Créditos ECTS Créditos ECTS: 3
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 51 Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 9 Clase Interactiva: 12 Total: 75
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Máster RD 1393/2007 - 822/2021
Centro Facultade de Ciencias da Comunicación
Convocatoria: Segundo semestre
Docencia: Sen docencia (En extinción)
Matrícula: Non matriculable (Só plans en extinción)
·Circulación: concepto e escenarios para os produtos comunicativos
·Os procesos de convergencia, cross-media e transmedia
·Audiencias: sistemas de recoñecemento/localización e medición para a creación e conquista de novos públicos.
·Estratexias como fórmulas para o emprazamento dos produtos comunicativos
Dentro do Máster en Xornalismo e Comunicación: Novas tendencias en Produción, Xestión e Difusión do Coñecemento, a materia “Planificación, estratexias, usuarios e audiencias” está incluida nos contidos optativos do segundo semestre, vencellada á especialidade en Ideación e creación de productos multimedia. Consta de 3 créditos ECTS (9 horas de docencia expositiva e 12 de laboratorio).
O principal obxectivo desta materia é que o alumnado profundice na transversalidade do concepto de planificación, con atención ás estratexias e públicos, no campo dos productos culturais. Tamén no estudo da fragmentación dos públicos na sociedade da información e o coñecemento, na análise do papel e perfil dos consumidores e prosumidores, e no estudo do impacto das audiencias nos diferentes produtos comunicativos e culturais. O alumnado adquirirá competencias para entender a planificación estratéxica e o deseño das accións innovadoras no campo da comunicación, especialmente na súa relación cos públicos e coas audiencias.
Como contidos básicos, o descritor xeral da materia incorpora: A circulación, concepto e escearios para os produtos comunicativos; os procesos de converxencia cross-media e transmedia; e as audiencias: sistemas de recoñecemento/localización e medición para a creación e conquista de novos públicos. Estratexias como fórmulas para o emprezamento dos produtos culturais.
Conforme a esta orientación xeral da materia, establécense os seguintes contidos teóricos y actividades prácticas.
Contidos teóricos:
Tema 1: A planificación estratéxica. Concepto e procesos.
Tema 2: Usuarios e audiencias. Fontes e ferramentas para a identificación e medición integrada do público cross/transmedia.
Tema 3: Estratexia dixital. Do multi-channel ao omni-channel.
Tema 4: O engagement cos públicos conectados. Modelos e tendencias: exemplos.
Contidos prácticos:
A parte práctica organizarase en torno a un laboratorio de planificación estratéxica que permita afianzar, a partir de casos prácticos, o uso das ferramentas de planificación e a toma de decisións para deseñar propostas innovadoras que reforcen a conexión dos produtos cos públicos, logo da análise do esceario comunicativo. As sesións interactivas estrutúranse en torno aos estudos de caso e a elaboración de propostas sobre distintos produtos centrados na información, na comunicación e na cultura. O alumnado traballará coas ferramentas de planificación estratéxica para a estudar o rendemento dos produtos en clave de circulación, buscando a innovación para implementar a conexión cos usuarios e as audiencias. Estes contidos prácticos están relacionados coa parte teórica da materia e o estudante deberá defender de xeito público as decisións adoptadas a partir das conclusións logradas a través dos casos prácticos.
No caso de ter que afrontar un escenario onde se combine a docencia presencial coa virtual, ou no que predomine a docencia virtual, o alumnado poderá facer estas prácticas a distancia (online), tanto de maneira individual como en grupo, reforzándose tamén os exercicios de análise.
Básica
- Medina, M. (coord.) (2015). La audiencia en la era digital. Madrid: Fragua
- Sánchez-González, M. (2017). Gestión estratégica, innovación y prospectiva em comunicación. Bases, técnicas y casos prácticos. Barcelona: Editorial UOC
- Santiago. F. (2017). Fragmentación de la audiencia: retos de la medición. Jornada OCC InCom-UAB. Barcelona. http://www.aimc.es/-Ponencias-y-articulos-.html
- VV.AA. (2010). Digital audiences. Engagement with arts and culture online. Arts Business; Arts Council England y MLA http://www.aandbscotland.org.uk/documents/2012-05-28-13-11-39-10-Digita…
- Zeiser, A. (2015). Transmedia marketing from film and tv to games and digital media. Nueva York e London: Focal Press (Taylor & Francis Group)
Complementaria
-Aguado, J.M. & Martínez, I. (2006): El proceso de mediatización de la telefonía móvil: de la interacción al consumo cultural. En Zer Revista de Estudios de Comunicación, 20, 319-343.
- Alcudia, M., Legorburu, J.M., Ruiz, S. & López, L. (coords.) (2011). Competidores y aliados. Medios en convergencia, los nuevos retos en comunicación. Madrid: CEU Ediciones.
- Álvarez-Monzoncillo, J.M. (coord.) (2011): La televisión etiquetada: nuevas audiencias, nuevos negocios, Madrid: Ariel-Fundación Telefónica
- Álvarez-Nobell, A. (2011). Medición y evaluación en Comunicación. Instituto de Investigación en Relaciones Públicas.
https://www.revistacomunicar.com/pdf/2011-10-medicion.pdf
- Beddows, E. (2012). Consuming transmedia: how audiences engage with narrative across multiple story modes. Australia: Swinburne University of Technology
http://researchbank.swinburne.edu.au/vital/access
- Bourdon, J. & Méadel, C. (2014). Television Audiences Across the World. Hampshire/New York: Palgrave-Macmillan
- Callejo, J. (2001). El grupo de discusión: introducción a una práctica de investigación. Barcelona: Ariel
- Carpentier, N; Schroeder, K.; Hallett, L. (2014). Audience transformations. Shifting audience positions in late modernity. New York: Routledge
- Cavaller, V.; Vila, A.; Ollé, C. & Roca, M. (2013). Análisis de audiencias y estrategias de visibilidad. Barcelona: UOC
- Consejo Económico y Social de España-CES (2017). Nuevos hábitos de consumo, cambios sociales y tecnológicos. Madrid: CES.
- Consello da Cultura Galega (2018). Diagnose da cultura galega. Datos para unha estratexia cultural no século XXI. http://consellodacultura.gal/mediateca/extras/CCG_2018_Diagnose-para-a-…
- Cuesta, U. (2012). Planificación estratégica y creatividad. Madrid: ESIC.
- González, A. & Carrero, E. (2008). Manual de Planificación de Medios. Madrid: ESIC.
- Huertas, A. (2015). Yo soy audiencia. Ciudadanía, Público y Mercado. Barcelona: UOC.
- Huertas, A. (2002). La audiencia investigada. Barcelona: Gedisa
- Igartua, J.J. & Badillo, A. (Eds.) (2003). Audiencias y medios de comunicación. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca
- Islas, O. (2008). La La sociedad de la ubicuidad, los prosumidores y un modelo de comunicación para comprender la complejidad de las comunicaciones digitales. En Razón y Palabra, vol. 13, nº 65
http://www.razonypalabra.org.mx/N/n65/varia/oislas.html
- Jenkins, H. (2012): Piratas de textos: Fans, cultura participativa y televisión. Paidós: Madrid.
- Jenkins, H. (2008): Convergence culture: la cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Paidós: Barcelona
- Kaplan, A. & Haenlein, M. (2010). Users of the wold, unite! The challenges and opportunities of Social Media. En Elsevier, n. 53, 59-68
- Kemp, S. (2017). We are social. 2017 Digital Yearbook. https://wearesocial.com/special-reports/digital-in-2017-global-overview
- Krueger, R. (1991). El grupo de discusión. Guía práctica para la investigación aplicada. Madrid: Pirámide
- López, N. (Ed) (2008). Medios de comunicación, tecnología y entretenimiento: Un futuro conectado. Kaplan Laertes: Barcelona
- López, X. (2004). Información cultural: herramientas para comunicar cultura en un escenario marcado por la sombra de la mercantilización mundial. En Fernández del Moral (coord.). Periodismo Especializado. Barcelona: Ariel
- Lunt, P. & Livingtone, S. (1996). Rethinking the Focus Group in Media and Communications Research. En Journal of Communication, 46(2).
- Merino, M.J. y Yagüez, E. (coord..) (2012). Nuevas tendencias en investigación y marketing. Madrid: ESIC.
- Montañés del Río, M.; Serrano, C. & Medina, J.A. (2014). Técnicas de Marketing Viral. Madrid: ESIC Editorial.
- Papí Gálvez, Natalia (2014, edición revisada en 2017). Claves en la Planificación de la Publicidad Online: Fundamentos, Herramientas y Retos. Madrid: AIMC. https://www.aimc.es/a1mc-c0nt3nt/uploads/2017/05/CLAVES_PLANIF_ONLINE.p…
- Patriarche, G., Bilandzic, H., Jensen, J.L. & Jurisic, J. (2014). Audience Research Methodologies. Between Innovation and Consolidation. New York/London: Routledge
- Porter. M.E. (2011). ¿Qué es la estrategia?. En Harvard Business Review, 100-117.
- Richeri, G. (2008). The Media Vis-a-vis Corporations, the state and the Public.
New Research Challenges. En Telos, nº 74
https://telos.fundaciontelefonica.com/telos/articuloautorinvitado.asp@i…
- Rodríguez-Pastoriza, F. (2006). Periodismo Cultural. Madrid: Síntesis
- Sanagustín Fernández, E. (2013). Marketing de contenidos. Madrid: Anaya Multimedia,
- Sánchez-Tabernero, A (2008). Los contenidos de los medios de comunicación. Calidad, rentabilidad y competencia. Barcelona: Ediciones Deusto
- Sánchez-Tabernero, A.; Higueras, I.; Medina Laverón, M.; Pérez-Latre, F. y Orihuela, J.L. (1997). Estrategias de marketing de las empresas de tv en España. Pamplona: Eunsa
- Scolari, C.A. (2013): Narrativas transmedia: cuando todos los medios cuentan. Centro libros PAPF: Barcelona
- Vela, D. (2011). Cómo identificar, definir y encontrar a tu audiencia. En Blog Social Media Strategies
http://www.socialmediacm.com/como-identificar-definir-y-encontrar-tu/
- Veser, J.& Richardson, J. (2013). Digital Engement Culture. Heritage and the arts. http://digitalengagementframework.com/digenfra3/wp-content/uploads/2016…
- Zallo (2011). Estructuras de la comunicación y de la cultura. Políticas para la era cultural. Barcelona: Gedisa
Fontes online (informes e estatísticas):
- AIMC: Resumen Estudio General de Medios (EGM): http://www.aimc.es
- AIMC Q Panel: http://www.aimc.es/-AIMC-Q-Panel-.html
- AIMC Navegantes en la Red: http://www.aimc.es/-Navegantes-en-la-Red-.html
- Avante: Informe sobre el consumo de medios en Galicia
https://asociaciongalegademarketing.com/informe-sobre-el-consumo-de-med…
- Barlovento Comunicación. Audiencias TV
http://www.barloventocomunicacion.es/publicaciones.html
- Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia (CNMC). Estadísticas: http://data.cnmc.es/datagraph
- comScore. Futuro Digital Europa.
https://www.comscore.com/lat/Prensa-y-Eventos/Presentaciones-y-libros-b…
- comScore-MMX-MP: https://www.comscore.com/esl/Productos/Analiticas-de-Audiencia
- Deloitte: Predicciones. Tecnología, Medios de Comunicación y Telecomunicaciones.
https://www2.deloitte.com/es/es/pages/technology-media-and-telecommunic…
- Emro (Organización Europea de Investigación de Medios): https://www.emro.org/easi.html
- European Communication Monitor: http://www.zerfass.de/ECM-WEBSITE/
- Fundación Telefónica: Informe Sociedad Digital en España.
https://www.fundaciontelefonica.com/arte_cultura/publicaciones-listado/…
- Google Analytics: https://www.google.es/intl/es/analytics/
- IAB: https://iabspain.es/
- Kantar Media cross-media: http://www.kantarmedia.com/es/soluciones/medicion-de-audiencias/cross-m…
- Kantar Media. Dimensión: https://www.kantarmedia.com/dimension/es
- KTSR: http://www.kantarmedia.com/es/blog-y-recursos/data-lab/spain-kttr-leade…
- Ministerio de Educación, Cultura e Deporte. Anuario de Estadísticas Culturales
http://es.calameo.com/read/000075335e554ab5f36b7
- Ministerio de Educación, Cultura e Deporte. Encuesta de hábitos y prácticas culturales.
https://www.mecd.gob.es/servicios-al-ciudadano/estadisticas/cultura/mc/…
- OJD Información y control de publicaciones:
http://www.introl.es/
http://www.introl.es/buscador/
- Ontsi: http://www.ontsi.red.es/ontsi/
- Parrot Analytics: https://www.parrotanalytics.com/
- TNS Conneted Life: http://www.tnsglobal.es/servicios/Digital/Connected-Life
BÁSICAS E XERAIS
Non existen datos
TRANSVERSAIS
CT02 - Idear e crear produtos multimedia
ESPECÍFICAS
CE10 - Deseñar accións innovadoras no campo da comunicación, especialmente na súa relación cos públicos e coas audiencias
Esta materia contribúe a reforzar as competencias básicas, xerais e transversais recollidas no Máster, como adquirir coñecementos que aporten unha base ou oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas, tanto no contexto profesional como de investigación; adquirir tamén habilidades de aprendizaxe para continuar aprendendo de forma autónoma; coñecer dinámicas, produtos e soportes para a produción, xestión e difusión do coñecemento; e detectar, coñecer, interpretar e aplicar as novas tendencias na comunicación.
Como competencias específicas, o obxectivo prioritario é que o alumno adquira coñecementos que lle permitan coñecer as principais bases de datos online precisas para a planificación e o deseño estratéxico (EGM, KSTR e InfoSys+, OJDinteractiva, conScore, TNS, Emro, etc.), e a creación e/ou uso de bases documentais propias para a interpretación e planificación estratéxica; coñecer os novos ámbitos de desenvolvemento profesional para que o xornalista identifique oportunidades laborais no ámbito da planificación estratéxica na procura de novos usuarios e audiencias; deseñar accións innovadoras no campo da comunicación, especialmente na súa relación cos públicos e coas audiencias.
A materia debe contribuir a que o alumno teña competencias e habilidades para executar a análise e planificación estratéxica de produtos e a súa extensión entre os usuarios e as audiencias dunha sociedade conectada.
Nota importante: Os alumnos/as matriculados/as nesta materia non teñen dereito a docencia dende o curso 2021-2022 por estar extinguida a materia. Só teñen dereito a exame de acordo cos contidos do programa que se impartiu no curso 2020-2021. Aínda que sexa unha materia sen docencia, o estudante pode solicitar titorías, unicamente para aclarar eventuais dúbidas xurdidas na preparación do exame final. As titorías poden ser presenciais ou telemáticas por medio de MSTeams.
Nota importante: Os alumnos matriculados non teñen dereito á docencia por estar extinguida a materia. Só teñen dereito a un exame, que se realizará segundo os contidos do programa que se impartíu no curso 2020-2021.
Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recollido na Normativa de avaliación de rendemento académico dos estudantes e de revisión de calificacións.
O tempo de estudo desta materia é de 75 horas. Distribúense nun total de 21 horas presenciais e 54 de traballo persoal do alumno para a preparación e realización das actividades programadas.
Seguemento de tendencias a través dos principais observatorios, grupos de traballo e informes académicos e profesionais relacionados coa materia (con especial atención ao que se indica na bibliografía recomendada e aos materiais que se traballarán nas clases expositivas e interactivas). Seguemento e búsqueda dos datos de circulación dos productos, e consulta do material que se actualizará na plataforma do campus virtual da USC.
Plan de continxencia:
No caso de ter que afrontar un escenario onde se combine a docencia presencial coa virtual, ou no que predomine a docencia virtual, o alumnado poderá facer estas prácticas a distancia (online), tanto de maneira individual como en grupo, reforzándose tamén os exercicios de análise. Reforzaranse as aulas a través do Campus Virtual da USC, tanto na parte teórica como práctica. Combinaranse os exercicios individuais cos grupais, e o sistema de entrega será a través da aula virtual. Ademáis, empregaranse o OneDrive, para a realización de prácticas colaborativas; o MS Forms, para elaborar cuestionarios; e a plataforma MS Teams para as conexións síncronas co alumnado (aulas expositivas, interactivas ou titorías), entre outras. Adaptarase o cronograma de entrega das prácticas ao escenario online, comunicándoselle oportunamente ao alumnado a través da aula virtual. Adoptarase un sistema de avaliación continua sen proba específica. Polo tanto, valoraranse únicamente os exercicios prácticos que se propoñan ao longo do curso. Cada un dos exercicios será cualificado cunha nota e xuntos suporán o total da nota final da materia.
Na segunda oportunidade avaliarase da mesma forma que se propuxo: valoraranse os exercicios prácticos que se propoñan ao longo do curso e o alumnado só deberá recuperar aqueles que non teña superados na convocatoria anterior.
En caso de dispensa de asistencia a clase, establecerase un plan de traballo personalizado co profesor da materia.
Nota importante: Os alumnos/as matriculados/as nesta materia non teñen dereito a docencia desde o curso 2021-2022 por estar extinguida a asignatura, só teñen dereito a ser avaliados cos contidos do programa que se impartiu no curso 2020-2021.
Ana Isabel Rodriguez Vazquez
- Departamento
- Ciencias da Comunicación
- Área
- Comunicación Audiovisual e Publicidade
- Teléfono
- 881816542
- Correo electrónico
- anaisabel.rodriguez.vazquez [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
20.05.2022 16:00-20:00 | Grupo de exame | Aula 0 |
01.07.2022 16:00-20:00 | Grupo de exame | Aula 0 |