Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 99 Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 24 Clase Interactiva: 24 Total: 150
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Historia
Áreas: Historia Antiga
Centro Facultade de Xeografía e Historia
Convocatoria: Segundo semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable | 1ro curso (Si)
Lograr que o alumnado alcance o coñecemento dos aspectos esencias da Historia de Roma nos seus diversos ámbitos: político e institucional, social e económico, cultural ou relixioso; así como do marco xeográfico e cronolóxico de desenvolvemento do Imperio Romano, do valor do legado da cultura clásica, dos elementos culturais comúns na formación de Europa e das liñas actuais de investigación na materia.
1. Introdución.
2. A fundación de Roma. A Monarquía
O Lacio primitivo. Orixes de Roma: fontes (literarias e arqueolóxicas). A monarquía romana: o nacemento de Roma; institucións políticas. As reformas de Servio Tulio.
3. A formación da República romana. O estado patricio-plebeo
O conflito patricio-plebeo: factores e etapas. Sistema político: institucións, maxistraturas.
A anexión de Italia (493-272).
4. A expansión de Roma polo Mediterráneo
Cartago. As Guerras Púnicas. Roma e a Península Ibérica
5. A crise da República. A fin da República.
O problema agrario e os intentos de solución: os Gracos. Novos intentos de reforma: Mario, A. Saturnino, Livio Druso. A guerra social. A restauración de Sila. O primeiro triunvirato. A guerra entre César e Pompeio. César: reformas e réxime político. Segundo triunvirato. O triunfo de Octavio.
6. Augusto e a fundación do principado
Carácter, orixe e fundamentos dos poderes do Princeps. As reformas de Augusto. O problema da sucesión
7. Alto Imperio: dinastías
Xulio-Claudios, Flavios, Antoninos, Severos.
8. Alto Imperio: estrutura social e económica
9. A crise do século III (235-284).
Aspectos políticos: a militarización do imperio e a inestabilidade do trono. O perigo exterior e a presión nas fronteiras. Aspectos económicos e sociais: a crise demográfica, económica, monetaria e fiscal do Estado.
10.A restauración e a reforma (284-305): Diocleciano e a Tetrarquia. O poder imperial.
As reformas de Diocleciano. A ruína da Tetrarquía e o ascenso de Constantino.
11. O Imperio Romano-Cristián: de Constantino a Teodosio (324-395).
12. A división do Imperio e a crise de Occidente (395-476).
13. A vida cotiá
Textos: Fontes. Atlas.
F. Beltrán y F. Marco Simón, Atlas de Historia antigua, Zaragoza, 1987, Pórtico.
A mellor opción para consultar textos clásicos é Perseus (http://www.perseus.tufts.edu/hopper/), con tradución ao inglés. Tamén é moi útil a página da universidade de Lovaina (con traduciós ao francés): http://mercure.fltr.ucl.ac.be/Hodoi/concordances/intro.htm. En español, a mellor opción, aínda que non a única, é a Biblioteca Clásica Gredos, que non está dispoñible online. Tamén hai boas traducións en Akal e en Alianza Editorial.
Epigrafía:
Pedro López Barja, Epigrafía latina, Santiago, 1993, Tórculo.
Webs de epigrafía:
EAGLE: Electronic Archive of Greek and Latin Epigraphy
http://www.edr-edr.it/Italiano/index_it.php
Epigraphische Datenbank Heidelberg (G. Alföldy):
http://edh-www.adw.uni-heidelberg.de/home
Epigraphik Datenbank(M. Clauss):
http://www.manfredclauss.de/gb/index.html
Bibliografía xeral:
-M. Beard, SPQR: Una historia de la antigua Roma, Barcelona, 2016.
-Pedro López Barja y Francisco Javier Lomas Salmonte, Historia de Roma, Madrid, 2004, Akal.
-C. Nicolet, Roma y la conquista del mundo mediterráneo, Barcelona, 1984 2 vols.
Taurus.
-J. M. Roldán, Historia de Roma, Universidad de Salamanca, 1995.
-A. M. Suárez Piñeiro. Roma antigua. Historia de un imperio global, Madrid, Akal, 2019.
Monografías:
- G. Alföldy, Historia social de Roma, Madrid, 1987, Alianza.
- M. Beard, El triunfo romano, Barcelona, 2009, Crítica.
- T.J. Cornell, Los orígenes de Roma, Madrid, 1999, Crítica.
- M.I. Finley, La economía de la Antigüedad, Madrid, 1986 (2ª ed.) FCE.
- P. Garnsey y R. R. Saller, El Imperio romano. Economía, sociedad, cultura, Barcelona, 1990 Crítica.
- W.Harris, Guerra e imperialismo en la República romana, Madrid, 1989 Siglo XXI.
- P. Heather, La caída del imperio romano, Barcelona, 2005, Crítica.
- - P. López Barja de Quiroga y R. Coreiro Macenlle, Julio César: Muerte de una república, Madrid, 2020, Síntesis.
- S. Mas, Pensamiento romano, Valencia, 2006, Tirant lo blanch.
- M.Rostovtzeff, Historia social y económica del Imperio romano, Madrid,1981. Espasa-Calpe.
- - R.Syme, La revolución romana, Madrid, 1989, Taurus.
- P. Veyne, La sociedad romana, Madrid, 1991. Mondadori.
- P. Zanker, Augusto y el poder de las imágenes, Madrid, 1992, Alianza Forma.
Ser capaz de localizar información utilizando a bibliografía especializada, pero tamén as novas tecnoloxías.
Ser capaz de elaborar un traballo cun certo rigor científico nos contidos e na expresión escrita, evitando incorrer en plaxio, citando adecuadamente a bibliografía e usando as notas ao pé de páxina correctamente,
Ser capaz de expor oralmente os contidos fundamentais dese traballo.
Desenvolver a capacidade crítica.
Docencia expositiva (semanas 1ª-14ª): exposición en clase dos contidos esenciais da materia, coa axuda de presentacións en power point e outros medios audiovisuais.
Docencia interactiva (semanas 3ª -14ª): para completar os contidos realizaranse comentarios de textos, mapas, lecturas de artigos; así como prácticas de campo, etc.
Segundo o establecido nas “bases para o desenvolvemento dunha docencia presencial segura”, distínguense tres escenarios:
1. Normalidad adaptada: a docencia (tanto expositiva como interactiva) desenvólvese integramente na aula.
2. Distanciamiento: neste caso, a parte teórica estará dispoñible na aula virtual e as clases presenciais limitaranse aos contidos prácticos, en grupos reducidos, para garantir a separación necesaria entre o alumnado.
3. Peche do centro: a parte práctica desenvolverase mediante videoconferencias con grupos reducidos de estudantes ou actividades docentes desenvolvidas no campus virtual.
-Unha proba final (40% da nota), que medirá os coñecementos das clases teóricas e prácticas. Esta proba será presencial excepto no escenario 3 (peche do centro), no que se fará de modo telemático.
- Prácticas (fontes textuais ou epigráficas, mapas, lecturas, etc.): 25%
- Traballos: 25%
- Outras actividades: curso de competencias informacionais, participación na aula e práctica de campo: 10%
Avaliación extraordinaria: mantendo as porcentaxes respectivas, repetirase aquela parte non superada, e de ser o caso, entregaranse os traballos demandados na convocatoria ordinaria.
Dispensa de asistencia: a proba final suporá o 100% da nota.
Traballo presencial:
Actividades en grupo completo, isto é, de exposición teórica, 30 horas
Actividades en grupo reducido, isto é, de prácticas, 15 horas
Titorías en grupo moi reducido, isto é, de titorías personalizada, 2 horas
Avaliación 3 horas
Subtotal 50 horas
Traballo persoal:
Estudo 40 horas
Redacción de traballos 30 horas
Preparación de actividades en grupo reducido 30 horas
Subtotal 100 horas
TOTAL 150 horas
A asistencia regular a clase é imprescindible.
Velarase de modo particular para comprobar que os traballos presentados son orixinais. En caso de incorrer en plaxio, a materia enteira, non só o traballo en cuestión, estará suspensa.
Pedro Manuel Lopez Barja De Quiroga
- Departamento
- Historia
- Área
- Historia Antiga
- Teléfono
- 881812559
- Correo electrónico
- pedro.barjadequiroga [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Hector Paleo Paz
- Departamento
- Historia
- Área
- Historia Antiga
- Correo electrónico
- hector.paleo.paz [at] usc.es
- Categoría
- Predoutoral Ministerio
Ana Maria Suarez Piñeiro
- Departamento
- Historia
- Área
- Historia Antiga
- Teléfono
- 881812567
- Correo electrónico
- ana.suarez.pineiro [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Luns | |||
---|---|---|---|
15:15-17:15 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula 08 |
Martes | |||
15:15-17:15 | Grupo /CLE_02 | Castelán | Aula 07 |
Mércores | |||
17:15-19:15 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula 08 |
Venres | |||
15:15-17:15 | Grupo /CLE_02 | Castelán | Aula 07 |
21.05.2021 09:00-11:30 | Grupo /CLE_01 | Aula 08 |
21.05.2021 09:00-11:30 | Grupo /CLE_01 | Biblioteca |
14.07.2021 09:00-11:30 | Grupo /CLE_01 | Aula 07 |
14.07.2021 09:00-11:30 | Grupo /CLE_01 | Aula 08 |