ECTS credits ECTS credits: 3
ECTS Hours Rules/Memories Student's work ECTS: 51 Hours of tutorials: 3 Expository Class: 9 Interactive Classroom: 12 Total: 75
Use languages Spanish, Galician
Type: Ordinary subject Master’s Degree RD 1393/2007 - 822/2021
Departments: Pedagogy and Didactics
Areas: Theory and History of Education.
Center Faculty of Education Sciences
Call: Second Semester
Teaching: With teaching
Enrolment: Enrollable | 1st year (Yes)
1. Knowing items: development, education, community, community development and local
2. Relating developmental realities and the education
3. Analyzing local realities from a developmental perspective
4. Knowing and to analyze potentialities of the the community for the achievement of life best conditions to local level
Seminar 1: Civil society, citizen and social involvement education
(2 credits)
0. Introduction: The Seminar's meaning in the Curriculum of the Master
1. Civil society's item. Delimitation of approaches.
2. Education and Citizenship in an open society.
3. Democracy, civil society and education in values.
4. The construction of the citizenship from the process thing educational. Voluntary service and education.
5. Civic and change apprenticeship educational. The formation of the civic Responsibility.
6. Informative civil society and flows: the access to the net
Seminar 2: The socioeducational management of the immigration in the local field
(1 credit)
0. Introduction: The Seminar's meaning in the Curriculum of the Master
1. Local governments and immigration policies
2. The socioeducational impact of the immigration in the local administration
3. Models and tools for the socioeducational management of the immigration in the local field
4. Social services and programs member-educational of the local administration in the integration of immigrants
5. Agents member-educational of the management of the immigration in the local administration
Beltrán Llavador, J. (2002) Ciudadanía y Educación. Lecturas de imaginación sociológica. Valencia, Germanía.
Bendixsen, S. e Guchteneire, P. (2004). Best practices in immigration services planning, UNESCO.
Cajide Val, J. (Coord.). (2007): Voluntariado e sistema escolar (pp.5-31). Santiago de Compsotela Xunta de Galicia..
Cortina, A. (1998) Ciudadanos del mundo. Madrid, Alianza.
Cortina, A. (1998) Hasta un pueblo de demonios. Etica pública y sociedad. Madrid, Taurus.
Cortina, A. y García-Marzá, D. (Eds.) (2003) Razón pública y éticas aplicadas. Madrid, Tecnos.
Defensor del Pueblo (2003). La escolarización del alumnado de origen inmigrante en España (2 vols.). Madrid, Defensor del Pueblo.
Fogué, A. (2005). Teixir convivencia, en Migrainfo, 14, Diputació de Barcelona.
Gardner, H. (1995): Inteligencia múltiples. La teoría en la práctica. Barcelona: Paidós.
Gardner, H. (2001): La inteligencia reformulada: Las inteligencias múltiples en el siglo XXI. Barcelona: Paidós.
Gutierrez Moar, M.C.; Perreira Dominguez, M.C. e Valero Iglesias, LF. (2006): El cine como instrumento de alfabetización emocional. En Teoria de La Educación. Revista Interuniversitaria, 18, 229-260
Izquierdo Escribano, A. (2003). La inmigración en Europa: flujos, tendencias y política, en Izquierdo Escribano, A. (ed.), Inmigración: mercado de trabajo y protección social en España. Madrid, Consejo Económico Social, 11-44.
Lorenzo García, R. y Cabra de Luna, M. A. (1991) Las fundaciones y la sociedad civil. Madrid, Cívitas.
Losada Álvarez, A. (2004). Emigración de retorno: una nueva forma de inmigración. El caso de Galicia, en Eiras, A. e González, D.L. (coords.), La inmigración en España. Santiago de Compostela, Servizo de Publicacións e Intercambio Científico da Universidade de Santiago de Compostela, 267-298.
Lucas, J. de (2004). Políticas de inmigración: participación y ciudadanía de los inmigrantes. El papel de las Comunidades Autónomas y de los Ayuntamientos, Asamblea. Revista parlamentaria de la Asamblea de Madrid, 3-18.
Malgesini, G. y Giménez, C. (2000). Guía de conceptos sobre migraciones, racismo e interculturalidad. Madrid, Catarata.
Mayordomo, A. (1998) El aprendizaje cívico. Barcelona, Ariel.
MEC (2005) Hacia una nueva ciudadanía europea, Ministerio de Educación y Ciencia, Madrid.
Mora, A. (2005). La participación social de las personas inmigrantes en el ámbito de la salud. mediación sociosanitaria e intervención psico-social. Seminario. Problemas históricos y teóricos de la ciudadanía europea: Los derechos de participación política de los emigrantes. Retos, experiencias, propuestas. 26 y 27 de octubre, Valencia.
Naval, C. (1995) Educar ciudadanos. Pamplona, Eunsa.
Naval, C. (2000) La educación cívica hoy. Una aproximación interdisciplinar. Pamplona, Eunsa.
Niessen, J. e Schibel, Y. (2004). Handbook on integration, European Commission/Migration Policy Group.
Olveira Olveira, Mª E. (1999c): A familia como transmisora da identiade de orixe: A emigración española a Francia. Santiago de Compostela: Consellería de Familia, Promoción de Emprego, Muller e Xuventude.
Olveira Olveira, Mª E. (2000): O interculturalismo na nova Europa. Bases para un programa de intervención socioeductiva nas colectividades españolas en Francia. Santiago de Compostela: Secretaría Xeral para as Relacións coas Comunidades Galegas no Exterior e. Dirección Xeral de Política Lingüística.
Olveira Olveira, Mª E. y Otros (2003): Emigración, interculturalismo y legitimación cultural. Las Sociedades Gallegas en el Exterior. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación (8), 9-20.
Olveira Olveira, Mª E. y Otros (2005): Modelos interculturales. Cuestiones conceptuales para el desarrollo de estrategias de intervención. (165-183) En Periró i Greòri, S. (Coord.) Nuevos espacios y nuevos entornos de educación. Alicante: ECU.
Parella, S. (2003). Mujer, inmigrante, trabajadora: La triple discriminación. Barcelona, Anthropos.
Podestá, B. y otros (2000) Ciudadanía y mundialización. Madrid, CEFIR, CIDEAL y INVESP.
Santos Rego, M. A. (2002). La cuestión educativa y las nuevas coordenadas de la emigración gallega en Europa (Monografía inédita). Santiago de Compostela, Universidade de Santiago de Compostela.
Solé, C. e Flaquer, L. (eds.) (2005), El uso de las políticas sociales por las mujeres inmigrantes. Madrid, Instituto de la Mujer, Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales.
Roza González, Mª.B. (coord.) (2003) Guía de buenas prácticas para mejorar la relación familia-escuela. Consejería Vidal Beneyto, J. (dir.) (2003) Hacia una sociedad civil global, Taurus, Madrid.
Vidal Beneyto, J. (dir.) (2003) Hacia una sociedad civil global, Taurus, Madrid.
Acquiring an own address, complex and based on the paradigm thing developmental sustainable and his social and educational implications
-Relating developmental realities and the education.
-Identifying potentialities of the community for the achievement of life best conditions to local level.
The analysis, the development and the introduction in the classroom of contents that constitute the temario of this matter will be a shared task work of way colaborativo teacher polo shirt and the student body. Teachers in the expositive lessons will be centered preferably in the nuclear aspects out of enunciated one or didactic unit and in the resolution of problems caused. Students, with the opportune orientation of teachers, in the interactive sessions and in the titorías in reduced groups will sink in specific questions that were not accosted more than of a way very xenérico in the show of this and they are subject to processing and study from bibliographic support-documentais pertinent. Teachers and student body will debate in the sessions of interactive lessons on analyzed and exposed contents for each of them, trying to finish off colloquia with the approach of opportune conclusions. The teachers' exhibitions will have as a complement substantivo work sessions with support in texts, documents and investigation reports of. These materials will be them given periodicamente to students-or suggested the localization on the other hand - for the consequent reading, individualized exam and study and in small groups and the later talk in the classroom.
During compulsory tutorships, teachers will give specific guidelines to the student body, good individually or in reduced groups, for a satisfactory execution of course works, an optimization of the education methodology-apprenticeship and an integral support of the instructive process.
The students' rating will pattern in the continuous assessment of his academic output and in the results that obtain in the production of a final test. The continuous assessment will be carried out through bibliographic recensions-documentaries, monographic initiation works to the texts investigation and comments of different nature and typology, taking in consideration also the share in the task works of classroom and the confluence to tutorships. The final test will be able to consist of the critical analysis of a brief investigation report, in the elaboration of a design or innovative project or in a text comment with follow-up questions. Constant way fulfilled activities will have a considered weight not lower than 60% of the global score. On the other hand, the final test will not overcome 40% of the rating obtained in set
Recomendaciones para el estudio de la asignatura.
Para un seguimiento y comprensión adecuados de la asignatura, la concurrencia regular y la participación individual y grupal en las sesiones de clase expositivas e interactivas que se programan se consideran de suma importancia, teniendo que ejecutar al alumno las tareas encomendadas en cada caso. Esto implica no solo cooperar dentro del aula sino también llevar a cabo las acciones preparatorias y de recapitulación en las que se basará la dinámica del trabajo. Por lo tanto, la participación requiere el estudio, que como tarea personal debe preceder y tener éxito en el trabajo en clase, centrándose en el dominio de los contenidos que componen el programa de estudios, a través del cual puede lograr los objetivos y adquirir las habilidades, el que se aclarará mediante los ejercicios correspondientes y las pruebas de control apropiadas.
Será esencial mantener comunicaciones periódicas regulares con la persona encargada de enseñar la materia durante los horarios de tutoría estipulados, para recibir la orientación adecuada y formular cualquier duda que pueda surgir en el proceso de estudio e iniciar tareas de investigación.
For a suitable tracking and comprehension of the matter is estimated of importance addition to regular confluence and the individual and group share in the sessions of expositive and interactive lesson that are programmed, should execute students task works entrusted in each case. This entails not only cooperating within the classroom but also carrying out preparatory actions and recapituladotas on the which will be maintained the work dynamic. Being thus, the share requires the study, that as personal task work has to to precede and to succeed the work in the lesson, directing to the domain name of the contents that make up the temario, through which you will be able to reach formulated objectives and to acquire intended responsibilities, what will be done patent through corresponding exercises and of opportune control tests.
He will Be indispensable to keep regular periodical communications with the teaching person in charge of the matter us stipulated tutorship schedules, to receive opportune orientations and to formulate him doubts that you can cause in the process of study and from initiation to the task works investigators.
En las sesiones de la primera clase, teniendo en cuenta el calendario para llevar a cabo y entregar las tareas, se establecerán los plazos para recoger las tareas indicadas.
ASISTENCIA A CLASE
El Consejo de Gobierno del 25 de marzo de 2010 aprobó el Reglamento de asistencia a clases en educación adaptada al EEES
(http://www.usc.es/export/sites/default/gl/normativa/descargas/normaasis…).
Establece los beneficios de la asistencia a clase, incluida una "mejor comprensión de la materia, la adquisición de habilidades en grupos e individuos, el aprendizaje permanente, la interacción directa con otros estudiantes o la posibilidad de una metodología de enseñanza-aprendizaje más. participativo ". Vale la pena recordar que USC es una universidad presencial, por lo que es obligatoria la asistencia a un mínimo del 80% de las sesiones de clase. En los casos contemplados en el reglamento de la Facultad, los estudiantes podrán solicitar una exención oficial de la enseñanza.
RESPONSABILIDAD MEDIOAMBIENTAL En relación con el trabajo personal o grupal realizado para el tema, deben tenerse en cuenta las siguientes indicaciones:
- Se dará prioridad a la entrega de trabajos en formato digital a través de las plataformas indicadas por los docentes (aula virtual, equipos o correo electrónico institucional).
Solo en aquellos casos en que los maestros soliciten las tareas en papel:
- Evite las tapas de plástico u otras envolturas externas innecesarias. - Siempre que sea posible, use grapas en lugar de grapas. - Impresión a doble cara en calidad de "ahorro de tinta". - No utilice hojas en blanco como separadores de capítulos o partes.
- Evite anexos que no tengan referencia directa a los temas desarrollados.
PERSPECTIVA DE GÉNERO: En atención a los criterios de igualdad de género en el entorno universitario, se recomienda utilizar un lenguaje no sexista tanto en el trabajo diario en el aula como en el trabajo académico encomendado. Se puede obtener información sobre esto en el enlace: http://www.usc.es/export/sites/default/gl/servizos/oix/descargas/lingua…
USO DEL TELÉFONO MÓVIL EN EL AULA: "El uso de teléfonos móviles en el aula está restringido a su uso como herramienta de trabajo siguiendo las instrucciones dadas por el maestro, haciendo que los estudiantes sean responsables de las consecuencias legales y académicas que pueden derivarse del uso inapropiado".
METODOLOGÍA:
La metodología establecida se aplicaría en el caso de los escenarios 1 y 2. En el escenario 2, las clases interactivas podrían enseñarse en grupos pequeños en persona y clases expositivas virtualmente a través de las diferentes plataformas que la universidad ha habilitado (Equipos, Campus Virtual, etc.). En este escenario, los tutoriales pueden ser tanto presenciales como virtuales.
En el escenario 3, la enseñanza se llevará a cabo virtualmente, utilizando las herramientas disponibles (Equipos y Campus Virtual) y monitoreando continuamente el trabajo de los estudiantes. Los tutoriales serán virtuales. Tanto el examen o prueba final como las actividades prácticas se desarrollarían de manera prácticamente sincrónica y sincrónica.
EVALUACIÓN:
En todos los escenarios, la propuesta en este programa continuaría. La única diferencia sería que en el caso del escenario 3, la prueba final se realizaría a través de una prueba sincrónica en el campus virtual.
Maria Del Mar Lorenzo Moledo
- Department
- Pedagogy and Didactics
- Area
- Theory and History of Education.
- Phone
- 881813758
- mdelmar.lorenzo [at] usc.es
- Category
- Professor: University Lecturer
Maria Esther Olveira Olveira
Coordinador/a- Department
- Pedagogy and Didactics
- Area
- Theory and History of Education.
- Phone
- 881813763
- Mariaesther.olveira [at] usc.es
- Category
- Professor: University Lecturer
Silvana Longueira Matos
- Department
- Pedagogy and Didactics
- Area
- Theory and History of Education.
- Phone
- 881813771
- silvana.longueira [at] usc.es
- Category
- Professor: Temporary PhD professor
Tuesday | |||
---|---|---|---|
16:00-17:30 | Grupo /CLE_01 | Galician | CLASSROOM 9 (LIFE CAMPUS-Module A) |
17:45-19:15 | Grupo /CLIS_01 | Galician | CLASSROOM 9 (LIFE CAMPUS-Module A) |
19:30-21:00 | Grupo /CLIS_01 | Galician | CLASSROOM 9 (LIFE CAMPUS-Module A) |
Wednesday | |||
16:00-17:30 | Grupo /CLE_01 | Galician | CLASSROOM 9 (LIFE CAMPUS-Module A) |
17:45-19:15 | Grupo /CLIS_01 | Galician | CLASSROOM 9 (LIFE CAMPUS-Module A) |
19:30-21:00 | Grupo /CLE_01 | Galician | CLASSROOM 9 (LIFE CAMPUS-Module A) |
Thursday | |||
16:00-17:30 | Grupo /CLIS_01 | Galician | CLASSROOM 9 (LIFE CAMPUS-Module A) |
17:45-19:15 | Grupo /CLIS_01 | Galician | CLASSROOM 9 (LIFE CAMPUS-Module A) |
19:30-21:00 | Grupo /CLIS_01 | Galician | CLASSROOM 9 (LIFE CAMPUS-Module A) |
05.24.2021 16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | CLASSROOM 9 (LIFE CAMPUS-Module A) |
07.08.2021 16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | CLASSROOM 9 (LIFE CAMPUS-Module A) |