Créditos ECTS Créditos ECTS: 4.5
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 74.2 Horas de Titorías: 2.25 Clase Expositiva: 18 Clase Interactiva: 18 Total: 112.45
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Psicoloxía Social, Básica e Metodoloxía
Áreas: Psicoloxía Social
Centro Facultade de Psicoloxía
Convocatoria: Segundo semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable
* Adquirir un repertorio de coñecementos e información sobre os principais procesos implicados na xestión do comportamento organizacional.
* Adquirir unha progresiva toma de conciencia da importancia do factor humano na organización.
* Adquirir unha serie de coñecementos introductorios sobre os métodos, técnicas, instrumentos, estratexias e procedementos de avaliación e de intervención nas organizacións.
* Adquirir hábitos de observación, análise, comprensión e interpretación dos problemas sobre os que terá que intervir para contribuir á súa solución.
1. O Conflito e a xestión do conflito.
* O conflito organizacional: un marco de referencia.
* O proceso de conflito e fases.
* A xestión do conflito.
2. O Poder nas organizacións
* A conceptualización do proceso de poder.
* Bases e fontes do poder.
* A xerarquía e a dirección do poder
3. Socialización e Cultura
* Introducción: a incorporación nas organizacións.
* Etapas do proceso de Socialización.
* Aspectos que configuran a Cultura Organizacional.
* Funcións e tipos de cultura nas organizacións.
4. A Estructura Organizacional.
* Conceptualización da estructura. A estructura formal.
* As configuracións da estructura.
* O impacto da estructura no comportamento individual e grupal.
5. O Cambio Organizacional.
* O Cambio Organizacional: as forzas promotoras do cambio.
* As fases do cambio e implicacións.
* O fenómeno da resistencia.
* Estratexias do Cambio Organizacional.
6. A Saúde Laboral.
* O marco normativo: a Lei de Prevención de Riscos Laborais.
* Condicións de traballo e factores psicosociais.
* Xestión da prevención. Identificación das fontes do estrés laboral.
BIBLIOGRAFÍA BÁSICA:
- Domínguez, J.L. y Rodríguez, D. (Comp.) (2013). Lecturas de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones. Madrid: Pearson.
- Robbins, S.P. y Judge, T.A. (2013). Comportamiento Organizacional (15ª ed.). México: Pearson. [Dispoñiible en formato eBook]
- Robbins, S.P. y Judge, T.A. (2010). Introducción al Comportamiento Organizativo (10ª ed.). Madrid: Pearson. [Dispoñible en formato eBook]
BIBLIOGRAFÍA COMPLEMENTARIA:
- Gil, F. y Alcover, C.M. (Coords.) (2014). Introducción a la Psicología de las Organizaciones. Madrid: Alianza editorial. [Dipoñible en: https://prelo.usc.es/Record/Xebook1-670]
- Gil-Monte, P. R. (2014). Manual de Psicosociología aplicada al trabajo y a la prevención de los riesgos laborales. Madrid: Pirámide. [Dispoñible en: https://prelo.usc.es/Record/Xebook1-829]
- Griffin, A. y Moorhead, G. (2010). Comportamiento Organizacional (9ª ed.). México: Cengage Learning.
- Luthans, F. (2008). Comportamiento Organizacional (11ª ed.). México: McGraw Hill.
- Muchinsky, P.M . (2007). Psicología Aplicada al Trabajo. México: Thompson Learning.
- Munduate. L. y Medina, F.J. (2013). Gestión del conflicto, negociación y mediación. Madrid: Pirámide. [Dispoñible en formato eBook]
- Newstrom, J. (2011). Comportamiento humano en el trabajo (13ª Ed.). México: McGraw-Hill.
- Palací, F. J., Osca, A., Moriano, J. A. y Lisbona, A. (2016). Nuevas Perspectivas en Psicología de las Organizaciones (1ª Ed.). Madrid: Sanz y Torres. [Dispoñible en formato eBook]
- Pereda Martín, S. (2008). Psicología del Trabajo: Teoría y práctica. Madrid: Síntesis. [Dispoñible en formato eBook]
- Spector, P. (2010). Psicología Industrial y Organizacional. Investigación y práctica. México: Manual Moderno.
A súa vez, as/os estudantes terán a súa disposición, no Campus Virtual, diferentes seccións de apoio á docencia, nas que atoparán multitude de ferramentas e recursos.
1. Coñecer as funcións, características, contribucións e limitacións dos distintos modelos teóricos da Psicoloxía.
2. Coñecer os principios psicosociais que interveñen no comportamento dos individuos e no funcionamento dos grupos e das organizacións.
3. Coñecer os métodos e deseños de investigación e as técnicas de análise de datos propios da Psicoloxía.
4. Coñecer os distintos métodos de avaliación, diagnóstico e tratamento psicolóxico en diferentes ámbitos aplicados da Psicoloxía -clínico e da saúde, social, educativo.
5. Saber identificar as necesidades e demandas dos destinatarios nos diferentes campos de aplicación e establecer as metas da actuación psicolóxica.
6. Saber identificar as características relevantes do comportamento dos individuos, grupos, organizacións e contextos mediante os métodos, técnicas e instrumentos propios da avaliación psicolóxica.
7. Saber promover a saúde e a calidade de vida, a través dos métodos propios da profesión, nos individuos, grupos, comunidades e organización nos distintos ámbitos e contextos: educativo, clínico e da saúde, do traballo e das organización, grupal e comunitaria.
8. Saber seleccionar e administrar técnicas e instrumentos propios e específicos da Psicoloxía.
9. Saber definir os obxectivos, elaborar o plan e as técnicas de intervención en función das necesidades e demandas dos destinatarios, e avaliar os seus resultados.
10. Saber transmitirlles aos destinatarios, de forma axeitada e precisa, os resultados da avaliación.
11. Saber elaborar informes psicolóxicos en distintos ámbitos de actuación, dirixidos aos destinatarios e a outros profesionais.
12. Axustarse ás obrigas deontolóxicas da Psicoloxía.
A docencia da materia desenvolverase a través de diversos tipos de metodologías docentes. (1) Clases expositivas (a impartir en grupos de 75 estudantes), (2) clases interactivas (a impartir en grupos de 25 estudantes), (3) Conferencias e mesas redondas (para todos os matriculados na materia), e (4) Titorías persoalizadas (en grupos de 8 estudantes).
As clases expositivas están orientadas á capacitación dos estudantes respecto á adquisición dos coñecementos relativos aos tópicos incluídos no programa.
As clases interactivas serán de dous tipos: (1) As de carácter "expresivo", orientadas a experimentar e demostrar empíricamente algúns dos procesos ou efectos explicados; e, (2) as de carácter "instrumental", que teñen por obxecto dotar aos estudantes (a un nivel elemental) das competencias de consultoría necesarias para aplicar en situacións reais as habilidades tratadas a nivel teórico.
As conferencias e mesas redondas buscan achegar ao estudante á realidade da profesión.
Os informes de prácticas que os estudantes teñen que presentar ao longo do semestre, ademais de utilizarse como criterio de avaliación da aprendizaxe de contidos e destrezas instrumentais, permitirannos obter información sobre a adquisición de habilidades de comunicación verbal (oral e escrita) e non verbal.
As actividades de avaliación continua, xunto coas titorías, permitirán a retroalimentación do progreso do estudante ao longo do semestre. A avaliación final valorará o nivel de coñecementos adquirido respecto dos contidos do programa da materia.
Ademais, cada estudante terá a súa disposición, no Campus Virtual da USC, unha e-aula de apoio á docencia presencial.
NOTA: En función da situación sanitaria, a metodoloxía pode sufrir cambios que permitan a súa adaptación a escenarios de docencia telemática ou de semipresencialidade (ver o punto 1 do "Plan de continxencia" recollido no apartado de "Observacións").
A avaliación de competencias relacionadas coa adquisición de coñecementos realizarase mediante tres exames escritos (dous parciais -eliminatorios de materia para os que obteñan un mínimo de 2,0 puntos en cada un dos devanditos parciais-, ou un exame final, que deberán realizar aqueles estudiantes que non se presentaran aos parciais ou non superaran algún deles). A avaliación da adquisición de habilidades e actitudes realizarase de modo continuo, en función do desempeño dos alumnos/as nas tarefas programadas ao longo do semestre, tal e como éstas queden reflectidas nos informes de prácticas.
A calificación final do estudante na materia (máximo de 10,0) resultará do sumatorio das calificacións parciais obtidas nos exames e nos informes de prácticas, de acordo coa siguiente táboa de valores:
* Informes de prácticas: entre 0,0 e 3,0 puntos.
* Primeiro parcial: entre 0,0 e 3,5 puntos.
* Segundo parcial: entre 0,0 e 3,5 puntos.
* Exame Final: entre 0,0 e 7,0.
As condicións de avaliación da materia na segunda oportunidade e para alumnas/os repetidoras/es serán as mesmas que as fixadas para a avaliación final da convocatoria de xuño. No caso das/dos repetidoras/es, a puntuación obtida na avaliación continua gardarase durante outro curso académico máis.
NOTA: En función da situación sanitaria, o sistema de avaliación pode sufrir cambios que permitan a súa adaptación a escenarios de docencia telemática ou de semipresencialidade (ver o punto 2 do "Plan de continxencia" recollido no apartado de "Observacións").
Do total de 112,5 horas de traballo previsto para que o estudante poida superar a materia, 42,5 horas destinaranse a actividades de tipo presencial, as restantes 70 horas dedicaranse a actividades non presenciais distribuídas de acordo co seguinte plan de traballo:
ACTIVIDADES PRESENCIAIS:
* Clases expositivas: 25 horas.
* Clases interactivas: 10,5 horas.
* Titorías personalizadas: 1 hora.
* Exames parciais (2): 3 horas.
* Exame final: 3 horas.
ACTIVIDADES NON PRESENCIAIS:
* Lecturas previas ás clases interactivas e/ou expositivas: 15 horas.
* Elaboración de informes de prácticas: 15 horas.
* Preparación de exames: 40 horas.
A asistencia ás clases presenciais facilita a comprensión e asimilación dos contidos da materia; aportando tamén unha grande cantidade de exemplos, referidos a diferentes contextos organizacionais, sobre as aplicacións e implicacións prácticas dos contidos teóricos tratados.
A asistencia ás clases prácticas resulta esencial para, na medida en que o escaso tempo do que se dispón no lo permita, adestrar habilidades básicas e experimentar con algúns dos modelos, técnicas e conceptos necesarios para poder intervir eficazmente no contexto organizacional.
Recoméndase non deixar para última hora a elaboración dos informes correspondentes a cada unha das prácticas ou lecturas realizadas, co obxecto de poder entregalas dentro do prazo fixado (que é inamovible). Se o mencionado traballo non se planifica e executa con tempo suficiente, ao final a carga de tarefas asignadas aos alumnos polas diferentes materias que conforman o semestre pode resultar excesiva.
O/A estudante contará, en todo momento, co apoio e a titorización que necesite, por parte do profesor da materia, para a correcta realización das tarefas que lle sexan encomendadas; tanto en horario de clases como fora delas. Así pois, recoméndase que o/a alumno/a, tanto individualmente como en grupo, utilice de modo frecuente as posibilidades que lle ofrece o horario de titorías do profesor.
Para un mellor aproveitamento da docencia impartida nesta materia, sería desexable que as/os estudantes que se matriculen na mesma cursaran, con anterioridade, as materias dos dous primeiros cursos do Grao; pero, en particular, aquelas relacionadas coa análise psicosocial do comportamento humano.
NOTA: En función da situación sanitaria, as recomendacións para o estudo da materia pode sufrir cambios que permitan a súa adaptación a escenarios de docencia telemática ou de semipresencialidade (ver "Observacións").
PLAN DE CONTINXENCIA
1. Metodoloxía da ensinanza: En función da situación sanitaria, parte dos contidos poderán ser traballados de maneira autónoma polo/a estudante a partir do material proporcionado polos profesores da materia a través das ferramentas corporativas da Universidade (p. ex., presentacións en PowerPoint con ou sen grabación de vídeo e/ou audio, videoconferencias a través da plataforma TEAMS, Chat, Foro, etc.), o que será debidamente informado a través do Campus Virtual da materia.
2. Sistema de avaliación da aprendizaxe: dependendo das circunstancias sanitarias, a calificación final do estudante na materia (máximo de 10,0) axustarase a cada un dos seguintes escenarios posibles:
2.1. Distanciamento: Mantéñense os mesmos criterios que no escenario 1 de "Normalidade adaptada" que figura no apartado correspondente ao sistema de avaliación da aprendizaxe descrito anteriormente.
2.2. Peche das instalacións: neste escenario, a calificación final do estudante na materia (máximo de 10,0) resultará do sumatorio das calificacións parciais obtidas nos exames (realizados telemáticamente) e nos informes de prácticas (entregados a través da e-aula), de acordo coa siguiente táboa de valores:
* Actividades de avaliación continua: 1,5 puntos.
* Informes de prácticas: 2,0 puntos.
* Proxecto de consultoría: 3,5 puntos.
* Proba final telemática: 3,0 puntos.
As condicións de avaliación da materia na segunda oportunidade e para alumnas/os repetidores serán as mesmas que as fixadas para a avaliación final da convocatoria de xuño. No caso das/dos repetidoras/es, a puntuación obtida na avaliación continua gardarase durante outro curso académico máis.
Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recollido na Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións.
3. Recomendacións para o estudo da materia: para aproveitar o proceso formativo, particularmente en función da situación sanitaria, recoméndase facer o seguimento das sesións síncronas e/ou asíncronas que se programen, realizar as actividades nos prazos indicados, e recorrer as titorías, respectando os tempos de todas/os.
Manuel Damaso Rodriguez Fernandez
- Departamento
- Psicoloxía Social, Básica e Metodoloxía
- Área
- Psicoloxía Social
- Teléfono
- 881813790
- Correo electrónico
- damaso.rodriguez [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Carlos Montes Piñeiro
Coordinador/a- Departamento
- Psicoloxía Social, Básica e Metodoloxía
- Área
- Psicoloxía Social
- Teléfono
- 881813803
- Correo electrónico
- carlos.montes [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Axudante Doutor LOU
Mércores | |||
---|---|---|---|
09:00-09:50 | GRUPO A (A-L) | Castelán | Aula 8 |
11:00-11:50 | GRUPO B (M-Z) | Castelán | Aula 9 |
Xoves | |||
10:00-10:50 | GRUPO B (M-Z) | Castelán | Aula 9 |
11:00-11:50 | GRUPO A (A-L) | Castelán | Aula 8 |
24.05.2021 16:30-18:30 | GRUPO B (M-Z) | Aula 1 |
24.05.2021 16:30-18:30 | GRUPO A (A-L) | Aula 1 |
24.05.2021 16:30-18:30 | GRUPO A (A-L) | Aula 5 |
24.05.2021 16:30-18:30 | GRUPO B (M-Z) | Aula 5 |
24.05.2021 16:30-18:30 | GRUPO A (A-L) | Aula 6 |
24.05.2021 16:30-18:30 | GRUPO B (M-Z) | Aula 6 |
24.05.2021 16:30-18:30 | GRUPO B (M-Z) | Aula 7 |
24.05.2021 16:30-18:30 | GRUPO A (A-L) | Aula 7 |
05.07.2021 16:30-18:30 | GRUPO A (A-L) | Aula 4 |
05.07.2021 16:30-18:30 | GRUPO B (M-Z) | Aula 4 |
05.07.2021 16:30-18:30 | GRUPO B (M-Z) | Aula 5 |
05.07.2021 16:30-18:30 | GRUPO A (A-L) | Aula 5 |
05.07.2021 16:30-18:30 | GRUPO B (M-Z) | Aula 6 |
05.07.2021 16:30-18:30 | GRUPO A (A-L) | Aula 6 |