Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 99 Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 24 Clase Interactiva: 24 Total: 150
Linguas de uso Castelán, Galego, Portugués
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Filoloxía Galega
Áreas: Filoloxías Galega e Portuguesa
Centro Facultade de Filoloxía
Convocatoria: Segundo semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable
Obxectivos Xerais:
1- Comprender e analisar a produción literária como um fenómeno social e, en consecuencia, ser capaz de ler os textos literarios como manifestacións complexas dunha sociedade concreta e de circunstancias específicas.
2- Comprender e analisar os discursos producidos en relación á literatura como fenómenos sociais e, en consecuencia, ser capaz de ler textos críticos e as histórias da literatura como manifestacións complexas de grupos sociais concretos e de circunstancias determinadas.
Obxectivos Específicos:
1) Promover unha aproximación á história do Brasil e á sua produción literária.
2) Coñecer e estudar os procesos de conformación dum cánone do sistema literário brasileiro.
3) Aproximar-se ao coñecimento dos mecanismos de difusión e lexitimación literária.
4) Comprender fenómenos recentes como os procesos de emerxencia, fenómenos mediáticos, etc...
1 – Terra Brasilis – a construción do Brasil.
2- A configuración da identidade brasileira: diferentes proxectos socio-políticos, culturais e literarios.
3 - Propostas de construción dun cánone brasileiro.
4 – Literatura e sociedade: Brasil e República.
1. Leituras obrigatórias-Bibliografia básica (Seleción de textos integrais ou trechos nas obras indicadas )
1. Pero Vaz de Caminha, Carta sobre o achamento do Brasil a El-Rei Dom Manuel. Acessível em: http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/ua000283.pdf. (Trechos)
2. José de Alencar, Iracema. Acessível em: http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/bv000136.pdf. (Trechos)
3. José de Alencar, Lucíola. Acessível em: http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/bn000035.pdf. (Trechos)
4. Manuel Antônio de Almeida, Memórias de um sargento de milícias. Acessível em: http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/ua000235.pdf. (Trechos)
5. Machado de Assis, Memórias Póstumas de Brás Cubas. Acessível em: http://machado.mec.gov.br/obra-completa-lista/itemlist/category/23-roma…. (Trechos)
6. Machado de Assis, Instinto de Nacionalidade. Acessível em: http://machado.mec.gov.br/images/stories/pdf/critica/mact25.pdf. (Trechos)
7. Aluísio Azevedo, O Cortiço. Acessível em: http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/bv000015.pdf. (Trechos)
8.Trechos de obras da virada do s. XIX-s. XX.
2- Bibliografia xeral (complementar)
Bosi, Alfredo, História concisa da literatura brasileira, São Paulo, Cultrix.
Bosi, Alfredo, Dialética da colonização, São Paulo, Companhia das Letras, 1993.
Broca, Brito, A vida literária no Brasil-1900, Rio de Janeiro, José Olympio.
Candido, Antonio, Formação da Literatura Brasileira: Momentos Decisivos, Belo Horizonte, Itatiaia/São Paulo, Edusp, 2 vols.
Castello, José Aderaldo/Candido, Antonio (orgs.), Presença da Literatura Brasileira, São Paulo, Difel, vols. 1, 2, 3.
Coutinho, Afrânio, Conceito de Literatura Brasileira, Petrópolis, Vozes
Coutinho, Afrânio, A Literatura no Brasil, Niterói, José Olympio-Eduff, vols. 1-5.
Kothe, Flávio (1997), O cânone colonial, Brasília, Universidade de Brasília; (2000), O cânone Imperial, Brasília, Universidade de Brasília; (2003), O cânone Republicano I, Brasília, Universidade de Brasília.
Moisés, Massaud, Pequeno Dicionário de Literatura Brasileira, São Paulo, Cultrix. 5ª edição atualizada.
Ribeiro, Maria Aparecida, Literatura Brasileira, Lisboa, Universidade Aberta, 1994.
Sequeira, Rosa (coord.), Textos de Literatura Brasileira, Lisboa, Universidade Aberta, 1997.
Podem consultar-se as posibilidades de aceso remoto aos recursos bibliográficos que permite a ferramenta EZproxy:
https://www.usc.gal/gl/servizos/biblioteca/utilidades/ezproxy.html
Competencias e destrezas:
1. Visión dos procesos culturais dunha forma crítica, atendendo máis ás funcións do que aos procesos estéticos.
2. Adquisición de coñecimentos sobre teoria da literatura, literatura comparada e de estudos da cultura complementares aos adquiridos en outras disciplinas.
3. Elaboración de leituras e xuízos criticos.
4. Aplicación prática dos coñecimentos teóricos e/ou conteúdos aprendidos na matéria.
5. Prática de exposición escrita e oral por meio da elaboración de traballos próprios e orixinais.
Num desexável e prioritário cenário de docencia presencial, a metodoloxia escollida esixe a presenza continuada nas aulas, a participación activa nelas e a realización das leituras e das tarefas marcadas. O obxectivo é que os e as estudantes aprendam a realizar traballos de pesquisa e documentación de forma autónoma e que mediante estes traballos ampliem os conteúdos proporcionados a través do seguimento do programa.
Do mesmo modo, pretende-se desenvolver competencias, destrezas e habilidades relativas ao traballo cooperativo e en equipa, debate e argumentación, comunicación oral e escrita, criatividade, iniciativa e tomada de decisións, solución de problemas.
Todos os materiais precisos para o seguimento da cadeira serán disponibilizados na aula virtual ou, a non ser posível, será indicada a forma de consegui-los.
O acompañamento da aula virtual da matéria é imprescindível; e mais ainda nos cenários 2 e 3 descritos no ítem “Observacións”.
No caso de ser decretado algum dos cenários de continxencia, aplicarase o indicado no ítem de ‘Observacións’ baixo a indicación de “Plano de continxencia”.
A avaliación para todas as persoas inscritas – inclusive aquelas con dispensa oficial de asistencia ás aulas - será continuada e constará dos seguintes items:
a) Realización das tarefas vinculadas ao desenvolvimento da materia e proactividade en relación ás dinámicas de traballo da disciplina: máximo de 7 valores.
b) Realización de un trabalho escrito, de carácter obrigatorio, conforme as indicacións dadas pola docente (coa cal debe ser combinado o tema): máximo de 2 valores.
c) Realización de traballos voluntarios vinculados á matéria: máximo de 1 valor.
Para a avaliación da Primeira Oportunidade, a/o estudante poderá recuperar ou mellorar – dentro do prazo fixado a tais efectos – calquera item, mediante a (re)elaboración para (nova) entrega das tarefas marcadas e/ou dos traballos non apresentados ou considerados deficientes.
Na Segunda Oportunidade, o sistema será o mesmo que o da Primeira Oportunidade.
Para todos os casos de realización fraudulenta de exercicios, traballos ou probas será aplicada a "Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de calificacións" da USC.
En caso de ser decretado algún dos cenários de continxencia aplicarase o indicado no apartado “Observacións” baixo a indicación de “Plan de continxencia”.
Materia semestral de 6 créditos.
Carga horária da disciplina.
- Participación activa nas aulas (presenciais ou telemáticas -de modo síncrono e/ou asíncrono, dependendo das circunstancias). En caso de ser decretado algún dos escenários de continxencia aplicarase o indicado no apartado “Observacións” baixo a indicación de “Plano de continxencia”.
- Leituras prévias dos materiais.
- Aceso a fontes (especializadas) complementares de información online sobre o Brasil.
- Utilización do horário de atendimento da profesora (presencial e/ou telemático, dependendo do Cenário e das cicunstancias sanitárias indicadas pola Reitoria) para resolver posíveis dúvidas.
No decurso do semestre, e dependendo das condicións de cada escenário (1,2,3) desta nova situación, novas informacións/textos/referencias serán indicadas aos/às alunos/as –tamén a través de conferencias, seminarios ou outras actividades suxeridas- como complemento e actualización de asuntos relativos à matéria.
Língua(s) utilizada(s): Galego/Portugués. De forma eventual e ocasional, poden ser presentados materiais ou comunicacións em outras línguas (español, francés, inglés, italiano, etc.), sempre que a docente o considerar oportuno.
Todos os traballos deben ser orixinais.
O pláxio será considerado umha falta mui grave.
Plano de continxencia
De acordo coas indicacións do Plan de continxencia para o desenvolvemento da docencia no curso 2021-22 aprobado polo Consello de Goberno da USC do 30 de abril de 2021, inclúense neste apartado as adaptación correspondentes aos escenarios 2 e 3. Así,
Escenario 2
En caso de se dar este escenario, no tocante á metodoloxía de ensinanza as clases presenciais que haxa completaranse cunha combinación de aulas síncronas (a través de Microsoft Teams) e asíncronas (a través do Campus Virtual). O sistema de avaliación será o mesmo que no escenario 1, coa única diferenza de que todas as probas se realizarán a través do Campus Virtual e de Microsoft Teams.
Escenario 3
En caso de se dar este escenario, no tocante á metodoloxía de ensinanza optarase por unha combinación de aulas síncronas (a través de Microsoft Teams) e asíncronas (a través do Campus Virtual). O sistema de avaliación será o mesmo ca no escenario 1, coa única diferenza de que todas as probas se realizarán a través do Campus Virtual e de Microsoft Teams.
Ma Del Carmen Villarino Pardo
Coordinador/a- Departamento
- Filoloxía Galega
- Área
- Filoloxías Galega e Portuguesa
- Teléfono
- 881811781
- Correo electrónico
- carmen.villarino [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Marlio Barcellos Pereira Da Silva
- Departamento
- Filoloxía Galega
- Área
- Filoloxías Galega e Portuguesa
- Correo electrónico
- marlio.barcellos.pereira [at] rai.usc.gal
- Categoría
- Profesor/a: Contratado/a Interino/a por Vacante - T3
Xoves | |||
---|---|---|---|
12:00-13:00 | Grupo /CLE_01 | Portugués | D14 |
13:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | Portugués | D14 |
Venres | |||
12:00-13:00 | Grupo /CLIS_01 | Portugués | B10 |
19.05.2022 09:30-13:30 | Grupo /CLIS_01 | D04 |
19.05.2022 09:30-13:30 | Grupo /CLE_01 | D04 |
23.06.2022 09:30-13:30 | Grupo /CLE_01 | D04 |
23.06.2022 09:30-13:30 | Grupo /CLIS_01 | D04 |