ECTS credits ECTS credits: 6
ECTS Hours Rules/Memories Student's work ECTS: 99 Hours of tutorials: 3 Expository Class: 24 Interactive Classroom: 24 Total: 150
Use languages Spanish, Galician
Type: Ordinary Degree Subject RD 1393/2007 - 822/2021
Departments: Political Science and Sociology
Areas: Political Science and Administration
Center Faculty of Political and Social Sciences
Call: Second Semester
Teaching: With teaching
Enrolment: Enrollable
Knowledge of the Constitutional and Statutory Framework of the Galicia Autonomous Community and the Organization and Operation of the Government and Administration.
I. THE GALICIAN POLITICAL SYSTEM IN THE STATE OF THE AUTONOMIES.
1- The Autonomous Model in the Spanish Constitution of 1978.
2- Origin, Structure and Content of the Galicia Autonomous Statute.
II. THE GALICIA PARLIAMENT: ORGANIZATION AND FUNCTIONS.
1- The Institutional-Political Centrality of the Galicia Parliament.
2- The Statute and the Functions of the Members.
3- The Functions of the Parliament.
4- The Parliamentary Control of the Executive.
III. THE GALICIA XUNTA: STRUCTURE AND FUNCTIONS.
1- The Xunta like Collegiate Organ of Government: Nature, Composition and Attributions.
2- The Xunta President: Investiture and Functions.
3- The Counsellors.
4- The Administrative Structure of the Xunta.
IV. THE TERRITORIAL ORGANIZATION OF GALICIA.
1- The Territorial Organization of Galicia: Political and Administrative Aspects.
2- The Province, the County, the Municipality and the Parish.
3- The Relations of the Xunta with the Local Administration.
V. GALICIA IN THE EUROPEAN UNION.
1- The Participation of the Regions in the European Union.
2- The Galician Case.
VI. THE AUTONOMOUS FINANCING.
1- The Question of the Autonomous Financing: Theoretical Models and Experiences.
2- The Financing in the Galicia Autonomous Community.
VII. THE SYSTEM OF PARTIES AND THE ELECTIONS.
1- The Origin of the System of Galician Parties: Organizational, Political, Legal and Social Aspects.
2- Elections and Electoral Behaviour.
VIII. THE STATUTORY ORGANS OF THE AUTONOMOUS COMMUNITY.
1- Counts Council.
2- Public Defender.
3- Galician Culture Council.
GENERAL BOOKS
- Aja, E., El Estado Autonómico. Federalismo y Hechos Diferenciales, Alianza Ensayo, Madrid, 2003.
- Máiz, R. and Portero, Xosé A., As Institucións Políticas no Estatuto de Autonomía para Galicia, Parlamento de Galicia, Santiago de Compostela, 1988.
- Rivera Otero, X.M.; Barreiro Rivas, X.L.; Jiménez Sánchez, F. and Lagares Díaz, N., Os Partidos Políticos en Galicia, Xerais, Vigo, 2003.
- Vilas Nogueira, J., “Gobierno y Administración en la Comunidad Autónoma de Galicia”, en: Paniagua Soto, J. L. (Ed.) Gobierno y Administración en las Comunidades Autónomas (Andalucía, Canarias, Cataluña, Galicia y País Vasco), Tecnos, Madrid, pp. 129-168.
- Vilas Nogueira, X.; Máiz Suárez, R.; Caamaño Domínguez, F. y Rivera Otero, X. M., O sistema político galego. As Institucións, Edicións Xerais, Vigo, 1994.
REFERENCE BOOKS
- Ares Castro-Conde, C., “El Sistema de Alerta Temprana para el Control del Principio de Subsidiariedad en la Unión Europea y los Parlamentos Autonómicos: diagnosis y prognosis”, Revista de Estudios Políticos (nueva época), núm. 136, pp. 213-250, 2007.
- Ares Castro-Conde, C., “La Dimensión regional de la UE y el Proceso de Debate sobre el futuro de Europa”, núm. 81, pp. 149-170, 2008.
- Barreiro Rivas, X. L., A Terra quere pobo, Galaxia, Vigo, 2004.
- Barreiro Rivas, X. L., “ Comarcalización y Desarrollo: claves para una reorganización de la Administración Local de Galicia” en Clave Económica, núm.3, junio, pp. 51-65, 1997.
- Beramendi, J., De Provincia a nación: Historia do Galeguismo Político, Edicións Xerais de Galicia, Vigo, 2007.
- Beramendi, J.and X. M. Núñez Seixas, O nacionalismo galego, A Nosa Terra, Vigo, 1995.
- Caramés Vieitez, L. (dir.), Gasto Público Autonómico, EGAP, Santiago de Compostela, 2000.
- Caramés Vieitez, L. and J. A. Vázquez Navarrete, Los Problemas de la Financiación Autonómica, Fundación Caixa Galicia, Santiago de Compostela, 1997.
- De Cora, X., Barreiro contra Barreiro, Xerais, Vigo, 1990.
- Fernández Baz, M. A., A Formación do Nacionalismo Galego Contemporáneo (1963-1984), Edicións Laiovento, Santiago de Compostela, 2003.
- Fraga Iribarne, M. Administración Única: una propuesta de Racionalización del Estado de las Autonomías (Debate sobre la situación del Estado de las Autonomías, celebrado en el Senado el Día 26-IX-1994), Tomo I, Xunta de Galicia, Santiago de Compostela (sin fecha).
- García Álvarez, J., Provincias, Regiones y Comunidades Autónomas: la formación del Mapa Político en España, Madrid, 2002.
- Máiz, R., “Nación de Breogán: oportunidades políticas y estrategias enmarcadotas en el movimiento nacionalista gallego (1886-1996)”, Revista de Estudios Políticos, núm.92, pp. 33-75.
- Máiz, R.; Beramendi, P. AND Grau, M., Veinte años de autonomías en España. Leyes, Políticas Públicas, Instituciones y Opinión Pública, Centro de Investigaciones Sociológicas, Madrid, 2002.
- Márquez Cruz, C., “Continuidad y renovación en las elites parlamentarias de Galicia: Cortes Generales y Parlamento Territorial (1977-1997)”, Revista de las Cortes Generales, núm. 45, 1998, pp. 83-144.
- Márquez Cruz, G., “Los gobiernos de coalición en Galicia”, en: J. Matas (ed.) Coaliciones Políticas y Gobernabilidad, Institut de Ciéncies Politiques i Socials, Barcelona, 2000.
- Meilán Gil, J. L., La Construcción del Estado de las Autonomías. Un Testimonio personal, Fundación Caixa Galicia, A Coruña, 2003.
- Monasterio, C., Manual de Hacienda Autonómica y Local, Editorial Ariel, Barce
Knowledge of the History of the Galician Autonomy and the Competences of the main Institutions that form the Political System of the Autonomous Community, so the roles of the different Actors that participate in the Elaboration Processes of the Public Decisions.
The Students will receive 30 hours of Blackboard Classes, 10 of Seminars and 5 of Attendance for the Realization of the Tutorial Work, besides the Hours of Tutorials.
It will realize 5 Seminars to study in depth the next Themes:
1- The Statutory Reform.
2- The Territorial Organization of Galicia.
3- The Participation of the Autonomous Communities in the European Union.
4- The Autonomous Financing.
5- The System of Galician Parties.
The Study Objective of the Tutorial Work must frame within the Programme of one of the 5 Seminars.
The Presence Teaching Assessment in the Class will realize through an exam that will represent the 25% of the final Mark. The Written Exam will consist of in the Development of two Theoretical Questions to choose between 3 options proposed.
The Assessment of the Tutorial Work will be equivalent to the 25% of the Final Mark.
Finally, the Assessment of Seminar Works and readings will be the 50% of the Final Mark.
The Students must devote 50 Hours of Personal Work to the Study of the Contents, 25 for the Preparations and Expositions in Group, and 25 to the Realization of the Individual Works.
No Recommendation in particular.
El profesorado publicará en el aula virtual una Guía docente para el seguimiento de la materia. Es imprescindible que todo el alumnado disponga de ella.
Plan de contingencia
En relación a los distintos escenarios (2 y 3) que se pudieran dar en el transcurso del curso, inicialmente no se prevé la modificación del temario, que se mantendrá tanto en la previsión del Escenario 2 como del Escenario 3. Los contenidos podrán ser ajustados según la forma de docencia que se concrete en cada una de dichas situaciones.
De producirse un nuevo confinamiento, la bibliografía complementaria será facilitada por los docentes a través del Aula Virtual.
Metodología de la enseñanza
Escenario 2 (docencia en condiciones de “distanciamiento”)
De llegar a producirse este escenario la metodología será reajustada en su momento, según la previsión de disponibilidad de aulas que establezca la Facultad para cada escenario. Si bien y de manera genérica se complementarán en el Escenario 2 las clases presenciales con la subida de material que permita tanto el seguimiento de los contenidos teóricos como prácticos de la materia.
Escenario 3 (docencia en condiciones de “cierre de las instalaciones”)
En el Escenario 3 se complementará la realización de clases telemáticas síncronas o asíncronas, según el volumen de alumnado matriculado, con la incorporación en el Aula Virtual de material que permita el seguimiento de los contenidos teórico-prácticos de la materia
Sistema de evaluación
Escenarios 2 y 3
De manera genérica, tanto en el Escenario 2 como en el Escenario 3, se reforzará el sistema de evaluación continua, y en consecuencia, la elaboración periódica de trabajos o pruebas que permitan su seguimiento. Así mismo y si las condiciones de realización lo permiten, se valorará en el Escenario 2 y 3 la realización de una prueba final examen síncrono/asíncrono.
Las guías docentes del profesorado de la materia contemplarán un aparatado específico titulado “Modificaciones escenarios COVID”. En ese apartado el profesorado incorporará en la primera semana en la que se produzca una variación de escenario los posibles cambios en los criterios de evaluación que respondan al cambio de metodología.
Se recuerda que, de acuerdo con la Normativa de evaluación del rendimiento académico de los estudiantes y de revisión de las calificaciones, aprobada por Acuerdo del Consejo de Gobierno de la USC de 15 de Junio de 2011 y modificada por Acuerdo del Consejo de Gobierno de la USC de 5 de Abril de 2017, [l]a realización fraudulenta de algún ejercicio o prueba exigida en la evaluación de una materia implicará la calificación de suspenso en la convocatoria correspondiente, con independencia del proceso disciplinario que se pueda seguir contra el alumno infractor. Se considerará fraudulenta, entre otras, la realización de trabados plagiados u obtenidos de fuentes accesibles al público sin reelaboración o reinterpretación y sin citas a los autores y de las fuentes.
Isabel Diz Otero
Coordinador/a- Department
- Political Science and Sociology
- Area
- Political Science and Administration
- Phone
- 881815185
- isabel.diz [at] usc.es
- Category
- Professor: Temporary PhD professor
Paulo Carlos Lopez Lopez
- Department
- Political Science and Sociology
- Area
- Political Science and Administration
- paulocarlos.lopez [at] usc.es
- Category
- Professor: Temporary supply professor to reduce teaching hours
Serafín González Quinzán
- Department
- Political Science and Sociology
- Area
- Political Science and Administration
- serafin.gonzalez [at] rai.usc.es
- Category
- Xunta Pre-doctoral Contract
Thursday | |||
---|---|---|---|
12:00-13:00 | Grupo A - horario de mañana (L-Z) | Galician | 0.2 |
13:00-14:00 | Grupo /CLIS_01 | Galician | 0.2 |
15:00-16:00 | Grupo /CLIS_03 | Galician | 0.2 |
16:00-17:00 | Grupo B - horario de tarde (A-K) | Galician | 0.2 |
Friday | |||
12:00-13:00 | Grupo A - horario de mañana (L-Z) | Galician | 0.2 |
13:00-14:00 | Grupo /CLIS_02 | Galician | 0.2 |
15:00-16:00 | Grupo /CLIS_04 | Galician | 0.2 |
16:00-17:00 | Grupo B - horario de tarde (A-K) | Galician | 0.2 |
05.31.2021 10:00-12:00 | Grupo /CLIS_03 | 0.1 |
05.31.2021 10:00-12:00 | Grupo /CLIS_04 | 0.2 |
05.31.2021 10:00-12:00 | Grupo /CLIS_01 | 2.1 |
05.31.2021 10:00-12:00 | Grupo /CLIS_02 | 2.1 |
07.09.2021 17:00-19:00 | Grupo /CLIS_01 | 0.1 |
07.09.2021 17:00-19:00 | Grupo /CLIS_02 | 0.1 |
07.09.2021 17:00-19:00 | Grupo /CLIS_03 | 0.1 |
07.09.2021 17:00-19:00 | Grupo /CLIS_04 | 0.1 |
07.09.2021 17:00-19:00 | Grupo /CLIS_01 | 2.1 |
07.09.2021 17:00-19:00 | Grupo /CLIS_02 | 2.1 |
07.09.2021 17:00-19:00 | Grupo /CLIS_03 | 2.1 |
07.09.2021 17:00-19:00 | Grupo /CLIS_04 | 2.1 |