España franquista, Desclée de Brouwer, Bilbao, 2002.
FERNÁNDEZ SORIA, Manuel, Educación, socialización y legitimación política (España 1931-1979), Tirant lo Blanc, Valencia, 1998.
GELLATELY, Robert, “La Gestapo y la denuncia política”, en Robert Gellately, La Gestapo y la sociedad alemana: la política racial nazi (1933-1945), Paidós, Barcelona, 2003.
LINZ STORCH DE GRACIA, Juan José, “Una teoría del régimen autoritario. El caso de España”, en Manuel Fraga Iribarne (dir.), La España de los años 70 (vol. III). El Estado y la política, t.1, Ed. Moneda y Crédito, Madrid, 1974, pp. 1467-1531.
LÜDTKE, Alf, “De los héroes de la resistencia a los coautores. ‘Alltagsgeschichte’ en Alemania”, Ayer, nº 19, 1995, pp. 46-69.
LÜDTKE, Alf, Des ouvries dans l’Allemagne du XXe : Le quotidien des dictadures, L’Harmattan, París, 2000.
MARTÍN DE LA GUARDIA, Ricardo, Cuestión de tijeras. La Censura en la transición a la democracia, Síntesis, Madrid, 2008.
MARTÍN RAMOS, José Luis, Rojos contra Franco. Historia del PSUC, 1939-1947, Edhasa, Barcelona, 2002.
MATEOS, Abdón, “La interpretación del franquismo: de los orígenes de la Guerra Civil a la larga duración de la Dictadura”, Studia historica. Historia contemporánea, nº 21, 2003, pp. 199-212.
MIR CURCÓ, Conxita (coord.), La represión bajo el franquismo, Ayer, nº 43, 2001.
MOLINERO, Carme, La captación de las masas. Política social y propaganda en el régimen franquista, Cátedra, Madrid, 2005.
MOLINERO, Carme e YSÀS Pere, “La historia social de la época franquista. Una aproximación”, Historia Social, nº 30, 1998, pp.133-154.
MORENO GÓMEZ, Francisco, “Huidos, maquis y guerrilla: una década de rebeldía contra la dictadura”, Ayer, nº 43, 2001, pp. 111-137.
MUÑOZ SORO, Javier, “Intelectuales y franquismo: un debate abierto”, Historia del Presente, nº 5, 2005, pp. 13-22.
ORTIZ, Manuel, RUIZ, David, e SÁNCHEZ, Isidro (coords), España franquista: Causa General y actitudes sociales ante la dictadura, Eds. U. Castilla-La Mancha, Cuenca, 1993.
PELI, Santo, La Resistenza in Italia. Storia e critica, Einaudi, Torino, 2004.
RODRÍGUEZ BARREIRA, Óscar, Miserias del poder. Los poderes locales y el Nuevo Estado franquista, 1936-1951,PUV, Valencia, 2013.
RICHMOND, Kathleen, Las mujeres en el fascismo español: la sección femenina de la Falange, 1934-1959, Alianza Ed., Madrid, 2004.
RUIZ CARNICER, Miguel Ángel, Falange. Las culturas políticas del fascismo en la España de Franco (1939-1975), Institución Fernando El Católico, Zaragoza, 2013.
SÁEZ MARÍN, Juan, El Frente de Juventudes: política de juventud en la España de la posguerra (1937-1980), Siglo XXI, Madrid, 1988.
SAZ CAMPOS, Ismael, Las Caras del Franquismo, Editorial Comares, Granada, 2013.
SEVILLANO CALERO, Francisco, “Consenso y violencia en el ‘Nuevo Estado’ franquista: Historia de las actitudes cotidianas, Historia Social, nº 46, 2003, pp.159-171.
SEVILLANO CALERO, Francisco, “Los medios de comunicación en España bajo el franquismo”, en Francisco SEVILLANO CALERO, Propaganda y medios de comunicación en el franquismo, Universidad de Alicante, Alicante, 1998, pp. 77-133.
SOUTO BLANCO, María Jesús, La represión franquista en la provincia de Lugo (1936-1940), Ediciós Do Castro, Sada (A Coruña), 1998.
SOUTO BLANCO, María Jesús, Los apoyos al régimen franquista en la provincia de Lugo (1936-1940). La corrupción y la lucha por el poder, Ediciós do Castro, Sada (A Coruña), 1999.
TRANIELLO, Francesco, “Historiografía italiana e interpretaciones del fascismo”, Ayer, núm. 36, 1999, pp. 177-200.
TUSELL, Javier, GENTILE, Emilio e Di Febo, Giuliana (eds.), Fascismo y franquismo cara a cara. Una perspectiva histórica, Biblioteca Nueva, Madrid, 2004.
TUSELL, Javier et alii (eds.), La oposición al. régimen de Franco, 3 vols, UNED, Madrid, 1990.
VEGA GARCÍA, Rubén (coord.), El camino que marcaba Asturias. Las huelgas de 1962 en España y su repercusión internacional, Eds. Trea, Gijón, 2002.
VILANOVA I VILA-ABADAL, “La larga sombra de la culpabilidad alemana:ecos y derivaciones de la Historikerstreit”, Ayer, nº 40, 2000, pp. 137-167.
YSÀS, Pere, Disidencia y subversión. La lucha del régimen franquista por su supervivencia, 1960-1975, Crítica, Barcelona, 2004.
At the end of the academic year, the students will be able to:
- Do selective bibliographic searches.
- Present orally an academic issue.
- Analyze in a critical way and discuss about historical and political issues.
- Treat in an efficient way the different categories of historical sources.
- Presentations: joint sessions about the points of the syllabus.
- Participation:
o Seminar sessions about the issues presented in the joint sessions.
o Carrying out of a monographic supervised essay about a issue predefined by the teacher.
o Presentation of the essays by the students.
o Seminar sessions about the presented issues
- Written monographic essay: 50%
- Attitude, participation, critical skills, self criticism, presentation and defence of the essay: 50%
Total number of hours for students’ work: 125
- Expositive, Theoretical teaching: 16
-Interactive classrooms: 19
-Tutorials: 5
- Reading of primary and secondary sources: 55
- Writing of essays and preparation of presentations: 30