Créditos ECTS Créditos ECTS: 3
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 51 Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 9 Clase Interactiva: 12 Total: 75
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Máster RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Enxeñaría Química
Áreas: Enxeñaría Química
Centro Escola Técnica Superior de Enxeñaría
Convocatoria: Segundo semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable | 1ro curso (Si)
O curso ten os seguintes obxectivos formativos (coñecementos, habilidades e competencias) a ser atinxidos ao fin da súa realización por parte do estudante: i) coñecer a importanza da viscoelasticidade e como afecta á deformación dun fluido cando se somete a esforzos de cizalla e extensionais; ii) coñecer que parámetros interveñen nas funcións reolóxicas dos fluidos, en particular en sistemas de polímeros; iii) entender o comportamento reolóxico de materiais multifásicos (suspensións, emulsións, mixturas de polímeros) de interese químico, alimentario, cosmético, etc., iv) coñecer os equipos experimentais e técnicas avanzadas híbridas para a determinación de fenómenos estructurais-reolóxicos e v) medición experimental de propiedades reolóxicas de diferentes tipos de fluidos.
La asignatura combinará los fundamentos básicos de mecánica con aplicaciones prácticas en el ámbito de la ingeniería mediante la resolución de problemas y casos.
a. Clases expositivas.
Tema 1. Importanza da reoloxía na industria. Fundamentos matemáticos sobre a deformación e o fluxo de fluidos. Viscoelasticidade: sólidos e líquidos. Textura. Fluidos newtonianos e non-newtonianos. Viscosidade aparente. (2 h expositivas)
Tema 2. Fluidos non newtonianos. Clasificación. Fluidos inelásticos e dependientes do tempo. Modelización. (1 h expositiva + 1 h seminario)
Tema 3. Fluidos viscoelásticos. Módulos de perda e almacenamento. Viscosidade complexa. Modelos mecánicos. SAOS e LAOS. Viscosidade extensional. (4 h expositivas + 2 h seminario)
Tema 4. Reoloxía de sistemas biopoliméricos. Efectos da velocidade de cizalla, temperatura (transicións sol-gel), presión, concentración, estrutura molecular, tamaño molecular medio e distribución de tamaño. Exemplos de interese na industria. (5 h expositivas + 2 h seminario)
Tema 5. Equipos para a determinación experimental de propiedades viscosimétricas, reolóxicas e texturais. Tipos de viscosímetros. Reómetros. Texturómetros. (1 h expositiva)
b) Clases interactivas:
Actividade 1. Tratamento de problemas. Seminarios. (6h)
Actividade 2. Realización de prácticas. Laboratorio de investigación do Grupo GI-1618.
- Descrición de equipos de determinación de viscosidades e adquisición de técnicas. Determinación de viscosidades de disolucións líquidas de comportamento newtoniano. Influencia da temperatura e da concentración. (2 h)
- Descrición do reómetro e das técnicas experimentais e do software correspondente. Determinación do comportamento viscoelástico. Avaliación dos módulos de perda e de almacenamiento. (4 h)
- Descrición do texturómetro e metodoloxía. Ensaios de rotura por compresión. Avaliación dos módulos de elasticidade e tensión de rotura. (2 h)
A titoría grupal (1 h) empregarase na presentación e defensa oral dos resultados atinxidos na parte práctica a partires da elaboración dunha memoria en formato artigo científico.
Bibliografía básica
BARNES, H.A., HUTTON, J.F., WALTERS, K. An Introduction to Rheology, Elsevier, Amsterdam: Elsevier. 1989. ISBN: 0‐444‐87469‐0. Sinatura: FS 3 (disponse de libro electrónico).
Biibliografía complementaria
GOODWIN, J.W., HUGHES, R.W. Rheology for Chemists: An Introduction. New York: RSC. 2008. ISBN: 978-0-85404-839-7
CARREAU, P.J., DE KEE, D.C.R., CHHABRA, R.O. Rheology of Polymeric Systems. Cincinnati: Hanser. 1997. ISBN: 978-1-56990-218-9
MORRISON, F.A. Understanding Rheology. Oxford: Oxford University Press. 2001. ISBN: 978-0-19514-166-5
Competencias básicas: CB6, CB7, CB9, CB10
Competencias xerais: CG1, CG6, CG7, CG8
Competencias específicas: CE1, CE3
Competencias transversais: CT1, CT4, CT5
Coñecemento da importanza en diferentes ámbitos das propiedades reolóxicas (calidade do produto, condicións de procesado, estabilidade) de sistemas mono e multifásicos.
A resolución de problemas, parte básica da asignatura, esixirá o aumento da capacidade de abstracción do alumno.
A realización das prácticas permitirá o coñecemento de novas técnicas e procedimentos aplicables a outras actividades técnicas, así como traballo en equipo.
A presentación de traballos orais permitirá a adquisición por parte do alumno de habilidades para a comunicación oral.
Escenario 1
As clases expositivas desenvolveranse en medio oral, co apoio de presentacións informatizadas. As clases interactivas correspondentes á resolución de problemas prácticos desenvolveranse en pizarra no aula prestando gran atención á velocidade e ritmo de exposición e interación cos alumnos destacando os aspectos científicos e técnicos, tanto no relativo ao cálculo como ás aplicacións. As sesións de laboratorio faranse seguindo o protocolo establecido en fichas previas de cada práctica e o maior detalle posible no que afecta ao manexo de equipos e técnicas experimentais. Os equipos de medida viscosimétrica e reolóxica contan con manuais de funcionamento básico a disposición do alumnado.
O primeiro día de clase porase á disposición dos alumnos todo o material docente necesario (programa da materia, contido da materia, boletín de problemas, traballos a realizar, guións de prácticas, etc.).
A asistencia ás practicas e obrigatoria.
Escenario 2
Na situación correspondente ao escenario 2, as sesións de carácter expositivo e interactivas levaranse a cabo de xeito telemático empregando MS Teams e o Campus Virtual.
Escenario 3
Na situación correspondente ao escenario 3, todas as actividades levaranse a cabo de xeito virtual empregando MS Teams e o Campus Virtual para levar a cabo todas as tipoloxías de sesión. Particularmente, as prácticas consistirán na visualización de vídeos titoriais de manexo de equipos de viscosimetría e reometría e interpretación de datos. Proporcionaranse datos reolóxicos de diferentes sistemas poliméricos tomados no laboratorio para a súa análise matemática e defensa oral telemática nunha titoría a través do MS Teams.
Actividade Competencia
Clases expositivas CB6
Seminarios CB7, CE1, CE3, CT4
Laboratorio CB10, CG1, CG6, CG7, CG8, CE3, CB9, CT1, CT4, CT5
Descrición aproximada temporal das actividades:
1 semana (4 horas + 2 h lab):
Presentación da materia.
Tema 1. Importancia da reoloxía na industria. Fundamentos matemáticos sobre a deformación e o fluxo de fluidos. Viscoelasticidade: sólidos e líquidos. Textura. Fluidos newtonianos e non-newtonianos. Viscosidade aparente. (2 h expositivas)
Tema 2. Fluidos non newtonianos. Clasificación. Fluidos inelásticos e dependentes do tempo. Modelización. (1 h expositiva + 1 h seminario)
Laboratorio: Descrición de equipos de determinación de viscosidades e adquisición de técnicas. Determinación de viscosidades de disolucións líquidas de comportamento newtoniano. Influenza da temperatura e da concentración.
2 semana (4 horas + 2 h lab):
Tema 3. Fluidos viscoelásticos. Módulos de perda e almacenamento. Viscosidade complexa. Modelos mecánicos. SAOS e LAOS. Viscosidade extensional. (4 h expositivas)
Laboratorio: Descrición do reómetro e das técnicas experimentais e do software correspondente. Determinación do comportamento viscoelástico. (2 h)
3 semana (4 horas + 2 horas de laboratorio):
Tema 3. Fluidos viscoelásticos. Módulos de perda e almacenamiento. Viscosidade complexa. Modelos mecánicos. SAOS e LAOS. Viscosidade extensional. (2 h seminario)
Tema 4. Reoloxía de sistemas biopoliméricos. Efectos de velocidade de cizalla, temperatura (transicións sol-gel), presión, concentración, estrutura molecular, tamaño molecular medio e distribución de tamaño. Exemplos de interese na industria. (2 h expositivas)
Laboratorio: Avaliación dos módulos de perda e de almacenamiento. (2 h)
4 semana (4 horas):
Tema 4. Reoloxía de sistemas biopoliméricos. Efectos de velocidade de cizalla, temperatura (transicións sol-gel), presión, concentración, estrutura molecular, tamaño molecular medio e distribución de tamaño. Exemplos de interese na industria. (2 h expositivas + 2 h seminario)
5 semana (2 horas + 2 h laboratorio)
Tema 5. Equipos para a determinación experimental de propiedades viscosimétricas, reolóxicas e texturais. Tipos de viscosímetros. Reómetros. Texturómetros. (2 h expositiva)
Laboratorio: Descrición del texturómetro e metodoloxía. Ensaios de rotura por compresión. Avaliación dos módulos de elasticidade e tensión de rotura. (2 h)
Realizarase un seguimento da aprendizaxe dos estudiantes mediante a realización de actividades (CB10), traballos (incluindo a súa exposición en clase) (CT4, CG6, CB9) ou resolución de problemas de forma individual e/ou por grupo (CT5). A calificación das prácticas de laboratorio farase a partires da avaliación da memoria das prácticas e a súa defesa oral (CT1, CG7, CG8). Asimesmo, os estudantes realizarán un exame (CE1, CE3, CG1, CB6, CB7) de resolución de problemas.
O único requisito é que as prácticas han de realizarse obrigatoriamente e superalas antes do exame. Toda calificación obtida durante o curso e avaliable na primeira oportunidade de cada convocatoria, conservarase, se fora o caso, na segunda oportunidade.
Distribución da calificación
Exame 50%
Traballos/actividades/memorias de prácticas 40%
Titorías 5%
Informe profesor 5%
Realizarase un seguimento da aprendizaxe dos estudantes mediante a realización de problemas e actividades de forma individual e/ou por grupo. Asimesmo, os estudantes farán un exame de resolución de problemas que xunto á memoria de laboratorio permitirá individualizar a calificación final.
Para aprobar é necesario obter como mínimo un total de 5 puntos e 3/10 en cada unha das partes das que consta a avaliación, excepto nos apartados de Titorías/informe de profesor.
Esta distribución de actividades relacionadas coa avaliación manterase nos tres escenarios plantexados pola USC.
Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recollido na Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións.
Actividade Horas presenciais Horas traballo alumno ECTS
Clases maxistrais 12 12 0,96
Seminarios 6 7 0,52
Aula informática - -
Prácticas laboratorio 8 10 0,72
Titorías grupo 1 4 0,20
Subtotal 27 33 2,40
Titorías individualizadas 1 4 0,20
Exame e revisión 2 8 0,40
Total 30 55 3,00
As clases impartiranse en castelán.
Empregarase en todo escenario o curso virtual.
Os equipos de medida viscosimétrica e reolóxica contan con manuais de funcionamento básico á disposición do alumnado que cubren os aspectos relacionados coa seguridade e saúde no laboratorio.
A admisión e permanencia do alumnado matriculado no laboratorio de prácticas require que coñezan a información e cumpran as normas incluídas no Protocolo de formación básica en materia de seguridade para espazos experimentais da Escola Técnica Superior de Enxeñaría, dispoñible no apartado de Seguridade da súa web.
Nas actividades que se desenvolvan a traves de medios telemáticos, empregarase MS Teams xunto co campus virtual. Para estas actividades recoméndase que o equipo informático poda dispoñer de micrófono e cámara.
Debe facerse uso da máscara durante o tempo de permanencia do alumno/a no Centro. Síganse escrupulosamente todas as indicacións das autoridades sanitarias e da propia USC, para a protección da saúde do Covid-19. Úsese máscara, aplíquese hidroxel ou lávense as mans con auga e xabón seguindo as indicacións e cando sexa posible auméntese o distancia co resto dos compañeiros e profesor na aula.
Plan de continxencia
METODOLOXÍA
En relación ao desenvolvemento de actividades docentes en remoto, realizaríanse, de forma síncrona ou asíncrona en función do que indique o centro, e sempre segundo o horario establecido polo centro, a través do Campus Virtual e Ms Teams.
Debido á natureza e contidos desta materia, así como á metodoloxía empregada, a principal diferenza entre a docencia presencial e a docencia en remoto son os medios a través dos cales se levan a cabo as sesións e as actividades de avaliación.
Para a realización de titorías, así como para manter unha comunicación directa tanto entre os propios estudantes como entre estes e o docente, poderán realizarse a través do foro do Campus Virtual, mediante MS Teams ou ben mediante correo electrónico.
SISTEMA DE AVALIACIÓN
O sistema de avaliación non ten ningunha diferencia nos distintos escenarios, independentemente do tipo de docencia empregado (presencial ou virtual), coa única diferenza de que as actividades de avaliación realizaranse, segundo establezan as autoridades competentes, ou ben presencialmente na aula ou ben en remoto mediante os medios telemáticos dispoñibles na USC.
Ramon Felipe Moreira Martinez
Coordinador/a- Departamento
- Enxeñaría Química
- Área
- Enxeñaría Química
- Teléfono
- 881816759
- Correo electrónico
- ramon.moreira [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Xoves | |||
---|---|---|---|
12:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula A5 |
Venres | |||
10:00-12:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula A5 |
08.07.2020 16:00-20:00 | Grupo /CLIS_01 | Aula A5 |
08.07.2020 16:00-20:00 | Grupo /CLIL_01 | Aula A5 |
08.07.2020 16:00-20:00 | Grupo /CLE_01 | Aula A5 |
26.05.2021 10:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | Aula de Proxectos |
26.05.2021 10:00-14:00 | Grupo /CLIS_01 | Aula de Proxectos |
26.05.2021 10:00-14:00 | Grupo /CLIL_01 | Aula de Proxectos |
08.07.2021 16:00-20:00 | Grupo /CLE_01 | Aula A8 |
08.07.2021 16:00-20:00 | Grupo /CLIS_01 | Aula A8 |
08.07.2021 16:00-20:00 | Grupo /CLIL_01 | Aula A8 |