Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 99 Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 24 Clase Interactiva: 24 Total: 150
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Filosofía e Antropoloxía
Áreas: Filosofía
Centro Facultade de Humanidades
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Sen docencia (Extinguida)
Matrícula: Non matriculable | 1ro curso (Si)
OBXECTIVOS XERAIS COINCIDENTES COS DO GRAO
Os obxectivos xerais da materia coinciden con algúns dos que aparecen na memoria do grao como obxectivos xerais do mesmo. (fhttp://www.usc.es/export/sites/default/gl/servizos/sxopra/descargas/G51… ).
Así p. ex.:
- Proporcionar unha formación xeneralista en distintas disciplinas do ámbito humanístico, que permita coñecer os fundamentos dos estudos históricos , literarios e, neste caso, filosóficos .
- Familiarizar ao estudante cos diferentes sectores que inciden no des envolvemento da cultura humana, tanto no pas ado como na actualidade.
- Reflexionar sobre os problemas do mundo actual e analizar a súa posible evolución coa perspectiva que proporciona o coñecemento dos procesos históricos e o saber humanístico en xeral.
- Comprender as raíces da nos a cultura e os procesos diacrónicos da sociedade e do pensamento que conduciron ao mundo de hoxe.
- Estimular a creatividade para dar respostas adecuadas aos problemas e fomentar o gusto pola innovación.
- Respectar a diversidade étnica, lingüística e cultural a partir do coñecemento da súa xénese histórica.
OBXECTIVOS XERAIS DA MATERIA
- Des envolvemento da capacidade para identificar os problemas fundamentais abordados tradicionalmente pola FILOSOFIA e pola CIENCIA .
- Familiarización c os CONCEPTOS fundamentais nos que se artellaron ditos problemas a partir dos TEXTOS FONTE S e dos contextos nos que os sitúa cada AUTOR.
- Desenvolvemento da capacidade para a DI FE RE N C I A C I Ó N E P O C A L (mundo antigo, moderno, contemporáneo) conforme á modalidade de pensamento filosófico predominante e á súa conexión c o desenvolvemento da ciencia.
- De envolvemento dun PUNTO DE VISTA REFLEXIVO E C RÍTICO en relación coa influencia da ciencia no mundo actual.
1. Introdución.
1.1.O nacemento da filosofía: Os concepto de physis (lei / ciencia física) e nomos (lei / ciencia humana humana).
1.2. Sociedade e ciencias do físico e do humano
2. Grecia e mundo antigo europeo.
2.1. A concepción da natureza no Timeo de Platón.
2.2. A concepción sofista no nomos.
2.3. A teleoloxía da natureza en Aristóteles.
2.4. A historia Tucidides / Procopio de Cesarea
3. Idade Media
3.1. A teoría medieval do Impetus.
3.2. Dos espadas: A cidade do home de Agustín de Hipona.
4. Modernidade
4.1. A revolución astronómica: Copérnico, Tycho Brahe, Kepler.
4.2. A revolución da ciencia política de Nicolas Maquiavelo
4.3. A revolución da física e a nova física inercial: Galileo.
4.4. O mecanicismo de Descartes e a crise do finalismo.
5. Séculos XVII ao XX:
5.1. Método e dinamismo en Newton .
5.2. Dos fisiócratas franceses á Ilustración escocesa: D. Hume e Adam Smith.
5.3. De Buffon á teoría da evolución de Darwin.
5.4. De Marx a Durkheim e Weber: a socioloxía como ciencia.
5.5. Mecánica cuántica e relativismo: Heisenberg e Einstein
5.6. A psicoloxía e antropoloxía socio cultural como ciencias.
- Colllingwoodd, R. G., La idea de la Naturaleza, Méxic o, F.C .E ., 1 9 5 0 .
- Burtt, E . M ., Los fundamentos metafísicos de la ciencia moderna, Buenos A ires , E d. Sudamericana, 1 9 6 0 .
- Koyré, A ., Del mundo c errado al universo infinito ,M adrid, E d. Siglo XXI , 1 9 7 9 .
- Koyré, A ., Estudios de historia del pensamiento c ientífico,M adrid, E d. Siglo XXI , 1 9 7 7 .
- Koyré, A ., Estudios galileanos ,M adrid, E d. Siglo XXI , 1 9 8 0 .
- Geymonat, L., Galileo, Barc elona, P eníns ula, 1 9 6 9 .
- C ohen, B., La revolución newtoniana y la transformac ión de las ideas científicas , Madrid, Alianza Ed., 1 9 8 3 .
- Gordon, S. The history of philosophy and social science. 1991 London: Roudledge
- Guyenot, E ., Las c iencias de la vida en los s iglos XV I I y XV I I I , M éjic o, U T E H A , 1 9 5 6 .
- Mayr, Ernst., A s í es la biología, M adrid, E d. Debate, 1 9 9 8 .
- Canguilhem, G., E l conocimiento de la vida, Barc elona, E d. Anagrama, 1 9 7 6 .
- Franc ois Jac ob, La lógic a de lo viviente, Barc elona, Ed. Laia, 1 9 7 7 .
- A yala, F., Darwin y el Diseño Inteligente, Madrid, Alianza, 2 0 0 9 .
- Harari, Y.N. Sapiens. De animales a dioses. Debate. Madrid 2019
- Mayr, E ., Una larga controversia: Darwin y el darwinismo, Barcelona, Crític a, 1 9 9 2 .
- Rus e, M , C harles Darwin, Buenos A ires , Katz editores , 2 0 0 8 .
- Luhmann, N. ¿Cómo es posible el orden social? Herder: México.2009
- Luhmann, N. Sistemas sociales. Herder: Mexico 2008
- Johnson, A.W. y T. Early. La evolución de las sociedades humanas. Ariel: Barcelona 2003
- Waal, F. El simio y el aprendiz de sushi. Paidos: Barcelona 2002
Competencias sistémicas :
4 .1 .a. Familiarización con dúas modalidades diferentes de pensamento racional (filosofía e ciencia).
4 .1 .b. Familiarización coa linguaxe da filosofía e da ciencia e cun legado textual que se caracteriza pola súa particular dificultade de comprensión e interpretación.
4 .1 .c . Desenvolvemento do espírito anti-dogmático mediante a confrontación con sistemas de pensamento diferentes entre si, que son, ao mes mo tempo, igualmente rigorosos e lexítimos .
4 .2 . Competencias instrumentais :
4 .2 . a. Praxe do pensamento abstracto e crítico.
4 .2 . b. Praxe da comunicación verbal e escrita.
4 .2 . c . Traballo en equipo mediante a lectura e discusión de textos .
4 .2 . d. Fomento da tolerancia.
4 .3 . Competencias específicas da titulación:
En relación coas competencias propias da titulación, nesta materia adicarase especial atención a:
C B 1 - Capacidade de manexar eficientemente a información provinte de distintos couces para a produción de coñecementos relacionados co ámbito da cultura.
C B 2 - Capacidade de aplicar os coñecementos adquiridos na detección e resolución de problemas en contextos específicos do seu ámbito profesional.
C B 3 - Toma de conciencia das responsabilidades sociais e éticas vinculadas ao exercicio profesional e capacidade de reflexión e revisión crítica das dinámicas socioculturais existentes .
C T 1 - Aplicación do pensamento analítico, crítico, lóxico e creativo, demostrando dotes de innovación.
C T 4 - Transmisión da información e ideas en público de xeito claro e efectivo.
C T 5 - Habilidade na comunicación escrita e oral
C T 8 - Capacidade de análise e síntese (saber analizar, sintetizar e resumir a información recibida.
C E 5 - Capacidade para a elaboración, redacción e presentación dun traballo escrito de iniciación elemental a la investigación (fhttp://www.usc.es/export/sites/default/gl/servizos/sxopra/desc argas/G5101_CC_Cultura_2010_11_def.pdf.)
ESCENARIO I: NORMALIDADE (SEMIPRESENCIAL)
Traballo presencial nas aulas (30 h.)
• 15 h. Clases prácticas. As sesións prácticas consistirán na resolución de dúbidas sobre os contidos teóricos
• 5 h. Avaliación. Un exame final que constará de tres preguntas teóricas (75 % ) e un comentario de texto. A duración será de tres horas . Colgaras e na aula virtual un listado de preguntas tipo. O comentario de texto será sobre algún dos textos estudados e traballados.
• 10 h. Titorías As sesións de titoría en aula serán dedicadas á preparación do traballo final.
Traballo autónomo do alumnado (120 h.)
• 40 h. Estudo persoal dos contidos virtuais proporcionados polo docente. Foros e debate online. Os materiais pertinentes para o estudo do tema estarán dispoñíbeis para o alumno na aula virtual. Abrirase un foro na aula virtual para resolver dúbidas de maneira virtual e tamén con cada tema un grupo de debate relacionados obre algún aspecto polémico do tema.
• 40 h. Redacción de traballos. 10 resumes /reflexión crítica de 1 0 0 0 - 1 5 0 0 palabras de 1 0 textos do programa que s e entregarán como tarefas a través do campus virtual.
• 14 h. Estudo dirixido por vídeo conferencias , vídeos , PowerPoint, seguindo os contidos . Exposición online. Gravacións de estudo especificamente dirixidas aos alumnados da modalidade semi-presencial.
• 16 h. Lecturas polos alumnos dos textos indicados polo profesor. O s materiais estarán dispoñíbeis en pdf na aula virtual.
ESCENARIO II: DISTANCIAMENTO
Traballo presencial / online nas aulas (30 h.)
• 4 h. Clases prácticas PRESECIAS / 10 h. Clases prácticas online (teams). As sesións prácticas consistirán na resolución de dúbidas sobre os contidos teóricos
• 5 h. Avaliación ONLINE. Un exame final que constará de tres preguntas teóricas (75 %) e un comentario de texto. A duración será de tres horas . Colgaras e na aula virtual un listado de preguntas tipo. O comentario de texto será sobre algún dos textos estudados e traballados.
• 10 h. Titorías Online As sesións de titoría online serán dedicadas á preparación do traballo final.
Traballo autónomo do alumnado (120 h.)
• 40 h. Estudo persoal dos contidos virtuais proporcionados polo docente. Foros e debate online. Os materiais pertinentes para o estudo do tema estarán dispoñíbeis para o alumno na aula virtual. Abrirase un foro na aula virtual para resolver dúbidas de maneira virtual e tamén con cada tema un grupo de debate relacionados obre algún aspecto polémico do tema.
• 40 h. Redacción de traballos. 10 resumes /reflexión crítica de 1 0 0 0 - 1 5 0 0 palabras de 1 0 textos do programa que s e entregarán como tarefas a través do campus virtual.
• 14 h. Estudo dirixido por vídeo conferencias , vídeos , PowerPoint, seguindo os contidos . Exposición online. Gravacións de estudo especificamente dirixidas aos alumnados da modalidade semi-presencial.
• 16 h. Lecturas polos alumnos dos textos indicados polo profesor. O s materiais estarán dispoñíbeis en pdf na aula virtual.
ESCENARIO III: PECHE.
Traballo online nas aulas (30 h.)
• 15 h. Clases prácticas online (teams). As sesións prácticas consistirán na resolución de dúbidas sobre os contidos teóricos
• 5 h. Avaliación ONLINE. Un exame final que constará de tres preguntas teóricas (75 %) e un comentario de texto. A duración será de tres horas . Colgaras e na aula virtual un listado de preguntas tipo. O comentario de texto será sobre algún dos textos estudados e traballados.
• 10 h. Titorías Online As sesións de titoría online serán dedicadas á preparación do traballo final.
Traballo autónomo do alumnado (120 h.)
• 40 h. Estudo persoal dos contidos virtuais proporcionados polo docente. Foros e debate online. Os materiais pertinentes para o estudo do tema estarán dispoñíbeis para o alumno na aula virtual. Abrirase un foro na aula virtual para resolver dúbidas de maneira virtual e tamén con cada tema un grupo de debate relacionados obre algún aspecto polémico do tema.
• 40 h. Redacción de traballos. 10 resumes /reflexión crítica de 1 0 0 0 - 1 5 0 0 palabras de 1 0 textos do programa que s e entregarán como tarefas a través do campus virtual.
• 14 h. Estudo dirixido por vídeo conferencias , vídeos , PowerPoint, seguindo os contidos . Exposición online. Gravacións de estudo especificamente dirixidas aos alumnados da modalidade semi-presencial.
• 16 h. Lecturas polos alumnos dos textos indicados polo profesor. O s materiais estarán dispoñíbeis en pdf na aula virtual.
ESCENARIO I: NORMALIDADE
OPORTUNIDA DE XUÑO e OPORTUNIDA DE XULLO e ALUMNOS/AS REPETIDORES
50 % . Exame final. Competencias avaliadas : C B 1 , C B 2 , C T 1 , C T 4 , C T 8 .
5 0 % . 10 resumes /reflexión crítica de 1000 - 1500 palabras de 1 0 textos do programa. Competencias avaliadas : C B 3 , C T 4 , C T 5 , C T 2 , C E 5
Ultima oportunidade: exame (100% nota) online (modo tarefa aula virtual)
ESCENARIO II: DISTANCIAMENTO
OPORTUNIDA DE XUÑO e OPORTUNIDA DE XULLO e ALUMNOS/AS REPETIDORES
40 % . Exame final ONLINE. Competencias avaliadas : C B 1 , C B 2 , C T 1 , C T 4 , C T 8 .
60 % . 10 resumes /reflexión crítica de 1000 - 1500 palabras de 1 0 textos do programa. Competencias avaliadas : C B 3 , C T 4 , C T 5 , C T 2 , C E 5
Ultima oportunidade: exame (100% nota) online (modo tarefa aula virtual)
ESCENARIO III: PECHE
OPORTUNIDA DE XUÑO e OPORTUNIDA DE XULLO e ALUMNOS/AS REPETIDORES
20 % . Exame final ONLINE. Competencias avaliadas : C B 1 , C B 2 , C T 1 , C T 4 , C T 8 .
80 % . 10 resumes /reflexión crítica de 1000 - 1500 palabras de 1 0 textos do programa. Competencias avaliadas : C B 3 , C T 4 , C T 5 , C T 2 , C E 5
Ultima oportunidade: exame (100% nota) online (modo tarefa aula virtual)
Dependendo das capacidades de cada alumno/a, estímase como tempo mínimo de dedicación para superar a materia aproximadamente o dobre do horario lectivo (dúas horas de estudo por c ada hora lectiva). Enténdese por tempo de estudo o tempo de re lectura das notas tomadas na aula, de ampliación mediante a lectura das obras de consulta, elaboración de resumos , fichas , etc
(1) Lectura semanal dos textos a traballar nas sesións interactivas
(2) Lectura semanal dos temas subidos polo docente ao campus virtual.
(3) Consulta de dúbidas na clase ou nas titorías
(4) Completar os apuntes das clases expositivas coa lectura da bibliografía recomendada
(5) Realización semanal da tarefa programada
Tal e como se indicou, tanto a metodoloxía como a avaliación adecuaranse aos distintos escenarios de acordo coas directrices e bases aprobadas para a docencia no curso 2020-21 pola USC..
Polo que se refire á metodoloxía, no escenario 2 gravaríanse sesións e presentacións asincrónicamente en TEAMS e interactivas sincronicamente en Teams. No escenario 3 gravaríanse as sesións expositivas asincronicamente en TEAMS, desenvolveríase as interactivas sincronicamente en Teams e, na aula Virtual, ademais dos materiais ao uso, deixaríase tamén Power Points con gravación de audio .
Polo que se refire ao sistema de avaliación, este manteríase, pero as probas, en vez de ser realizadas presencialmente, realizaríanse telematicamente no Aula Virtual en modo Tarefa cun tempo de entrega asignado. En cada escenario se modifican as procentaxes na nota final do exame e dos traballos para axeitalas a metodoloxía de cada escenario. No caso dos alumnos que renuncian á avaliación continua facendo depender o 100 % da súa nota do exame final.
Manuel Torres Cubeiro
Coordinador/a- Departamento
- Filosofía e Antropoloxía
- Área
- Filosofía
- Correo electrónico
- manueltorres.cubeiro [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Asociado/a de Universidade LOU
Raquel Ferrandez Formoso
- Departamento
- Filosofía e Antropoloxía
- Área
- Filosofía
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Interino/a substitución IT e outros
Luns | |||
---|---|---|---|
20:00-21:00 | Grupo /CLIS_01 | Galego, Castelán | Aula 14 |
20.01.2021 12:00-15:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 15 |
22.06.2021 10:00-12:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 15 |