Créditos ECTS Créditos ECTS: 4.5
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 74.25 Horas de Titorías: 2.25 Clase Expositiva: 18 Clase Interactiva: 18 Total: 112.5
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Centro Facultade de Formación do Profesorado
Convocatoria: Segundo semestre
Docencia: Sen docencia (En extinción)
Matrícula: Non matriculable (Só plans en extinción)
- Desenvolver nos alumnos unha comprensión da organización do son a través da exploración dos elementos constitutivos da linguaxe musical e do coñecemento das músicas, técnicas e recursos utilizados ao longo da Historia.
- Coñecer, comprender e valorar as diferentes propostas de educación musical centrándose en especial nas actividades de comprensión auditiva que traballan. Faráse fincapé nas propostas desenvoltas a partir de 1960 co traballo da xeración de compositores como Murray Schafer.
- Crear paisaxes sonoras e realizar sonorizacións con voces e instrumentos ou outras producións sonoras a partir do traballo cooperativo que permitan ao alumnado dominar unha selección de prácticas sonoro/creativas para a aula de infantil.
BLOQUE 1.- Fundamentos psicopedagóxicos e principios metodolóxicos da educación musical
a) Revisión da evolución das ideas da pedagoxía musical a través da Historia.
b) Aproximación ás técnicas e recursos da música ao longo da Historia, en particular, á música contemporánea e á grafía non convencional.
b) O traballo por proxectos. Fundamentación teórica. Aplicación na aula de infantil.
BLOQUE 2.-Educación sonora e creación musical
a) Proxectos de creación sonora: sonorización e paisaxes sonoras.
b) Creación e grabación de producións sonoras. Ferramentas TIC para a creación sonora.
BLOQUE 3.- Desenvolvemento das habilidades propias da práctica musical
a) Educación da voz e do oido
b) Educación rítmica-melódica-harmónica-estructural
c) O movemento e a danza
Bibliografía básica:
- Alsina, P (2003). La música y su evolución: Historia de la música con propuestas didácticas y 49 audiciones. Barcelona: Graó.
- Gillanders, C. y Candisano Mera, J.A. (2011). Métodos y modelos de educación musical. Música y Educación. Madrid: Ed Musicalis, pp. 62-72.
- Giráldez, A. (2005). Internet y educación musical. Barcelona: Graó.
- Howard, J. (2000). Aprendiendo a componer, Akal: Madrid.
- Palacios, F. (1997). Escuchar. 20 reflexiones sobre música y educación musical. Colección Sobre Música. Las Palmas de Gran Canaria: Ediciones Fundación Orquesta filarmónica de Gran Canaria
- Pascual Mejía, P. (2002). Didáctica de la música para infantil. Madrid: Prentice Hall.
Bibliografía complementaria:
- Bennett, R. (1999). Los instrumentos de la orquesta. (Manual y CD). Madrid: Akal/Entorno musical.
- Cripps, C. (1999). La música popular en el siglo XX. (Manual y CD). Madrid: Akal/Entorno musical.
- Denizeau, G (2008): Los géneros musicales. Una visión diferente de la historia de la música. Barcelona: Ma non troppo.
- Michels, U (1989). Atlas de música, 1 y 2. Madrid: Alianza editorial.
Recursos electrónicos:
Biblioteca virtual de educación musical: www.bivem.net
International society for music education www.isme.org
Sociedade española para a educación musical SEM-EE
Competencias básicas:
B1.- Que os estudantes demostren posuír e comprender coñecementos nun área de estudo que parte da base da educación secundaria xeral, e afai atoparse a un nivel que, aínda que se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vanguardia do seu campo de estudo.
B2.- Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dun xeito profesional e posúan as competencias que afán demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo.
B5.- Que os estudantes desenvolvan aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grado de autonomía.
Competencias xerais:
G2.- Promover e facilitar as aprendizaxes na primeira infancia, desde unha perspectiva globalizadora e integradora das diferentes dimensións cognitiva, emocional, psicomotora e volitiva.
G7.- Coñecer as implicaciones educativas das tecnoloxías da información e a comunicación e, en particular da televisión na primeira infancia.
G11.- Reflexionar sobre as prácticas de aula para innovar e mellorar o labor docente. Adquirir hábitos e destrezas para a aprendizaxe autónoma e cooperativo e promoverlo nos estudantes.
G12.- Comprender a función, as posibilidades e os límites da educación na sociedade actual e os cambios fundamentais que afectan aos colexios de educación primaria e aos seus profesionais. Coñecer modelos de mellora da calidade con aplicación aos centros educativos.
Competencias transversais:
T3.- Coñecemento instrumental das tecnoloxías da información e da comunicación.
Competencias específicas:
E12.- Promover e colaborar en accións dentro e fóra da escola, organizadas por familias, concellos e outras institucións con incidencia na formación cidadá.
E22.- Atender as necesidades dos estudantes e transmitir seguridade, tranquilidade e afecto
E23.- Comprender que a observación sistemática é un instrumento básico para poder reflexionar sobre a práctica e a realidade, así como contribuír á innovación e a mellóraa en educación infantil.
E28.- Coñecer experiencias internacionais e exemplos de prácticas innovadoras en educación infantil.
E29.- Valorar a importancia do traballo en equipo.
E49.- Recoñecer e valorar o uso adecuado da linguaxe verbal e non verbal
E53.- Coñecer os fundamentos musicais, plásticos e de expresión corporal do currículo desta etapa así como as teorías sobre a adquisición e desenvolvemento das aprendizaxes correspondentes.
E65.- Regular os procesos de interacción e comunicación en grupos de estudantes de 0-3 anos e de 3-6 anos
Para o desenvolvemento das competencias que o estudante debe adquirir, proponse:
- Sesións expositivas de carácter teórico- práctico. A combinación de experiencias individuais e grupales mediante a realización de actividades que supoñen a análise e desenvolvemento do contido do BLOQUE 1 con presentacións, audiciones musicais, uso de partituras musicais de distintos formatos e análise musical auditivo.
- Sesións interactivas de prácticas de seminario. O ensino é eminentemente práctica para o desenvolvemento adecuado dos BLOQUES 2 e 3. Nelas propíciase a implicación dos alumnos en tarefas de interpretación musical e creación sonora.
- Uso do Campus Virtual da USC e, no seu caso, outras posibles contornas virtuales de ensino e aprendizaxe.
Detállase a continuación o proceso de avaliación previsto para a asignatura:
1. Participación no aula (5%): listas de control, participación activa nas actividades presenciais.
2. Proba específica (50%) que permita demostrar o dominio das habilidades musicais básicas traballadas na aula.
3. Proxecto de sonorización ou creación sonora (30%).
4. Presentación do proxecto na aula (15%).
Con carácter xeral, para a superación da materia será necesario cumprir os seguintes requisitos:
CONDICIÓNS PARA SUPERAR A MATERIA: Para superar a materia será necesario obter unha nota mínima de 5 puntos sobre 10 cos mínimos que a continuación se detallan. Nas actividades de avaliación comprobarase o grado de adquisición de coñecementos teóricos e prácticos sobre a organización do son e o desenvolvemento de destrezas musicais de escoita, interpretación e composición sobre os contidos da materia.
-ASISTENCIA: Controlarase a asistencia en tódalas sesións. Para recibir cualificación neste apartado, ademais de asistir a un mínimo do 80% das horas, o estudante debe implicarse nas tarefas presenciales. As faltas de asistencia xustificadas ás clases tanto teóricas como prácticas non eximirán ao alumnado do cumprimento dos requisitos establecidos no programa. Dada a importancia da práctica musical nesta materia a non asistencia reiterada ás sesións prácticas, incluso sendo xustificadas, conllevará a obrigación de realizar unha práctica final individual.
-ALUMNADO CON EXENCIÓN OFICIAL DE DOCENCIA: deberá informar da súa situación ao docente xa sexa presencialmente ou a través de correo electrónico non máis tarde dos 15 primeiros días de clase. Os alumnos con exención de docencia terán que entregar os mesmos traballos que os alumnos que asisten a nivel presencial, realizar o examen teórico-práctico e un examen escrito sobre os contidos traballados nas clases expositivas. A calificación deste grupo de alumnos farase sobre o 90% da nota.
-ALUMNADO QUE ASICHES ENTRE O 50% E O 80% DAS SESIÓNS PRESENCIAIS: poderá obter puntuación nos apartados de avaliación 3 e 4. Co respecto a apartado 2, a proba específica inclúe un examen escrito sobre os contidos traballados na materia.
-ALUMNADO NON ASISTENTE Ou QUE ASICHES A MENOS DO 50% DAS SESIÓNS PRESENCIALES: O alumnado que, polas razóns que for, non acuda a un mínimo do 50% das sesións presenciales, non poderá presentar prácticas, traballos nin participar nas presentacións orais. Os alumnos que se atopen nesta situación deberán acudir ao exame final da materia.
-RECUPERACIÓN DA MATERIA: o alumnado que non supere a materia na primeira oportunidade (periodo ordinario) ten unha segunda oportunidade no mes de xullo. Terá dereito a realizar a proba final e manteráselle nos restantes apartados as cualificacións obtidas no periodo ordinario. O alumno repetidor pode optar por realizar todas as actividades comúns da materia desde os inicios do semestre participando dos mesmos criterios de avaliación que o resto dos estudantes ou facer únicamente a proba final respectándoselle as cualificacións obtidas nos restantes apartados obxecto de avaliación no curso anterior. Deberá informar da súa situación ao docente xa sexa presencialmente ou a través de correo electrónico non máis tarde dos 15 primeiros días de clase.
A distribución dos 4,5 ECTS desta materia é a seguinte:
Horas expositivas: 18
Horas interactivas de seminario: 18
Horas de tutoría: 2,5
Total horas presenciales: 38,5
Horas de traballo autónomo do estudante: 74
Total de horas de dedicación á materia: 112,5
A proposta docente que se presenta constrúese, de xeito esencial, desde a práctica no aula, por iso é fundamental unha asistencia regular e un traballo continuado desde o comezo do curso. Tamén se recomenda planificar o traballo autónomo e realizar todas as tarefas propostas dentro e fóra do aula. É importante así mesmo consultar a bibliografía proporcionada para revisar, consolidar ou ampliar coñecementos e consultar con regularidad a Guía Docente da materia.
José Agustín Candisano Mera
- Departamento
- Didácticas Aplicadas
- Área
- Didáctica da Expresión Musical
- Teléfono
- 982821042
- Correo electrónico
- joseagustin.candisano [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Asociado/a de Universidade LOU
20.05.2021 11:30-13:30 | Grupo de exame | Aula de Música |
25.06.2021 11:30-13:30 | Grupo de exame | Aula de Música |