Créditos ECTS Créditos ECTS: 4.5
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 71.5 Horas de Titorías: 1 Clase Expositiva: 10 Clase Interactiva: 30 Total: 112.5
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Electrónica e Computación
Áreas: Arquitectura e Tecnoloxía de Computadores, Ciencia da Computación e Intelixencia Artificial
Centro Escola Técnica Superior de Enxeñaría
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable
O obxectivo desta materia consiste en formar ao alumnado no concepto de computación na nube de forma que adquira as destrezas necesarias para, por unha banda, identificar en que situacións este tipo de infraestruturas proporcionan unha solución idónea e, pola outra, utilizar desde un punto de vista práctico as tecnoloxías actuais de virtualización, a orquestración de contedores e o desenvolvemento e despregamento de aplicacións, prestando especial atención a o uso de arquitecturas baseadas en microservizos.
Tema 1. Introdución á computación en nube
Tema 2. Mecanismos de virtualización
Tema 3. Aplicacións e servizos na nube
Tema 4. Orquestración de contedores
Tema 5. Introdución aos microservizos
Tema 6. Arquitectura de microservizos, patróns e anti-patróns
Tema 7. Arquitecturas sen servidor
Bibliografía básica:
- Apuntamentos sobre computación na nube. Proporcionaranse notas elaboradas polo profesorado que abranguen todas as temas da materia.
- GONIWADA, Shivakumar. Cloud Native Architecture and Design. 1ª Edicion. Apress 2022.
- BURNS, Brendan, BEDA, Joe, HIGHTOWER, Kelsey, EVENSON, Lachlan. Kubernetes. Up & Running. 3rd Edition. O'Reilly Media, 2022.
Bibliografía complementaria:
- MIELL, Ian, HOBSON SAYERS, Aidan. Docker in Practice, 2ª Edicion, Manning Pubs, 2019.
- MITRA ,Ronnie, NADAREISHVILI, Irakli. Microservices Up & Running. O'Reilly Media, 2021.
- KATZER, Jason. Learning Serverless. O'Reilly Media, 2021.
A materia contribúe ás seguintes habilidades:
- Coñecer os aspectos que caracterizan a computación en nube, así como os riscos e beneficios de implementar aplicacións na nube.
- Aprende a usar algunhas das infraestruturas de computación en nube.
- Coñecer os diferentes tipos de servizos de computación en nube.
- Implementar e configurar aplicacións na nube.
Ademais, esta materia contribúe a acadar as seguintes competencias incluídas na memoria do Grao en Enxeñaría en Informática:
- Básicas: CG3, CG4, CG7, CG8, CG9, CG10
- Transversais: TR1, TR3
- Específicas: RI1, RI2, RI4, RI5, RI13, TI2, TI4, TI6 e TI7.
A metodoloxía docente está dirixida a centrar a materia nos aspectos prácticos da computación en nube e nos conceptos que diferencian este tipo de computación doutros enfoques. O alumnado debe formarse, polo tanto, para comprender as vantaxes deste enfoque e para desenvolver e implementar aplicacións axeitadas baseadas neste tipo de infraestruturas. Tendo isto en conta, distínguense tres tipos de actividades de aprendizaxe: clases de teoría, clases prácticas e titorías de pequenos grupos:
- Clases teóricas. Impartiranse 10 horas de clases maxistrais en sesións de 1 hora. Estarán dirixidos a explicar os conceptos que admiten o paradigma da computación en nube (virtualización, despregamento de aplicacións, servizos na nube, microservizos, etc.), facendo especial fincapé nas vantaxes que ofrece este tipo de computación en comparación con outros paradigmas máis clásicoa e o tipo de problemas que resolven.
- Clases prácticas. Impartiranse 30 horas de clases prácticas na aula de informática en 10 sesións de 3 horas que permitirán que o alumnado se familiarice, desde o punto de vista práctico, cos temas presentados nas clases teóricas. A asistencia a estas clases por parte do alumnado é obrigatoria (Artigo 1c do Regulamento de asistencia a clase nas ensinanzas oficiais de grao e máster da USC).
Actividades de formación presencial e a súa relación coas competencias de grao:
- Clases teóricas impartidas polo profesor e exposición de seminarios. Competencias traballadas: CG3, CG4, CG7, CG8, CG9, CG10, RI4.
- Clases prácticas de laboratorio, resolución de problemas e casos prácticos. Competencias traballadas: CG8, CG9, RI1, RI2, RI5, RI13, TI2, TI4, TI6, TR1, TR3.
- Titorías programadas: orientación para a realización de traballos individuais ou en grupo, resolución de dúbidas e actividades de avaliación continua. Competencias traballadas: T1.
- Exame. Competencias traballadas: CG8, CG9, RI1, RI2, RI5, TR1.
Actividades de formación non presencial e a súa relación coas competencias do grao:
- Traballo persoal do alumnado: consulta bibliográfica, estudo autónomo, desenvolvemento de actividades programadas, preparación de presentacións e traballos. Competencias traballadas: CG8, CG9, CG10, RI1, RI2, RI5, RI13, TI2, TI4, TI6, TR1, TR3.
A avaliación da aprendizaxe basearase na realización efectiva dunha avaliación continua e un exame final de teoría. Esta avaliación estará fundamentada na asistencia ás clases interactivas, na realización por parte do alumnado das prácticas propostas ao longo do cuadrimestre durante estas clases e na realización dun exame final de teoría sobre todos os contidos da materia. Para aprobar a materia é imprescindible ter aprobado tanto a avaliación continua (prácticas) como o exame final.
A porcentaxe na cualificación final de cada parte na materia é:
- Avaliación continua: 60%
- Exame final: 40%
CLASES INTERACTIVAS
O alumnado abordará a resolución de diversos problemas propostos na aula de informática. Deberán realizar traballos nos que se presenten os resultados obtidos. Varios destes traballos serán obrigatorios e outros optativos, o que permitirá subir a nota. Todos os traballos deberán entregarse antes das datas que se especificarán e deberán cumprir os requisitos mínimos de calidade para ser tidos en conta. Valorarase o grao de cumprimento, a metodoloxía, o rigor e a presentación de resultados.
REQUISITO PARA SUPERAR A AVALIACIÓN CONTINUA
Para superar a avaliación continua o alumno deberá ter presentado e superado polo menos o 75% das traballos obrigatorios propostos, obtendo unha nota global superior a 5.
ASISTENCIA ÁS CLASES INTERACTIVAS
Debido ao carácter eminentemente práctico da materia, a asistencia ás clases interactivas é preceptiva para superar a materia tanto na oportunidade ordinaria (final do cuadrimestre) como na extraordinaria (xullo) (Artigo 1 da normativa de asistencia a clase nos ensinos oficiais de Grao e Máster da Universidade de Santiago de Compostela, aprobada en CG do 25 de novembro de 2024). Se o estudante asiste, sen xustificación, a menos do 80% das sesións interactivas terá suspensa a materia, tanto na oportunidade ordinaria coma na extraordinaria. Se as faltas prodúcense por causa xustificada (segundo o Artigo 3 da Normativa de asistencia a clase nos ensinos oficiais de Grao e Máster da Universidade de Santiago de Compostela, aprobada en CG do 25 de novembro de 2024) debidamente acreditada, o alumnado poderá optar ben por tentar realizar pola súa conta as prácticas que non puido realizar na aula, ou ben por recuperar esas horas noutras quendas de prácticas. O control de asistencia nas clases interactivas poderase facer pasando lista na clase e reflectindo a asistencia nunha folla de firmas.
SUPERACIÓN DA MATERIA NA OPORTUNIDADE ORDINARIA
Sempre que se cumpran os requisitos mínimos de asistencia as sesións prácticas indicados, para superar a materia é preciso acadar unha puntuación total igual ou superior a 5 tanto na avaliación continua como no exame final para superar a materia. Para aprobar é imprescindible ter entregadas todas as prácticas sinaladas como obrigatorias.
SUPERACIÓN DA MATERIA NA OPORTUNIDADE EXTRAORDINARIA
Sempre que se superasen os requisitos mínimos de asistencia as sesións prácticas indicados, pódense recuperar as partes que non foron aprobadas na oportunidade ordinaria: traballos non entregados, prácticas e exames.
CONDICIÓN DE NON-PRESENTADO
Consideraranse non presentados aqueles estudantes que non sexan avaliados en ningún aspecto da materia. Ademais, os estudantes cunha porcentaxe que non supoña máis do 10% da nota total máxima para a materia tamén poderán optar a ser considerados coma non presentados, para o que deberán informar o profesor coordinador da materia.
ESTUDANTES REPETIDORES
Por norma xeral, o alumnado repetidor someterase ao mesmo réxime que o alumnado ordinario, debendo asistir ás clases interactivas baixo as condicións antes expostas. Nos casos nos que a cualificación das prácticas obtidas no curso inmediatamente anterior ao actual sexa superior a un 7, poderase gardar a cualificación correspondente das prácticas que xa realizou, tendo que realizar so aquelas que non fixo no curso anterior.
No caso de realización fraudulenta de exercicios ou probas, será de aplicación o recollido na Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións. En aplicación da Normativa da ETSE sobre plaxio (aprobada pola Xunta da ETSE o 19/12/2019), a copia total ou parcial dalgún exercicio de prácticas ou teoría suporá o suspenso nas dúas oportunidades do curso, coa cualificación de 0,0 en ambos casos.
Traballo na clase:
- Clases teóricas: 10 horas
- Clases prácticas: 30 horas
- Titoría en grupos reducidos: 2 horas
- Actividades de avaliación: 3 horas
Total de horas de traballo na aula: 45 horas
Traballo persoal dos estudantes:
- Estudo autónomo: 10 horas
- Programación / experimentación / traballo informático: 45 horas
- Actividades de avaliación de traballos, proxectos, exames: 12,5 horas
Total de horas de traballo persoal: 67,5 horas
Debido á forte interrelación entre a parte teórica e a parte práctica e a progresividade na presentación de conceptos intimamente relacionados entre si na parte teórica, recoméndase dedicar un tempo de estudo ou revisión diaria.
O campus virtual da USC utilizarase para todo o ensino, publicación de material, guións de prácticas e envío de traballos.
Os idioma preferidos para impartir clases expositivas e interactivas serán o galego e o castelán.
Anselmo Tomás Fernández Pena
- Departamento
- Electrónica e Computación
- Área
- Arquitectura e Tecnoloxía de Computadores
- Teléfono
- 881816439
- Correo electrónico
- tf.pena [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Catedrático/a de Universidade
Victor Jose Gallego Fontenla
Coordinador/a- Departamento
- Electrónica e Computación
- Área
- Ciencia da Computación e Intelixencia Artificial
- Teléfono
- 881815520
- Correo electrónico
- victorjose.gallego [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Axudante Doutor LOSU
Luns | |||
---|---|---|---|
09:00-11:30 | Grupo /CLIL_01 | Galego, Castelán | IA.S2 |
Xoves | |||
18:00-19:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán, Galego | IA.S1 |
Venres | |||
09:00-11:30 | Grupo /CLIL_02 | Galego, Castelán | IA.03 |
15.01.2026 10:00-14:00 | Grupo /CLIL_01 | IA.11 |
15.01.2026 10:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | IA.11 |
15.01.2026 10:00-14:00 | Grupo /CLIL_02 | IA.11 |
17.06.2026 16:00-20:00 | Grupo /CLIL_02 | IA.11 |
17.06.2026 16:00-20:00 | Grupo /CLIL_01 | IA.11 |
17.06.2026 16:00-20:00 | Grupo /CLE_01 | IA.11 |