Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 99 Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 24 Clase Interactiva: 24 Total: 150
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Física de Partículas
Áreas: Física Atómica, Molecular e Nuclear
Centro Facultade de Física
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable
- Introducir aos alumnos en temas de Física subatómica
- Introducir os compoñentes fundamentais da materia e as súas interaccións.
- Familiarizar ao alumno co estudo do núcleo atómico e os seus constituíntes: os nucleóns.
- Presentar o núcleo como un sistema complexo de moitos corpos. Clasificación e interpretación das propiedades dos núcleos.
- Aplicación dos coñecementos derivados a diferentes avances tecnolóxicos que aportan un importante beneficio social.
"Resultados de aprendizaxe". O alumno demostrará:
- Posuír coñecementos de Física subatómica
- Coñecer os compoñentes fundamentais da materia e as súas interaccións
- Saber clasificar e interpretar as propiedades dos núcleos
- Ser capaz de aplicar os coñecementos derivados a diferentes avances tecnolóxicos que achegan un importante beneficio social.
- Posuír un alto grao de comprensión teórica de fenómenos físicos.
- Adquirir destrezas na resolución de problemas.
• Conceptos básicos
- Constituíntes da materia
- Interaccións fundamentais
- Leis de simetría e conservación
- Simetrías continuas. Simetrías discretas, violación C, P e CP
- Estrutura do mundo subatómico. Experimentos de dispersión: sección transversal.
- Física nuclear e de partículas no século XXI
• Interacción nuclear
- Interacción nuclear. Alcance da forza nuclear.
- O deuterón
• Propiedades dos núcleos
- A escena nuclear.
- Masas dos núcleos. Enerxía de unión. Curva de estabilidade e abundancia nuclear. Determinación experimental das masas de átomos
- Tamaños nucleares. Densidades de carga e masa. Determinación do tamaño dos núcleos: experimentos de dispersión ....
- Estados nucleares: xiro e paridade. Momentos nucleares.
• Procesos de desintegración radioactiva
- Fenómenos radioactivos. Lei da desintegración radioactiva. Cadeas naturais. Ecuacións xerais e condicións de equilibrio
- Desintegración alfa. Teoría de Gamow. Regras de selección
- Desintegración beta. Teoría de Fermi. Regras de selección
- Transicións electromagnéticas. Regras de selección
• Estrutura do núcleo atómico
- Modelos nucleares: partícula colectiva e independente
- Probas da estrutura de capas. Modelo de capas
- Vibracións nucleares. Deformación nuclear. Modelo rotacional
• Reaccións nucleares
- Reaccións directas. Cinemática das reaccións a dous corpos. Acceso a estados de partículas independentes
- Reaccións do núcleo composto. Estudo de resonancia. Propiedades colectivas
• Partículas elementais
- Interaccións fundamentais
- Produción, clasificación e propiedades de partículas elementais
- Leptóns e quarks. Correntes cargadas e correntes neutras
- Forte interacción. Composición de nucleóns. Mesóns e barións
• Modelo estándar de física de partículas
- Modelo estándar de física de partículas
- Intercambia forzas. QED.QCD
- Diagramas de Feymann
- Bosón Higs
- Preguntas abertas
• Seminarios de actualidade
Bibliografía básica
Introductory nuclear physics, Keneth S. Krane, Ed: John Wiley & Sons.
Introduction to Elementary Particles, D. Griffiths. John Wiley & Sons.
Particle Physics, B. R. Martin & G. Shaw.-, 3ª Ed. John Wiley & Sons.
Física nuclear y de partículas, Ferrer Soria, Antonio, Ed: Universitat de Valencia.
Bibliografía complementaria
Nuclear and Particle Physics, W. E. Burcham & M. Jobes. Cambridge University Press.
Nuclear Physics in a Nutshell, Bertulani, Carlos, Ed: Princeton University Press.
Radioactivity, Radionuclides, Radiation, J. Magill & J. Galy, Springer – Verlag, Berlin.
Modern Particle Physics, M. Thomson, Cambridge University Press.
Fundamentals in Nuclear Physics, Basdevant, Jean-Louis, Rich, James and Spiro Michel. Ed: Springer.
Introductory nuclear physics , P.E. Hodgson and E. Gadioli and E. Gadioli Erba, Ed: Clarendon.
Subatomic physics, Frauenfelder, Hans and Henley E. M. , Ed: Prentice. E.M. Henley, A. García. 3ª Edición. John Wiley& Sons
Introduction to elementary particle physics, Bettini, Alessandro, Cambridge University Press.
Nuclear and Particle Physics, an Introduction, B. R. Martin, John Wiley & Sons.
Radiation detection and measurement, Knoll, Glenn F., Ed: John Wiley & Sons&.
Recursos en rede
Na asignatura empréganse diversos materiais que están abertos ao público na rede e que son mantidos por institucións nacionais ou internacionais. Polo tanto son útiles tanto nos escenarios 1 como nos 2 e 3. Os estudantes usaranos habitualmente como bases de datos, esquemas de niveis, constantes físicas, e ata material de texto. Aínda que o material é abundante e comunícaselles, parcialmente a través do campus virtual, os alumnos farán maior uso dos seguintes centros de documentación:
http://www.nndc.bnl.gov
http://physics.nist.gov/cuu/index.html
http://www.iaea.org
http://pdg.lbl.gov
Antes de cursar esta materia o alumno debe adquirir
- unha boa formación matemática a través das asignaturas de Métodos Matemáticos I e III.
- amplos coñecementos de Física Xeral a través das asignaturas Física Xeral I e II.
- coñecementos de Física Cuántica a través da asígnatura de Física Cuántica.
- coñecementos de Mecánica Cuántica a partir da asignatura Física Cuántica II.
Tras cusar a materia O alumno adquiriría as competencias:
BÁSICAS E XENERAIS:
CB1 - Que os estudantes haxan demostrado posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que parte da base da educación secundaria xeral, e adóitase atopar a un nivel que, aínda que se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo.
CB2 - Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo.
CB3 - Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética.
CG1 - Posuír e comprender os conceptos, métodos e resultados máis importantes das distintas ramas da Física, con perspectiva histórica do seu desenvolvemento.
CG2 - Ter a capacidade de reunir e interpretar datos, información e resultados relevantes, obter conclusións e emitir informes razoados en problemas científicos, tecnolóxicos ou doutros ámbitos que requiran o uso de coñecementos da Física.
CG3 - Aplicar tanto os coñecementos teóricos-prácticos adquiridos como a capacidade de análise e de abstracción na definición e formulación de problemas e na procura das súas solucións tanto en contextos académicos como profesionais.
TRANSVERSAIS:
CT1 - Adquirir capacidade de análise e síntese.
CT2 - Ter capacidade de organización e planificación.
CT5 – Desenvolver o razoamento crítico.
ESPECÍFICAS:
CE1 - Ter unha boa comprensión das teorías físicas máis importantes, localizando na súa estrutura lóxica e matemática, o seu soporte experimental e o fenómeno físico que pode ser descrito a través deles.
CE2 - Ser capaz de manexar claramente as ordes de magnitude e realizar estimacións adecuadas co fin de desenvolver unha clara percepción de situacións que, aínda que fisicamente diferentes, mostren algunha analogía, permitindo o uso de solucións coñecidas a novos problemas.
CE5 - Ser capaz de realizar o esencial dun proceso ou situación e establecer un modelo de traballo do mesmo, así como realizar as aproximacións requiridas co obxecto de reducir o problema ata un nivel manexable. Demostrará posuír pensamento crítico para construír modelos físicos.
CE6 - Comprender e dominar o uso dos métodos matemáticos e numéricos máis comunmente utilizados en Física
CE8 - Ser capaz de manexar, buscar e utilizar bibliografía, así como calquera fonte de información relevante e aplicala a traballos de investigación e desenvolvemento técnico de proxectos
Utilizarase unha metodoloxía baseada en clases teóricas que se complementará con sesións de resolución de exercicios. A docencia será presencial.
Despois da realización de seminarios, os estudantes coñecerán temas de investigación actuais no campo da física nuclear e de partículas.
Os profesores seguirán de preto a evolución dos alumnos a través da súa asistencia a titorías ou ás sesións interactivas que se imparten en grupos máis pequenos. As titorías poden ser presenciais ou en liña, previa cita, segundo a demanda dos estudantes, a súa posible organización en subgrupos.
A aula virtual utilizarase como canle de comunicación e publicación de resultados, así como para poñer a disposición dos estudantes diversos materiais didácticos.
O curso non inclúe a posibilidade dun exame final para a primeira oportunidade de avaliación.
Na primeira oportunidade, o sistema de avaliación combinará unha avaliación continua (0,35%) cun exame (0,65%) que se celebrará en xaneiro, nas datas fixadas pola Facultade.
Na avaliación continua, calcularase a participación en clases, exercicios e ata 3 probas para avaliar as habilidades adquiridas (non eliminan materia) e cuxa realización coincidirá coas horas lectivas asignadas.
Ademais, proporase realizar traballos sobre temas relacionados coa materia e cuxa avaliación pode elevar a nota da avaliación continua do alumno ata 2 puntos.
Para a segunda oportunidade de avaliación (xullo) haberá un exame final convencional.
Nos casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas aplicarase o establecido no "Regulamento para a validación do rendemento académico de dous estudantes e para a revisión de cualificacións".
Por cada hora de clase presencial estímase que o alumno precisa aproximadamente una hora e media de traballo persoal. A dedicación é similar, esencialmente, en calquera escenario no que se desenvolva a docencia
Asistencia a clase, estudio de los temas, resolución y discusión de los ejercicios propuestos. Realización de los trabajos voluntarios. Empleo de bibliografía complementaria. También es importante prestar atención a las instrucciones y materiales que se pongan a disposición de los alumnos en el Aula Virtual de la asignatura.
PLAN DE CONTINXENCIA no caso dun posible cambio de escenario
1) Obxectivos: ningún cambio
2) Contido: sen cambios
3) Material bibliográfico: sen cambios
4) Competencias: sen cambios
5) Metodoloxía:
Se se decreta a situación do escenario 2
Parte da docencia realizarase de xeito electrónico. Se as medidas adoptadas polas autoridades sanitarias o permiten, as clases lectivas desenvolveranse de forma electrónica mediante plataformas, como Teams e o apoio da aula virtual da materia, respectando o horario oficial de clases aprobado polo centro.
Se a limitación de capacidade ditada polas autoridades sanitarias non permite a todos os estudantes asistir ás clases presenciais interactivas, estas emitiranse por streaming. Os estudantes asistirán por quendas a clases presenciais. O número de alumnos por quenda estará suxeito ás normas vixentes en cada momento.
6) Sistema de avaliación
Se se impartise docencia no chamado escenario 2, manteranse as probas de avaliación continua do escenario 1, adaptando o seu rendemento ás posibilidades de acción telemática. Finalmente, no caso do escenario 3, a avaliación completa adaptarase ás posibilidades telemáticas.
Nos escenarios 2 e 3
As actividades de avaliación que non se poden realizar de xeito presencial, se non se poden atrasar, realizaranse de forma electrónica a través das ferramentas institucionais de Office 365 e Moodle. Neste caso, será necesaria a adopción dunha serie de medidas que requirirán aos estudantes un dispositivo con micrófono e cámara mentres non exista un software de avaliación adecuado dispoñible. Os estudantes poden ser convocados a unha entrevista para comentar ou explicar unha parte ou a totalidade da proba.
En caso de realización fraudulenta de exercicios ou probas, aplicarase o establecido no "Regulamento para a validación do rendemento académico de dous estudantes e para a revisión de cualificacións".
7) Tempo de estudo e traballo persoal: sen cambios
Maria Dolores Cortina Gil
- Departamento
- Física de Partículas
- Área
- Física Atómica, Molecular e Nuclear
- Teléfono
- 881813629
- Categoría
- Profesor/a: Catedrático/a de Universidade
Manuel Caamaño Fresco
- Departamento
- Física de Partículas
- Área
- Física Atómica, Molecular e Nuclear
- Teléfono
- 881813626
- Correo electrónico
- manuel.fresco [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Contratado/a Doutor
Jose Angel Hernando Morata
- Departamento
- Física de Partículas
- Área
- Física Atómica, Molecular e Nuclear
- Teléfono
- 881814024
- Correo electrónico
- jose.hernando [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Francesc Yassid Ayyad Limonge
- Departamento
- Física de Partículas
- Área
- Física Atómica, Molecular e Nuclear
- Correo electrónico
- yassid.ayyad [at] usc.es
- Categoría
- Investigador/a: Ramón y Cajal
Antía Graña González
- Departamento
- Física de Partículas
- Área
- Física Atómica, Molecular e Nuclear
- Correo electrónico
- antia.grana.gonzalez [at] usc.es
- Categoría
- Predoutoral Ministerio
Ramón Ángel Ruiz Fernández
- Departamento
- Física de Partículas
- Área
- Física Atómica, Molecular e Nuclear
- Correo electrónico
- ramon.ruiz.fernandez [at] usc.es
- Categoría
- Predoutoral Xunta
Saúl López Soliño
- Departamento
- Física de Partículas
- Área
- Física Atómica, Molecular e Nuclear
- Correo electrónico
- s.lopez.solino [at] usc.es
- Categoría
- Predoutoral Xunta
Daniel Fernández Fernández
- Departamento
- Física de Partículas
- Área
- Física Atómica, Molecular e Nuclear
- Correo electrónico
- dani.fernandez [at] usc.es
- Categoría
- Predoutoral Ministerio
Adrian Bembibre Fernandez
- Departamento
- Física de Partículas
- Área
- Física Atómica, Molecular e Nuclear
- Correo electrónico
- adrian.bembibre.fernandez [at] usc.es
- Categoría
- Predoutoral Ministerio
Luns | |||
---|---|---|---|
16:00-17:00 | Grupo /CLE_02 | Castelán | Aula 6 |
17:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula 6 |
Martes | |||
16:00-17:00 | Grupo /CLE_02 | Castelán | Aula 6 |
17:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula 6 |
Mércores | |||
16:00-17:00 | Grupo /CLE_02 | Castelán | Aula 6 |
17:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula 6 |
Xoves | |||
16:00-17:00 | Grupo /CLE_02 | Castelán | Aula 6 |
17:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula 6 |
21.01.2022 16:00-20:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 0 |
21.01.2022 16:00-20:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 130 |
21.01.2022 16:00-20:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 6 |
21.01.2022 16:00-20:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 830 |
01.07.2022 16:00-20:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 0 |
01.07.2022 16:00-20:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 6 |
01.07.2022 16:00-20:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 830 |