Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 99 Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 24 Clase Interactiva: 24 Total: 150
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Economía Cuantitativa
Áreas: Economía Cuantitativa (propia da USC)
Centro Facultade de Ciencias Económicas e Empresariais
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable | 1ro curso (Si)
· Coñecer e comprender os conceptos e métodos propios da estatística económica descriptiva
así como a súa aplicación ao análise dos fenómenos económicos.
· Realizar análises estatísticos básicos utilizando ferramentas informáticas
· Ser capaz de seleccionar e aplicar as técnicas estatísticas máis adecuadas ao análise de cada
fenómeno, así como de interpretar os resultados obtidos.
· Iniciarse na análise dos datos empíricos da realidade económica (obtención dos datos,
análise estatístico, interpretación e fiabilidade dos resultados,...) na presentación formal
do traballo realizado.
· Coñecer e avaliar as principais estatísticas existentes sobre a realidade económica.
· Desenvolver as capacidades de entendemento, razonamento, crítica e expresión oral e escrita,
a través da utilización dun léxico estatístico-económico adecuado.
TEMA 1.- INTRODUCIÓN A
1.1.- A Ciencia Estatística. Definición e contido
1.2.- Conceptos básicos na Estatística Económica
1.3.- Fontes de datos: especial referencia á mostraxe en poboacións finitas
TEMA 2.- ANÁLISE ESTATÍSTICA DUNHA VARIABLE
2.1.- Os datos estatísticos e as súas clases
2.2.- Distribucións de frecuencias
2.3.- Representacións gráficas
2.4.- Medidas que caracterizan a distribución dunha variable
2.4.1.- Medidas de posición
2.4.2.- Medidas de dispersión
2.4.3.- Medidas de forma
2.5.- Medidas de concentración
2.6.- Momentos en distribucións unidimensionais
2.7.- Aplicacións económicas
TEMA 3.- ANÁLISE CONXUNTA DE DÚAS VARIABLES
3.1.- Distribucións bidimensionais de frecuencias. Estudo das súas características
3.2.- Distribucións marxinais e condicionadas
3.3.- Momentos en distribucións bidimensionais
3.4.- Dependencia e independencia estatística
3.5.- Aplicacións económicas
TEMA 4.- AS TÉCNICAS DE REGRESIÓN E CORRELACIÓN
4.1.- Introdución ás teorías da regresión e correlación
4.2.- Regresión linear simple
4.3.- Bondade do axuste dunha regresión. Predicións. Elasticidade
4.4.- Correlación entre variables. O coeficiente de correlación linear simple
4.5.- Axustes non lineares.
4.6.- Aplicacións económicas
TEMA 5.- NÚMEROS ÍNDICES
5.1.- Definición e clasificación dos números índices
5.2.- Índices de prezos, cantidades e valor
5.3.- Propiedades dos números índices. Participación e repercusión
5.4.- Problemas na elaboración de índices complexos. Cambio de base
5.5.- Deflactación de series económicas
5.6.- Aplicacións económicas.
TEMA 6.- ESTATÍSTICAS SOCIO-ECONÓMICAS
6.1.- Índices de Prezos ao Consumo
6.2.- Índice de Prezos Industriais
6.3.- Índice de Produción Industrial
6.4.- Enquisa de Poboación Activa
6.5.- Enquisa de Presupostos Familiares
6.6.- Outros indicadores económicos
TEMA 7.- ANÁLISE CLÁSICA DAS SERIES TEMPORAIS
7.1.- Compoñentes dunha serie. Esquemas de relación
7.2.- Análise das compoñentes. Desestacionalización
7.3.- Aplicacións económicas
Bibliografía básica
MARTÍN PLIEGO, F.J. (2004). Introducción a la Estadística Económica y Empresarial. Teoría y práctica. Thomson, Madrid.
Bibliografía complementaria
CASAS SÁNCHEZ, J. M., SANTOS PEÑA, J. (1995) Introducción a la Estadística para Economía y Administración de Empresas, vol 1. Centro de Estudios Ramón Areces, S.A., Madrid.
ESTEBAN GARCÍA, J. y otros (2005). Estadística descriptiva y nociones de probabilidad. Thomson, Madrid
MONTIEL, A.M., RIUS, F., BARÓN, F.J. (1997). Elementos básicos de Estadística Económica y Empresarial. Prentice-Hall, Madrid.
RUIZ MUÑOZ, D.: Manual de Estadística. Editado por eumed.net 2004. ISBN: 84-688-6153-7
https://www.eumed.net/cursecon/libreria/drm/drm-estad.pdf
TOMEO, V., UÑA, I. (2009). Estadística descriptiva. Garceta, Madrid.
https://cv.usc.es (Campus Virtual) Pode conter material de apoio segundo as indicacións de clase.
· Saber elaborar e defender argumentos sobre cuestións económicas a un nivel xeral, así
como resolver problemas sobre estas cuestións, facendo uso do seus coñecementos sobre a
realidade económica, as teorías, os modelos e os métodos científicos propios.
· Saber identificar, reunir e interpretar datos relevantes sobre cuestións relacionadas co
ámbito económico-empresarial, incorporando na elaboración de xuicios e propostas as consideracións pertinentes sobre súa dimensión social, científica ou ética.
· Elementos básicos de estatística descriptiva.
· Identificar as fontes de información económica relevante e seu contido.
Dada a ubicación da materia no primer curso da titulación, prestase especial atención as actividades presenciais. As sesións de aula dedicadas as clases expositivas teñen como obxeto a introducción e explicación dos aspectos básicos de cada tema do programa, proporcionándolle a información adicional necesaria que permita un adecuado desenvolvemento do proceso de aprendizaxe autónomo.
Nas clases interactivas pretendese que os alumnos aprendan a aplicar as técnicas estatísticas ao análise da realidade económica, diferenciando qué tipo de técnica utilizar en cada caso, cómo aplicala e qué conclusións se obteñen da análise realizada. Para elo, proporanse problemas e actividades que os alumnos deberán resolver individualmente e/ou en grupos reducidos, fomentando a cooperación e o traballo en equipo. Estas prácticas interactivas se verán complementadas coa realización de prácticas con ordenador, co obxeto de adquirir habilidades de manexo de follas de cálculo e paquetes estatísticos de gran utilidade para a análise de datos.
A través das titorías damos aos alumnos e alumnas asesoramento continuo das profesoras para o desenvolvemento das actividades propostas, moitas delas a realizar de forma autónoma polo alumno/a, así como atender calquer dúbida relacionada coa materia. As actividades programadas para ser realizadas autónomamente polo alumnado pretenden a súa iniciación na análise empírica dos fenómenos da realidade socioeconómica actual, dende un proceso de autoaprendizaxe titorizado, así como a adquisición de habilidades para elaborar e presentar os resultados dos estudios realizados.
A materia ten curso no Campus Virtual onde se poderá colocar información complementaria e material.
No curso 2020/2021, en cumplimento das Directrices para o desenvolmento dunha docencia presencial segura aprobadas en consello de goberno da USC o 19 de xuño de 2020 diferenciamos os escenarios que se contemplan podan ter que presentarse no curso.
Polo que afecta ao desenvolmento da docencia, tanto presencial de modo habitual, con distanciamento ou telemático a docencia quedaría igualmente, repartindo de maneira aproximada o máis teórico e o máis práctico en grupos expositivos e interactivos, en clases convencionais ou con videoconferencia (Teams). O curso da materia no campus virtual será o escenario de apoio con máis ou menos contido segundo o escenario no que se teña que traballar. A docencia será síncrona. No caso de alguna parte asíncrona o indicaremos no Campus Virtual.
As titorías serán presenciales ou telemáticas segundo o escenario pedindo cita por correo electrónico para a coordinación das mesmas.
Idiomas de impartición: Castelán
A avaliación da materia será do modo seguinte:
- O 70% é avaliación mediante exame escrito.
- O 30% restante é avaliación continua en base as actividades feitas na aula (controis, resolución de exercicios na clase, ...), que requiren a asistencia regular as aulas para poder participar en todas elas.
As alumnas ou alumnos que non participen en ningunha das actividades da avaliación continua poderán optar ao 100% da nota na realización do exame final.
Para aprobar, por calquera das opcións, hai que obter unha nota de 5 puntos ou máis nunha escala de 10.
A 2ª etapa de avaliación, a extraordinaria de xullo, faráse como en xaneiro ou, se renuncian a avaliación continua poden ir ao exame sobre 10.
Segundo a Normativa de Permanencia vixente na USC para os estudos de Grao e Máster (art. 5.2), a mera asistencia e/ou participación en calquera das actividades suxeitas a avaliación suporá que a nota final do estudante sexa distinta de Non presentado.
O alumnado con dispensa de asistencia a clase concedida (instrucción nº 1/2017 da Secretaría Xeral) poderá obter o 100% da nota no exame oficial. O alumnado repetidor non terá diferencia con o restante.
Aos exámes hai que traer un documento identificativo de carácter oficial: DNI, Tarxeta Universitaria, pasaporte, etc.
“Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recollido na Normativa de avaliación do rendemento academico dos estudantes e de revision de cualificacións”.
O exame final ten lugar na data e hora que fixa a Facultade.
As actividades de avaliación continua faranse no transcurrir das clases e non teñen máis avisos que as posibles indicacións que se poderan dar nelas.
Outros matices sobre estes criterios básicos poden darse nas clases ou no curso do campus virtual como será no caso de non poder facer clases presenciais convencionais ou ter que mudar de escenario durante o curso.
Con todo o anterior, diferenciamos os tres posibles escenarios:
Escenario 1: normalidade adaptada (sen restricións a presencialidade física)
- O 70% da nota é avaliación con exame escrito.
- O 30% restante é avaliación continua en base as actividades feitas na aula (controis, resolución de exercicios na clase, ...), que requiren da asistencia regular as clases para poder participar en todas elas.
Os controis de avaliación continua fanse na clase e non teñen más avisos que as posibles indicacións que se podan dar nas mesmas.
Escenario 2: distanciamento (restriccións parciais a presencialidade fisica)
- O 70% da nota é avaliación con exame final, que poderá ser presencial ou non en función da situación. De tratarse de un examen non presencial farase na Aula Virtual en combinación con Teams.
- O 30% restante é avaliación continua en base as actividades realizadas tanto de forma presencial como telemática (controis, resolución de exercicios, tarefas, cuestionarios ...).
Os controis de avaliación continua faranse durante a clase presencial o telemática e non teñen máis avisos cas posibles indicacións que se podan dar nas mesmas.
Escenario 3: peche das instalacións (imposibilidade de impartir docencia con presencialidade fisica)
- O 70% da nota é avaliación mediante examen final, non presencial, na Aula Virtual e Teams.
- O 30% restante é avaliación continua en base as actividades realizadas de forma telemática (controles, resolución de exercicios, tarefas, cuestionarios ...).
A avaliación continua farase durante a clase telemática e non teñen máis aviso que as posibles indicacións que se podan dar nas mesmas.
As especificacións sobre número de cuestión de avaliación continua e o seu peso dentro da mesma estará especificado na aula virtual no comenzo do curso.
Todas as precisións que fose necesario facer en xeral e en particular no caso de ter cambios de escenarios, faranse públicas nas clases e na aula virtual con escritos anexos a esta programación e/ou a guía docente;
A materia ten unha carga de 6 créditos ECTS, e como cada crédito estímase en 25 horas de traballo para o alumno, a carga total é de 150 horas repartidas entre horas de clase, tempo de traballo personal, horas de titorías e horas de avaliación.
As horas de clase repártense entre horas de expositiva (en grupos máis grandes), horas de interactiva (grupos máis pequenos) segundo o horario da Facultade.
O tempo de traballo personal é o que en media o alumno ten que dedicar de xeito autónomo para conquerir o aprendizaxe: preparación de clases, estudio, resolución de exercicios. O alumno pode acudir a profesora para resolver dudas, buscar orientación nas activdades da materia, etc. no tempo das titorías.
A linguaxe matemática é necesaria para o desenvolvemento da materia xa que ista é na que se expresa a Estatística. Neste senso o alumno/a ten que facer un esforzo ao comenzo do curso habituándose ao emprego dunha linguaxe precisa.
O alumno/a debe adquirir as ferramentas necesarias para a interpretación precisa dos resultados estatísticos obtidos ou recollidos en outras fontes. O debate na aula sobre os contidos é unha ferramenta útil para a comprensión da materia.
Recomendamos estudar antes e despois de cada sesión de clase: para poder seguir as clases, para non acumular dúbidas. Igualmente facer os exercicios e tarefas que se vaian propoñendo.
No caso de ter parte das clases (ou a totalidade) telemáticamente adquire especial significado o autoaprendizaxe, baseado no traballo e esforzo persoal ca guía da profesora.
Igualmente sinalamos como modo de avaliación máis axeitado a avaliación continua e solo a única para casos puntuais. A avaliación continua é un método de obter puntuación para aprobar a materia e de aprendizaxe, como contraposto a estudo de toda a materia para un exame único.
Plan de continxencia
No curso 2020/2021, en cumplimento das Directrices para o desenvolmento dunha docencia presencial segura aprobadas en consello de goberno da USC o 19 de xuño de 2020 diferenciamos os escenarios que se contemplan podan ter que presentarse no curso.
Polo que afecta ao desenvolmento da docencia, tanto presencial de modo habitual, con distanciamento ou telemático a docencia quedaría igualmente, repartindo de maneira aproximada o máis teórico e o máis práctico en grupos expositivos e interactivos, en clases convencionais ou con videoconferencia (Teams). O curso da materia no campus virtual será o escenario de apoio con máis ou menos contido segundo o escenario no que se teña que traballar. A docencia será síncrona. No caso de alguna parte asíncrona o indicaremos no Campus Virtual.
As titorías serán presenciales ou telemáticas segundo o escenario pedindo cita por correo electrónico para a coordinación das mesmas.
Avaliación
Escenario 2: distanciamento (restriccións parciais a presencialidade fisica)
- O 70% da nota é avaliación con exame final, que poderá ser presencial ou non en función da situación. De tratarse de un examen non presencial farase na Aula Virtual en combinación con Teams.
- O 30% restante é avaliación continua en base as actividades realizadas tanto de forma presencial como telemática (controis, resolución de exercicios, tarefas, cuestionarios ...).
Os controis de avaliación continua faranse durante a clase presencial o telemática e non teñen máis avisos cas posibles indicacións que se podan dar nas mesmas.
Escenario 3: peche das instalacións (imposibilidade de impartir docencia con presencialidade fisica)
- O 70% da nota é avaliación mediante examen final, non presencial, na Aula Virtual e Teams.
- O 30% restante é avaliación continua en base as actividades realizadas de forma telemática (controles, resolución de exercicios, tarefas, cuestionarios ...).
A avaliación continua farase durante a clase telemática e non teñen máis aviso que as posibles indicacións que se podan dar nas mesmas.
No caso de ter restriccións de acceso a biblioteca (escenarios 2 e 3), ademáis do campus virtual e material de estudo que se poña nel, indicarase bibliografía electrónica cando esté dispoñible.
Maria Mercedes Tato Rodriguez
- Departamento
- Economía Cuantitativa
- Área
- Economía Cuantitativa (propia da USC)
- Teléfono
- 881811528
- Correo electrónico
- mercedes.tato [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Pilar Gonzalez Murias
Coordinador/a- Departamento
- Economía Cuantitativa
- Área
- Economía Cuantitativa (propia da USC)
- Teléfono
- 881811527
- Correo electrónico
- pilar.gonzalez.murias [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Luns | |||
---|---|---|---|
17:30-19:00 | Grupo /CLE_03 | Castelán | Aula A |
Martes | |||
09:15-10:45 | Grupo /CLE_02 | Castelán | Aula C |
12:45-14:15 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula A |
15:30-17:00 | Grupo /CLE_03 | Castelán | Aula A |
Mércores | |||
11:00-12:30 | Grupo /CLE_02 | Castelán | Aula A |
Venres | |||
09:30-11:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula B |
25.01.2021 17:15-20:15 | Grupo /CLIL_02 | Aula 07 |
25.01.2021 17:15-20:15 | Grupo /CLIL_01 | Aula 07 |
25.01.2021 17:15-20:15 | Grupo /CLE_03 | Aula 07 |
25.01.2021 17:15-20:15 | Grupo /CLIL_05 | Aula 07 |
25.01.2021 17:15-20:15 | Grupo /CLIL_06 | Aula 07 |
25.01.2021 17:15-20:15 | Grupo /CLE_01 | Aula 07 |
25.01.2021 17:15-20:15 | Grupo /CLIL_04 | Aula 07 |
25.01.2021 17:15-20:15 | Grupo /CLIL_03 | Aula 07 |
25.01.2021 17:15-20:15 | Grupo /CLE_02 | Aula 07 |
25.01.2021 17:15-20:15 | Grupo /CLIL_03 | Aula A |
25.01.2021 17:15-20:15 | Grupo /CLE_01 | Aula A |
25.01.2021 17:15-20:15 | Grupo /CLE_02 | Aula A |
25.01.2021 17:15-20:15 | Grupo /CLIL_02 | Aula A |
25.01.2021 17:15-20:15 | Grupo /CLIL_01 | Aula A |
25.01.2021 17:15-20:15 | Grupo /CLE_03 | Aula A |
25.01.2021 17:15-20:15 | Grupo /CLIL_05 | Aula A |
25.01.2021 17:15-20:15 | Grupo /CLIL_06 | Aula A |
25.01.2021 17:15-20:15 | Grupo /CLIL_04 | Aula A |
25.01.2021 17:15-20:15 | Grupo /CLIL_05 | Aula B |
25.01.2021 17:15-20:15 | Grupo /CLIL_06 | Aula B |
25.01.2021 17:15-20:15 | Grupo /CLIL_04 | Aula B |
25.01.2021 17:15-20:15 | Grupo /CLIL_03 | Aula B |
25.01.2021 17:15-20:15 | Grupo /CLE_01 | Aula B |
25.01.2021 17:15-20:15 | Grupo /CLE_02 | Aula B |
25.01.2021 17:15-20:15 | Grupo /CLIL_02 | Aula B |
25.01.2021 17:15-20:15 | Grupo /CLIL_01 | Aula B |
25.01.2021 17:15-20:15 | Grupo /CLE_03 | Aula B |
21.06.2021 09:30-12:30 | Grupo /CLIL_03 | Aula A |
21.06.2021 09:30-12:30 | Grupo /CLE_02 | Aula A |
21.06.2021 09:30-12:30 | Grupo /CLIL_02 | Aula A |
21.06.2021 09:30-12:30 | Grupo /CLIL_01 | Aula A |
21.06.2021 09:30-12:30 | Grupo /CLE_03 | Aula A |
21.06.2021 09:30-12:30 | Grupo /CLIL_05 | Aula A |
21.06.2021 09:30-12:30 | Grupo /CLIL_06 | Aula A |
21.06.2021 09:30-12:30 | Grupo /CLE_01 | Aula A |
21.06.2021 09:30-12:30 | Grupo /CLIL_04 | Aula A |
21.06.2021 09:30-12:30 | Grupo /CLE_03 | Aula B |
21.06.2021 09:30-12:30 | Grupo /CLIL_05 | Aula B |
21.06.2021 09:30-12:30 | Grupo /CLIL_06 | Aula B |
21.06.2021 09:30-12:30 | Grupo /CLIL_04 | Aula B |
21.06.2021 09:30-12:30 | Grupo /CLIL_03 | Aula B |
21.06.2021 09:30-12:30 | Grupo /CLE_02 | Aula B |
21.06.2021 09:30-12:30 | Grupo /CLIL_01 | Aula B |
21.06.2021 09:30-12:30 | Grupo /CLIL_02 | Aula B |
21.06.2021 09:30-12:30 | Grupo /CLE_01 | Aula B |