Créditos ECTS Créditos ECTS: 5
Horas ECTS Criterios/Memorias Horas de Titorías: 10 Clase Expositiva: 15 Clase Interactiva: 15 Total: 40
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Máster RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Departamento externo vinculado ás titulacións
Áreas: Área externa M.U en Desafíos das Cidades Atlánticas
Centro Facultade de Xeografía e Historia
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable | 1ro curso (Si)
- Entender as cidades contemporáneas como ecosistemas educativos, inclusivos e sociais.
- Entender a diversidade e interculturalidade como potentes palancas de cambio nos fenómenos educativos.
- Comprender procesos e fenómenos de exclusión e marxinalización urbana.
- Comprender conceptos e procesos de violencia urbana no mundo contemporáneo.
- Entender como os procesos de patrimonialización poden promover a identidade, inclusión e cohesión territorial urbana.
- Analizar, avaliar e implementar planes e programas innovadores en pedagoxía urbana.
- Coñecer os Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable das cidades e vinculalos aos desafíos educativos e sociais das cidades contemporáneas.
1. A cidade como ecosistema educativo, inclusivo e social. Participación en redes urbanas.
2. Os procesos de exclusión e a discapacidade no espazo urbano. Exclusión social no espazo urbano.
3. A violencia urbana e os movementos e espazos de resistencia e reivindicación.
4. Diversidade e interculturalidade como riqueza social no contexto urbano.
5. Procesos educativos para a cohesión urbana e social.
6. A dinámica dos territorios urbanos e a patrimonialización dos centros históricos como proceso identitario, de cidadanía e de competitividade urbana.
7. Cidades educadoras.
8. Análise de planes e programas innovadores no ámbito nacional e internacional.
9. Esbozos para unha pedagoxía urbana aliñada cos Obxectivos de Desenvolvemento Sostible das cidades.
BÁSICA
- Bosch, E. (ed.) (2008). Educación y vida urbana: 20 años de ciudades educadoras. Santillana.
- Graham, S. (2010). Cities Under Siege. The New Urban Militarism. Verso.
- Nájera, E. (2008). Esbozos para una pedagogía urbana pertinente a los desarrollos educativos en las ciudades. Polis: Revista Latinoamericana, 20.
COMPLEMENTARIA
- Bandarin, F., & Van Oers, R. (Eds.) (2014). Reconnecting the city: the historic urban landscape approach and the future of urban heritage. John Wiley & Sons.
- Páramo, P. (2009). Pedagogía urbana: Elementos para su delimitación como campo de conocimiento. Revista Colombiana de Educación, 57(2), 14-27.
- Pavoni, A., & Tulumello, S. (2020). What is urban violence? Progress in human geography, 44(1), 49-76.
- Pergolis, J.C, Orduz, L. F. & Moreno, D. (2000). Relatos de ciudades posibles. Ciudad educadora y escuela: la práctica significante. Idep/Fundaurbana.
- Crisp, B.R. & Taket, A. (2020). Sustaining Social Inclusion. Routledge.
- Casanova, H. & Lozano, C. (coords.) (2004). Educación, universidad y sociedad: el vínculo crítico (pg. 16-42) Publicacions i edicions de la Universitat de Barcelona.
XERAIS
CG1- Ser capaz de buscar e seleccionar a información útil necesaria para resolver problemas complexos, manexando con soltura as fontes bibliográficas do campo.
CG5- Recoñecer a necesidade de desenvolver unha propia perspectiva crítica cos diversos procesos que podan xerar impactos negativos no espazo urbano.
CB7- Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en contornos novos ou pouco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo.
CB8- Que os estudantes sexan capaces de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partir dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vencelladas á aplicación dos seus coñecementos e xuízos.
CB9- Que os estudantes saiban comunicar as súas conclusións e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan a públicos especializados e non especializados dun modo claro e sen ambigüidades.
TRANSVERSAIS
CT1- Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, nas linguas oficiais tanto de Portugal como da comunidade autónoma de Galicia.
CT2- Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
CT3- Desenvolverse para el exercicio dunha cidadanía respectuosa coa cultura democrática, os dereitos humanos e a perspectiva de xénero.
CT4- Desenvolver a capacidade de traballar en equipos interdisciplinares ou transdisciplinares, para ofrecer propostas que contribúan a un desenvolvemento sostible ambiental, económico, político e social.
CT5- Valorar a importancia que teñen a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.
ESPECÍFICAS
CE2.1- Intervir na análise global do desenvolvemento social das cidades.
CE2.2- Propoñer medidas de diagnóstico de situacións e establecemento de planes e propostas de intervención para acadar as metas sociais.
SEMINARIOS
O profesorado presenta un tema ao alumnado co obxectivo de facilitar un conxunto de información con alcance concreto.
OBRADOIRO
O profesorado da materia expón ao alumnado un problema ou problemas de carácter práctico cuxa resolución require a comprensión e aplicación dos contidos teórico-prácticos incluídos nos contidos da materia. O alumnado pode traballar a solución aos problemas expostos de forma individual ou en grupos.
TRABALLO TUTELADO
O profesorado atenderá ao alumnado en sesións de titorías individualizadas e/ou en grupo dedicadas á orientación no estudo e a resolución de dúbidas sobre os contidos e traballo da materia.
ESTUDO DE CASOS
Exponse ao alumnado un escenario de traballo, real ou ficticio, que presenta unha determinada problemática. O alumnado debe aplicar os coñecementos teórico-prácticos da materia para buscar unha solución á cuestión ou cuestións expostas. Como norma xeral, o estudo de casos realizarase en grupos. Os distintos grupos de traballo exporán e porán en común as súas solucións.
SEMINARIO (40)
Realizaranse exames ou probas escritas ao final da materia ou durante o transcurso da mesma, orientadas especialmente a avaliar a comprensión dos coñecementos traballados nas sesións.
TRABALLO TUTELADO (10)
Seguimento continuado da evolución do alumnado e do seu traballo no marco da materia, en base a resolución de problemas e participación nas actividades formativas.
ESTUDO DE CASOS (50)
Avaliaranse as solucións propostas polo alumnado ás prácticas expostas. A avaliación de prácticas pode levar a cabo mediante unha corrección por parte do profesorado, unha defensa da solución achegada por parte do alumnado ante o docente correspondente ou unha presentación oral da solución desenvolvida.
Para o alumnado con dispensa académica concedida ou repetidor, requiriranse entregas equivalentes ás do alumnado sen dispensa e non repetidor, e o exame será obrigatorio.
Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recolleito na “Normativa de avaliación do rendemento académico dous estudantes e de revisión de cualificacións” da USC.
Traballo do alumnado na aula
Seminario 15
Obradoiros 15
Traballo tutelado 10
Estudio de casos 20
Traballo do alumnado fóra da aula
Seminario 0
Obradoiros 15
Traballo tutelado 50
Estudio de casos 20
Recoméndase asistir e participar activamente nas sesións.