Créditos ECTS Créditos ECTS: 3
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 51 Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 9 Clase Interactiva: 12 Total: 75
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Máster RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Lingua e Literatura Españolas, Teoría da Literatura e Lingüística Xeral
Áreas: Literatura Española
Centro Facultade de Filoloxía
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable | 1ro curso (Si)
-Proporcionar aos estudantes o coñecemento da terminoloxía e as ferramentas teóricas e técnicas para a edición de “borradores” e textos literarios de autores españois contemporáneos.
-Capacitar aos estudantes para afrontar a lectura e desciframiento dos manuscritos de autores contemporáneos.
-Instruír aos estudantes sobre distintos métodos filolóxicos orientados ao estudo e edición de “borradores” e textos literarios de autores españois contemporáneos.
-Instruir a los estudiantes para afrontar la fijación de los textos literarios contemporáneos, así como a súa interpretación.
O estudo da obra de Emilia Pardo Bazán como caso aplicado constitúe unha vía particularmente rica e pertinente para abordar os contidos xerais desta materia, centrada na edición e análise de textos literarios dos séculos XVIII ao XXI. A complexidade textual, a diversidade de xéneros cultivados, a presenza de manuscritos, edicións múltiples e materiais paratextuais, así como o interese filolóxico e crítico que suscita a súa produción, converten a autora nun exemplo paradigmático dos desafíos e oportunidades que ofrece a edición contemporánea. A través da análise e anotación de distintos tipos de textos da escritora —novela, conto, ensaio, epistolario—, o alumnado poderá aplicar os coñecementos teóricos e metodolóxicos da edición crítica e xenética nun contexto concreto, desenvolvendo competencias avanzadas no tratamento de fontes primarias, na construción de aparatos críticos e na contextualización textual e histórica. Este enfoque específico permite, así, integrar os obxectivos xerais da materia cunha práctica editorial realista, interdisciplinaria e de alto valor formativo.
A EDICIÓN E ANOTACIÓN DOS TEXTOS DE EMILIA PARDO BAZÁN (1851-1921)
1. A obra literaria de Emilia Pardo Bazán e a súa transmisión textual.
2. Especificidades da edición e anotación de textos de Emilia Pardo Bazán.
3. A transcrición dos seus manuscritos. Algúns casos prácticos: cartas e outros paratextos, contos...
4. A fixación textual de El Cisne de Vilamorta, novela sen antetextos.
5. Como conformar un aparato crítico-xenético: o caso de La Tribuna.
6. A anotación de La Revolución y la Novela en Rusia.
Obras de lectura:
Los Pazos de Ulloa, precedidos de unos "Apuntes autobiográficos" (Barcelona, Cortezo y Cía,. 1886).
Edición de la autora en Obras completas: La Tribuna, El Cisne de Vilamorta, Los Pazos de Ulloa, La Revolución y la novela en Rusia.
Edicións modernas dos títulos antecitados.
BIBLIOGRAFÍA BÁSICA E COMPLEMENTARIA
Bellemin-Noël, Jean, Le texte et l’avant-texte, Paris, Larousse, 1972.
Benito, Lorenzo, “El cisne de Vilamorta”, Revista contemporánea, Año XI, Tomo LVIII, xullo-agosto de 1885, pp. 5-15.
Blecua, Alberto, Manual de crítica textual, Madrid, Castalia, 1986.
Botrel, Jean-François, “La poética periodística de Clarín: el ejemplo de los cuentos”, en Javier Serrano Alonso e Amparo de Juan Bolufer (coords.), e Claudio Rodríguez Fer, Cristina Patiño Eirín, Luis Miguel Fernández y Ana Chouciño Ferández (eds.), Literatura hispánica y prensa periódica (1875-1931). Actas del Congreso Internacional (Lugo, 25-28 de noviembre de 2008), Santiago de Compostela, Servizo de Publicacións da Universidade, 2009, pp. 115-135.
—, “De la idea al libro: los avatares del cuento periodístico”, en Nathalie Ludec e Aránzazu Sarría Buil (ed.), La morfología de la prensa y del impreso: la función expresiva de las formas. Homenaje a Jean-Michel Desvois, Pessac, PILAR/ Presses Universitaires de Bordeaux, 2010, pp. 27-45.
Clemessy, Nelly, “En torno al realismo de El cisne de Vilamorta de Emilia Pardo Bazán”, Iris, 1988/1, pp. 37-51.
Giner, Francisco, “Últimas novelas. El cisne de Vilamorta, de doña Emilia Pardo Bazán”, Boletín de la Institución Libre de Enseñanza, 1885, Tomo IX, 1886, pp. 216-219.
Grésillon, Almuth, Éléments de critique génétique. Lire les manuscrits modernes, Paris, Presses Universitaires de France, 1994.
Hay, Louis, éd., La naissance du texte, Paris, Corti, 1989.
Lissorgues, Yvan, Leopoldo Alas, Clarín, en sus palabras (1852-1901), Oviedo, Ediciones Nobel, 2007.
Orlando, “Revista literaria. El cisne de Vilamorta”, Revista de España, Tomo XIV, mayo y junio de 1885, pp. 618-627.
Pardo Bazán, Emilia, Cuentos completos, Edición de Juan Paredes Núñez, A Coruña, Fundación Pedro Barrié de la Maza, 1990, 4 vols.
—, Obras completas, Edición de Darío Villanueva y José Manuel González Herrán, Madrid, Fundación José Antonio Castro, 12 volúmenes, 1999-2015.
__, Los Pazos de Ulloa, edición, introducción e notas de E. Penas Varela, Madrid, RAE, 2017.
__, Insolación, edición, introducción e notas de E. Penas Varela, Madrid, Cátedra, 2001.
Patiño Eirín, Cristina, “El Cisne de Vilamorta de Pardo Bazán: los mimbres románticos de su realismo”, Foro Hispánico. Revista Hispánica de los Países Bajos. “Asimilaciones y rechazos: Presencias del Romanticismo en el Realismo español del siglo XIX”, nº 15, septiembre de 1999, pp. 31-38.
—, “Historia, génesis y transmisión de los textos de Emilia Pardo Bazán”, en Emilia Pardo Bazán: estado de la cuestión, Edición de J. M. González Herrán, C. Patiño Eirín e E. Penas Varela, A Coruña, Real Academia Galega-Fundación Caixa Galicia, 2005, pp. 67-112.
—, “Operaciones de reescritura de La Tribuna, de Pardo Bazán”, Individuo y sociedad en la literatura del XIX, Edición de Raquel Gutiérrez Sebastián y Borja Rodríguez Gutiérrez, Santander, Tremontorio Ediciones, 2012, pp. 399-422.
__"Editar la periferia del texto. La experimentaciónn (para)textual en Emilia Pardo Bazán", en Perspectivas críticas para la edición de textos de literatura española, edición de E. Penas, Santiago de Compostela, Universidade, 2013, pp. 233-270.
__, El encaje roto. Antología de cuentos de violencia contra las mujeres, edición, prólogo e notas de C. Patiño Eirín, Zaragoza, Contraseña, 2018.
Penas, Ermitas, “El Cisne de Vilamorta, de E. Pardo Bazán, los modelos vivos y la intencionalidad lectora”, Revista Hispánica Moderna, LII, 1999, pp. 341-349.
__, "Sobre la edición de textos de nuestros clásicos realistas-naturalistas del siglo XIX", en Perspectivas críticas para la edición de textos de literatura española, edición de E. Penas, Santiago de Compostela, Universidade, 2013, pp. 191-208.
Pérez Priego, Miguel Ángel, La edición de textos, Madrid, UNED, 2000.
Richmond, Carolyn, “Gérmenes de La Regenta en tres cuentos de Clarín”, en Actas del octavo Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas: celebrado en Brown University, Providence Rhode Island, del 22 al 27 de agosto de 1983, vol. II/ 2, Madrid, Ediciones Istmo, 1986, pp. 499-506. Disponible en la Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes.
Valis, Noël M., “Pardo Bazán’s El Cisne de Vilamorta and the Romantic Reader”, Modern Languages Notes, Marzo 1986, pp. 299-324.
-Que os estudantes coñezan a terminoloxía propia do estudo e edición de textos e borradores literarios contemporáneos.
-Que os estudantes se familiaricen con diferentes métodos filolóxicos e diferentes tradicións nacionais para estudar e editar textos e borradores literarios contemporáneos.
-Que os estudantes teñan a capacidade de descifrar manuscritos de autores contemporáneos.
-Que os alumnos comprendan o significado das notas editoriais
-Que os alumnos comprendan a relación entre a fixación do texto e a súa interpretación.
-Que os estudantes coñezan a historia editorial dos textos literarios contemporáneos
-
Este seminario combina as clases expositivas e interactivas e nelas proporcionaráselle ao alumno a información, os instrumentos teórico-críticos e os materiais de traballo (tamén dixitais) que lles permitan afrontar os contidos da materia e o desenvolvemento do traballo práctico previsto.
Terase en conta a avaliación continua, é dicir, a asistencia participativa e informada dos estudantes nas sesións de clase, a realización das lecturas previamente indicadas e outras tarefas puntuais, explicadas oportunamente (20% da cualificación final). Así mesmo, prevese a realización de traballos escritos (10-15 páxinas) e/ou expostos oralmente fose ou dentro da aula (15-20 minutos), acordados coa profesora que imparte a materia (80% da cualificación final).
A asistencia é obrigatoria, e un número de ausencias sen xustificar, que supere o 25% das horas de docencia, implicará o suspenso final.
En caso de non superarse a avaliación continua, o estudante dispoñerá dunha segunda oportunidade, na data do calendario oficial da Facultade, que consistirá nunha proba/exame de carácter teórico-práctico, cuxas condicións (uso e consulta de materiais ad hoc) poden requirir a súa realización fose da aula, polo menos parcialmente.
Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recolleito na "Normativa de avaliación do rendemento académico dous estudantes e de revisión de cualificacións".
1. Estudo e preparación de actividades programadas na aula: 15 horas.
2. Realización de traballos e/ou probas escritas: 30 horas
3. Lecturas: 20 horas.
4. Preparación e presentación de exposicións orais: 35 horas.
1.- Coñecemento e uso de conceptos e terminoloxía crítica tanto na súa aplicación a manuscritos como a textos literarios.
2.- Lectura previa ás sesións teórico-prácticas dos textos recomendados.
3.- Coñecemento dunha segunda lingua.
Cristina Patiño Eirin
Coordinador/a- Departamento
- Lingua e Literatura Españolas, Teoría da Literatura e Lingüística Xeral
- Área
- Literatura Española
- Correo electrónico
- cristina.patino [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Martes | |||
---|---|---|---|
18:15-20:15 | Grupo /CLE_01 | Castelán | C04 |
Xoves | |||
18:15-20:15 | Grupo /CLIS_01 | Castelán | C03 |