Créditos ECTS Créditos ECTS: 4.5
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 74.5 Horas de Titorías: 2.25 Clase Expositiva: 18 Clase Interactiva: 18 Total: 112.75
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Psiquiatría, Radioloxía, Saúde Pública, Enfermaría e Medicina
Áreas: Medicina Preventiva e Saúde Pública
Centro Facultade de Farmacia
Convocatoria: Segundo semestre
Docencia: Sen docencia (Extinguida)
Matrícula: Non matriculable
• Coñecer os fundamentos do método epidemiolóxico como núcleo esencial da Saúde Pública.
• Coñecer e aplicar os criterios de causalidade en Epidemioloxía e Ciencias da Saúde.
• Coñecer as claves da análise epidemiolóxica: deseños (observacionales e analíticos); medidas de frecuencia (de prevalencia e de incidencia), medidas de efecto (risco relativo, atribuíble, fracción etiológica); identificación de rumbos (de selección, de información, de confusión); epidemioloxía clínica: tests diagnósticos, decisión clínica, metaanálisis.
• Coñecer e saber aplicar os fundamentos da Demografía como ciencia auxiliar da Epidemioloxía e da Saúde Pública: identificación e análise das poboacións, tanto estática como dinámica.
• Coñecer e aplicar os principais indicadores socio-sanitarios no diagnóstico de saúde das poboacións.
• Saber interpretar unha publicación epidemiolóxica.
• Saber planificar, co deseño idóneo, un estudo epidemiolóxico.
Programa de clases expositivas:
Tema 1. Saúde Pública: Conceptos e contidos. Evolución histórica.
Tema 2. A Saúde e os seus determinantes. Historia natural da enfermidade. Niveis de prevención.
Tema 3. Demografía estática e dinámica. Sistemas de información sanitaria e indicadores de saúde.
Tema 4. Epidemioloxía: evolución histórica, concepto e aplicacións.
Tema 5. Medidas de frecuencia e de efecto.
Tema 6. O método científico en epidemioloxía. Inferencia causal en epidemioloxía.
Tema 7. Erros sistemáticos e aleatorios.
Tema 8. Estudos experimentais.
Tema 9. Estudos de cohortes.
Tema 10. Estudos de casos e controis.
Tema 11. Estudos transversais e ecolóxicos.
Tema 12. Estudos de probas diagnósticas.
Tema 13. Revisións sistemáticas e metaanálise.
Programa de clases interactivas:
Práctica 1. Demografía
Práctica 2. Medidas de frecuencia e efecto
Práctica 3. Experimentais
Práctica 4. Cohortes
Práctica 5. Casos e controis
Práctica 6. Transversais e ecolóxicos
Práctica 7. Validez de probas diagnósticas
Práctica 8. Revisións sistemáticas e metaanálise.
Básica
- Escuela Nacional de Sanidad (ENS). Instituto de Salud Carlos III - Ministerio de Ciencia e Innovación. Miguel Ángel Royo Bordonada, Javier Damián Moreno, “Método epidemiológico”. Madrid: ENS-Instituto de Salud Carlos III, Octubre de 2009.
- De Irala J, Martínez-González MA, Seguí-Gómez M. Epidemiología Aplicada. 2º Ed. Barcelona: Ariel, 2008.
- Piédrola et al. Medicina Preventiva y Salud Pública. 11ª ed. Masson. Barcelona, 2008
Complementaria.
- Hernández-Aguado I, Gil A, Delgado M, Bolúmar F. Manual de Epidemiología y Salud Pública. Para Licenciaturas y Diplomaturas en Ciencias de la Salud. 1ª ed. Barcelona: Editorial Médica Panamericana, 2005.
- Martínez Navarro F et al. Salud Pública. MACGRAW-HILL-INTERAMERICANA. Madrid, 1997.
- OMS Estrategias de salud para el año 2000. Geneve, 1999.
- Ahlbon A, Norell S. Fundamentos de epidemiología. Madrid: Ed s XXI, 1992
Competencias xerais.
a) Interpretar críticamente literatura científica procedente de diversas fontes.
b) Saber traballar en equipo con outros compañeiros no deseño de estudos sanitarios.
c) Utilizar a capacidade inductiva para a realización de estudos sanitarios.
Competencias específicas.
a) Comprender o concepto de epidemioloxía como unha ciencia aplicada a todos os campos sanitarios.
b) Entender a necesidade do método científico como algo necesario na realización de investigación.
c) Dar resposta a través de deseños epidemiolóxicos específicos a preguntas de investigación concretas.
d) Entender cales poden ser os principais aspectos que poden afectar á validez dos estudos sanitarios.
e) Entender a utilidade e interpretar adecuadamente os estudos de probas diagnósticas en ciencias da saúde.
f) Coñecer os diferentes métodos de sínteses de información científica e onde conseguir documentos de sínteses.
g) Coñecer e aplicar os diferentes índices demográficos ás poboacións. Contextualizalos ás decisións de planificación sanitaria.
Competencias transversais.
a) Capacidade de análise e síntese.
b) Capacidade de organizar e planificar
c) Resolución de problemas.
- Clases expositivas en grupo grande: Lección maxistral impartida polo profesor. O profesor contará co apoio de medios audiovisuais e informáticos. Habitualmente estas clases seguirán os contidos do manual de referencia.
- Clases interactivas en grupo reducido: Clase teórico/práctica na que se propoñen e resolven aplicacións da teoría, problemas, exercicios… O alumno participará activamente nestas clases de distintas formas: resolución de exercicios na aula etc.
- Titorías en grupo moi reducido: Supervisaranse os traballos dirixidos, aclaración de dúbidas sobre teoría ou as prácticas, problemas, exercicios, lecturas ou outras tarefas propostas; así como a presentación, exposición, debate ou comentario de traballos individuais ou realizados en pequenos grupos.
EXAME FINAL:
Contabilizará 7 puntos e realizarase mediante exame test, de aproximadamente 60 preguntas dunha opción. Cada catro respostas incorrectas resta unha correcta.
O exame estará orientado á avaliación da seguinte competencia xeral: Interpretar críticamente literatura científica, e á avaliación das seguintes competencias específicas:
• Comprender o concepto de epidemioloxía como unha ciencia aplicada a todos os campos sanitarios;
• entender a necesidade do método científico como algo necesario na realización de investigación;
• dar resposta a través de deseños epidemiolóxicos específicos a preguntas de investigación concretas;
• entender cales poden ser os principais aspectos que poden afectar á validez dos estudos sanitarios;
• entender a utilidade e interpretar adecuadamente os estudos de probas diagnósticas en ciencias da saúde;
• coñecer os diferentes métodos de sínteses de información científica e onde conseguir documentos de sínteses;
• Coñecer e aplicar os diferentes índices demográficos ás poboacións. Contextualizalos ás decisións de planificación sanitaria.
O exame estará orientado tamén á avaliación das seguintes competencias transversais:
Capacidade de análise e síntese, e resolución de problemas.
AVALIACIÓN CONTINUA:
Contabilizará 3 puntos. Deles 2.5 puntos provirán de controis tipo test sobre o contido da sesión de dúas horas de interactivas e de controis aleatorios tipo test en clases expositivas. Estes controis en expositivas realizaranse sobre toda a materia impartida en materia ata o momento do control. Os restantes 0.5 puntos da avaliación continua asignáseos o profesor en función da participación en clases (0.5).
Non se “gardan” as notas da avaliación continua para sucesivos cursos.
A avaliación continua estará orientado á avaliación das seguintes competencias xerais:
• Interpretar críticamente literatura científica procedente de diversas fontes.
• Saber traballar en equipo con outros compañeiros no deseño de estudos sanitarios.
• Utilizar a capacidade inductiva para a realización de estudos sanitarios.
Competencias específicas.
• Comprender o concepto de epidemioloxía como unha ciencia aplicada a todos os campos sanitarios.
• Entender a necesidade do método científico como algo necesario na realización de investigación.
• Dar resposta a través de deseños epidemiolóxicos específicos a preguntas de investigación concretas.
• Entender cales poden ser os principais aspectos que poden afectar á validez dos estudos sanitarios.
• Entender a utilidade e interpretar adecuadamente os estudos de probas diagnósticas en ciencias da saúde.
• Coñecer os diferentes métodos de sínteses de información científica e onde conseguir documentos de sínteses.
• Coñecer e aplicar os diferentes índices demográficos ás poboacións. Contextualizalos ás decisións de planificación sanitaria.
Competencias transversais.
• Capacidade de análise e síntese.
• Capacidade de organizar e planificar.
A avaliación continua e o exame final faranse de forma presencial.
Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recolleito na Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións
65 horas de estudo aproximadamente.
• Asistencia a clases
• Participación nas clases
• Utilización da bibliografía recomendada
• Utilización dos apuntes de clase
• Utilización de materiais e documentos facilitados polos profesores
• Dedicación continua de, polo menos, 30 minutos despois de cada clase ao estudo da materia
• Realización de traballo persoal do alumno na resolución de problemas e na realización de traballos.
Adolfo Figueiras Guzman
Coordinador/a- Departamento
- Psiquiatría, Radioloxía, Saúde Pública, Enfermaría e Medicina
- Área
- Medicina Preventiva e Saúde Pública
- Teléfono
- 881812276
- Correo electrónico
- adolfo.figueiras [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Catedrático/a de Universidade
Angel Salgado Barreira
- Departamento
- Psiquiatría, Radioloxía, Saúde Pública, Enfermaría e Medicina
- Área
- Medicina Preventiva e Saúde Pública
- Correo electrónico
- angel.salgado.barreira [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Axudante Doutor LOU
Narmeen Mallah Nasrallah
- Departamento
- Psiquiatría, Radioloxía, Saúde Pública, Enfermaría e Medicina
- Área
- Medicina Preventiva e Saúde Pública
- Correo electrónico
- narmeen.mallah [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Axudante Doutor LOU
Martes | |||
---|---|---|---|
10:00-11:00 | Grupo C /CLE_03 | Castelán | 5035 Aula 9. Facultade de Dereito |
16:00-17:00 | Grupo A /CLE_01 | Castelán | 5035 Aula 11. Facultade de Dereito |
17:00-18:00 | Grupo B /CLE_02 | Castelán | 5035 Aula 9. Facultade de Dereito |
Xoves | |||
10:00-11:00 | Grupo C /CLE_03 | Castelán | 5035 Aula 9. Facultade de Dereito |
16:00-17:00 | Grupo A /CLE_01 | Castelán | 5035 Aula 11. Facultade de Dereito |
17:00-18:00 | Grupo B /CLE_02 | Castelán | 5035 Aula 9. Facultade de Dereito |
Venres | |||
10:00-11:00 | Grupo C /CLE_03 | Castelán | 5035 Aula 9. Facultade de Dereito |
16:00-17:00 | Grupo A /CLE_01 | Castelán | 5035 Aula 11. Facultade de Dereito |
17:00-18:00 | Grupo B /CLE_02 | Castelán | 5035 Aula 9. Facultade de Dereito |