Créditos ECTS Créditos ECTS: 3
Horas ECTS Criterios/Memorias Horas de Titorías: 2 Clase Interactiva: 22 Total: 24
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Máster RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Edafoloxía e Química Agrícola
Áreas: Edafoloxía e Química Agrícola
Centro Escola Técnica Superior de Enxeñaría
Convocatoria: Segundo semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable | 1ro curso (Si)
Familiarizar ó alumnado coa metodoloxía de uso habitual na descrición de solos, toma de mostras e análise e interpretación das propiedades dos solos das que dependen as súas aptitudes, limitacións e sensibilidade para os distintos usos.
Familiarizar ao alumno coa metodoloxía de caracterización dos distintos tipos de residuos en función de a) a súa toxicidade/perigosidade, b) o seu potencial uso como fertilizante ou emenda para a recuperación de solos degradados, e c) o seu poder enerxético.
O programa da materia divídese en 2 bloques que se indican a continuación:
- Bloque 1. Metodoloxía de mostraxe e análise básica de solos (14 horas: 2 horas de campo, 11 de laboratorio e 1 de titoría).
1.1. Prácticas de campo: Descrición de perfís de solo e toma de mostras para a súa posterior análise.
1.2. Prácticas de laboratorio
• Normas de seguridade no laboratorio
• Preparación de mostras de solo para a súa análise
• Análise do tamaño e textura das partículas
• Medición e interpretación do pH do solo (pH en auga, pH en KCl)
• Reactividade ao NaF (pH en NaF)
• Índice de salinidade do solo. Condutividade eléctrica da pasta saturada
• Materia orgánica do solo
• Macronutrientes: N, P e K
• Catións de intercambio e capacidade de intercambio catiónico
• Capacidade de amortiguación de ácidos
-Bloque 2. Caracterización e análise básica de residuos. Toxicidade: 10 horas (9 laboratorio e 1 titoría).
2.1. Prácticas de laboratorio
• Preparación de mostras de diferentes tipos de residuos para a súa análise
• Ensaio de fitotoxicidade
• Poder calorífico
• Biodispoñibilidade de metais pesados
• Valoración de residuos para o seu uso na agricultura e restauración de solos degradados
Bibliografía básica
- BOE. 1989. Orden do 13 de octubre de 1989 pola que se determinan os métodos de caracterización de residuos tóxicos e perigrosos. Boletín Oficial del Estado Nº 270, 10-11-89.
- Guitian Ojea, F. e T. Carballas Fernández. Técnicas de análisis de suelos. Ed. Pico Sacro, Santiago de Compostela, 1975.
- Marisol Andrades Rodríguez, Ana Moliner Aramendía, Alberto Masaguer Rodríguez. Prácticas de Edafología: métodos didácticos para análisis de suelos. Colección: Material Didáctico. Agricultura y Alimentación, 15. Servicio Publicaciones Universidad de La Rioja, 2015. https://publicaciones.unirioja.es/catalogo/monografias/mdaa15.shtml
Bibliografía complementaria
- FAO. Guía para la descripción de suelos http://www.fao.org/3/a0541s/A0541S.pdf
- BOE. 1990. Real Decreto 1310/1990, de 29 de outubro, polo que se regula a utilización dos Lodos de Depuración no Sector Agrario. Boletín Oficial del Estado, Nº 262, 32339-32340.
- Domínguez, J. & Mato. S. Principios básicos da compostaxe. En: Soto, M. y Vega, A. Tratamento de residuos sólidos urbanos. Servicio de Publicacións da Universidade de A Coruña. Monografía 77. 2001.
- LaGrega, M.D., Buckingham, P.L., Evans, J.C. Gestión de residuos tóxicos: tratamento, eliminación y recuperación de solos. McGraw-Hill/Interamericana de España, S. A. 1996. ISBN: 0-07-019552-8, España
- Monterroso, C., Gil, A., Val, C. & Macías, F. 1998. Evaluation of the land reclamation project at the As Pontes Mine (NW Spain) in relation to the suitability of the soil for plant growth. Land Degradation & Development, 9:441-451.
- Porta, J. Edafología para la agricultura y el medio ambiente. Ed. Mundi.Prensa. 2000.
- Skoog, D.A. & Leary, J.J. Análisis Instrumental, 4ª Ed. McGraw-Hill, Madrid, 1994
- Walsh, L.M. & Beaton J.A. (eds). Soil testing and plant analysis. Soil Sci. of America, Madison, Wisconsin, USA, 1973.
Xerais:
CG1 - Identificar e declarar problemas ambientais
CG2 - Ser capaz de prever e controlar a evolución de situacións complexas mediante o desenvolvemento de metodoloxías de traballo innovadoras adaptadas ao ámbito científico/investigador, tecnolóxico ou profesional específico, en xeral multidisciplinar, no que se desenvolve a súa actividade.
CG3 - Ser capaz de asumir a responsabilidade do seu propio desenvolvemento profesional e da súa especialización nun ou varios ámbitos de estudo
CG4 - Aplicar os coñecementos de matemáticas, física, química, bioloxía e outras ciencias naturais, obtidos mediante o estudo, a experiencia e a práctica, con razoamento crítico para establecer solucións económicamente viables a problemas técnicos.
Básicas:
CB6 - Posuír e comprender coñecementos que proporcionen unha base ou oportunidade para ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas, a miúdo nun contexto de investigación.
CB7 - Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade para resolver problemas en contornos novos ou pouco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo.
CB8 - Que o alumnado sexa capaz de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partir dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vinculadas á aplicación dos seus coñecementos e xuízos.
CB9 - Que o alumnado saiba comunicar as súas conclusións e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan a públicos especializados e non especializados de forma clara e sen ambigüidades.
CB10 - Que os estudantes teñan as habilidades de aprendizaxe que lles permitan seguir estudando dun xeito que será en gran parte autodirixido ou autónomo.
Transversais:
CT1 - Desenvolver habilidades asociadas ao traballo en equipo: cooperación, liderado, saber escoitar
CT3 - Adaptarse aos cambios, sendo capaz de aplicar tecnoloxías novas e avanzadas e outros avances relevantes, con iniciativa e espírito emprendedor.
CT4 - Demostrar capacidade de razoamento crítico e autocrítico, de análise e de síntese
CT6 - Valorar o valor da calidade e da mellora continua, actuando con rigor, responsabilidade e ética profesional no marco do compromiso co desenvolvemento sostible.
CT7 - Dominio da xestión do tempo e das situacións críticas
Específicas:
CE2 - Coñecer en profundidade as tecnoloxías, ferramentas e técnicas no ámbito da enxeñaría ambiental para poder comparar e seleccionar alternativas técnicas e tecnoloxías emerxentes.
CE8 - Abordar un problema real de Enxeñaría Ambiental desde unha perspectiva científico-técnica, recoñecendo a importancia de buscar e xestionar a información existente e a lexislación aplicable.
CE9 - Posuír as competencias de aprendizaxe autónoma para manter e mellorar as competencias propias da Enxeñaría Ambiental que permitan o desenvolvemento continuo da profesión.
CE10 - Ser capaz de aplicar ferramentas de xestión ambiental (Estudos de Impacto Ambiental, Análise do Ciclo de Vida, Ecoloxía Industrial, Tecnoloxías Limpas, Normas ISO, EMAS) na elaboración de informes ou proxectos.
A materia ten 3,0 créditos ECTS que se imparten en sesións de 4 horas. Para un óptimo aproveitamento das clases presenciais, os contidos da materia organizáronse en dous bloques temáticos. Dentro de cada bloque desenvólvense prácticas de campo e de laboratorio arredor dun tema central:
• Bloque 1. Métodos de mostraxe e análise básica de solos: 14 horas (2 horas de campo, 11 de laboratorio e 1 de titoría).
• Bloque 2. Caracterización e análise básica de residuos. Toxicidade: 10 horas (9 laboratorio e 1 titoría).
O Campus virtual empregarase para comunicarse cos estudantes e proporcionar información adicional. Ao comezo do curso, facilitaráselles ao alumno os protocolos a empregar no laboratorio, así como a planificación diaria, a través do campus virtual.
Docencia presencial (24 horas):
-Saída ao campo: Contémplase unha saída ao campo nas inmediacións do colexio para facer unha descrición completa de perfís e para que o alumnado tome mostras coas que traballará no laboratorio.
- Clases expositivas e interactivas: As clases impartiranse no laboratorio analizando as mostras tomadas no campo e resolvendo cuestións prácticas.
- Titoría grupal: realizarase unha titoría grupal no laboratorio para resolver dúbidas.
Basearase fundamentalmente na avaliación continua.
Para aprobar a materia, o alumnado deberá obter polo menos un valor numérico de 5.
- 10% exame final
- 90% de avaliación continua:
- Realización de actividades no laboratorio: 35%
- Caderno de laboratorio: 35%
- Proactividade (motivación, actitude positiva, comentarios e participación en debates): 20%
A avaliación en segunda oportunidade consistirá nunha proba realizada no laboratorio.
Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o disposto na Normativa de avaliación do rendemento académico do alumnado e revisión das cualificacións.
Avaliación de actividades e competencias
-Mediante a asistencia e participación activa nas sesións de campo e de laboratorio, avaliaranse as seguintes competencias: CG1, CG4, CB6, CT1, CT4, CT6, CT7
- Mediante a resolución de cuestións prácticas avaliaranse as competencias: CG1, CG2, CG4, CB7, CT1, CE2, CE8, CE9, CE10.
- A través do caderno de laboratorio avaliaranse as competencias: CG3, CG4, CB8, CB9, CB10, CT1, CT3, CT4, CT7
A materia ten unha carga de traballo de 3.0 créditos ECTS que se reparten da seguinte forma:
Actividade Horas presencias Traballo persoal
Teoría - -
Prácticas 20 39
Saida ao campo 2 2
Titorías 2 2
Exame 2 6
A materia, totalmente práctica, está deseñada tendo en conta os contidos das demais materias desta titulación. Recoméndase ao alumno participar activamente e implicarse durante o desenvolvemento das prácticas, traballar en grupo para favorecer o proceso de discusión e facer uso das titorías para resolver dúbidas.
A admisión e permanencia do alumnado matriculado no laboratorio de prácticas esixe que coñeza e cumpra as normas recollidas no Protocolo de formación básica en seguridade para espazos experimentais da Escola Técnica Superior de Enxeñaría, dispoñible na sección de Seguridade da súa sitio web..
O idioma prioritario será o castelán.
A comunicación entre alumnado e profesorado fóra da aula farase a través do Campus Virtual.
O alumnado terá que utilizar os programas informáticos Excell e Word ou calquera outro que lles ofreza as mesmas funcionalidades.
A admisión e permanencia do alumnado matriculado no laboratorio de prácticas esixe que coñeza e cumpra as normas recollidas no Protocolo de formación básica en seguridade para espazos experimentais da Escola Técnica Superior de Enxeñaría, dispoñible na sección de Seguridade da súa sitio web..
O idioma prioritario será o castelán.
A comunicación entre alumnado e profesorado fóra da aula farase a través do Campus Virtual.
O alumnado terá que utilizar os programas informáticos Excell e Word ou calquera outro que lles ofreza as mesmas funcionalidades.
Beatriz Loreto Prieto Lamas
Coordinador/a- Departamento
- Edafoloxía e Química Agrícola
- Área
- Edafoloxía e Química Agrícola
- Teléfono
- 881814594
- Correo electrónico
- beatriz.prieto [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Catedrático/a de Universidade
Remigio Paradelo Nuñez
- Departamento
- Edafoloxía e Química Agrícola
- Área
- Edafoloxía e Química Agrícola
- Teléfono
- 881815042
- Correo electrónico
- remigio.paradelo.nunez [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Diana Perez Velon
- Departamento
- Edafoloxía e Química Agrícola
- Área
- Edafoloxía e Química Agrícola
- Teléfono
- 881814922
- Correo electrónico
- dianaperez.velon [at] usc.es
- Categoría
- Predoutoral_Doutoramento Industrial
Luns | |||
---|---|---|---|
16:00-20:00 | Grupo /CLIL_01 | Galego, Castelán | LB 3 |
Martes | |||
16:00-20:00 | Grupo /CLIL_01 | Castelán, Galego | LB 3 |
Mércores | |||
16:00-20:00 | Grupo /CLIL_01 | Galego, Castelán | LB 3 |
Xoves | |||
16:00-20:00 | Grupo /CLIL_01 | Galego, Castelán | LB 3 |
13.04.2023 10:00-12:00 | Grupo /CLIL_01 | Aula A8 |
26.06.2023 16:00-18:00 | Grupo /CLIL_01 | Aula A8 |