Créditos ECTS Créditos ECTS: 4.5
Horas ECTS Criterios/Memorias Horas de Titorías: 1 Clase Expositiva: 26 Clase Interactiva: 12 Total: 39
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Bioquímica e Bioloxía Molecular
Áreas: Bioquímica e Bioloxía Molecular
Centro Facultade de Bioloxía
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Sen docencia (Non implantada)
Matrícula: Non matriculable
O obxectivo principal desta materia é que os alumnos teñan unha visión actual e global sobre o funcionamento do sistema inmunitario e que coñezan as nocións fundamentais da resposta inmunitaria, as células e moléculas que compoñen o sistema inmunitario e os mecanismos de comunicación e cooperación existentes entre os diferentes tipos celulares.
Obxectivos específicos:
- Coñecer a fisioloxía do sistema inmunitario así como os seus compoñentes moleculares e celulares.
- Coñecer os mecanismos básicos de recoñecemento e os mecanismos efectores da resposta inmunitaria innata e adaptativa.
- Coñecer e comprender o papel do sistema inmunitario na defensa do organismo fronte á infección con diferentes patóxenos. Comprender a participación do sistema inmunitario en procesos cancerosos, no rexeitamento de transplantes e durante os procesos alérxicos.
- Coñecer as aplicacións terapéuticas de actuación sobre o sistema inmunitario e a capacidade de manipular a resposta inmunitaria.
O programa de clases expositivas para o tres escenarios é:
1. Introdución á inmunología. Aplicacións e evolución da inmunidade
2. Compoñentes do sistema inmune. O tráfico leucocitario.
3. Os fagocitos e os seus receptores.
4. O complemento, os seus ligandos e os seus receptores.
5. Os anticorpos, os seus ligandos e os seus receptores.
6. Os linfocitos B e o seu receptor para antígeno.
7. A xeración da diversidade dos linfocitos B e T.
8. As moléculas de histocompatibilidad: ligandos e receptores.
9. A presentación de antígenos aos linfocitos T.
10. Os linfocitos T e o seu receptor para antígeno.
11. A xeración do repertorio restrinxido dos linfocitos T.
12. A xeración de linfocitos T e B efectores.
13. Mensaxería inmunológica: as citocinas e os seus receptores.
14. A inmunidade en acción fronte a virus, bacterias, fungos e parásitos.
O tema 13, 14 desenvolverase en 1 hora e o resto dos temas desenvolveranse cunha duración de 2 horas.
Nas prácticas de laboratorio (9h), os experimentos que se propoñen son conceptualmente correlativos aos temas teóricos da materia. O alumnado deberá realizar unha serie de ensaios experimentais, recoller os resultados obtidos e analizalos adecuadamente para dar resposta ás preguntas e exercicios expostos no guion de prácticas. O Programa de prácticas a desenvolver é o mesmo no tres escenarios e levará a cabo de forma presencial/virtual segundo os escenarios, é: Recoñecemento das células compoñentes do sistema inmune e determinación da viabilidade celular. Determinación e estudo de subpoblaciones linfocitarias por Citometría de Fluxo.
Nas clases interactivas de seminario realizarase un seminario de 2h (presencial/virtual segundo os escenarios) co mesmo programa no tres escenarios e o seu obxectivo é o de reforzar mediante preguntas aplicadas e/ou casos clínicos os coñecementos desenvolvidos nas clases expositivas.
As tutorias (4h) orientaranse á resolución das dúbidas particulares xeradas nas clases expositivas. Realizaranse de forma virtual e utilizaranse para clarificar os conceptos que rexen o funcionamento do sistema inmune e a súa aplicación en casos patolóxicos e/ou a súa terapia.
Básica: (correspondente ao escenario 1 e 2, e recoméndase como preferente para o escenario 3 a da URL)
Inmunología celular y molecular / Abul K. Abbas, Andrew H. Lichtman, Shiv Pillai, 9ª ed.,Barcelona:Elsevier, cop. 2018
Inmunología celular y Molecular. [Recurso electrónico].Abbas, A.K., Lichtman, A.H. y Pillai, S., 2012. ed. Barcelona: Elsevier. Acceso restrinxido a usuarios USC <https://www.dawsonera.com/terms/show?dest=https%3A%2F%2Fwww.dawsonera.c…>.
Inmunología básica : funciones y trastornos del sistema inmunitario, Abbas, Abul K., autor. Barcelona : Elsevier, cop. 2017
Kuby inmunología [Recurso electrónico] / Judith A. Owen, Jenni Punt, Sharon A. Stranford ; con la colaboración de Patricia P. Jones ; traducción Bernardo Rivera Muñoz, Edición 7ª ed. México : McGraw Hill Interamericana, 2014
Complementaria:
Inmunología: biología y patología del sistema inmunitario. Regueiro González, J.R. et al., 2010. ed. Madrid: Editorial Médica Panamericana.
Inmunología: fundamentos. Delves, P.J. et al., 2014. ed. Buenos Aires: Editorial Médica Panamericana.
Nesta materia o alumno/a adquirirá e practicará tanto unha serie de competencias básicas/xerais e transversais, desexables en calquera titulación universitaria, como específicas, propias desta materia dentro do Grao de Bioloxía.
Competencias Básicas/Xeráis:
CB1 - Que os estudantes demostren posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que parte da base da educación secundaria xeral, e que adoita atoparse a un nivel que, aínda que se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo.
CB2 - Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que poidan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo.
CB3 - Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética.
CB4 - Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado .
CB5 - Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía.
CG1 - Coñecer os conceptos, métodos e resultados máis importantes das distintas ramas da Bioloxía, incluíndo a perspectiva histórica do seu desenvolvemento.
CG2 - Reunir e interpretar datos, información e resultados relevantes, obter conclusións e emitir informes razoados en problemas relacionados coa Bioloxía.
CG3 - Aplicar tanto os coñecementos teóricos-prácticos adquiridos como a capacidade de análise e de abstracción na definición e formulación de problemas e na procura das súas solucións tanto en contextos académicos como profesionais
CG4 - Comunicar, tanto por escrito como de forma oral, coñecementos, procedementos, resultados e ideas en Bioloxía, tanto a un público especializado como non especializado.
CG5 - Estudar e aprender de forma autónoma, con organización de tempo e recursos, novos coñecementos e técnicas en calquera disciplina científica ou tecnolóxica.
Competencias Transversais
CT1 - Capacidade de análise e síntese.
CT2 - Capacidade para o razoamento e a argumentación.
CT3 - Capacidade para traballar en grupo e abarcar situacións problemáticas de forma colectiva .
CT4 - Capacidade para obter información adecuada, diversa e actualizada.
CT5 - Capacidade para elaborar e presentar un texto organizado e comprensible.
CT7 - Compromiso de veracidade da información que ofrece aos demais.
CT8 - Habilidade no manexo de Tics.
CT9 - Utilización de información bibliográfica e de Internet.
CT11 - Capacidade para resolver problemas mediante a aplicación integrada dos seus coñecementos.
Competencias Específicas
CE1.c - Ámbito competencial: Coñecementos instrumentais, destrezas e habilidades, técnicas básicas en bioloxía.
CE7.a - Ámbito competencial: Biotecnoloxía e biomedicina: Bases biolóxicas das enfermidades.
CE7.b - Ámbito competencial: Biotecnoloxía e biomedicina: Bases biolóxicas da inmunologia.
A materia está exposta para potenciar a aprendizaxe activa do alumnado. O estudo individual realizarase en base a unha información organizada e detallada proporcionada polo profesorado. A base da devandita información será a bibliografía básica recomendada, a cal se complementará, nos casos en que sexa necesario, con información adicional.
En referencia ás clases expositivas concíbense como introducións xerais a cada tema, que serán complementadas co resto de actividades propostas. Estas actividades son: o estudo individual, a resolución de cuestións, a preparación das actividades propostas en seminarios. Desenvolveranse no escenario 1 de forma síncrona presencial na aula e nos escenarios 2 e 3 de forma preferentemente síncrona virtual (en remoto) coa utilización de "teams" para a súa impartición, atendendo en directo a todas as dúbidas e aclaracións expostas polos alumnos. O material de axuda elaborado para facilitar o seguimento e comprensión dos temas (que comprende o resumo dos temas explicados e o material complementario necesario) fornéceselles no campus virtual da USC correspondente á materia.
As tutorías concíbense como medio de coordinación e orientación do traballo individual do alumnado. Realizaranse de forma virtual en todos os escenarios, o contacto do alumnado co profesorado farase mediante consultas electrónicas síncronas e/ou asíncronas, mediante correo electrónico e/ou "teams".
Nas clases interactivas de seminario proporanse e resolverán aplicacións da teoría, faranse exercicios, problemas, simulacións de casos clínicos, etc. Requírese unha participación activa do alumnado. Desenvolveranse no escenario 1 de forma síncrona presencial na aula e nos escenarios 2 e 3 de forma preferentemente síncrona virtual (en remoto). Está programado fornecerlles información e material complementario (vídeos, direccións Web, etc) que lles permita unha comprensión mellor da materia.
As clases interactivas de laboratorio segundo acordo coa organización docente da Facultade de Bioloxía será no escenario 1 e 2 da elaboración das prácticas presenciais cunha duración de cada práctica reducida ao 50% e no escenario 3 coa elaboración do 100% das prácticas virtuais e a duración de cada práctica reducida ao 50%. Cando a situación implique a realización de prácticas virtuais reorganizarei os protocolos de prácticas facéndoos máis detallados e facilitareillos no campus virtual da USC. Tamén lles proporei a realización alternativa das prácticas de forma virtual (con vídeos e laboratorios virtuais) para que poidan adquirir unha competencia e formación similar á que terían co formato presencial.
A formulación metodolóxica ten como obxectivo coñecer o progreso da súa aprendizaxe e levar a cabo a súa valoración. A avaliación da materia consistirá nunha valoración continua, manténdose as porcentaxes no tres escenarios. A modalidade de avaliación será continua: No escenario 1 terá carácter presencial, no escenario 2 e 3 terá carácter telemático mediante a plataforma Moodle. A avaliación será igual para repetidores e non repetidores, non gardándose notas de anos anteriores. Ademais, a avaliación será sempre igual nas dúas oportunidades.
A avaliación da materia consistirá nas seguintes cualificacións das partes en que se divide a materia:
Avaliación Continua: Terase en conta a actitude e poderanse expor cuestións sobre os contidos desenvolvidos nas clases expositivas e/ou interactivas ou sobre temas relacionados, calificables con até un 20% da nota total da materia, é unha actividade optativa avaliable. Nos escenarios 2 e 3 faranse a través da plataforma Moodle.
Clases interactivas de laboratorio: Terase en conta a actitude e elaborarase unha memoria na que se presenten e analicen os resultados e a súa xustificación, cualificarase con até un 20% da nota final, é unha actividade obrigatoria avaliable.
Proba final: Realizarase unha proba final sobre a materia desenvolvida ao longo do curso (expositivas, seminarios etc.) Nos escenarios 2 e 3 faranse a través da plataforma Moodle. A cualificación será até do 60% da nota final, é unha actividade obrigatoria avaliable.
Todos estes aspectos indicados inclúense na táboa que se pode atopar na seguinte ligazón:
http://www.usc.es/gl/centros/bioloxia/criteriosavaliacion.html
"Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recolleito na normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións". Esta sinala que a realización fraudulenta dalgún exercicio ou proba esixida na avaliación implicará a cualificación de suspenso na convocatoria correspondente, con independencia do proceso disciplinario que se poida seguir contra o alumno infractor. Considerarse fraudulenta, entre outras, a realización de traballos plagiados (por exemplo, dos compañeiros de curso ou de curso previos) ou obtidos de fontes accesibles ao público sen reelaboración ou reinterpretación e sen citas aos autores e das fontes. Tamén queda terminantemente prohibido a distribución por distintos medios (por exemplo, páxinas web) e sen consentimento do profesor, de calquera material docente colgado na aula virtual.
En canto á avaliación das competencias, avalíanse da seguinte maneira:
Traballo de prácticas: CT1, CT2, CT4, CT5, CT7, CT9, CT11 CE1.c, CE7.a, CE7.b
Avaliación continua: CT1, CT2, CT4, CT5, CT7, CT8, CT9, CT11, CE7.a, CE7.b
Horas presenciais/virtuais síncronas:
26 horas clases expositivas
4,5 horas de clases interactivas de laboratorio
2 horas de clases interactivas de seminarios
Horas non presenciais/ asíncronas:
90 horas de dedicación en estudo individual e á preparación da materia
O estudo da materia no tres escenarios recoméndase que se faga: Utilización da bibliografía recomendada, así como do material gráfico proporcionado polo profesor, imprescindible para a comprensión da materia.
Lectura e reflexión frecuente sobre a materia impartida, necesarias para a integración dos coñecementos neste campo da ciencia.
Interese e atención sobre os novos avances nesta disciplina difundidos a través dos medios de comunicación, para a súa incorporación e discusión nas clases e seminarios.
"Plan de Continxencia"
No escenario 1 as clases expositivas e seminarios desenvolveranse de forma síncrona presencial na aula e nos escenarios 2 e 3 de forma preferentemente síncrona virtual (en remoto). As tutorías realizaranse de forma virtual mediante consultas electrónicas síncronas e/ou asíncronas.
As clases interactivas de laboratorio serán no escenario 1 e 2 coa elaboración das prácticas presenciais cunha duración de cada práctica reducida ao 50% e no escenario 3 coa elaboración do 100% das prácticas virtuais e a duración de cada práctica reducida ao 50%.
A modalidade de avaliación será continua: No escenario 1 terá carácter presencial, no escenario 2 e 3 terá carácter telemático mediante a plataforma Moodle. A avaliación da materia consistirá nas seguintes cualificacións das partes en que se divide a materia:
Avaliación Continua: Terase en conta a actitude e poderanse expor cuestións sobre os contidos desenvolvidos nas clases expositivas e/ou interactivas ou sobre temas relacionados, calificables con até un 20% da nota total da materia, é unha actividade optativa avaliable. Nos escenarios 2 e 3 faranse a través da plataforma Moodle.
Clases interactivas de laboratorio: Terase en conta a actitude e elaborarase unha memoria na que se presenten e analicen os resultados e a súa xustificación, cualificarase con até un 20% da nota final, é unha actividade obrigatoria avaliable.
Proba final: Realizarase unha proba final sobre a materia desenvolvida ao longo do curso (expositivas, seminarios etc.) Nos escenarios 2 e 3 faranse a través da plataforma Moodle. A cualificación será até do 60% da nota final, é unha actividade obrigatoria avaliable.
A materia disporá dunha aula virtual na plataforma Moodle. A comunicación cos alumnos farase a través do correo electrónico, da plataforma Moodle e/ou a través da aplicación MS-teams.
?Para vos casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación ou recollido na Normativa de avaliación do rendemento académico dous estudantes e de revisión de cualificacións?.
Ma Del Pilar Arias Crespo
Coordinador/a- Departamento
- Bioquímica e Bioloxía Molecular
- Área
- Bioquímica e Bioloxía Molecular
- Teléfono
- 881816933
- Correo electrónico
- pilar.arias [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Sara Vázquez Mera
- Departamento
- Bioquímica e Bioloxía Molecular
- Área
- Bioquímica e Bioloxía Molecular
- Correo electrónico
- s.vazquez.mera [at] usc.es
- Categoría
- Predoutoral Xunta
Luns | |||
---|---|---|---|
11:00-12:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula virtual |
Martes | |||
11:00-12:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula virtual |
Mércores | |||
11:00-12:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula virtual |
21.01.2021 10:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 01. Charles Darwin |
21.01.2021 10:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 02. Gregor Mendel |
02.07.2021 10:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 03. Carl Linneo |