Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 99 Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 24 Clase Interactiva: 24 Total: 150
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Historia da Arte
Áreas: Historia da Arte
Centro Facultade de Xeografía e Historia
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable
1. Proporcionar aos estudantes coñecementos globais e críticos da cultura e a producción artística do Renacemento e o Barroco.
2. Coñecer as linguaxes formais e visuais do Renacemento e o Barroco, así como as distintas técnicas artísticas empregadas para comprender mellor como estas condicionan e actúan no resultado final da obra de arte.
3. Coñecer específicamente as fontes, os contextos, os artistas e as obras máis importantes e representativas do Renacemento e o Barroco.
4. Recoñecer a diversidade de temáticas e xéneros no desenvolvemento da producción artística do Renacemento e do Barroco.
5. Coñecer os distintos enfoques e as diferentes metodoloxías que permiten a comprensión e análise dunha obra de arte do Renacemento e o Barroco.
BLOQUE I. O RENACEMENTO
Tema I. Concepto e significación. Arte e ciencia. O modelo da Antigüidade clásica. Os artistas e clientes.
Tema II. O templo cristián durante os séculos XV e XVI .
Tema III. As propostas pacegas.
Tema IV. A escultura e o espazo.
Tema V. Da liña ao cor: distintas concepcións do mundo pictórico italiano. Tema VI. A arte flamenca: de Van Eyck a Pieter Brueghel o Vello.
Tema VII. Miguel Ángel e os “transgresores” do clasicismo.
BLOQUE II. O BARROCO
Tema VIII. Concepto, valoración, cronoloxía e correntes.
Tema IX. Transformacións urbanas: Roma e París.
Tema X. Diferentes propostas arquitectónicas: de Maderno a Guarini; o clasicismo francés e o palladianismo inglés.
Tema XI. As Academias das Nobres Artes.
Tema XII. Luxo e ostentación: pazos e xardíns.
Tema XIII: Distintas visións da escultura: Bernini, Puget, Martínez Montañes, entre outros.
Tema XIV. A renovación pictórica en Italia: Caravaggio e os Carracci.
Tema XV. O ilusionismo espacial: Da Cortona, Gaulli e Pozzo.
Tema XVI. Arte e poder: Rubens, Van Dyck e Velázquez, entre outros.
Tema XVII. O Retrato, a paisaxe e outros xéneros pictóricos.
Bibliografía básica
ARGAN, J. C.: Renacimiento y Barroco. 2. vols. Madrid, 1987.
CASTEX, J.: Renacimiento, Barroco y Clasicismo. Historia de la Arquitectura (1420-1720). Madrid, Akal, 1994.
CHECA CREMADES, F. y MORÁN TURINA, J.M.: El Barroco, Madrid, Istmo, 1986
NIETO ALCAIDE, V. y CHECA CREMADES, F.: El Renacimiento. Formación y crisis del modelo clásico, Madrid, Istmo, 1980.
RUPERT MARTIN, J.; Barroco, Madrid, Xarait, 1986.
BURCKHARDT, J.: La cultura del Renacimiento en Italia, Madrid, Sarpe, 1985.
MARAVALL, A.; La cultura del Barroco, Barcelona, Ariel, 2002.
TOMAN, R.(Ed.): El Renacimiento en Italia, Konemann, Koln, 1999.
IDEM: El Barroco, Konemann, Koln, 1998.
Bibliografía complementaria
ALPERS, S.: El arte de describir: el arte holandés en el siglo XVII, Barcelona, 1987.
BAXANDALL, M.: Pintura y vida cotidiana en el Renacimiento, Barcelona, Gustavo Gili, 1978.
BLUNT, A.: Arte y arquitectura en Francia 1500-1700. Madrid, Cátedra, 1992.
BLUNT, A.: Teoría de las artes en Italia 1400-1600. Madrid, Cátedra, 1979.
BOUCHER, Bruce, La escultura barroca en Italia, Barcelona, Destino, 1999.
BURKE, P.: El Renacimiento europeo, Barcelona, Crítica, 2000.
BUSTAMANTE GARCÍA, A.: El siglo XVII. Clasicismo y Barroco, Madrid, Sílex, 1993.
CÁMARA MUÑOZ, A.; Formas del barroco europeo: arquitectura y escultura, Madrid, La Muralla, 1996.
CLARK, K.; El arte del paisaje, Barcelona, Seix Barral, 1971.
CLARK, K.: El desnudo. Un estudio de la forma ideal, Madrid, Alianza, 1993.
FREEDBERG, S. J.: Pintura en Italia 1500-1600, Madrid, 1978.
FUSCO R.: El Quattrocento en Italia, Madrid, 1999.
HASKELL, F.: Patronos y pintores. Arte y sociedad en la Italia barroca. Madrid, Cátedra, 1984
HEYDENREICH, L.H. y LOTZ, W.: Arquitectura en Italia 1400-1600, Madrid, 1991.
IDEM y PASSAVANT, G.: La época de los genios. Renacimiento italiano 1500- 1540, Madrid, 1974.
HOLLINGSWORTH, M.: El patronazgo artístico en la Italia del Renacimiento: de 1400 a principios del siglo XVI. Madrid, Akal, 2002
LEVEY, Michael, Pintura y escultura en Francia 1700-1789, Madrid, Cátedra, 1994.
NORBERG SCHULZ, Ch., Arquitectura Barroca, Madrid, Aguilar, 1989.
NORBERG SCHULZ, Ch., Arquitectura barroca tardía y rococó, Madrid, Aguilar, 1989.
MARÍAS, Fernando: El siglo XVI: gótico y renacimiento. Madrid, Silex, 1992.
PANOFSKY, E.: Estudios sobre iconología, Madrid, 1972.
IDEM: La perspectiva como forma simbólica, Barcelona, 1973.
IDEM: Renacimiento y renacimientos en el arte occidental, Madrid, 1975
POPE-HENNESSY, J.: La escultura italiana en el Renacimiento, Madrid, 1989
RODRÍGUEZ GUTIERREZ A.: El siglo XVIII. Entre tradición y academia, Madrid, Sílex, 1992
ROWE C. y SATKOWSKI L.: La arquitectura del siglo XVI en Italia, Barcelona, 2013.
WITTKOWER, R.: Los fundamentos de la arquitectura en la edad del humanismo, Madrid, 1995.
IDEM.: Arte y arquitectura en Italia 1600-1750. Madrid, Cátedra, 2007
ZERNER, H.: Renaissance Art in France. The invention of Classicism. París, Flammarion, 2003.
Competencias xerais:
a.- Capacidade para analizar os períodos históricos do Renacemento e o Barroco
b.- Usar, ordenar e interpretar as fontes específicas para a historia e a historia da arte, desde textos ás propias obras de arte
c.- Coñecer e ter habilidade para usar os instrumentos de recompilación de información, tales como catálogos bibliográficos, inventarios de arquivos, e referencias electrónicas
d.- Coñecer e usar métodos e técnicas doutras ciencias humanas
Competencias específicas:
a.-Analizar e interpretar os períodos do Renacemento e o Barroco valorando o papel das obras de arte como transmisoras de información cultural e histórica
b.-Coñecer e aplicar enfoques e metodoloxías propias da Historia da Arte
c.-Comprender e interpretar documentos orixinais, sendo capaces de elaborar textos historiográficos sobre a materia
d.-Manexar e extraer información de bases de datos e catálogos de fondos artísticos en internet
Docencia expositiva:
Desenvolvemento do programa de contidos teóricos a través da metodoloxía de clase maxistral participativa (30 horas).
Docencia interactiva:
Clases prácticas presenciais en grupos reducidos de interactivas, baseadas na análise e comentario de diferentes propostas para achegarse á arte do Renacemento e o Barroco: comentarios de obras de arte, de temas e textos…
O alumnado terá que realizar e expoñer un traballo grupal sobre un tema asignado e entregar un comentario individual da obra de arte que se lle indique.
Titorías:
Titorías personalizadas para solucionar dúbidas relacionadas coas explicacións teóricas ou cos traballos das clases interactivas.
A avaliación levaráse a cabo ao longo do curso mediante controis escritos e traballos dos contidos das clases expositivas e interactivas.
Os contidos da materia das expositivas valoraranse co 70% da cualificación final.
As actividades vinculadas coas sesións interactivas terán unha valoración do 30% da cualificación final.
A nota definitiva alcanzarase unha vez superado o 50% de cada unha das partes.
A asistencia a clase é obrigatoria e nas clases interactivas pasarase lista
Unha ausencia excesiva poderá supoñer a imposibilidade de ser avaliado na primeira oportunidade
Segunda oportunidade (convocatoria de xullo)
1.- Quen realizase e aprobase as actividades correspondentes á docencia interactiva poderán conservar esta cualificación e só terán que examinarse da materia impartida nas clases expositivas.
2.- Aqueles alumnos que non realizasen as actividades correspondentes á docencia interactiva, ou non as aprobasen, terán que realizar unha proba na que terá cabida a materia correspondente ás clases interactivas.
Dispensa: O alumnado ao que lle sexa concedida dispénsaa de asistencia a clase (seguindo a Instrución Nº 1/2017 da Secretaría Xeral sobre dispénsaa de asistencia a clase en determinadas circunstancias), será avaliado cunha proba final específica que supoñerá o 100% da cualificación.
Plaxios e outros. Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas aplicarase o recolleito na Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións.
Tempo de estudio total: 100 horas
- Tempo de estudio da materia teórica: 50 horas
- Tempo adicado á preparación das clases interactivas (comentarios e cuestionarios semanais): 30 horas
- Tempo adicado á preparación do traballo de curso (e-portfolio): 15 horas
- Outras actividades en relación coa docencia interactiva e visita de campo: 5 horas
Asistencia e participación nas clases expositivas e interactivas.
Realización das diferentes prácticas (traballo e comentario).
Consulta da bibliografía.
Acceso e consulta aos contidos docentes do Campus Virtual da asignatura.
Consultas nos horarios de titorías presenciais e mediante titoría virtual (Teams).
O programa anterior é válido en caso de aplicarse o PLAN DE CONTINXENCIA salvo as puntuais modificacións que se expoñen a continuación:
PLAN DE CONTINXENCIA PARA ESCENARIO DE DISTANCIAMENTO (Escenario 2)
Mantense o conxunto da programación anterior excepto nos puntos seguintes:
As clases expositivas e interactivas realizaranse de forma sincrónica. O alumnado asistirá presencialmente á aula ou por vía telemática de acordo aos grupos e quendas especificados nos horarios do curso.
A asistencia seguirá sendo obrigatoria.
O exame sobre a materia explicada nas clases expositivas será telemático a través do módulo tarefas da aula virtual
Plaxios e outros. Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas aplicarase o recolleito na Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións.
As titorías realizaranse a través dá plataforma Teams, previa cita por correo electrónico
PLAN DE CONTINXENCIA ESCENARIO DE PECHE (Escenario 3)
Mantense o conxunto da programación excepto nos seguintes puntos:
Adoptarase o modelo de teledocencia vía Teams para as interactivas e, para as expositivas, o modelo síncrono (vía Teams) ou asíncrono (vía Aula virtual). En xeral, os alumnos terán acceso aos recursos e ferramentas a través da aula Virtual da USC.
Adoptaranse outras fórmulas de avaliación continua con traballos tanto para as interactivas como para as expositivas, fórmulas como a elaboración quincenal ou mensual de tarefas na aula virtual.
As titorías realizaranse a través da plataforma Teams, previa cita por correo electrónico
Julio Vazquez Castro
- Departamento
- Historia da Arte
- Área
- Historia da Arte
- Teléfono
- 881812714
- Correo electrónico
- julio.vazquez [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Miguel Tain Guzman
- Departamento
- Historia da Arte
- Área
- Historia da Arte
- Teléfono
- 881812677
- Correo electrónico
- miguel.tain [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Catedrático/a de Universidade
Fernando Pérez Rodríguez
Coordinador/a- Departamento
- Historia da Arte
- Área
- Historia da Arte
- Teléfono
- 881812596
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Contratado/a Doutor
Luns | |||
---|---|---|---|
17:00-19:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula 08 |
Martes | |||
15:00-17:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula 08 |
Mércores | |||
15:00-17:00 | Grupo /CLE_02 | Castelán | Aula 07 |
Xoves | |||
17:00-19:00 | Grupo /CLE_02 | Castelán | Aula 07 |
21.01.2022 16:00-18:30 | Grupo /CLE_01 | Aula 10 |
21.01.2022 16:00-18:30 | Grupo /CLE_01 | Aula 11 |
29.06.2022 16:00-18:30 | Grupo /CLE_01 | Aula 10 |