Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 99 Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 24 Clase Interactiva: 24 Total: 150
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Física Aplicada
Áreas: Electromagnetismo
Centro Facultade de Física
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable
Escenarios 1, 2, 3:
É difícil sobrevalorar a importancia do Electromagnetismo na formación dun Físico. É importante en si mesmo, pero tamén pola súa influencia noutras disciplinas. Por iso entendemos todas as materias obrigatorias, teóricas e experimentais, dentro da titulación de grao en Físicas asignadas ao Área de Electromagnetismo da USC, como un bloque compacto. O noso obxectivo será que ao finalizar todo este conxunto de materias, os alumnos alcancen un nivel de competencias alto nesta disciplina básica.
Entendemos ademais que, ao longo do plan de estudios do grao en Físicas, hai materias que necesitarán de coñecementos específicos de Electromagnetismo. Por iso trataremos de deseñar todas as nosas materias de forma que encaixen armónicamente co conxunto das materias da área pero á súa vez respondendo ás necesidades do resto de materias obrigatorias e sen solapamento con elas.
Dentro deste contexto Electromagnetismo I, tratará do estudio do campo eléctrico no vacio e en medios materiais, fundamentos da teoría do potencial e corrente eléctrica.
Son obxectivos xenerais deste curso:
Alimentar o interese dos estudiantes pola observación, interpretación e coñecemento dos fenómenos físicos.
Introducir os concepto e métodos básicos do electromagnetismo necesarios para o estudo e solución de problemas de electrostática.
Resultados da aprendizaxe:
Tras cursar a materia o alumno aprendería a:
Comprender e manexar con claridade o método e os principios básicos do Electromagnetismo así como a terminoloxía que lle é propia.
Saber aplicar estes coñecementos teóricos á resolución de problemas prácticos.
Coñecer as interrelacións entre o Electromagnetismo coas distintas partes da Física, resaltando os seus principios unificadores.
Comprender a relevancia do Electromagnetismo para a Ciencia e Tecnoloxía actuais.
Escenarios 1, 2, 3:
O MODELO ELECTROMAGNÉTICO. Enfoques para o desenvolvemento dun tema científico. Interaccións fundamentais. Distribucións de carga e de corrente. Lei de conservación da carga: ecuación de continuidade. Teorema de Helmholtz. Campos eléctricos estáticos. Campos magnéticos estáticos
CAMPOS ELÉCTRICOS ESTÁTICOS. Lei de Coulomb. Potencial eléctrico. Medios materiais nun campo eléctrico estático. Condicións de contorno para as compoñentes tanxenciais e normais do campo eléctrico na superficie de separación de dous dieléctricos. Capacitancias e condensadores. Enerxía e forzas electrostáticas. Métodos especiais en electrostática.
CORRENTES ELÉCTRICAS ESTACIONARIAS. Densidade volumétrica de corrente. Correntes de condución. Lei de Ohm. Relacións enerxéticas: ecuación do circuíto. Leis de Kirchhoff.
Bibliografía básica y complementaria
Escenarios 1, 2 y 3:
Bibliografía básica:
Libros de teoría:
- Feynman, R., Leighton, R. e Sands, M., Fisica, vol II (Electromagnetismo y Materia) (3 A00 19 A/2).
- Griffiths, D. J., Introduction to Electrodynamics, 4th ed, Prentice Hall, 2013, (3 A41 71).
- López Rodríguez, Victoriano, Electromagnetismo, Uned 2012.
- Purcell, E. M., Morin, D.J., Electricity and Magnetism, Cambridge University Press, 2013. (3 A41 129).
- Rodríguez, M., González, A., Bellver, C., Campos Electromagnéticos, 2ª ed, Ed. Universidade de Sevilla, 1999. (3 A41 61).
- Wangsness, R. L., Electromagnetic Fields, 2º ed, John Wiley and Sons, 1986. (3-A41-11A).
Libros de problemas:
- Benito, E., Problemas de Campos Electromagnéticos, Ed Ac, 1976. (3 A41 47)
- López Rodríguez, Victoriano. Problemas resueltos de Electromagnetismo, Centro de Estudos Ramón Areces, 2003. (3 A41 37)
- González, A. Problemas de campos electromagnéticos, Serie Schaum, Mc Graw Hill, 2005. (3 A41 92). (Una muy buena colección de apuntes de teoría y problemas del mismo autor puede ser encontrada en http://laplace.us.es/campos/ )
Bibliografía complementaria:
- Costa Quintana, Juan, Interacción electromagnética: teoría clásica, Reverté, 2007 (3 A41 101).
- Cheng, David K., Fundamentos de Electromagnetismo para ingeniería, Addison-Wesley, 1997 (3 A41 73).
- Edminister, Joseph A., Electromagnetismo, McGraw-Hill, 1996 (3 A41 49).
- Popovic, B. D. Introductory Engineering Electromagnetics, Addison-Wesley, 1973. (Libro de teoría 3 A41 98 A1, Solucionario 3 A41 98 A2).
- Reitz, J. R., Milford, F. J., Christy, R. W., Fundamentos de la teoría electromagnética, Addison-Wesley, 1996. (3 A41 20)
- Zahn, M. Teoría Electromagnética, Interamericana, 1983. (3 A41 39). A versión inglesa deste libro é de libre acceso en http://ocw.mit.edu/OcwWeb/Electrical-Engineering-and-Computer-Science/6… )
Recursos na rede:
- Campos Electromagnéticos, Ingeniería Industrial, Universidad de Sevilla
( http://www.esi2.us.é/DFA/CEMI/home.htm).
- Curso de M. Peskin en Stanford, Physics120, (http://www.slac.stanford.edu/mpeskin/peskin.html).
- Curso de K. T. McDonald en Princeton: (http://www.physics.princeton.edu/mcdonald/examples/#ph501).
- Cursos en abierto de Física do MIT, en particular los distintos cursos de Physics II: Electricity and magnetism con diferentes enfoques.
(http://ocw.mit.edu/OcwWeb/Physics/index.htm)
-Curso de S. Errede, Physics 435 UIUC: http://web.hep.uiuc.edu/home/serrede/P435/P435_Lectures.html
-Curso de S. Errede, Physics 436 UIUC: http://web.hep.uiuc.edu/home/serrede/P436/P436_Lectures.html
- Curso de Mark Jarrell, A Graduate Course on Electrodynamics LSU: http://www.phys.lsu.edu/~jarrell/COURSES/ELECTRODYNAMICS_HTML/course_EM…
- Curso de David Tong, Electromagnetim Cambridge: https://www.damtp.cam.ac.uk/user/tong/em.html
Recursos electrónicos da USC:
En PRELO:
- Electromagnetismo I, Victoriano López Rodríguez, UNED 2013.
- Electromagnetismo II, Victoriano López Rodríguez, UNED 2016.
En libro electrónico:
- Introduction to Electrodynamics David J. Griffiths 3ª Edición, 2012
No momento de aprobar este programa docente, estase tamén no proceso de solicitude y adquisición de material bibliográfico electrónico adicional que especificarase na Aula virtual da asignatura cuando esteá dispoñible.
Escenarios 1,2,3:
Competencias Básicas y xerais-
CB1 - Que os estudantes demostren posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que parte da base da educación secundaria xeral, e adóitase atopar a un nivel que, aínda que se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo.
CB2 - Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo.
CB3 - Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética.
CG1 - Posuír e comprendan os conceptos, métodos e resultados máis importantes das distintas ramas da Física, con perspectiva histórica do seu desenvolvemento.
CG2 - Ter a capacidade de reunir e interpretar datos, información e resultados relevantes, obter conclusións e emitir informes razoados en problemas científicos, tecnolóxicos ou doutros ámbitos que requiran o uso de coñecementos da Física.
CG3 - Aplicar tanto os coñecementos teóricos-prácticos adquiridos como a capacidade de análise e de abstracción na definición e formulación de problemas e na procura das súas solucións tanto en contextos académicos como profesionais.
Competencias específicas
CE1 - Ter unha boa comprensión das teorías físicas máis importantes, localizando na súa estrutura lóxica e matemática, o seu soporte experimental e o fenómeno físico que pode ser descrito a través deles.
CE2 - Ser capaz de manexar claramente as ordes de magnitude e realizar estimacións adecuadas co fin de desenvolver unha clara percepción de situacións que, aínda que fisicamente diferentes, mostren algunha analoxía, permitindo o uso de solucións coñecidas a novos problemas.
CE5 - Ser capaz de realizar o esencial dun proceso ou situación e establecer un modelo de traballo do mesmo así como realizar as aproximacións requiridas co obxecto de reducir o problema ata un nivel manexable. Demostrará posuír pensamento crítico para construír modelos físicos.
CE6 - Comprender e dominar o uso dos métodos matemáticos e numéricos máis comunmente utilizados en Física.
CE8 - Ser capaz de manexar, buscar e utilizar bibliografía, así como calquera fonte de información relevante e aplicala a traballos de investigación e desenvolvemento técnico de proxectos.
Competencias transversais
CT1 - Adquirir capacidade de análise e síntese.
CT2 - Ter capacidade de organización e planificación.
CT5 - Desenvolver o razoamento crítico.
Activarase un curso en la plataforma Moodle do Campus Virtual. Esto servirá pra proveer aos alumnos do material docente necesario pra o seguimento da asignatura. Asimismo, crearase un grupo de traballo en Teams pra una comunicación remota mais eficiente entre docentes y alumnado.
Escenario 1:
La asignatura está estructurada en 4 horas de clases semanales durante o segundo cuatrimestre. Consistirán dun total de 36 horas expositivas na que se expondrán os contenidos do programa, fomentando en todo momento a participación activa dos estudantes. Incluiranse nelas un bo número de exemplos. Problemas adicionales serán resueltos nas 18 horas de clases interactivas. Aconsexase a os alumnos o uso das tutorías; estas poderán ser presenciais ou telemáticas, pero sempre con cita previa.
Escenarios 2 y 3:
Ver Plan de Continxencia no apartado de Observacions.
Sistema de avaliación:
Escenario 1:
A nota será dada non sólo po lo examen final sino tamén por a realización de actividades complementarias como a entrega de boletins de problemas y/o arealización de controis intermedios. A nota final será a puntuación máxima das seguintes opcions:
a) Nota do examen final
b) 40% das actividades complementarias y 60% do examen final
A asistencia a clase y as actividades complementarias será recomendable, pero no obligatoria, dada a situación de emergenxia sanitaria na que nos encontramos, aún no posible Escenario 1.
O examen final de la asignatura terá lugar na fecha asignada po lo decanato da Facultade de Física.
Escenarios 2 y 3:
Ver Plan de Continxencia no apartado de Observacions.
Escenarios 1, 2 y 3:
150 horas: 60 horas presenciais (38 de clases expositivas, 18 de clases interactivas e 4 horas de titorías) e 90 de traballo persoal.
Escenarios 1, 2 y 3:
O curso correspóndese cun curso de nivel medio de Electromagnetismo. Recoméndase superar previamente os cursos de Física Xeral I e II así como todos os Métodos Matemáticos I a IV.
Plan de Continxencia
Escenarios 1, 2, 3:
1) Obxetivos: sen cambios.
2) Contidos: sen cambios.
3) Material bibliográfico: añadironse novos recursos electrónicos.
4) Competencias: sen cambios.
5) Metodoloxía:
Escenario 1: sen cambios.
Escenario 2:
Si as medidas adoptadas polas autoridades sanitarias o permiten, as clases expositivas desarrollaranse telemáticamente (via Teams, Campus Virtual) y as interactivas presencialmente respetando o horario oficial de clases aprobado polo centro.
Si a limitación de aforo dictado polas autoridades sanitarias non permite que todo ol alumnado asista as clases interactivas presenciales, estas retransmitiranse en streaming.
Priorizarase a hora de programar a actividade da materia a presencialidade nas probas de evaluación frente a as clases interactivas presenciais. Si debido a unha inevitable rotación do alumnado, as probas de evaluación continua consumisen un número inasumible de horas, a docencia correspondente impartiríase telemáticamente.
As tutorías poderán ser presenciaiss ou telemáticas, sempre con cita previa.
Escenario 3:
A docencia será telemática y as clases desarrollaranse de forma síncrona no horario oficial de clase. Pode suceder que, por causas sobrevenidas, as clases teñanse que desenvolver de forma asíncrona, o que comunicarase o alumnado co a suficiente antelación.
As tutorías serán telemáticas y requerirán de cita previa.
6) Evaluación:
Escenarios 2 y 3:
Nas actividades de evaluación que non poidan ser realizadas de manera presencial, si no poden ser retrasadas, realizaranse telemáticamente a través das ferramentas institucionais en Office 365 y Moodle. Neste caso exigiranse a adopción dunha serie de medidas que requerirán que o alumnado dispoña dun dispositivo con micrófono y cámara mentras no se dispoña de un software de evaluación adecuado. O alumnado pode ser chamado a unha entrevista pra comentar o explicar unha parte ou o total de la proba.
Pra os casos de realización fraudulenta de ejercicios o probas será de aplicación o recollido na “Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións”.
7) Tempo de estudo e traballo persoal: sen cambios.
8) Recomendacións para o estudio da materia: sen cambios.
Francisco Jose Ares Pena
Coordinador/a- Departamento
- Física Aplicada
- Área
- Electromagnetismo
- Teléfono
- 881814016
- Correo electrónico
- francisco.ares [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Catedrático/a de Universidade
Francisco Javier Castro Paredes
- Departamento
- Física Aplicada
- Área
- Electromagnetismo
- Teléfono
- 881814022
- Correo electrónico
- franciscojavier.castro.paredes [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Luns | |||
---|---|---|---|
18:00-19:00 | Grupo /CLIS_03 | Castelán | Aula 0 |
19:00-20:00 | Grupo /CLIS_04 | Castelán | Aula 830 |
Martes | |||
11:00-12:00 | Grupo /CLIS_02 | Castelán | Aula Magna |
12:00-13:00 | Grupo /CLIS_01 | Castelán | Aula 130 |
Mércores | |||
18:00-19:00 | Grupo /CLIS_04 | Castelán | Aula 830 |
19:00-20:00 | Grupo /CLIS_03 | Castelán | Aula 0 |
Xoves | |||
11:00-12:00 | Grupo /CLIS_01 | Castelán | Aula 130 |
12:00-13:00 | Grupo /CLIS_02 | Castelán | Aula Magna |
12.01.2021 10:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | 3 (Informática) |
12.01.2021 10:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 130 |
12.01.2021 10:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 6 |
12.01.2021 10:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 830 |
12.01.2021 10:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | Aula Magna |
12.01.2021 10:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | Pasillo |
22.06.2021 09:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | 3 (Informática) |
22.06.2021 09:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 0 |
22.06.2021 09:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 130 |
22.06.2021 09:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 140 |
22.06.2021 09:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 5 |
22.06.2021 09:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 6 |
22.06.2021 09:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 830 |
22.06.2021 09:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 840 |
22.06.2021 09:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | Aula Magna |