Créditos ECTS Créditos ECTS: 4.5
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 74.2 Horas de Titorías: 2.25 Clase Expositiva: 18 Clase Interactiva: 18 Total: 112.45
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Economía Financeira e Contabilidade
Áreas: Economía Financeira e Contabilidade
Centro Facultade de Ciencias Económicas e Empresariais
Convocatoria: Segundo semestre
Docencia: Sen docencia (Extinguida)
Matrícula: Non matriculable
- Contribuír á comprensión do sistema de información contable desde unha perspectiva interdisciplinar. Recoñecer o papel da Contabilidade de custos como unha ferramenta para a posta en práctica e control da estratexia e a xestión empresarial.
- Aplicar a información de custos a distintas situacións/escenarios de toma de decisións e concienciar o alumno da idea de custos diferentes para situacións/decisións/propósitos diferentes.
- Aprender a elaborar e presentar informes que sirvan de base para a resolución de problemas e a toma de decisións. Á súa vez, isto supón:
* Coñecer e manexar as distintas fontes de datos (financeiros e non financeiros) ás que un contable de custos pode recorrer para elaborar un informe.
* Coñecer os distintos tipos de fichas/ modelos nos que se poden recoller os datos necesarios para elaborar un informe.
* Coñecer e manexar os principais tipos de informes que se poden elaborar dependendo do obxectivo perseguido, do tipo de problema a resolver ou decisión a adoptar e dos usuarios a quen se dirixa.
- Coñecer as implicacións da descentralización e delegación de autoridade para a Contabilidade de custos e o seu papel como instrumento de control.
- Contribuír á comprensión do ciclo información-comunicación válida e fiable. Capacitar o alumno para captar e informar oportunamente sobre os cambios.
(1) A contabilidade interna e as súas relacións coa filosofía de xestión empresarial e outros sistemas de información contable.
(2) O estudo do custo como xerador de decisións. Custos parciais.
(3) Análise custo-volume-beneficio.
(4) Asignación de custos en produción múltiple: custos conxuntos e subprodutos.
(5) Información para a planificación e o control.
(6) Contabilidade por áreas de responsabilidade. Prezos de transferencia.
(7) Transparencia informativa. Procedementos para o seu control.
Material depositado na fotocopiadora dá Facultade e dispoñible non Campus Virtual (transparencias utilizadas polos profesores como guión en clases e boletíns que conteñen exercicios relativos a cada tema).
Bibliografía Básica:
BLANCO DOPICO, M. I. (1994): Contabilidad de costes. Análisis y control, Pirámide, Madrid.
BLANCO DOPICO, M. I.; AIBAR GUZMÁN, B. y RÍOS BLANCO, S.L. (2001): Contabilidad de costes. Cuestiones, supuestos prácticos resueltos y propuestos, Prentice Hall, Madrid.
BUENDÍA CARRILLO, D y GARCÍA MECA, E. (coordinadores) (2016): Casos prácticos de contabilidad de gestión. Pirámide, Madrid.
HORGREN, C.T.; DATAR, S.M. y RAJAN, M. V. (2012): Contabilidad de costos. Un enfoque gerencial (14ª edición), Pearson, México.
SERRA SALVARDOR, V. (2003): Contabilidad de costes. Cálculo, análisis y control, Tirant lo Blanch, Valencia.
Bibliografía Complementaria:
AECA: serie Principios de Contabilidad de Gestión.
ELDENBURG, l y WOLCOTT, S. (2005): Cost Management: Measuring, Monitoring, and Motivating Performance. Wiley
ESCOBAR, T. y CORTIJO, V. (2012): Fundamentos de Contabilidad de Gestión, Pearson, Madrid.
GARRISON, R.; NOREEN, E. y BREWER, P. (2007): Contabilidad administrativa. McGraw-Hill. (edición en castellano de Managerial Accounting)
REQUENA RODRÍGUEZ, J. M. y VERA RÍOS, S. (2009): Contabilidad interna (Contabilidad de costes y de gestión). Cálculo, análisis y control de costes y resultados para la toma de decisiones (3ª edición). Ariel Economía, Barcelona. Madrid.
SÁEZ TORRECILLA, A.; GUITIÉRREZ DÍAZ, G. y FERNÁNDEZ FERNÁNDEZ, A. (2009): Contabilidad de Costes y Contabilidad de Gestión, McGraw-Hill.
SCHNEIDER, E. (1972): Contabilidad industrial, Aguilar, Madrid
WEYGANDT, J.J.; KIESO, D.E. y KIMMEL, P.D. (2008): Managerial Accounting (4ª edición).Wiley.
COMPETENCIAS BASICAS E XENERAIS
CB1 - Que os estudantes demostrasen posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que parte da base da educación secundaria xeral, e adóitase atopar a un nivel que, aínda que se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo
CB2 - Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo
CB3 - Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética
CB4 - Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado
CB5 - Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía.
CG3 - Saber identificar, reunir e interpretar datos relevantes sobre cuestións relacionadas co ámbito empresarial, incorporando na elaboración de xuízos e propostas as consideracións pertinentes sobre a súa dimensión social, científica ou ética.
CG4 - Saber comunicar información, ideas, problemas e propostas de solución a cuestións de índole empresarial tanto a un público especializado como non especializado, facendo uso tanto da linguaxe verbal e escrita como dos medios e técnicas de representación de relacións e presentación de datos que se empregan na disciplina.
COMPETENCIAS TRANSVERSAIS
CT1- Análise e síntese
CT4 - Xestión da información
CT6 - Resolución de problemas.
CT7 - Toma de decisións
CT8 - Razoamento crítico
COMPETENCIAS ESPECÍFICAS
D11 - Comunicarse con fluidez na súa contorna e traballar en equipo.
ESCENARIO 1: DOCENCIA PRESENCIAL.
A docencia expositiva e interactiva será de carácter presencial, aínda que as titorías poderán realizarse tanto de forma presencial como virtual (mediante mensaxes ás profesoras polo correo electrónico institucional).
Ao longo do curso incidirase especialmente na resolución de problemas a través da aplicación dos coñecementos subministrados a distintos casos e problemas coa finalidade de que os alumnos aprendan a: identificar e resolver problemas non estruturados; buscar solucións creativas; integrar os coñecementos adquiridos e realizar análises críticas. Para lograr estes obxectivos, os alumnos dispoñerán coa debida antelación dos exercicios que se resolverán nas sesións de aula así como de solucións de exercicios e problemas "tipo" e de bibliografía de apoio á que acudir en caso de dúbidas.
Nas sesións expositivas (grupo grande) dedicadas a clases teórico - prácticas realizarase a exposición teórica dos contidos básicos de cada tema seguindo unha lóxica que permite aumentar progresivamente os coñecementos dos alumnos. Tras a exposición dos fundamentos teóricos do tema (ou, ás veces, de forma simultánea), realizarase a aplicación destes a "supostos" da realidade, cun dobre obxectivo: por un lado, ilustrar as explicacións teóricas e facilitar a comprensión e asimilación por parte dos alumnos dos coñecementos impartidos e, por outro lado, favorecer o achegamento do estudante ao ámbito empresarial real.
Nas sesións interactivas (grupos pequenos) formularanse aos alumnos cuestións teóricas a analizar e discutir ou exercicios curtos a resolver e presentar en clase coa finalidade de lograr unha maior implicación e a participación activa dos alumnos en clase.
Estas actividades compleméntanse co traballo persoal que o alumno deberá dedicar a cada unha delas.
Todo o material de apoio á docencia atópase na aula virtual da materia. Esta materia conta cunha Guía Docente na Aula Virtual na que se inclúe información detallada sobre: programa, profesorado, calendario con datas crave, tipos de probas a realizar e criterios de avaliación.
ESCENARIO 2: DISTANCIAMENTO
Con carácter xeral o proceso de ensino-aprendizaxe seguirá as mesmas pautas que no escenario anterior, aínda que a docencia presencial na aula convivirá coa virtual. A docencia virtual contará con mecanismos síncronos e/ou asíncronos. As titorías serán virtuais.
Na aula virtual da materia o alumnado dispoñerá de todo o material necesario para preparar a materia (diapositivas da parte expositiva e interactiva, audios con explicacións dos temas, etc.). Unha vez traballados os temas nas diferentes semanas propostas para o seu estudo, os alumnos dispoñerán dun test de auto-avaliación para cada tema. Ademais, se teñen dúbidas durante este proceso de aprendizaxe, estas serán comunicadas a cada profesor a través do e-mail institucional e serán resoltas de forma individual ou colectiva o máis axiña posible.
ESCENARIO 3: CONFINAMENTO
Con carácter xeral o proceso de ensino-aprendizaxe seguirá as mesmas pautas que no Escenario 1 (combinación de sesións de teoría e práctica). Con todo, neste caso a docencia será completamente de carácter virtual, con mecanismos síncronos e/ou asíncronos. Para a aprendizaxe utilizarase o campus virtual da materia e a plataforma Teams.
Na aula virtual da materia o alumnado dispoñerá de todo o material necesario para preparar a materia (diapositivas da parte expositiva e interactiva, audios con explicacións dos temas, etc.). Unha vez traballados os temas nas diferentes semanas propostas para o seu estudo, os alumnos dispoñerán dun test de auto-avaliación para cada tema. Ademais, se teñen dúbidas durante este proceso de aprendizaxe, estas serán comunicadas a cada profesor a través do e-mail institucional e serán resoltas de forma individual ou colectiva o máis axiña posible.
ESCENARIO 1: DOCENCIA PRESENCIAL.
INSTRUMENTO: Exame Teórico-práctico. PESO: 60%. Por medio deste instrumento avalíanse as seguintes competencias: CB2, CB3, CB5, CG3, CG4, CT1, CT6, CT8
INSTRUMENTO: Avaliación continua. Participación en clase. Resolución de exercicios e realización de traballos e probas de carácter presencial . PESO: 40%. Por medio deste instrumento avalíanse as seguintes competencias: CB1, CB2, CB3, CB4, CB5, CG3, CG4, CT1, CT4, CT6, CT7, CT8, D11
ESCENARIO 2: DISTANCIAMENTO
Considérase moi importante a participación activa e continua nas actividades propostas durante o curso, tanto de forma presencial en clase como a través da aula virtual da materia e a plataforma Teams. A continuación, sinálanse os aspectos que se terán en consideración para a avaliación da materia, diferenciando os criterios e os instrumentos para a súa determinación, así como o peso que terán na cualificación final:
INSTRUMENTO: exame teórico-práctico de carácter presencial. PESO: 60%. Por medio deste instrumento avalíanse as seguintes competencias: CB2, CB3, CB5, CG3, CG4, CT1, CT6, CT8
INSTRUMENTO: Avaliación continua: na medida do posible, as probas terán carácter presencial. Para as restantes actividades, contémplase a posibilidade de que algunhas se realicen de maneira telemática a través da aula virtual da materia e a plataforma Teams. PESO: 40%. Por medio deste instrumento avalíanse as seguintes competencias: CB1, CB2, CB3, CB4, CB5, CG3, CG4, CT1, CT4, CT6, CT7, CT8, D11
ESCENARIO 3: CONFINAMENTO
Considérase moi importante a participación activa e continua nas actividades propostas na aula virtual durante o curso. A continuación, sinálanse os aspectos que se terán en consideración para a avaliación da materia, diferenciando os criterios e os instrumentos para a súa determinación, así como o peso que terán na cualificación final:
INSTRUMENTO: Exame teórico-práctico de carácter telemático. PESO: 60%. Por medio deste instrumento avalíanse as seguintes competencias: CB2, CB3, CB5, CG3, CG4, CT1, CT6, CT8
INSTRUMENTO: Avaliación continua: tanto as probas como as restantes actividades terán carácter telemático e realizaranse a través da aula virtual da materia e a plataforma Teams. PESO: 40%. Por medio deste instrumento avalíanse as seguintes competencias: CB1, CB2, CB3, CB4, CB5, CG3, CG4, CT1, CT4, CT6, CT7, CT8, D11
NOTA PARA ESCANARIOS 2 e 3: O estudante deberá cumprir cos principios de mérito individual e autenticidade e só poderá facer uso dos materiais permitidos polo docente. Se durante a realización da proba, ou á finalización da mesma, obsérvanse indicios de que algún estudante non actuou conforme aos principios de mérito individual e autenticidade será convocado para a realización dunha proba oral por Teams sobre a materia obxecto de exame. Aqueles/ as alumnos/ as dos convocados que non se conecten ao mesmo e/ou que, a xuízo dos profesores, non realicen un razoamento adecuado ás preguntas expostas e, por tanto, considérese que non actuaron de acordo cos principios de mérito individual e autenticidade, serán cualificados como "suspensos" (nota: 0).
NOTAS XERALES:
O sistema de avaliación é o mesmo en ambas oportunidades de exame (decembro/xaneiro e xuño/xullo) e para todos os alumnos.
O alumnado ao que lle sexa concedida dispensa de asistencia a clase (seguindo a Instrucción Nº 1/2017 da Secretaría Xeral sobre a dispensa de asistencia a clase en determinadas circunstancias), se avaliará cun exame final específico que suporá o 100% da cualificación.
Traballo presencial na aula:
Sesións expositivas: 18 horas
Sesións interactivas: 18 horas
Titorías (grupos reducidos): 4 horas
Horas non presenciais (traballo persoal do alumno: 67,5 horas (incluídas as dedicadas á preparación do exame final)
Horas de avaliación: ata 5 (exames oficiais)
Total volume de traballo: 112,5 horas (4,5 créditos ECTS)
Considérase recomendable que, previo ao inicio do curso, o alumno repase as nocións básicas de Contabilidade de Custos adquiridas previamente.
Antes de comezar o estudo de cada tema, recoméndase que o alumno realice a lectura do material correspondente ao mesmo que se lle entregará previamente (na fotocopiadora da Facultade e no Campus Virtual) así como dalgunhas lecturas recomendadas especificamente polas profesoras por considerarse particularmente ilustrativas dos aspectos que serán obxecto de análise. Con iso preténdese dinamizar o ensino e favorecer a asimilación dos conceptos por parte dos alumnos.
Despois da análise de cada tema en clase, recoméndase que o alumno resolva as cuestións de análise e os exercicios prácticos propostos polas profesoras, co fin de comprobar o grao en que comprendeu e asimilado os conceptos, e detectar as posibles dúbidas ou aspectos mal comprendidos e resolver os problemas que se formulen antes de seguir avanzando na materia.
Recoméndase participar nas discusións, debates e, en xeral, no desenvolvemento das clases e aproveitar dende o comezo do curso as titorías
O idioma no que se imparte a materia é o español.
PLAN DE CONTINXENCIA
ESCENARIO 2: DISTANCIAMENTO
Metodoloxía de ensino: A docencia presencial na aula convivirá coa virtual. A docencia virtual contará con mecanismos síncronos e/ou asíncronos. As titorías serán virtuais.
Na aula virtual da materia o alumnado dispoñerá de todo o material necesario para preparar a materia (diapositivas da parte expositiva e interactiva, audios con explicacións dos temas, etc.). Unha vez traballados os temas nas diferentes semanas propostas para o seu estudo, os alumnos dispoñerán dun test de autoavaliación para cada tema. Ademais, se teñen dúbidas durante este proceso de aprendizaxe, estas serán comunicadas a cada profesor a través do e-mail institucional e serán resoltas de forma individual ou colectiva o máis axiña posible.
Sistema de avaliación: Considérase moi importante a participación activa e continua nas actividades propostas durante o curso, tanto de forma presencial en clase como a través da aula virtual da materia e a plataforma Teams. A continuación, sinálanse os aspectos que se terán en consideración para a avaliación da materia, diferenciando os criterios e os instrumentos para a súa determinación, así como o peso que terán na cualificación final:
Proba final: exame teórico-práctico de carácter presencial. PESO: 60%.
Avaliación continua: na medida do posible as probas terán carácter presencial. Para as restantes actividades, contémplase a posibilidade de que algunhas se realicen de maneira telemática a través da aula virtual da materia e a plataforma Teams. PESO: 40%.
ESCENARIO 3: CONFINAMENTO
Metodoloxía de ensino: Con carácter xeral o proceso de ensino-aprendizaxe seguirá as mesmas pautas que no Escenario 1 (combinación de sesións de teoría e práctica). Con todo, neste caso a docencia será completamente de carácter virtual, con mecanismos síncronos e/ou asíncronos. Para a aprendizaxe utilizarase o campus virtual da materia e a plataforma Teams.
Na aula virtual da materia o alumnado dispoñerá de todo o material necesario para preparar a materia (diapositivas da parte expositiva e interactiva, audios con explicacións dos temas, etc.). Unha vez traballados os temas nas diferentes semanas propostas para o seu estudo, os alumnos dispoñerán dun test de auto-avaliación para cada tema. Ademais, se teñen dúbidas durante este proceso de aprendizaxe, estas serán comunicadas a cada profesor a través do e-mail institucional e serán resoltas de forma individual ou colectiva o máis axiña posible.
Sistema de avaliación: Considérase moi importante a participación activa e continua nas actividades propostas na aula virtual durante o curso. A continuación, sinálanse os aspectos que se terán en consideración para a avaliación da materia, diferenciando os criterios e os instrumentos para a súa determinación, así como o peso que terán na cualificación final:
INSTRUMENTO: Exame teórico-práctico de carácter telemático. PESO: 60%.
INSTRUMENTO: Avaliación continua: tanto as probas como as restantes actividades terán carácter telemático e realizaranse a través da aula virtual da materia e a plataforma Teams. PESO: 40%.
NOTA: O estudante deberá cumprir cos principios de mérito individual e autenticidade e só poderá facer uso dos materiais permitidos polo docente. Se durante a realización da proba, ou á finalización da mesma, obsérvanse indicios de que algún estudante non actuou conforme aos principios de mérito individual e autenticidade será convocado para a realización dunha proba oral por Teams sobre a materia obxecto de exame. Aqueles/ as alumnos/ as dos convocados que non se conecten ao mesmo e/ou que, a xuízo dos profesores, non realicen un razoamento adecuado ás preguntas expostas e, por tanto, considérese que non actuaron de acordo cos principios de mérito individual e autenticidade, serán cualificados como "suspensos" (nota: 0).
Cristina Aibar Guzman
- Departamento
- Economía Financeira e Contabilidade
- Área
- Economía Financeira e Contabilidade
- Teléfono
- 881811609
- Correo electrónico
- cristina.aibar [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Beatriz Aibar Guzman
Coordinador/a- Departamento
- Economía Financeira e Contabilidade
- Área
- Economía Financeira e Contabilidade
- Teléfono
- 881811612
- Correo electrónico
- beatriz.aibar [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade