Créditos ECTS Créditos ECTS: 4.5
Horas ECTS Criterios/Memorias Horas de Titorías: 2.25 Clase Expositiva: 20 Clase Interactiva: 16 Total: 38.25
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Psiquiatría, Radioloxía, Saúde Pública, Enfermaría e Medicina
Áreas: Enfermaría
Centro Facultade de Enfermaría
Convocatoria: Segundo semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable
• Coñecer os problemas de saúde mental máis relevantes, valorando a importancia dunha información adecuada para o paciente e a familia.
• Identificar a capacidade de decisión do paciente, da súa familia e achegados, coñecendo os seus límites e excepcións.
• Identificar as distintas áreas de atención a nenos, adolescentes, adultos e maiores con problemas de saúde mental.
• Identificar as condutas relacionadas cos problemas de saúde mental que comezan na infancia e alcanzan a súa máxima expresión en etapas posteriores do desenvolvemento.
• Aplicar o Proceso de Coidados de Enfermaría nos principais trastornos mentais para proporcionar e garantir calidade e seguridade ás persoas atendidas.
• Ter unha actitude de cooperación cos distintos membros do equipo.
• Desenvolver aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía.
MÓDULO I: Introdución á Enfermaría da Saúde Mental e bases teóricas para establecer unha relación terapéutica.
MÓDULO II: Procesos psicopatolóxicos básicos.
MÓDULO III: Urxencias psiquiátricas. Coidados de enfermaría a persoas con trastornos mentais e ás súas familias.
Bibliografía básica
American Psychiatric Association. (2024). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5 TR®). Editorial Médica Panamericana.
American Psychiatric Association. (2014). Casos Clínicos DSM-5. Editorial Médica Panamericana.
Arias, M.T. & Reyes, L. (2006). Drogas información y Enfermería. Neos.
Bobes, J. Bousoño, M. González; M.P. López, J.L. & Sáiz, P.A. (2002). Enfermería Psiquiátrica.Síntesis. Madrid.
Donna, M. & Womble, M. (2011). Introducción a la enfermería de la salud mental.Wolters Kluwer.Barcelona
Eby, L.N. & Brown, J. (2010). Cuidados de enfermería en Salud Mental. Pearson. Madrid.
Fornés, J. (2005). Enfermería de Salud Mental y Psiquiátrica. Planes de cuidados. Panamericana. Madrid.
Frances, A., & Paredes, J. (2014). ¿Somos todos enfermos mentales? Barcelona: Ariel.
Gail, W., Stuart, M. & Laraia, T. (2006). Enfermería Psiquiátrica. Principios y práctica.Elsevier.Mosby Madrid
Galiana Roch, J. (2016). Enfermería psiquiátrica. Recuperado de https://www-elsevierelibrary-es/pdfreader/enfermera-psiquitrica
O`Brien, Kennedy & Ballard. (2000). Enfermería psiquiátrica. McGraw-Hill Interamericana.
Schoen, B. (2000) Enfermería psiquiátrica y de salud mental. Tomos I y II. McGraw-Hill Interamericana. Madrid.
Shives, L.R. (2005) Enfermería Psquiátrica y de Salud Mental: Conceptos básicos.McGraw-Hill Interamericana. Madrid
Bibliografía complementaria: dispoñible a través do campus virtual da materia.
COMPETENCIAS BÁSICAS
-CB4. Que o alumnado poida transmitir información, ideas, problemas e solucións a públicos tanto especializados como non especializados.
COMPETENCIAS XERAIS:
- GC2. Planificar e prestar coidados de enfermaría dirixidos a persoas, familias ou colectivos, orientados a resultados de saúde, avaliando o seu impacto, mediante guías de práctica clínica e asistencial, que describen os procesos polos que se diagnostica, trata ou atenda un problema de saúde.
- CG6. Basear as intervencións de enfermaría na evidencia científica e nos medios preventivos e terapéuticos dispoñibles.
COMPETENCIAS TRANSVERSAIS:
-CT2. Capacidade de traballo en equipo.
-CT11. Habilidades interpersoais.
COMPETENCIAS ESPECÍFICAS:
- CE17. Coñecer as alteracións da saúde do adulto, identificando as manifestacións que aparecen nas súas diferentes fases. Identificar as necesidades asistenciais derivadas de problemas de saúde. Analizar os datos recollidos na valoración, priorizar os problemas do paciente adulto, establecer e executar o plan asistencial e realizar a súa avaliación. Realizar técnicas e procedementos de coidados de enfermaría, establecendo unha relación terapéutica cos pacientes e os seus familiares. Seleccionar intervencións dirixidas a tratar ou previr problemas derivados de desviacións de saúde. Ter unha actitude de cooperación cos distintos membros do equipo.
- CE24. Coñecer os problemas de saúde mental máis relevantes nas diferentes etapas do ciclo vital, prestando unha atención integral e eficaz, no ámbito da enfermaría.
DOCENCIA EXPOSITIVA (20 horas)
O/a profesor/a explicará os contidos co apoio de recursos dixitais.
DOCENCIA INTERACTIVA (16 horas)
Haberá 8 seminarios de dúas horas cada un.
Os seminarios pretenden reforzar ou ampliar os contidos da docencia expositiva mediante a participación activa e o traballo autónomo do alumno, favorecendo a adquisición de diferentes competencias. As actividades concretas, de carácter obrigatorio, indicaranse ao comezo da actividade académica a través do campus virtual da materia e basearanse na aprendizaxe por problemas, aprendizaxe colaborativa, estudo de casos e gamificación.
Utilizaranse ferramentas institucionais para o seguimento da materia e a comunicación co alumnado.
O sistema de avaliación terá como obxectivo avaliar a adquisición de coñecementos, destrezas e destrezas que o alumnado acadará ao longo do proceso de ENSINO-APRENDIZAXE.
A nota final da materia desglosarase do seguinte xeito:
A.- Exame teórico.
O valor ponderado é do 60 %
Consistirá nunha proba obxectiva. As características da proba estableceranse o primeiro día da docencia.
B- Avaliación continua.
O 40% corresponde á suma das cualificacións obtidas nas distintas tarefas que se propoñerán durante o curso (interactiva).
Os prazos de entrega de cada tarefa serán comunicados ao longo da actividade académica coa suficiente antelación. Non se admitirá ningún traballo que non se entregue polo medio indicado (campus virtual, equipos, etc.), no prazo indicado (día e hora) e no formato requirido (.pdf, .doc, etc.)
CONSIDERACIONES XERAIS:
- Para acadar unha valoración favorable será necesario acadar o 50% en cada unha das actividades e tarefas/probas.
- O alumnado de exención ou dispensa deberá poñerse en contacto co coordinador da materia para programar actividades de avaliación continua.
- A impartición desta titulación é presencial, sendo obrigatoria a asistencia á totalidade das clases, tanto expositivas como interactivas. En caso de ausencia por causa de forza maior, esta xustificarase en tempo e forma ante o profesorado correspondente.
- A non asistencia a clases teóricas ou seminarios implicará a non superación da materia.
- Para superar a materia será necesario acadar un mínimo do 50% da puntuación na avaliación tanto da docencia expositiva como interactiva. En caso de non acadar a dita puntuación en cada unha das partes, a materia non sería superada.
- A exención da docencia aplicarase (nos casos que determine o centro) nas clases expositivas, pero non nas interactivas. O alumnado que se atope nesta situación deberá poñerse en contacto co coordinador da materia ao comezo do curso para programar as actividades de avaliación continua que serán obrigatorias para superalo.
- Nos casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o disposto nas “Normas de avaliación do rendemento académico do alumnado e revisión de cualificacións” da USC.
A materia consta de 4,5 ECTS.
Cada crédito ECTS equivale a 25 horas, das cales 16,5 corresponden ao traballo autónomo do alumno, polo que o tempo de estudo e traballo persoal asignado é de 74 horas.
- Xestión da bibliografía recomendada para o estudo dos contidos.
- Busca e elaboración de información complementaria.
- Utilización de titorías presenciais ou a distancia para responder preguntas e recibir orientación.
- Constancia no estudo e seguimento da materia, para mellorar o proceso de aprendizaxe, favorecendo unha mellor comprensión e asimilación dos conceptos.
ASISTENCIA A CLASE:
O Consello de Goberno aprobou o Regulamento de asistencia á clase nas ensinanzas oficiais de grao e máster da Universidade de Santiago de Compostela, no Consello de Goberno con data do 25 de novembro de 2024.
A USC é unha universidade presencial, polo que a asistencia á totalidade das sesións de clase mínimas reflectidas na memoria do título é obrigatoria. Nos casos contemplados na normativa da Facultade, os/as alumnos/as poderán solicitar exención oficial de docencia. No que atinxe á dispensa de asistencia a clase en determinadas circunstancias, atenderanse as normas ditadas na instrución núm. 1/2017, da Secretaría Xeral da USC. Ao respecto, pode consultarse a información correspondente no seguinte enlace: http://www.usc.es/gl/centros/cc_educacion/dispensa_asistencia_clase.html
PROTECCIÓN DE DATOS e COMUNICACIÓN ACADÉMICA:
O ensino-aprendizaxe (clases / titorías) é un proceso privado, enténdase privado como proceso de comunicación e intercambio entre o/a docente e o estudantado matriculado na materia.
Obrigatoriedade do cumprimento da normativa de protección de datos https://www.usc.gal/es/politica-privacidad-proteccion-datos.
O alumnado debe empregar necesariamente o correo electrónico da USC (@rai.usc.es), na súa comunicación vía email co profesorado.
RESPONSABILIDADE MEDIOAMBIENTAL:
-Evitar tapas de plástico ou outros envoltorios externos innecesarios.
-Sempre que sexa posible, empregar grampas en lugar de encadernación.
-Imprimir a dúas caras en calidade “aforro de tinta”.
-Non empregar folios en branco como separadores de capítulos ou partes.
-Evitar anexos que non teñan referencia directa cos temas desenvolvidos.
PERSPECTIVA DE XÉNERO:
A perspectiva de xénero introducirase de maneira transversal nos contidos.
En atención a criterios de igualdade de xénero no ámbito universitario, recoméndase facer uso da linguaxe non sexista tanto no traballo cotiá de aula como nos traballos académicos encomendados.
Recomendamos a Guía para o emprego dunha linguaxe inclusiva da USC (2018). https://xornalistas.gal/web/uploads/novas_adxuntos/adxunto/fa5/5c013549…
EMPREGO DO MÓBIL:
Queda restrinxido o emprego do teléfono móbil na aula á súa utilización como instrumento de traballo seguindo as indicacións dadas pola docente, responsabilizándose o alumando das consecuencias legais e académicas que poidan derivarse dun uso non axeitado do mesmo.
FERRAMENTAS TECNOLÓXICAS INSTITUCIONAIS:
Obrigatoriedade de emprego das ferramentas tecnolóxicas institucionais: Campus Virtual, Microsoft Office 365, e outras ferramentas facilitadas pola facultade e autorizadas como ferramentas institucionais pola universidade
Emilio Ruben Pego Perez
Coordinador/a- Departamento
- Psiquiatría, Radioloxía, Saúde Pública, Enfermaría e Medicina
- Área
- Enfermaría
- Teléfono
- 881812053
- Correo electrónico
- emilioruben.pego [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Axudante Doutor LOSU
Lucia Antelo Iglesias
- Departamento
- Psiquiatría, Radioloxía, Saúde Pública, Enfermaría e Medicina
- Área
- Enfermaría
- Correo electrónico
- lucia.antelo.iglesias2 [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Interino/a substitución redución docencia
Martes | |||
---|---|---|---|
11:00-12:00 | Grupo /CLE_01 | Galego | Aula 2.01 |
12:00-13:00 | Grupo /CLE_02 | Galego | Aula 3.02 |
Mércores | |||
11:00-12:00 | Grupo /CLE_01 | Galego | Aula 2.01 |
12:00-13:00 | Grupo /CLE_02 | Galego | Aula 3.02 |
Xoves | |||
11:00-12:00 | Grupo /CLE_01 | Galego | Aula 2.01 |
12:00-13:00 | Grupo /CLE_02 | Galego | Aula 3.02 |
22.05.2026 16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 2.01 |
22.05.2026 16:00-18:00 | Grupo /CLE_02 | Aula 2.01 |
22.05.2026 16:00-18:00 | Grupo /CLE_02 | Aula 2.02 |
22.05.2026 16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 2.02 |
22.05.2026 16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 2.03 |
22.05.2026 16:00-18:00 | Grupo /CLE_02 | Aula 2.03 |
22.05.2026 16:00-18:00 | Grupo /CLE_02 | Aula 3.01 |
22.05.2026 16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 3.01 |
22.05.2026 16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 3.02 |
22.05.2026 16:00-18:00 | Grupo /CLE_02 | Aula 3.02 |
22.06.2026 16:00-18:00 | Grupo /CLE_02 | Aula 2.01 |
22.06.2026 16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 2.01 |
22.06.2026 16:00-18:00 | Grupo /CLE_02 | Aula 2.03 |
22.06.2026 16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 2.03 |
22.06.2026 16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 3.01 |
22.06.2026 16:00-18:00 | Grupo /CLE_02 | Aula 3.01 |
22.06.2026 16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 3.02 |
22.06.2026 16:00-18:00 | Grupo /CLE_02 | Aula 3.02 |