Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 99 Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 24 Clase Interactiva: 24 Total: 150
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Historia da Arte
Áreas: Música
Centro Facultade de Xeografía e Historia
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable
1. Coñecer as características dos diferentes estilos e épocas, as funcións e liñas básicas de desenvolvemento dos discursos musicais occidentais ao longo do devir histórico.
2. Coñecer e aplicar con propiedade a terminoloxía básica da materia.
3. Desenvolver a súa capacidade de Análise Auditivo, que lle permita manexarse e distinguir auditivamente, entre os diferentes xéneros e estilos do repertorio musical occidental.
4. Coñecer as diferentes perspectivas historiográficas da materia.
5. Proporcionar ao alumnado coñecementos sobre a produción musical occidental, con especial atención aos seus contextos, compositores, obras, intérpretes e público.
6. Contribuír a que o alumno tome conciencia da importancia da Historia da Música como unha disciplina fundamental dentro da Historia da arte establecendo a súa relación con outros ámbitos como o iconográfico, a filosofía, o seu uso simbólico, etc.
7. Que o alumno coñeza e aprenda a elaborar diferentes formatos escritos de tipo musical: recensións, crítica musical, textos de investigación musical, etc.
8. Preparar ao alumnado para a xestión, comisariado de exposicións, crítica musical, completando así a súa formación recibida como Historiador da arte.
TEMA 1: Concepto e fontes da Historia da Música.
TEMA 2: O mundo antigo. A música, o mito e a relixión en Grecia e Roma.
TEMA 3: A música na Idade Media. Monodia. O Nacemento da Polifonía.
TEMA 4: O Renacemento. A música litúrxica e a profana.
TEMA 5: O Barroco temperán e medio. O nacemento da ópera.
TEMA 6: Barroco tardío en Europa e América.
TEMA 7: O Clasicismo. Etapas temperás e de madurez.
TEMA 8: O século XIX (I). Romanticismo.
TEMA 9: O século XIX no mundo Hispano.
TEMA 10: O século XX e XXI. Tradicións e vangardas.
Todos os temas serán impartidos en clases expositivas e interactivas. Nas primeiras exporanse os ideas centrais, terminoloxía, etc. de cada tema e, nas interactivas traballaranse elementos específicos de cada unha mediante audicións, análises realizadas polos alumnos, debates, comentarios de texto, crítica musical, etc.
MANUAL DO CURSO
. GROUT, D. J. y PALISCA, C. V. (1984): Historia de la música occidental (2 vols.). Madrid: Alianza Música.
BIBLIOGRAFÍA BÁSICA
. ATLAS, A. (2002): La música del Renacimiento. Madrid: Akal.
. BUKOFZER, M. (1986): La música en la época barroca. De Monteverdi a Bach. Madrid: Alianza Música.
. CARREDANO, C. y ELI, V. (2013): Historia de la música en España e Hispanoamérica. La música en Hispanoamérica en el siglo XIX. Madrid: Fondo de Cultura Económica.
. CASARES, E., ALONSO, C. (1995): La música española en el siglo XIX. Oviedo: Universidad de Oviedo.
. COMOTTI, G. (1986): La música en la cultura griega y romana. Madrid: Turner.
. DAHLAUS, C. (1997): Fundamentos de la historia de la música. Barcelona: Editorial Gedisa.
. FUBINI, Enrico (2013): La estética musical desde la Antigüedad hasta el siglo XX. Madrid: Alianza Música.
. HOPPIN, R. (1991): La música medieval. Akal: Madrid.
. LEZA, J. M. (ed.) (2014): Historia de la música en España e Hispanoamérica. La música en el siglo XVIII, vol. 4. Madrid: Fondo de Cultura Económica.
. MADARIAGA, L (1997): Diccionario básico de terminología musical. Madrid: Alpuerto.
. MORGAN, R. P. (1999): La música del siglo XX. Madrid: Akal.
. PLANTINGA, L. (1992): La música romántica. Una historia del estilo musical en la Europa decimonónica. Madrid: Akal.
. ROSEN, Ch. (1986): El estilo clásico. Haydn, Mozart y Beethoven. Madrid: Alianza Editorial.
BIBLIOGRAFÍA COMPLEMENTARIA
. BEHAGUE, G. (1983): La música en América Latina. Una Introducción. Caracas: Monte Ávila Editores.
. COOK, N. (2001): De Madonna al canto gregoriano: una muy breve introducción a la música. Madrid: Alianza Editorial.
. FUBINI, E. (2004): El siglo XX: entre música y filosofía. Valencia: Universitat de València.
. GALLICO, Cl. (1986): La época del Humanismo y del Renacimiento. Madrid: Turner.
. GÓMEZ MUNTANÉ, M. C. (2001): La música medieval en España. Kassel: Edition Reichenberger.
. KRAMER, J. (1993): Invitación a la música. Buenos Aires: Vergara.
. LANG, P. H. (1963): La música en la civilización occidental. Buenos Aires: Eudeba.
. RAYNOR, H. (2007): Una historia social de la Música desde la Edad Media hasta Beethoven. Madrid: Siglo XXI.
. REESE, G. (1989): La música en la Edad Media: con una introducción sobre la música en la Edad Antigua. Madrid: Alianza.
. SALAZAR, A. (1997): Conceptos fundamentales de la Historia de la Música. Madrid: Alianza Editorial.
. SALAZAR, A. (1967): La Música, como proceso histórico de su invención. México: Fondo de Cultura Económica.
. WAISMAN, L. (2004): “Haciendo un balance, ¿Existe una musicología iberoamericana?”. Resonancias, 15, pp. 47-52.
RECURSOS NA REDE
- Para as audiciones empregaremos habitualmente Youtube.
- Rededucativamusical. Ministerio de Educación:
http://recursostic.educacion.es/artes/rem/web/
- Papeles de música. Páxina dedicada a información musical:
https://papelesdemusica.wordpress.com/
- Páxina educativa da Sinfónica de San Francisco:
https://www.keepingscore.org/interactive
Páxinas sobre Crítica / Debate Musical:
- Tertulia, Programa de Radio Clásica:
http://www.rtve.es/alacarta/audios/tertulia/tertulia-critica-musical-20…
- Scherzo: revista de música
http://www.scherzo.es/
O alumno será capaz de:
1. Analizar e sintetizar (por escrito e oralmente) coñecementos ligados a esta materia con suficiente comprensión e elaboración dos mesmos, dunha maneira autónoma.
2. Abordar a audición musical de modo analítico, orientada fundamentalmente cara ao recoñecemento de elementos e características formais da música occidental.
3. Ter a capacidade para ler e interpretar, como comentario e reflexión, un texto de teoría musical dos diferentes períodos estudados.
4. Conseguir certa fundamentación e discurso na relación intertextual dos períodos estéticos da Historia do Arte e da Música.
5. Utilizar unha terminoloxía musical e histórica adecuada.
6. Ter a capacidade de emitir xuízos de valor sobre a calidade artística dunha obra musical.
7. Asimilar o concepto de evolución musical amparado nas ideas estéticas e a súa evolución comparativa co resto das artes, desde unha metodoloxía científica.
8. Relacionar os coñecementos e destrezas desta materia co resto das materias do grao.
9. Iniciarse no campo da investigación musical utilizando as ferramentas adecuadas.
O ensino desta materia combinará:
- Clases expositivas. Nelas asentaranse as bases teóricas para axudar a entender cada período ou estilo así como presentaranse as audicións necesarias. A pesar de ser expositivas, nestas clases buscarase a participación constante dos alumnos facendo uso da mayéutica.
- Clases interactivas nas que se farán actividades prácticas que sirvan para poñer en valor e profundar o aprendido nas sesións expositivas. Darase unha especial atención á análise de audicións, comprensión, escritura e debate de textos e a aprender os procesos necesarios a levar a cabo na investigación artística e musicológica. Nalgunhas destas clases farase uso dos métodos de Aula investida.
Potenciarase nas clases de pequenos grupos o exercicio da verbalización do fenómeno musical: tanto por escrito como oralmente.
- Tutorización personalizada na que se perfilarán as potencialidades e dificultades do alumnado, de maneira personalizada, ante os estímulos presentados e as posibles tarefas que se deriven.
A distribución temporal farase cunha carga distributiva de 2 horas teóricas seguidas de 1 h de clase práctica en pequenos grupos.
Docencia expositiva..... 32 horas
Docencia Interactiva.... 16 horas
Titorías....................... 3 horas
A avaliación continúa supoñerá o 50% de nota e estará formada polas seguintes actividades:
. Realización dun glosario (traballo colaborativo): 15%
. Realización dunha base de datos de compositores (traballo colaborativo): 15%
. Crítica musical: 20%
Exame final: 50%
Avaliación de segunda oportunidade:
. Crítica musical: 20%
. Traballo: 30%
. Exame: 50%
O alumnado ao que lle sexa concedida DISPENSA de asistencia a clase (seguindo a Instrucción Nº 1/2007 da Secretaría Xeral sobre dispensa de asistencia a clase en determinadas circunstancias), se avaliará cunha entrega final que supoñerá o 100% da cualificación e que estará formada por 1 crítica musical (20%), 1 comentario de texto (20%) e un exame (60%).
Docencia expositiva..... 32 horas
Docencia Interactiva.... 16 horas
Titorias........................ 3 horas
Tempo estimado de estudo e actividade persoal:
Estudo da materia impartida: 60 horas
Lecturas, saídas a concertos, audicións, biblioteca, realización de traballos: 35 horas
Preparación de críticas, comentarios ou debates: 4 horas.
TOTAL computado, 99 horas de actividade persoal
. Non se recomenda cursar a materia sen superar previamente Introdución á Linguaxe Musical.
. O alumno/para debe manter un ritmo de traballo constante que lle permita unha aprendizaxe progresiva e tamén detectar a tempo as dificultades que lle poidan xurdir no estudo da materia.
. Débese asistir ás sesións, prestar atención e ser o máis participativo posible. Valórase especialmente tanto que sexa capaz de responder as preguntas que se fan habitualmente nas clases, como que expoña todo aquilo que non quedou claro da explicación ou introduza novas formulacións.
. Lectura e estudo da bibliografía recomendada, unido ás audicións indicadas para cada tema.
. Uso e consulta do campus virtual.
. Utilización das titorías personalizadas.
PLAN DE CONTINXENCIA ESCENARIO DE DISTANCIAMENTO (Escenario 2):
OBXECTIVOS: Mantéñense as definidos
COMPETENCIAS: Mantéñense as definidas
BIBLIOGRAFÍA:
. GROUT, D. J. y PALISCA, C. V. (1984): Historia de la música occidental (2 vols.). Madrid: Alianza Música. (Estos dos tomos servirán como MANUAL del curso).
. ATLAS, A. (2002): La música del Renacimiento. Madrid: Akal.
. BUKOFZER, M. (1986): La música en la época barroca. De Monteverdi a Bach. Madrid: Alianza Música.
. CARREDANO, C. y ELI, V. (2013): Historia de la música en España e Hispanoamérica. La música en Hispanoamérica en el siglo XIX. Madrid: Fondo de Cultura Económica.
. CASARES, E., ALONSO, C. (1995): La música española en el siglo XIX. Oviedo: Universidad de Oviedo.
. COMOTTI, G. (1986): La música en la cultura griega y romana. Madrid: Turner.
. DAHLAUS, C. (1997): Fundamentos de la historia de la música. Barcelona: Editorial Gedisa.
. FUBINI, Enrico (2013): La estética musical desde la Antigüedad hasta el siglo XX. Madrid: Alianza Música.
. HOPPIN, R. (1991): La música medieval. Akal: Madrid.
. LEZA, J. M. (ed.) (2014): Historia de la música en España e Hispanoamérica. La música en el siglo XVIII, vol. 4. Madrid: Fondo de Cultura Económica.
. MADARIAGA, L (1997): Diccionario básico de terminología musical. Madrid: Alpuerto.
. MORGAN, R. P. (1999): La música del siglo XX. Madrid: Akal.
. PLANTINGA, L. (1992): La música romántica. Una historia del estilo musical en la Europa decimonónica. Madrid: Akal.
. ROSEN, Ch. (1986): El estilo clásico. Haydn, Mozart y Beethoven. Madrid: Alianza Editorial.
METODOLOXÍA:
As clases expositivas realizaranse de maneira síncrona a través da plataforma TEAMS no horario habitual da materia.
Así mesmo, farase un uso constante do Campus virtual como complemento necesario das clases. Unha vez impartido un tema, subirase unha "Páxina" coa explicación do mesmo e as audicións pertinentes, textos para a lectura e algunha actividade de autoprendizaje.
AVALIACIÓN:
Primeira e segunda oportunidade:
A avaliación continua supoñerá o 70% da nota e estará formada por:
. Elaboración de base de datos (traballo colaborativo): 15%
. Elaboración de Glosario (traballo colaborativo): 15%
. Comentario de texto: 20%
. Crítica musical: 20%
Exame final: 30%
PLAN DE CONTINXENCIA ESCENARIO DE PECHE (Escenario 3)
OBXECTIVOS: Mantéñense as definidos
COMPETENCIAS: Mantéñense a definidas
BIBLIOGRAFÍA: A mesma do escenario 2
METODOLOXÍA
As clases expositivas realizaranse de maneira síncrona a través da plataforma TEAMS no horario habitual da materia. Como apoio complementario farase uso do campus virtual no que se colgarán materiais elaborados para a materia, bibliografía e probas de autoaprendizaje.
As clases interactivas impartidas pola profesora Montserrat Capelán daranse de maneira síncrona a través da plataforma TEAMS no horario habitual da materia.
As clases interactivas impartidas polo profesor Javier Garbayo impartiranse de maneira asíncrona a través do Campus virtual.
AVALIACIÓN:
Primeira e segunda oportunidade:
A avaliación continua supoñerá o 70% da nota e estará formada por:
. Elaboración de base de datos (traballo colaborativo): 15%
. Elaboración de Glosario (traballo colaborativo): 15%
. Comentario de texto: 20%
. Crítica musical: 20%
Exame final: 30%
Tanto no escenario 2 como no 3 os alumnos que conten con DISPENSA de asistencia a clases (seguindo a Instrución Nº 1/2007 da Secretaría Xeral sobre dispénsa de asistencia a clase en determinadas circunstancias), avaliarase cunha entrega final que supoñerá o 100% da cualificación.
Para as probas realizadas será de aplicación o recolleito na "Normativa de avaliación do rendemento académico dous estudantes e de revisión de cualificacións".
O medio de comunicación profesor/a - alumno/a será a mensaxería e o foro do Campus virtual.
Montserrat Capelan Fernandez
Coordinador/a- Departamento
- Historia da Arte
- Área
- Música
- Teléfono
- 881812595
- Correo electrónico
- montserrat.capelan [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Contratado/a Doutor
Javier Gándara Feijóo
- Departamento
- Historia da Arte
- Área
- Música
- Teléfono
- 881812724
- Correo electrónico
- javier.gandara.feijoo [at] usc.es
- Categoría
- Predoutoral Xunta
Xoves | |||
---|---|---|---|
09:30-11:30 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula 10 |
Venres | |||
11:30-13:30 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula 10 |
18.01.2021 16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | Aula virtual |
28.06.2021 16:00-18:30 | Grupo /CLE_01 | Aula 10 |