Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 99 Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 24 Clase Interactiva: 24 Total: 150
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Lingua e Literatura Españolas, Teoría da Literatura e Lingüística Xeral
Áreas: Literatura Española
Centro Facultade de Filoloxía
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable
Obxectivo xeral: que os estudantes adquiran nocións correctas sobre esta etapa literaria e os seus principais autores e obras, no proceso xeral da súa formación nos estudos sobre a literatura española, con criterios filolóxicos e históricos.
Obxectivos específicos:
Preparar ao estudante para afrontar cos instrumentos adecuados e os métodos filolóxicos, textuais e históricos oportunos, o estudo da literatura do século XV e da poesía do século XVI e a análise e interpretación dalgúns dos seus textos máis significativos.
Iniciar ao alumno na metodoloxía básica da investigación e a crítica literarias, a partir das obras comprendidas no programa da asignatura.
Presentar un panorama profundo dos principais xéneros, autores, obras e correntes literarias do século XV e da poesía do século XVI, no seu desenvolvemento histórico e nos seus específicos marcos socio-culturais co seu carácter interdisciplinar.
Comprobar como no ámbito da literatura do século XV e da poesía do século XVI prodúcese a revolución do Humanismo renacentista, aséntanse o racionalismo e o individualismo, consolídanse xéneros e formas novas e asimílanse as influencias das literaturas grecolatina e italiana.
Exame da producción literaria española do século XV e da poesía do XVI no seu desarrollo histórico e nos seus específicos marcos sociculturais, recoñecendo o caráter interdisciplinar da materia. Acceo ás principais fontes primarias e secundarias para o coñecemento de dita producción literaria. Coñecemento das correntes do pensamento, movimentos estéticos e artísticos, poéticas, tendencias e escolas máis relevantes do século XV e de toda a poesía do século XVI. Coñecemento dos escritores, xéneros e obras máis representativos da prosa, a poesía e o teatro do século XV e da poesía do século XVI. Lectura e análise de obras e textos eseciais de forma rigurosa e axustada á terminoloxía especializada das disciplinas literarias e co recurso a métodos que permitan a comprensión crítica dos textos.
TEMARIO
PRELIMINARES
Marco histórico dos séculos XV e XVI: fitos e etapas
A historia nos textos: lectura e análise de fragmentos significativos
LITERATURA DO SÉCULO XV
1. Panorama xeral da literatura Do século XV: autores e obras representativos
2. A poesía de cancioneiro
3. La Celestina
POESÍA DO SÉCULO XVI
INTRODUCCIÓN
1. Contexto cultural: Renacemento e Humanismo
2. Coordenadas xerais da poesía do século XVI
-periodización e escolas
-imitatio e modelos clásicos
-petrarquismo
-xéneros poéticos
POETAS FUNDAMENTAIS
1. Garcilaso de la Vega e os xéneros poéticos
2. Fray Luis de León e a oda horaciana
3. Fernando de Herrera, poeta e teórico do manieirismo
4. Visión xeral doutros poetas: corrientes progana e relixiosa-espiritual
A impartición da totalidade da materia está suxeita ás limitacións de tempo e á importancia relativa de cada tema dentro do programa. Os profesores poderán valorar estas circunstancias e aplicar un criterio selectivo ao temario, dedicando maior atención aos autores e obras que consideren oportunos.
BIBLIOGRAFÍA BÁSICA
LECTURAS
Antoloxía de textos da literatura do século XV, facilitada a través da aula virtual.
Fernando de Rojas: La Celestina. (Crítica, Cátedra, Castalia, Espasa).
Garcilaso de la Vega: Poesía castellana completa (ed. Rivers, Castalia); Obra poética y textos en prosa (ed. Morros, Crítica).
Fray Luis de León: Poesía (ed. Alcina, Cátedra; Ramajo Caño, Galaxia Gutenberg-Círculo de Lectores, RAE).
Poesía lírica del Siglo de Oro (ed. Blecua, Cátedra). [selección*]
El soneto español en el Siglo de Oro (ed. Rivers, Akal).
ESTUDOS
Ademais da recomendada no curso, poden consultarse:
F. Rico y A.D. Deyermond (dir. y coord.), Historia y crítica de la literatura española.
Tomo I. Edad Media.
Tomo I/1: primer suplemento, Barcelona, Editorial Crítica.
F. López Estrada, Introducción a la literatura medieval española, Madrid, Gredos.
J. Mª Díez Borque, coord., Historia de la literatura española. Tomo I: La Edad Media, Madrid,
Taurus.
A. D. Deyermond, Historia de la literatura española. Tomo I: La Edad Media, Barcelona, Ariel
F. Rico y F. López Estrada (dir. y coord.), Historia y crítica de la literatura española.
Tomo II y suplº. Siglos de Oro: Renacimiento, Barcelona, Crítica.
F. Pedraza, Manual de literatura española II. Renacimiento, Cénlit.
J. Canavaggio, dir., Historia de la literatura española, II. El siglo XVI, Ariel.
J.M.Díez Borque, dir., Historia de la literatura española II. El Renacimiento y el Barroco (siglos XVI-XVII), Madrid, Taurus, 1982.
L. Rodríguez Cacho, Manual de Historia de la Literatura Española. 1. Siglos XIII al XVII, Madrid, Castalia, 2009.
J. García López, E. Fosalba, G. Pontón, Historia de la literatura española. 2. La conquista del clasicismo, Barcelona, Crítica, 2013.
BIBLIOGRAFÍA COMPLEMENTARIA
-Alonso, Álvaro, La poesía italianista, Madrid, Laberinto.
-Alvar, Carlos y José M. Lucía Megías, Diccionario filológico de literatura medieval española: textos y transmisión, Madrid, Castalia, 2002.
-Boletín bibligráfico de la Asociación Hispánica de Literatura Medieval, 1 (1987) y ss.
-Canavaggio, Jean, dir., Historia de la literatura española. I. La Edad Media, Barcelona, Ariel, 1994.
-Corominas, Joan (1973): Breve diccionario etimológico de la lengua castellana, Madrid, Gredos, 1973 , 3ª ed.
-Curtius, Ernst Robert (1948): Literatura europea y Edad Media latina, trad. de M. Frenk y A. Alatorre, México, FCE, 1955 (1948, 1ª edición).
-García de Cortázar, José Angel (1981): La época medieval, en Miguel Artola, dir., Historia de España Alfaguara II, Madrid, Alianza-Alfaguara, 1981, 8ª ed.
-Gómez Redondo, Fernando (1999): Historia de la prosa medieval castellana. II. El desarrollo de los géneros. La ficción caballeresca y el orden religioso, Madrid, Cátedra, 1998.
-Lacarra, María Eugenia, ed. (1991): Evolución narrativa e ideológica de la literatura caballeresca, Bilbao, Universidad del País Vasco, 1991.
-Lapesa, Rafael (1981): Historia de la lengua española, Madrid, Gredos, 1981, 9ª ed. (1942, 1ª ed.).
-Manero, M. Pilar, Introducción al estudio del petrarquismo en España, Barcelona, PPV, 1987.
-Menéndez Peláez, Jesús, Historia de la literatura española. I. Edad Media, León, Everest, 1993.
-Meregalli, Franco, coord., Storia della civiltà letteraria en Spagna I, Turín, UTET, 1990; versión española, Historia de la literatura española. I. Desde los orígenes al siglo XVII, Madrid, Cátedra, 1990.
Pérez-Abadín, S., La oda en la poesía española del siglo XVI, Santiago, USC, 1995.
Prieto, A., La poesía española del siglo XVI, Madrid, Cátedra, 1984-1987, 2 vols.
Viña Liste, José Mª, Cronología de la literatura española. I. Edad Media, Madrid, Cátedra, 1991.
Estudos particulares sobre poesía do Renacimento
-Poden encontrarse nos xerais, ademais dos recomendados na clase.
XERAIS E BÁSICAS
CG1 - Adquisición E comprensión de coñecementos, métodos científicos e recursos de análise para (a) o estudo avanzado lingüístico e literario do español e as súas literaturas; (b) o estudo básico/medio dunha segunda lingua (nivel B2) e a súa literatura, de Filoloxía Románica, de Lingüística Xeral e de Teoría da Literatura e Literatura Comparada.
CG2 - Habilidades para aplicar eses coñecementos e métodos para recoñecer, identificar e resolver problemas tanto no ámbito dos estudos lingüísticos e ltierarios como no seu ámbito profesional: docencia de lingua (como L1 o LE) e de literatura, asesoría e corrección lingüística, planificación lingüística, mediación comunicativa, traducción, lingüística clínica, actividades editoriais, etc.
CG3 - Capacidade de reflexión e de pensamento crítico para describir, interpretar e valorar os feitos lingüísticos e literarios.
CG4 - Capacidade para aplicar o razonamento inductivo e deductivo, ao combinar a análise dos datos coa argumentación teórica.
CG5 - Capacidad de abstracción, síntese e análise, ao extraer xeneralizacións a partir da descripción dos datos.
CG6 - Capacidade para transmitir información, ideas, problemas e solucións sobre cuestións relativas á lingua e a literatura españolas a un público especializado e non especializado.
CG7 - Dominio da expresión oral e escrita, en español e noutraslinguas, en distintos contextos.
CG8 – Habilidade no manexo de ferramentas informáticas e no uso de redes que permitan establecer contactos nacionais e internacionais.
CG9 - Habilidade para traballar en colaboración e en contextos multiculturais y multilingües.
CG10 - Aprendizaxe autónoma de novos coñecementos e técnicas de análise.
CB1 – Que os estudantes teñan demostrado posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que parte da base da educación secuandaria xeral e se encontra nun nivel que, se ben se apoia en libros de textos avanzados, inclúe tamén algún aspectos que implican coñecementos procedentes da avanguarda do seu campo de estudo.
CB2 – Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que se demostrar por medio da elaboración e ddefensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo.
CB3 –Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuizos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética.
CB4 - Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado coma non especializado.
CB5 – Que os estudantes teñan desarrollado aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía.
ESPECÍFICAS
CE4: Identificar e comprender aqueles elementos (obxecto de estudo, metodoloxía, linguaxe e terminoloxía crítica especializada, et.) que definen e articulan os estudos lingüísticos e literarios como disciplinas científicas no ámbito das Humanidades.
CE5 - Recoñecer o carácter interdisciplinar dos estudos lingüístico-literarios.
CE7 - Dominar os diversos enfoques y métodos que permiten la comprensión crítica de la obra literaria.
CE8 - Coñecer os escritores e obras máis importantes e representativas de xéneros, correntes ou tendencias de cada un dos períodos da historia da literatura.
CE10 - Comprender a complexidade dos feitos lingüísticos e das obras literarias, aprender a apreciar os seus valores estéticos e extraer o caudal informativo que contén o texto literario.
CE12 - Interpretar con rigor as obras máis importantes e representativas de xéneros, correntes ou tendencias de cada un dos períodos da historia da literatura española.
CE13 – Coñecer a teoría e o pensamento estético no seu discurrir histórico en tanto condicionante de xéneros, estilos, morfoloxía e técnicas do discurso literario.
CE15 – Coñecer as características das diversas manifestacións da creación literaria, incardinándoas no contexto sociocultural no que se xestan e conectándoas con outras formas de expresión artística.
CE16 - Adquirir destrezas no manexo de novas tecnoloxías que faciliten o estudo da lingua e a literatura españolas.
CE17 – Empregar ferramentas de búsqueda de recursos bibliográficos para o estudo da lingua española e manexar as fontes documentais e bibliográficas propias da literatura.
CE18 - Desarrollar a competencia comunicativa.
Facilitaranse algúns textos, guías de estudo e ferramentas da aprendizaxe da materia a través da aula virtual.
A asistencia ás clases e a consulta da aula virtual deben estar precedidas por a lectura das obras literarias do programa.
Recoméndase a práctica do comentario de textos e a lectura de artigos e libros sobre os diferentes temas, como medio de ampliar as explicacións de clase.
A avalicación da asignatura basearase nun exame (80%) e na asistencia participativa ás sesións de clase (20%), como parte da avaliación continua. Para as clases interactivas propondranse con antelación temas de reflexión e exercicios, para que os alumnos preparen as súas intervención. É necesario contar como mínimo cunha intervención.
Os autores e os textos nos que se baseará a elaboración do exame son os que a profesora estudiou ao longo do curso e fixo accesibles en antoloxías ou edicións de obras completas. Non se admitirán aqueles exemplos obtidos por medios de divulgación que non garden relación coa asignatura explicada durante o curso.
Mantéñense as mesmas condición para a segunda oportunidade.
Os alumnos con dispensa de asistencia e os que estean afectados pola coincidencia horaria realizarán un exame final (100%). Así mesmo, os que por razón xustificadas no teñan podido participar nas sesións interactivas serán avaliados a través do exame, se non contan con ningunha falta de asistencia.
En todos os casos, na realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recollido na "Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións”.
Actividade Horas Presencialidade
Sesións expositivas 32 100
Sesións de seminario 16 100
Sesións de titoría programada 3 100
Sesións de avaliación 3 100
Traballo autónomo do alumno 96 0
- Lectura anticipada das obras literarias, para seguir adecuadamente as explicacións.
- Lectura das obras críticas, complemento indispensable na preparación dos temas.
- Realización de comentarios de texto como medio de profundizar nos textos.
Horario (primeiro cuadrimestre)
Clases expositivas: martes, de 13 a 15 h.
Clases interactivas: luns, de 11 a 12 h. (grupo 1) e de 12 a 13 (grupo 2)
Idioma de impartición: castelán
Maria Soledad Perez-Abadin Barro
Coordinador/a- Departamento
- Lingua e Literatura Españolas, Teoría da Literatura e Lingüística Xeral
- Área
- Literatura Española
- Teléfono
- 881811797
- Correo electrónico
- msoledad.perez-abadin [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Catedrático/a de Universidade
Miriam Rodriguez Somoza
- Departamento
- Lingua e Literatura Españolas, Teoría da Literatura e Lingüística Xeral
- Área
- Literatura Española
- Correo electrónico
- miriamrodriguez.somoza [at] usc.es
- Categoría
- Predoutoral Ministerio
Luns | |||
---|---|---|---|
11:00-12:00 | Grupo /CLIS_01 (A-L) | Castelán | D14 |
12:00-13:00 | Grupo /CLIS_02 (M-Z) | Castelán | D14 |
Martes | |||
13:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | C09 |
14:00-15:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | C09 |
17.01.2024 09:30-13:30 | Grupo /CLE_01 | C07 |
17.01.2024 09:30-13:30 | Grupo /CLIS_01 (A-L) | C07 |
17.01.2024 09:30-13:30 | Grupo /CLIS_02 (M-Z) | C07 |
17.01.2024 09:30-13:30 | Grupo /CLIS_01 (A-L) | C08 |
17.01.2024 09:30-13:30 | Grupo /CLIS_02 (M-Z) | C08 |
17.01.2024 09:30-13:30 | Grupo /CLE_01 | C08 |
14.06.2024 09:30-13:30 | Grupo /CLIS_01 (A-L) | C07 |
14.06.2024 09:30-13:30 | Grupo /CLIS_02 (M-Z) | C07 |
14.06.2024 09:30-13:30 | Grupo /CLE_01 | C07 |