Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 99 Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 24 Clase Interactiva: 24 Total: 150
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Dereito Común
Áreas: Dereito Civil
Centro Facultade de Relacións Laborais
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable | 1ro curso (Si)
1. Facilitar ao alumno un primeiro achegamento ao ámbito xurídico de forma que se familiarice coa terminología xurídica que vai ser necesaria noutras materias do Grado, así como no campo profesional.
2. Aplicar o razonamento crítico no estudo e análise dun determinado asunto ou tema.
3. Aprender a traballar de forma individual e en equipo.
4. Expoñer e defender adecuadamente, de forma oral e/ou escrita, unha cuestión de carácter xeral ou relacionada coa súa especialidade.
5. Coñecer e comprender o sentido fundamental do ordenamiento xurídico e aplicación das normas xurídicas básicas necesarias para o posterior estudo especializado das diferentes ramas xurídicas, así como para o adecuado desempeño das tarefas de asesoramiento e representación técnica no ámbito administrativo e procesal e defensa ante os Tribunais laborais.
A NORMA E O ORDENAMIENTO XURÍDICO
LECCIÓN 1.- O Dereito e o ordenamiento: aproximación ao seu concepto.- As normas xurídicas: clases e eficacia.
LECCIÓN 2.- Estructuración do ordenamiento xurídico: as diferentes ramas do Dereito.- A distinción entre Dereito Público e Dereito Privado: o seu significado actual.- O Dereito Civil: contido.- Dereito Mercantil.- O Dereito Administrativo e o procedemento administrativo.- O Dereito do Traballo e as relacións laborais.- Outras ramas do ordenamiento.
LECCIÓN 3.- A Constitución de 1978 e o seu significado.- A organización dos poderes: a Jefatura do Estado, as Cortes Xerais, o Goberno e a Administración.- O poder xudicial: o seu estructuración e principios.- O Tribunal Constitucional.- A organización territorial do Estado.- Os dereitos fundamentais e as liberdades públicas: o seu tutela e garantía.
AS FONTES DO DEREITO
LECCIÓN 4.- As fontes do Dereito: o seu significado.- A Constitución de 1978 e a determinación das fontes do Dereito.- A Constitución como fonte do Dereito.- As fontes do Dereito no Título Preliminar do Código Civil.
LECCIÓN 5.- A lei: concepto e significado.- Leis orgánicas e ordinarias.- Leis autonómicas.- Normas con rango de lei: o Decreto Legislativo e o Decreto-Lei.- A potestade reglamentaria.- Os Tratados Internacionais.
LECCIÓN 6.- O Dereito consuetudinario.- Os principios xerais do Dereito: principios constitucionais.- Principios de xerarquía normativa e de competencia.- A jurisprudencia: o recurso de casación como criterio unificador da doutrina jurisprudencial.- A jurisprudencia do Tribunal Constitucional.- O ordenamiento xurídico europeo: o seu incardinación no sistema de fontes do Dereito de España.
A APLICACION E EFICACIA DAS NORMAS XURÍDICAS
LECCIÓN 7.- A aplicación do Dereito: formulación.- Interpretación e integración das normas: as lagoas legais, a analogía e a equidad.- Vixencia temporal das normas: entrada en vigor e derrogación.- Os cambios normativos e o Dereito Transitorio: o principio de irretroactividad.- Ámbito espacial de vixencia: o Dereito Internacional Privado e o Dereito Interregional.
LECCIÓN 8.- A eficacia das normas.- O deber xeral de cumprimento: a ignorancia da lei e o erro de dereito.- A contravención das normas e a súa sanción: actos en contra de lei e en fraude de lei.
LECCIÓN 9.- A eficacia constitutiva das normas: o dereito subjetivo.- O exercicio dos dereitos e os seus límites: o principio de boa fe, a doutrina dos propios actos e o abuso do dereito.- Límites temporais do exercicio dos dereitos: a prescripción e a caducidade.- A protección dos dereitos: o dereito a tutélaa xudicial efectiva.- O proceso: principios informadores.
A PERSOA E As súas RELACIÓNS XURÍDICAS BÁSICAS
LECCIÓN 10.- A persoa como suxeito de dereito: o Dereito da Persoa.- A capacidade xurídica e a capacidade de obrar: o seu relevancia xurídica.- Persoa física e persoa xurídica.- Réxime xurídico básico das normas sobre as persoas.
LECCIÓN 11.- Relacións patrimoniales das persoas: os dereitos de crédito e os dereitos reais.- A obrigación e o seu cumprimento.- O incumplimiento da obrigación e as súas consecuencias.- O contrato: requisitos e efectos.- Os contratos: principais figuras contractuales e o seu contido.- Os dereitos reais e o Rexistro da Propiedade
LECCIÓN 12.- Matrimonio e réximes económico matrimoniales.- A sociedade de gananciales.- A herdanza.- A sucesión testada e intestada.- As lexítimas
- ACEDO PENCO, Á., Introducción al Derecho Privado y al Derecho de la Persona. Dykinson, 2019
- ÁLVAREZ CAPEROCHIPI, J.A., Introducción al Derecho. Comares, 2009.
- CARRASCO PERERA, Á. y GONZÁLEZ CARRASCO, C., Introducción al Derecho y fundamentos de Derecho Privado. Tecnos, 2017.
- FERNÁNDEZ SARASOLA, I. y SÁNCHEZ ÁLVAREZ, E., Manual de fundamentos de Derecho público y privado, Tecnos, 2017.
- GARCÍA RUBIO, M.ª P., Introducción al Derecho Civil. Cálamo, 2002.
- LASARTE ÁLVAREZ, C., Compendio de Derecho Civil: Trabajo Social y Relaciones Laborales. Dykinson, última edición.
- LLEDÓ YAGÜE, F. y otros, Compendio de Derecho Civil. Parte general. Tomo I. Teoría general del derecho. Volumen I. Dykinson, última edición.
- MORENO CATENA, V., Introducción al Derecho Procesal, Tirant lo Blanch, 2017.
- RIVERA FERNÁNDEZ, M. y HORNERO MÉNDEZ, C. (coords.), Fundamentos de Derecho Privado (Grado en Relaciones Laborales y Recursos Humanos). Tecnos, 2016.
- SÁNCHEZ CID, I., Instituciones de Derecho Civil. Parte general. Obligaciones y contratos. Ratio Legis, 2019.
- VERDERA SERVER, R., Lecciones de Derecho Civil. Derecho Civil I. Tirant lo Blanch, 2018.
- VV.AA., Introducción al Derecho. Coordinador: L. Prieto Sanchís. Colección Estudios. Ediciones de la Universidad de Castilla La Mancha, última edición.
- VV.AA., Introducción al Derecho español. Coordinador: A. Embid Irujo. Iustel, 2010.
- VV.AA., Derecho Civil. Introducción. Derecho de la persona. Derecho subjetivo. Derecho de propiedad. Coord. A. Carrasco Perera, Tecnos, 2011.
- VV.AA., Introducción al Derecho Constitucional. Coord.: F. Balaguer Callejón, Tecnos, 2017.
- VV.AA., Curso de Derecho Privado. Dirs. J. Orduña e A. B. Campuzano. Tirant lo Blanch, 2015.
- VV.AA., Lecciónes básicas para el aprendizaje del Derecho Civil. Coord.: Mª J. Cazorla González, Atelier, 2017.
- VV.AA., Manual de Introducción al Derecho. R. Bercovitz Rodríguez-Cano, E. Valladares Rascón e H. Díez García, Bercal, 2015.
- VV.AA. Lecciones de Derecho Civil. Coords.: J.M. Ruiz-Rico Ruiz, A. Gálvez Criado e M.D., Arias Díaz, Tecnos, 2017.
Capacidade para comprender, analizar e sintetizar.
Capacidade para obter e gestionar información.
Capacidade para resolver problemas.
Capacidade de decidir.
Razonamiento crítico.
Capacidade para as relacións interpersonales nun contexto profesional.
Aprendizaxe autónoma.
Sensibilidade aos problemas da realidade social, económica e ambiental.
O ensino inclúe clases expositivas, clases interactivas e tutorías, segundo o calendario.
As clases expositivas e interactivas serán preferentemente presenciales, aínda que se poderán utilizar os recursos virtuais dispoñibles en casos puntuales.
As tutorías serán preferentemente virtuais, por correo electrónico ou por Teams.
1. Asistencia ao aula e participación activa (10 %)
2. Asistencia ás clases interactivas, participación nas discusións, entrega de traballos e resolución de casos (30%)
3. Exame final (60%)
Para que se teñan en conta as notas correspondentes á asistencia e participación nas clases expositivas, así como a participación activa nas actividades realizadas nas clases interactivas, será necesario aprobar o exame final.
Aqueles alumnos que teñan recoñecida a exención de docencia serán evaluados únicamente a través do exame final que constituirá o 100% da nota da materia.
As tres actividades sinaladas teñen a consideración de avaliables aos efectos regulados na normativa de permanencia da USC, polo que a participación do alumno/a en calquera delas producirá os efectos legalmente previstos. Por tanto, e de acordo coa normativa de permanencia vixente na USC para os estudos de Grao e Máster (art. 5.2), a mera asistencia así como a participación en calquera das actividades realizadas nas clases interactivas serán obxecto de avaliación e, por conseguinte, a nota final do estudante que os cumprimente en ningún caso será de NON PRESENTADO.
Estímase necesario un traballo presencial na aula por parte do alumno de 48 horas: aulas teóricas, prácticas e exames.
Estímase necesario un traballo persoal do alumno de 102 horas: estudo individual ou en grupo, resolución de casos prácticos ou outros traballos, lecturas recomendadas.
1. Asistencia regular ao aula
2. Participación activa dos alumnos no aula
3. Disposición dos materiais necesarios (manuais, lexislación e jurisprudencia). Recoméndase asistir ás aulas co material legislativo correspondente á lección. A tenencia dun manual da materia (aquel que comparta máis contido co programa da asignatura) que sirva como punto de apoio principal para todo o estudo da materia é algo imprescindible.
4. Estudo diario da materia
5. Utilizar as tutorías para solucionar dúbidas sobre a explicación teórica e sobre a resolución dos problemas prácticos
PLAN DE CONTINXENCIA
ESCENARIO 1 (NORMALIDADE ADAPTADA)
Neste escenario a forma de desenvolvemento da docencia, así como a avaliación, corresponderase co sinalado nos apartados anteriores da guía docente.
ESCENARIO 2
Si as circunstancias derivadas da pandemia do Covid-19 colócannos no escenario 2, os obxectivos e o programa da asignatura serán os indicados para o escenario de normalidad adaptada. A docencia expositiva e interactiva será de carácter mixto, presencial ou virtual, segundo decidan as autoridades da Facultade, utilizando a aula Virtual e a plataforma Teams. Respectaranse os horarios marcados no plan docente anual. As tutorías serán telemáticas, vía correo electrónico, Aula Virtual ou plataforma Teams.
A profesora procurará aos estudantes materiais necesarios ou convenientes para a preparación da materia, pero segue sendo imprescindible o uso dun Manual e dos textos legais, en calquera dos seus formatos; para evitar problemas derivados da contingencia de confinamiento deben facerse con eles ao comezo de curso.
En canto ao sistema de avaliación, a nota final será igualmente unha combinación da avaliación continua pola participación, asistencia (na medida en que exista) e realización dos traballos propostos e dunha proba final que poderá ser escrita ou oral. As porcentaxes do peso na nota final da avaliación continua e da proba final serán os mesmos que no escenario de normalidad adaptada, aínda que, tendo en conta o momento en que se inicie este escenario 2, poderán variar.
Neste escenario será necesario aprobar tanto a parte correspondente á avaliación continua como a correspondente ao exame final.
Advírtese que, no caso de que algunha das actividades ou na proba final próbese unha actuación fraudulenta por parte do estudante, será de aplicación o recolleito respecto diso pola Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión das cualificacións.
ESCENARIO 3
Si as circunstancias derivadas da pandemia do Covid-19 colócannos no escenario 3, obrigándonos ao confinamiento os obxectivos e o programa da asignatura serán os mesmos do da normalidad adaptada. A docencia expositiva e interactiva será de carácter virtual, utilizando a aula Virtual e a plataforma Teams. Respectaranse os horarios marcados no plan docente anual. As tutorías serán telemáticas, vía correo electrónico, Aula Virtual ou plataforma Teams.
En canto ao sistema de avaliación, a nota final será igualmente unha combinación da avaliación continua pola participación, asistencia (na medida en que exista) e realización dos traballos propostos e dunha proba final telemática que poderá ser escrita ou oral. As porcentaxes do peso na nota final da avaliación continua e da proba final serán os mesmos que no escenario de normalidad adaptada, aínda que, tendo en conta o momento en que se inicie este escenario 3, poderán variar.
Neste escenario será necesario aprobar tanto a parte correspondente á avaliación continua como a correspondente ao exame final.
Advírtese que, no caso de que algunha das actividades ou na proba final próbese unha actuación fraudulenta por parte do estudante, será de aplicación o recolleito respecto diso pola Normativa de avaliación do rendimento académico dos estudantes e de revisión das cualificacións.
Maria Belen Trigo Garcia
- Departamento
- Dereito Común
- Área
- Dereito Civil
- Teléfono
- 881814744
- Correo electrónico
- belen.trigo [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Contratado/a Doutor
Margarita Cristina Herrero Oviedo
Coordinador/a- Departamento
- Dereito Común
- Área
- Dereito Civil
- Teléfono
- 881814621
- Correo electrónico
- margarita.herrero [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Luns | |||
---|---|---|---|
11:00-13:00 | Grupo A - horario de mañá (A-L) | Castelán | Aula 3 |
16:00-18:00 | Grupo B - horario de tarde (M-Z) | Castelán, Galego | Aula 3 |
Martes | |||
15:00-17:00 | Grupo B - horario de tarde (M-Z) | Galego, Castelán | Aula 3 |
Mércores | |||
11:00-13:00 | Grupo A - horario de mañá (A-L) | Castelán | Aula 3 |
11.01.2022 09:30-11:30 | Grupo A - horario de mañá (A-L) | Aula 3 |
11.01.2022 09:30-11:30 | Grupo B - horario de tarde (M-Z) | Aula 3 |
11.01.2022 09:30-11:30 | Grupo A - horario de mañá (A-L) | Aula 5 |
11.01.2022 09:30-11:30 | Grupo B - horario de tarde (M-Z) | Aula 5 |
11.01.2022 09:30-11:30 | Grupo A - horario de mañá (A-L) | Aula 6 |
11.01.2022 09:30-11:30 | Grupo B - horario de tarde (M-Z) | Aula 6 |
11.07.2022 09:30-11:30 | Grupo A - horario de mañá (A-L) | Aula 3 |
11.07.2022 09:30-11:30 | Grupo B - horario de tarde (M-Z) | Aula 3 |
11.07.2022 09:30-11:30 | Grupo A - horario de mañá (A-L) | Aula 5 |
11.07.2022 09:30-11:30 | Grupo B - horario de tarde (M-Z) | Aula 5 |
11.07.2022 09:30-11:30 | Grupo A - horario de mañá (A-L) | Aula 6 |
11.07.2022 09:30-11:30 | Grupo B - horario de tarde (M-Z) | Aula 6 |