Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 99 Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 24 Clase Interactiva: 24 Total: 150
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Pedagoxía e Didáctica
Áreas: Didáctica e Organización Escolar
Centro Facultade de Ciencias da Educación
Convocatoria: Segundo semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable
-Identificar e valorar as consecuencias educativas dos cambios no acceso, distribución e construción do coñecemento no contexto social, económico e político contemporáneo.
-Comprender a necesidade das novas alfabetizacións e o desenvolvemento da competencia dixital crítica nas propostas educativas.
-Analizar o rol do/a pedagogo/a nas propostas de e-learning nos diferentes niveis de ensino.
-Construír un marco teórico que posibilite o deseño e avaliación de materiais e programas formativos con diferentes tecnoloxías dixitais.
-Analizar criticamente diferentes propostas de innovación con tecnoloxías dixitais en propostas formativas, valorando a súa pertinencia, enfoques e perspectivas.
1. Tecnoloxía e educación.
1.1. Cambios na concepción do coñecemento e nos seus modos de acceso e construción.
1.2. A sociedade da información e o coñecemento e a educación
1.3. Capitalismo de datos e intelixencia artificial. Retos educativos
1.4. Mass media, misoxinia e feminismos.
2. Nativos dixitais. Fenda dixital.
2.1. Competencia dixital crítica e novas alfabetizacións.
2.2. Fenda dixital e fenda dixital de xénero.
2.3. Competencia dixital docente.
3. Ecoloxías da aprendizaxe dixital.
3.1. Redes sociais e contornas persoais de aprendizaxe (LMS, PLE...).
3.2. Ciberfeminismos.
4. E-learning.
4.1. Concepto, historia e evolución.
4.2. Criterios pedagóxicos e bases teóricas para o seu desenvolvemento.
4.3. Diferenzas con Ensino Remoto de Emerxencia.
4.4. Metodoloxías e Avaliación en propostas en liña.
4.5. Criterios de calidade.
4.6. O rol do/a pedagogo/a como asesor/a de propostas formativas e-learning.
4.7. Pedagoxía feminista crítica e e-learning.
Bibliografía Básica
Dron J. and Anderson, T (2023) Pedagogical Paradigms in Open and Distance Education. In O. Zawacki-Richter, I. Jung (eds.), Handbook of Open, Distance and Digital Education, https://doi.org/10.1007/978-981-19-2080-6_9 pp: 147-163
Emejulu, A, y McGregor, C. (2016) Hacia una ciudadanía digital radical en la educación. Digital. Critical Studies in Education, DOI: 10.1080 /17508487.2016.1234494
González-Sanmamed, M; Muñoz-Carril, PC. y Santos-Caamaño, FJ: (2019) Componentes clave de las ecologías de aprendizaje: un INFORME de evaluación Delphi. British Journal of Edutational Technology. doi:10.1111 /bjet.12805
Knox, J. (2019) ¿Qué significa lo 'postdigital' para la educación? Tres perspectivas críticas sobre lo digital, con implicaciones para la investigación y la práctica educativa. Postdigital Ciencia y Educación, 1:357–370 https://doi.org/10.1007/s42438-019-00045-y
Perdomo Reyes, I. (2016) Género y tecnologías. Ciberfeminismos y construcción de la tecnocultura actual. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad - CTS [en linea]. 2016, 11(31), 171-193[fecha de Consulta 11 de mayo de 2023]. ISSN: 1668-0030. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=92443623007
Tipán Renjifo, DM. (2021). El portafolio digital síncrono interactivo. Revista Andina de Educación 4(1) 83-89. 1. https://doi.org/10.32719/26312816.2020.4.1.10
von Prümmer, CH. (2023): ODDE and Gender. In O. Zawacki-Richter, I. Jung (eds.), Handbook of Open, Distance and Digital Education, https://doi.org/10.1007/978-981-19-2080-6_9 pp: 147-163
Bibliografía complementaria
Barberà-Gregori, E. y Suárez-Guerrero, C. (2021). Evaluación de la educación digital y digitalización de la evaluación. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(2), 33-40. https://doi.org/10.5944/ried.24.2.30289
Bates, T. (2020) La enseñanza en la era digital. Una guía para la enseñanza y el aprendizaje. Asociación de Investigación Contact North. http://solr.bccampus.ca:8001/bcc/file/da50f5f1-bbc6-481e-a359-e73007c66…
Castañeda, L. y Adell, J. (2013). Entornos personales de aprendizaje. Claves para el ecosistema educativo en red. Alcoy Marfil. https://www.um.es/ple/libro/
Castañeda, L., Esteve, F. y Adell, J. (2018). ¿Por qué es necesario repensar la competencia docente para el mundo digital? Revista de Educación a Distancia (RED), (56). https://revistas.um.es/red/article/view/321581/225651
Espinoza Freira, E. E. (2018). El tutor en los entornos virtuales de aprendizaje. Universidad y Sociedad, 10(1), 201-210. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-3620201800…
García Peñalvo, F.J. y Seoane Pardo, A.M. (2015). Una revisión actualizada del concepto de eLearning. Décimo Aniversario. Education in the Knowledge Society, 16(1), 119. https://doi.org/10.14201/eks2015161119144
Gros Salvat, B. y Cano García, E. (2021). Procesos de feedback para fomentar la autorregulación con soporte tecnológico en la educación superior: Revisión sisSl
Polo Roca, A. (2020). Sociedad de la Información, Sociedad Digital, Sociedad de Control. INGURUAK. Revista Vasca de sociología y ciencia política, 68, 50-77. http://dx.doi.org/10.18543/inguruak-68-2020
Sangrá, A., et.al. (2020). Decálogo para la mejora De la Docencia online propuestas para eDucar en contextos presenciales Discontinuos.Editorial UOC. https://www.uoc.edu/portal/es/news/actualitat/2020/368-libro-decalogo-d…
a) Competencias Xerais da titulación ás que contribúe a materia
CB1 - Que os estudantes demostrasen posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que parte da base da educación secundaria xeral, e adóitase atopar a un nivel que, aínda que se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo
b) Competencias transversais
CT1 - Expresarse y comunicarse haciendo uso de diferentes códigos y recursos (lingüísticos, materiales y tecnológicos)
c) Competencias específicas da materia
CE2.1 - Deseñar plans, programas e accións adaptadas aos distintos niveis do sistema educativo, nas modalidades presenciais, semipresenciales e virtuais
CE3.3 - Organizar e xestionar institucións, servizos, medios e recursos educativos e formativos
CE3.5 - Coordinar intervencións educativas con outra profesionais
CE4.1 - Avaliar plans, programas, proxectos, procesos de ensino-aprendizaxe e medios e recursos educativos e formativos
CE5.3 - Asesorar sobre a integración das Tecnoloxías da información a Comunicación nos procesos educativos e
formativos
c) Competencias transversais
CT1 - Expresarse e comunicarse facendo uso de diferentes códigos e recursos (lingüísticos, materiais e tecnolóxicos)
CT2. Relacionarse con outras persoas e grupos, con especial énfase no traballo en equipo e na colaboración con outros profesionais
CT3. Desenvolver unha actitude auto-crítica, así como de reflexión, análise e síntese respecto dos coñecementos, tarefas e labores nos que participan
Se trabajará con una multiplicidad metodológica, a partir de una batería de técnicas, procedimientos y recursos. Es intención que el estudiantado aprenda a extraer conceptos y hechos pertinentes de diversas fuentes para resolver problemas, pensando de modo integrador sus diferentes dimensiones, con autonomía en la iniciación en el trabajo intelectual.
La propuesta está basada en dos principios:
1. La participación de los alumnos en todas las etapas del proceso estimulando eso trabajo autónomo e independiente.
2. La necesidad de una estrecha relación teoría-práctica.
Estos principios se concretan en los siguientes puntos que se desarrollarán en el curso 2023-2024:
- La combinación de experiencias individuales y grupales. Tanto en las sesiones interactivas como en las expositivas se plantea la participación del alumnado.
- La combinación de enseñanza presencial y en línea.
- TRABAJO GRUPAL: Elaboración de un proyecto de formación en línea en el cual se establecerá correlación con otras materias del plan de estudio que aborden la problemática del diseño de planes de formación. Este trabajo será grupal y se desarrollará de forma autónoma por el alumnado con apoyo en las sesiones interactivas de la materia.
- Se utilizará un Entorno Personal de Aprendizaje (EPA), además de herramientas que proporciona USC.
- TRABAJO INDIVIDUAL: El trabajo en el contexto del EPA, combina las herramientas de comunicación del entorno virtual con materiales que el profesorado elaboró para el aprendizaje de una parte de los contenidos de la materia. El alumnado deberá participar en foros, blogs, microbloging, etc., y realizar trabajos previamente asignados. Lo que redundará en la conformación del portafolio personal donde es posible visualizar los conocimientos que los/as estudiantes han llegado a construir y evidenciar. Este trabajo se inicia en las sesiones interactivas y el alumnado lo culmina de forma autónoma fuera de clase.
- SESIONES INTERACTIVAS: En ella se trabajan los contenidos ya abordados en las expositivas en situaciones y experiencias que posibiliten el procesamiento de la información y la mejor comprensión de los conceptos. Las actividades interactivas movilizarán la conexión de las sesiones expositivas con la experiencia individual y situada, a través de la reflexión grupal y la construcción individual del portafolios. As actividades interactivas mobilizarán a conexión das sesións expositivas coa experiencia individual e situada, a través da reflexión grupal e a construción individual do portafolios Durante las últimas 6 sesiones el alumnado trabajará específicamente sobre el proyecto con la guía y orientación del profesorado. A proposta de actividades na materia terá en conta as necesidades e o ritmo de desenvolvemento dentro da materia e a coordinación coas materias do semestre.
- SESIONES EXPOSITIVAS: Consisten en el abordaje teórico de los conceptos fundamentales del programa. El alumnado leerá textos, escuchará las exposiciones del profesorado, observará videos etc, en base a lo cual realizará algún trabajo en pequeños grupos de reelaboración de los contenidos, o de síntesis de estos.
De entre as modalidades de avaliación posibles na USC, segundo normativa, a materia rexerase por un sistema de avaliación continua, de carácter formativo, excedida na utilización de diferentes procedementos de valoración da actividade do alumnado ó longo do curso. A avaliación estará presente de forma constante durante todo o proceso, coa participación de alumnado e profesorado. Utilizaranse diversas estratexias que permitan a realización de modificacións durante o proceso.
Realizarase avaliación diagnóstica, de proceso e avaliación final:
- Avaliación diagnóstica: utilizaranse dous instrumentos; un cuestionario de autorregulación da aprendizaxe en liña e o segundo baseado na observación con guía das actividades de iniciación. Sen peso na calificación final.
- Avaliación de proceso: Realízase unha avaliación do portafolio do alumnado na metade do proceso mediante unha rúbrica presentada o primeiro día de clase.
- Avaliación final: Realízase de forma sumativa aplicando novamente a rúbrica ao portafolio de cada alumno/a. E a valoración do traballo grupal a través dunha segunda rúbrica específica. Ambas rúbricas serán públicas para o alumnado dende o primeiro día de clase.
A calificación final será produto da suma ponderada das seguintes actividades:
1. A participación do alumnado en todas e cada unha das tarefas implicadas no seguimento continuo da materia: estudo dos materiais que fundamentan o traballo na aula; análise de diferentes materiais, etc. Tamén a súa participación nas actividades na aula (preguntas e suxestións) e o seguimento continuo das clases asumindo as tarefas propostas (10%).
2. O traballo grupal (40%).
3. O portafolios no que recompilará os traballos realizados e as reflexións do proceso de aprendizaxe construída. A avaliación de proceso ten por obxectivo identificar os aspectos débiles de cada un e orientar ao alumnado para a mellora. A puntuación establecida para este traballo é do 50% da nota final, do cal, o 20% corresponde á avaliación de proceso e o 30% á sumativa.
Para aprobar a materia a cualificación mínima é de 3 nunha escala de 5 tanto no portafolios como no traballo grupal.
A asistencia á materia supervisarase tanto nas clases expositivas como interactivas, sendo un requisito preceptivo para a superación da materia nunha porcentaxe mínima dun 80%.
Séguese a instrución núm. 1/2017, da secretaria xeral da USC, sobre a dispensa de asistencia a clase en determinadas circunstancias.
O alumnado con exención de docencia ás clases expositivas, así como o de dispensa de asistencia a clase deberá realizar actividades complementarias específicas polo que deberá contactarse co profesorado durante a primeira semana de clase.
Na segunda oportunidade de xullo, o alumnado deberá cubrir aqueles aspectos da avaliación final (portafolios e proxecto) que faltaron ou que tiveron valoración negativa na primeira oportunidade.
Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recollido na Normativa de avaliación do rendemento dos/as estudantes e de revisión das cualificacións.
Enténdese que o alumnado realiza un traballo independente de estudo en paralelo ao desenvolvemento das clases para: busca e lectura de textos recomendados e complementarios; achegas aos foros da materia; realización dos traballos prácticos asignados; elaboración do portafolios de aprendizaxe. A proposta de traballo foi deseñada para 112 horas de dedicación persoal e autónoma e 48 horas de traballo presencial na aula, un total de 150 horas, de acordo co establecido na memoria de Grao de Pedagoxía.
Debido á secuenciación do traballo individual-grupal e a proposta de avaliación de proceso, recoméndase que o alumnado leve os traballos ao día. O que significa que é necesaria a continuidade semanal no estudo.
1-Responsabilidade Ambiental:
En relación cos traballos persoais ou de grupo que se realicen para a materia teranse en conta as seguintes indicacións:
-Evitar as tapas de plástico ou outros envoltorios externos innecesarios.
-Sempre que sexa posible, empregaranse grapas en lugar de encanutillados.
-Imprimir a dúas caras en calidade "aforro de tinta".
-Non empregar folios en branco como separadores de capítulos ou partes.
-Evitar anexos que non teñan referencia directa cos temas tratados no traballo.
2-Perspectiva de Xénero:
En atención a criterios de igualdade de xénero no ámbito
universitario, recoméndase facer uso de linguaxe non sexista tanto no traballo cotián de aula como nos traballos académicos encomendados.
3- Normativa de protección de datos:
Respecto á normativa de protección de datos terase en conta a proposta da universidade como figuran na seguinte ligazón: hgps://www.usc.gal/gl/norma:va/protecciondatos/index.html. Ademais, incídese en que o proceso de ensino-aprendizaxe (clases / titorías) é un proceso privado, enténdase privado como proceso de comunicación e intercambio entre a docente e o alumnado matriculado na materia. Polo tanto, hai obrigatoriedade do cumprimento da normativa de protección de datos https://www.usc.gal/es/politica-privacidad-proteccion-datos
4- Utilización do teléfono móbil na aula: "Queda restrinxido o uso de teléfono móbil na aula ao seu emprego como instrumento de traballo seguindo as indicacións dadas polo docente, responsabilizándose ao alumnado das consecuencias legais e académicas que se poidan derivar dun emprego non adecuado del".
5- É obrigatorio o uso de correo electrónico institucional para calquera comunicación no marco da disciplina.
Adriana Gewerc Barujel
Coordinador/a- Departamento
- Pedagoxía e Didáctica
- Área
- Didáctica e Organización Escolar
- Teléfono
- 881813785
- Correo electrónico
- adriana.gewerc [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Catedrático/a de Universidade
Inés Ramos Trasar
- Departamento
- Pedagoxía e Didáctica
- Área
- Didáctica e Organización Escolar
- Correo electrónico
- inesramos.trasar [at] usc.es
- Categoría
- Predoutoral Ministerio
Luns | |||
---|---|---|---|
13:30-15:00 | Grupo /CLIL_03 (Pérez M - Z) | Galego, Castelán | AULA 16 (CAMPUS VIDA-Módulo A) - LABORATORIO DE PROCESAMENTO DE DATOS |
16:30-18:00 | Grupo /CLIL_02 (G - Pérez L) | Castelán, Galego | AULA 16 (CAMPUS VIDA-Módulo A) - LABORATORIO DE PROCESAMENTO DE DATOS |
18:00-19:30 | Grupo /CLIL_01 (A - F) | Galego, Castelán | AULA 16 (CAMPUS VIDA-Módulo A) - LABORATORIO DE PROCESAMENTO DE DATOS |
Martes | |||
13:30-15:00 | Grupo /CLIL_01 (A - F) | Galego, Castelán | AULA 16 (CAMPUS VIDA-Módulo A) - LABORATORIO DE PROCESAMENTO DE DATOS |
16:30-18:00 | Grupo /CLIL_02 (G - Pérez L) | Galego, Castelán | AULA 16 (CAMPUS VIDA-Módulo A) - LABORATORIO DE PROCESAMENTO DE DATOS |
18:00-19:30 | Grupo /CLE_01 (A - Z) | Castelán | AULA 6-7 (CAMPUS VIDA-Módulo A) |
Mércores | |||
16:30-18:00 | Grupo /CLIL_03 (Pérez M - Z) | Galego, Castelán | AULA 16 (CAMPUS VIDA-Módulo A) - LABORATORIO DE PROCESAMENTO DE DATOS |
18:00-19:30 | Grupo /CLE_01 (A - Z) | Castelán | AULA 6-7 (CAMPUS VIDA-Módulo A) |
22.05.2024 12:00-14:00 | Grupo /CLE_01 (A - Z) | AULA 6-7 (CAMPUS VIDA-Módulo A) |
27.06.2024 09:30-11:30 | Grupo /CLE_01 (A - Z) | AULA 17 (CAMPUS VIDA-Módulo A) |