Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 99 Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 24 Clase Interactiva: 24 Total: 150
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Filosofía e Antropoloxía
Áreas: Lóxica e Filosofía da Ciencia
Centro Facultade de Filosofía
Convocatoria: Segundo semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable
• Adquirir un coñecemento xeral sobre o que é a Filosofía Analítica, tanto polo que estritamente concierne á corrente histórica desa denominación que aplicou o “xiro lingüístico” na primeira parte de s. XX, como polo que de maneira máis xeral ten que ver cunha liña de elucidación de problemas filosóficos que afunde as súas raíces nesa corrente.
• Analizar, para comprender e coñecer, algúns textos de clásicos da Filosofía Analítica, como traballo práctico concreto.
• Propiciar a adquisición das competencias previstas para a materia.
Os contidos desta materia están compostos por unha introdución histórica á filosofía analítica e as súas temáticas principais, así como polo estudo do propio método analítico á luz dunha serie de textos considerados clásicos dentro da corrente analítica, tratando de abordar o tema analítico. textos de diferentes temáticas (filosofía da linguaxe, filosofía da mente, epistemoloxía e metafísica analítica). No curso 2022-2023 traballaranse textos de Russell, Quine, Carnap, Ruth Barcan Marcos, Kripke e Putnam.
Os contidos do curso dividiranse, pois, nos temas que a continuación se relacionan, a cada un dos cales se lles asignará un número de sesións específico, que variará segundo os casos e que se dará a coñecer ao comezo do curso. As dúas sesións iniciais estarán dedicadas a presentar o tema e explicar cales foron as orixes históricas da filosofía analítica, así como cal foi o seu desenvolvemento e cales foron os seus temas. Tamén se abordará a cuestión de como definir ou caracterizar a filosofía analítica e o denominado “método analítico”. Para iso facilitarase unha serie de materiais ao comezo do curso. Tras estas sesións introdutorias, o curso consistirá no estudo e comentario dunha serie de textos considerados “clásicos”, todos os cales, agás un (cuxa versión a comentar é en inglés), teñen tradución ao castelán.
1. Introdución á filosofía analítica: a súa natureza, a súa historia e os seus temas.
2. A teoría das descricións de Russell.
3. Quine, sobre o que hai.
4. Cuestións ontolóxicas internas/externas: marcos lingüísticos carnapianos.
5. Ruth Barcan Marcus: Una mirada retrospectiva a las animadversiones de Quine a la modalidad.
6. A semántica de Kripke dos nomes propios.
7. Putnam: o significado do significado.
No curso 2022-24 traballarase sobre os seguintes textos:
-Russell, B. (1919): “Descriptions”, en Introduction to Mathematical Philosophy. London, George Allen & Unwin. (Vers. cast.: “Descripciones”, en L.M. Valdés Villanueva (ed.): La búsqueda del significado. Madrid: Tecnos, pp. 46-56.)
-Quine, W.V.O. (1948/53): “On what there is”, cap. 1 de From a logical Point of View, Cambridge, Mass.: Harvard University Press, pp. 1-19 (Versión cast.: “Acerca de lo que hay", en Desde un Punto de Vista Lógico. Barcelona: Ariel, cap. 1).
-Carnap, R. (1950): “Empiricism, Semantics, and Ontology”, Revue Internationale de Philosophie, 4(11): pp. 20–40, recogido luego en R. Carnap (1956): Meaning and Necessity: A Study in Semantics and Modal Logic, second edition, Chicago: University of Chicago Press, pp. 205–221. (Vers. cast.: “Empirismo, semántica y ontología”, trad. de A. Deaño, en J. Muguerza (selecc., 1974): La concepción analítica de la filosofía, vol. II, Madrid: Alianza Universidad, pp. 401-419.)
-Barcan Marcus, Ruth (1993). “Essential Attribution” en Modalities Philosophical Essays. Oxford: Oxford University Press
-Kripke, S. A. (1972/80): Naming and Necessity, Lecture I (Jan. 20, 1970). Oxford: Basil Blackwell, pp. 22-70. (Vers. cast.: Kripke S. (2005): El nombrar y la necesidad, 1ª conferencia. México D.F.: Instituto de Investigaciones Filosóficas /UNAM).
-Putnam, H. (1975): “The Meaning of ‘meaning’”, orig. publ. en Minnesota Studies in the Philosophy of Science VII, y recogido en H. Putnam: Mind, Language and Reality. Collected Papers vol. 2, Cambridge: C.U.P., 1975, 214-271. (Vers. cast.: “El significado de ‘significado’”, trad. de J.J. Acero, Teorema XIV: 3/4 (1984), 345-405).
BIBLIOGRAFÍA COMPLEMENTARIA
Beaney, M. (ed., 2013): The Oxford Handbook of the History of Analytic Philosophy Oxford Universtiy Press, Oxford (especialmente el cap. 1, pp. 3-29).
Dummett, Michael (1993): Origins of Analytical Philosophy, Harvard University Press, Cambridge, Mass.
Follesdal, Dagffin (1996): "Analytic Philosophy: What is it and Why should one engage in it?", Ratio IX: 3, 193-208.
Glock, H. (2008): What is Analytic Philosophy? Cambridge, Cambridge Univ. (Vers. Cast.: ¿Qué es la Filosofía Analítica?, Madrid: Tecnos, 2012, especialmente caps. 2 y 5).
Soames, Scott (2003): Philosophical Analysis in the Twentieth Century, Volume 1: The Dawn of Analysis, Volume 2: The Age of Meaning, New Jersey: Princeton University Press, Princeton, 2003.
Soames, Scott (2014): Analytic Philosophy in America, Princeton University Press, Princeton, 2014.
Stroll, Avrum (2002): La filosofía analítica del siglo XX, Siglo XXI, Madrid, 2002.
Urmson, J.O., 1956, Philosophical Analysis: Its Development between the Two World Wars, Oxford: OUP.
1. Obxectivos e competencias relacionados cos coñecementos e habilidades a adquirir na materia.
• Adquirir un coñecemento xeral sobre o que é a Filosofía Analítica, tanto polo que estritamente concierne á corrente histórica desa denominación que aplicou o “xiro lingüístico” na primeira parte de s. XX, como polo que de maneira máis xeral ten que ver cunha liña de elucidación de problemas filosóficos que afunde as súas raíces nesa corrente. • Analizar, para comprender e coñecer, algúns textos de clásicos da Filosofía Analítica, como traballo práctico concreto.
• Propiciar a adquisición das competencias previstas para a materia. De maneira máis específica polo que concierne aos contidos da materia: que os estudantes alcancen unha comprensión crítica e adecuada dos textos e dos problemas que se discuten neles (sexan de natureza epistemológica, metafísica, de filosofía de linguaxe ou de calquera outro tipo).
• Adquirir un coñecemento xeral sobre o que é a Filosofía Analítica, tanto polo que estritamente concierne á corrente histórica desa denominación que aplicou o “xiro lingüístico” na primeira parte de s. XX, como polo que de maneira máis xeral ten que ver cunha liña de elucidación de problemas filosóficos que afunde as súas raíces nesa corrente.
• Analizar, para comprender e coñecer, algúns textos de clásicos da Filosofía Analítica, como traballo práctico concreto.
• Propiciar a adquisición das competencias previstas para a materia.
• Posuír e comprender os coñecementos propios da materia: argumentacións semánticas e filosóficas sobre a natureza da linguaxe, o significado e os usos nas súas conexións coa lóxica e a epistemoloxía, e no contexto da concepción analítica da filosofía ao nivel proporcionado polos textos académicos e con referencia a achegas investigadoras recentes.
• Capacidade para analizar e sintetizar, argumentar loxicamente, reflexionar e deliberar (a través da lectura e comentario de artigos clásicos, lecturas de libros e recensiones dos mesmos e a elaboración dun ensaio).
• Saber expresarse, comunicar, debater e dialogar (mediante a presentación pública das actividades de comentario de textos, lectura de libros e redacción de ensaios). • Capacidade para organizar a información, expor e resolver problemas (desenvolvida mediante a elaboración de ensaios e o comentario de textos clásicos).
• Desenvolvemento do razoamento crítico e o sentido social, fomentado a cooperación e a mediación (a través da presentación pública de textos, lectura de libros e redacción de ensaios).
2. Obxectivos e competencias relacionadas co dominio das ferramentas de aprendizaxe ou de formación.
De modo xeral: (i) que os estudantes sexan capaces de transmitir os coñecementos, ideas, cuestións e solucións tomadas en consideración, tanto a un público xeral como a aquel interesado e/ou entendido en temáticas filosóficas; (ii) que estean capacitados para continuar a súa formación en Filosofía e noutros campos do saber, con elevado grao de autonomía; (iii) que teñan habilidades para recoñecer cuestións e problemas susceptibles de ser abordados e resoltos en relación coa filosofía clásica analítica; (iv) que saiban explicar eses coñecementos e estar en condicións de aprender a ensinalo; (v) que saiban ampliar e poidan desenvolver ulteriormente eses coñecementos por medio da investigación; (vi) que saiban aplicar eses coñecementos dentro e fóra do ámbito filosófico; (vii) que melloren a capacidade para analizar e sintetizar, reflexionar e deliberar; (viii) que saiban expresarse, comunicar, debater e dialogar; e (ix) que desenvolvan a capacidade de organizar a información, tomar decisións, formular e resolver problemas. E de forma máis específica: (i) que os estudantes adquiran ou melloren as destrezas na análise de problemas e de textos, moi en particular os textos clásicos da tradición filosófica analítica; (ii) que melloren as capacidades e destrezas argumentativas; e (iii) que melloren as capacidades e destrezas expositivas e expresivas (orais e escritas). 3. Obxectivos e competencias vinculadas a valores ou actitudes De modo xeral: (i) que os estudantes na súa actividade profesional e actuación persoal, difundan e apliquen os principios do respecto e a promoción dos dereitos fundamentais das persoas así como os valores democráticos e dunha cultura humanística e de paz, (ii) que desenvolvan o razoamento crítico e o compromiso ético; (iii) que desenvolvan o sentido social, fomentando a cooperación e a mediación; e (iv) que desenvolvan a capacidade de reacción e o espírito construtivo. De modo máis específico: adquisición de destrezas para o debate público, a tolerancia e os valores cooperativos e democráticos. 4. Competencias transversais. Preténdese así mesmo que o/a estudante adquira un coñecemento instrumental de linguas estranxeiras (especialmente o inglés), así como un coñecemento instrumental das tecnoloxías da información e da comunicación na medida en que estas poidan axudar ao desenvolvemento da materia.
- Clases teóricas ou expositivas
Presentación introdutoria xeral da Filosofía Analítica, a súa historia e os seus temas.
Presentación por parte dos profesores responsables da materia dos textos e autores a traballar ao longo do curso.
- Clases prácticas ou interactivas
Serán sesións de seminario interactivo nas que se discutirán e comentarán os textos para traballar ao longo do curso.
Establecerase semanalmente as tarefas para realizar fose do horario de clases e a entregar aos profesores (exercicios/cuestionarios).
Proporcionarase aos alumnos unha metodoloxía de análise de textos a ter en conta.
Realizaranse dous exames parciais presenciais.
Nota: A presentación dos exercicios/cuestionarios sobre os textos e os dous exames parciais presenciais son condición necesaria para poder acollerse á avaliación continua.
-Titorías individuais e grupais:
Teñen o obxecto de solucionar dúbidas relacionadas co contido do curso, así como cos cuestionarios e exames da avaliación continua.
Plataforma virtual da USC
Haberá materiais dispoñibles no campus virtual. O campus virtual utilizarase como ferramenta complementaria que non SUBSTITUIRÁ EN NINGÚN CASO Á DOCENCIA PRESENCIAL.
Prevese o traballo en grupo en dous sentidos: (1) algúns dos exercicios/cuestionarios a realizar en casa sobre cada texto visto en clase serán para traballar en grupo, e (2) eventualmente, usaranse foros de discusión no Campus Virtual sobre algún tema visto á luz dos textos.
A avaliación para a cualificación farase a partir de:
-Exercicios/cuestionarios dos textos traballados. Estes exercicios/cuestionarios serán para realizar en casa (15 % da cualificación)
-2 exames parciais presenciais (75 % da cualificación).
-Participación activa nas clases prácticas ou interactivas e, eventualmente, nas discusións nos foros do Campus Virtual. (10 % da cualificación)
En principio dedicaranse dúas sesións iniciais á presentación xeral da Filosofía Analítica e varias sesións dedicadas a cada texto (o número de sesións depende de cada texto, especialmente da súa densidade e lonxitude). Destas últimas polo menos una das sesións será de presentación do texto e o autor por parte dos responsables. En principio, o resto das sesións serán de seminario e requirirán traballo interactivo por parte dos/ as alumnos/ as. Os exames e exercicios/cuestionarios realizaranse en datas a determinar ao comezo do traballo sobre cada texto.
Os alumnos que non superen a materia polo procedemento de avaliación continua deberán facelo nun exame final, segundo o calendario. Os exercicios/cuestionarios subiranse ao Campus Virtual e terán unha data límite de entrega a especificar en cada caso. Os dous exames parciais son presenciais e, de aprobalos, eximen de facer o exame final. Os/as alumnos/ as que non aproben un deles, deberán realizar a parte correspondente do exame final (ou, no caso de que non aprobasen ningún, poderán realizar o final para recuperar a materia). O primeiro exame parcial conterá preguntas sobre Frege, Russell, Carnap e Kripke. O segundo, preguntas achega do resto de autores, vistos na segunda parte.
As competencias xerais e específicas relacionadas cos coñecementos propios da materia (véxase 3.1.) avaliaranse por medio dunha serie de cuestionarios e exercicios que remitirán ás distintas lecturas que servirán de soporte para a discusión dos temas principais vistos en clase, así como por medio dos exames parciais (ou, no seu caso, do exame final). As competencias, xerais e específicas, relacionadas co dominio de ferramentas (3.2.) avaliaranse a través destes mesmos cuestionarios e exames e, ademais, por medio das distintas intervencións orais e, eventualmente, nos foros do Campus Virtual, destinadas particularmente a avaliar a mellora das capacidades e destrezas argumentativas, así como das expositivas e expresivas. As competencias relacionadas con valores e actitudes (3.3.) avaliaranse, sobre todo, a través das intervencións orais, pero tamén a través dos cuestionarios e probas escritas. Finalmente, as competencias transversais (3.4.) avaliaranse nos cuestionarios acerca de textos en inglés –cuxa lectura se estimulará sempre que se poida- así como polo seguimento das distintas tarefas subidas ao campus virtual, que deberán utilizar para acceder ás mesmas e logo subir as súas respostas e traballos.
VARIABLE 1: Asistencia e participación
CRITERIOS: (i) Participación activa en clase; (ii) Participación nos debates e discusións presenciais ou nos foros do Campus Virtual; (iii) Lectura dos materiais (textos obrigatorios); (iv) Participación no traballo de grupo; (v) Asistencia a titorías
INSTRUMENTO: Observacións e notas do profesor
PESO: 10%
VARIABLE 2: Contestación e presentación nos prazos establecidos de cuestionarios
CRITERIOS: A contestación e presentación nos prazos previstos dos cuestionarios e exercicios sobre as lecturas.
INSTRUMENTO: Cuestionarios e exercicios periódicos sobre cada texto.
PESO: 15%
VARIABLE 3: Adquisición dos conceptos da materia
CRITERIOS: (i) Dominio dos conceptos, (ii) relación con outros conceptos vistos noutras materias; (iii) actitude crítica, (iv) achegas persoais, reflexivas e creativas
INSTRUMENTO: 2 exames parciais presenciais e substitutivos do exame final (ou, na súa falta, exame final presencial).
PESO: 75%
Asistencia Obrigatoria:
Controlarase a asistencia. Se se superasen tres faltas non xustificadas, perderase o dereito a avaliación continua.
Dispensa de asistencia a clases presenciais :
Para os/ as alumnos/ as que dispoñan de dispensa académica de asistencia a clase resulta prescriptiva a realización dun exame final, e esta será no seu caso a única forma de avaliación.
TRABALLO PRESENCIAL: Horas do/da estudante
Clases expositivas 24
Participación activa en clase (clases interactivas) 24
Actividades tutoriales 3
TOTAL (parcial) 51
TRABALLO NON PRESENCIAL: Horas do/da estudante
Seguimento (Estudo persoal, lecturas, documentación, indagación, tarefas, probas, traballos etc.) 99
TOTAL (parcial) 99
TRABALLO DO/DA ESTUDANTE:
TOTAL GLOBAL 150
É imprescindible unha asistencia regular e entrega de tarefas nos prazos indicados para unha avaliación continua. Por tanto, para superar a materia por esta vía resulta imprescindible un traballo constante da materia e, concretamente, das lecturas obrigatorias e tarefas previstas ao longo do cuadrimestre. Os/as estudantes que non procedan a traballar desta forma deberán superar a materia mediante un exame final. Observacións É importante para o seguimento adecuado desta materia ter en conta os coñecementos adquiridos en cursos previos de lóxica e filosofía da linguaxe.
É importante para o seguimiento adecuado desta materia ter en conta os coñecementos adquiridos en cursos previos de lóxica e filosofía da linguaxe.
REQUERIMENTO DE ORIXINALIDADE
O/A alumno/a debe atender ao código de boas prácticas da USC, que di que hai que trabajar con honestidade intelectual e seriedade no contraste das citas, respetando o traballo dos demais, evitando todo tipo de plaxio e apropiación indebida e actuando co máximo respeto á propiedade intelectual o industrial. A non observancia desta norma conlevará non superar a materia nas dos convocatorias anuais.
Maria De La Concepcion Martinez Vidal
Coordinador/a- Departamento
- Filosofía e Antropoloxía
- Área
- Lóxica e Filosofía da Ciencia
- Teléfono
- 881812530
- Correo electrónico
- mconcepcion.martinez [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Enrique Latorre Ruiz
- Departamento
- Filosofía e Antropoloxía
- Área
- Lóxica e Filosofía da Ciencia
- Teléfono
- 881813822
- Correo electrónico
- enrique.latorre.ruiz [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Interino/a substitución redución docencia
Violeta Conde Borrego
- Departamento
- Filosofía e Antropoloxía
- Área
- Lóxica e Filosofía da Ciencia
- Correo electrónico
- violeta.conde.borrego [at] usc.es
- Categoría
- Predoutoral Ministerio
Luns | |||
---|---|---|---|
12:30-14:00 | Grupo /CLE_01 | Galego, Castelán | Seminario Butler (108) |
Xoves | |||
12:30-14:00 | Grupo /CLE_01 | Galego, Castelán | Seminario Butler (108) |
24.05.2024 10:00-13:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 5 |
24.05.2024 10:00-13:00 | Grupo /CLIS_01 | Aula 5 |
04.07.2024 10:00-13:00 | Grupo /CLIS_01 | Aula 5 |
04.07.2024 10:00-13:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 5 |