Créditos ECTS Créditos ECTS: 9
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 148.5 Horas de Titorías: 4.5 Clase Expositiva: 36 Clase Interactiva: 36 Total: 225
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Campus Lugo
Áreas: Escola Universitaria de Enfermaría [L]
Centro Escola Universitaria de Enfermaría
Convocatoria: Anual
Docencia: Sen docencia (Extinguida)
Matrícula: Non matriculable | 1ro curso (Si)
OBXECTIVO XERAL:Coñecer as funcións fisiológicas dos diferentes órganos, aparellos e sistemas do corpo humano como base dos coidados xerais.
OBXECTIVOS ESPECÍFICOS:
1.Introducir ao alunno na linguaxe específica da fisioloxía.
2. Coñecer a fisioloxía dos distintos órganos,aparellos e sistemas que conforman o ser humano.
3. Relacionar as funcións de cada órgano, aparello e sistema entre se e do corpo humano como un todo integrado.
4.Diferenciar entre funcionamento normal e patolóxico do corpo humano .
5.Realizar a valoración de enfermería de cada aparello e sistema.
6. Coñecer as técnicas enfermeiras indicativas das constantes vitais do ser humano.
7. Coñecer as bases teóricas da realización do E.C.G; medición do gasto cardíaco e presión venosa central.
8. Diferenciar entre constantes vitais nomales e as distintas desviacións da normalidade
Coñece e aplica ciencias naturais e da vida.
9. Recoñece e utiliza con propiedade a terminoloxía de uso común relativa á estrutura e función do corpo humano de aplicación no seu campo profesional, a nivel de órgano, sistemas e aparellos.
10.Utiliza de forma coherente os coñecementos adquiridos sobre a función dos diferentes órganos e sistemas, así como os mecanismos de regulación e control correspondentes.
11.Utiliza as bases morfológicas e funcionais para realizar unha exploración enfermeira eficaz.
Contidos.
Tema 1. Concepto de Fisioloxía. Concepto de medio interno. Homeostasis e mecanismos homeostáticos. Introdución á fisioloxía celular.
Tema 2. Líquidos corporais. Composición, propiedades e funcións dos líquidos corporais.
Tema 3. O sangue: Funcións . Composición.
Tema 4. Fisioloxía do eritrocito.
Tema 5. Hemostasia fisiológica.
Tema 6. Fisioloxía dos leucocitos.
Tema 7. Fisioloxía do sistema inmune.
Tema 8. Anatomía funcional do ril. Funcións.
Tema 9. Formación dos ouriños.
Tema 10. Mecanismos renais de de regulación.
Tema 11. Vías urinarias. Eliminación de ouriños.
Tema 12. Xeneralidades do sistema circulatorio.
Tema 13. Corazón: Propiedades. Orixe e propagación do ritmo cardíaco.
Tema 14. Ciclo cardíaco. Cambios de presión e volume. Apertura e peche de válvulas. Ruídos cardíacos. Electrocardiograma.
Tema 15. Gasto cardíaco. Concepto, factores que o determinan, cuantificación.
Tema 16. Regulación da actividade cardíaca.
Tema 17. Circulación maior: Arterial, venosa e capilar.
Tema 18. Circulación linfática.
Tema 19. Anatomía funcional do aparello respiratorio.
Tema 20. Intercambio e transporte de gases.
Tema 21. Regulación da respiración.
Tema 22. Salivación: secreción, composición e funcións. Mecanismos de control do seu secreción. Mastigación e deglución.
Tema 23. Motilidad gástrica. Secreciones gástricas. Regulación.
Tema 24. Motilidad do intestino delgado. Fisioloxía de: Páncreas exocrino, mollo biliar e secreciones intestinais. Regulación.
Tema 25.Motilidad do intestino groso. Secreciones do intestino groso. Formación de materias fecais. Flora bacteriana. Defecación.
Tema 26. Absorción.
Tema 27. Sistemas de control endocrino. Hormonas. Mecanismos de acción hormonal.
Tema 28. Hipotálamo ? Hipófisis.
Tema 29. Tiroides.
Tema 29. Tiroides.
Tema 30. Paratiroides e metabolismo de calcio e fósforo.
Tema 31. Funcións endocrinas do páncreas.
Tema 32. Funcións da cortiza e medula renal.
Tema 33. Fisioloxía do ovario.
Tema 34. Fisioloxía do testículo.
Tema 35. Fisioloxía da fecundación, embarazo, parto e lactación.
Tema 36. Sistemas endocrinos vasoactivos.
Tema 37. A Pineal.
Tema 38. Organización xeral do sistema nervioso. Líquido cefalorraquídeo.
Tema 39. Fundamentos de neurofisiología celular. Excitación e condución.
Tema 40. Fisioloxía xeral da sinapsis.
Tema 41. Fisioloxía xeral dos receptores sensoriais. Sensibilidade cutánea e profunda.
Tema 42. Arco reflicto e acción reflicte.
Tema 43. Cortiza motora.
Tema 44. Cerebelo.
Tema 45. Sistema nervioso autónomo
Bibliografía básica
GUYTON E HALL: Compendio de fisioloxía médica. (13ªed). Ed. Elsevier., 2016.
COSTANZO,LINDA S. Fisioloxía.(4ªed).Ed Elsevier, 20011.
Bibliografía complementaria.
BERNE R. e LEVY M. Fisioloxía. (6ªed). Ed. Elsevier, 2009
BEST ? TAYLOR. Bases fisiológicas da práctica médica. Ed. Panamericana, 2010.
GUYTON, AC. Tratado de fisioloxía médica. (13ªed). Ed. Elsevier, 2016.
GUYTON E HALL: Repaso de fisioloxía (3ªed). Ed. Elsevier, 2016.
NETTER.Fundamentos de Fisioloxía.(1ªed).Ed. Elsevier,2011.
SILVERTHORN. Fisioloxía humana. (4ªed). Ed. Panamericana, 2007.
STUART IRA FOX. Fisioloxía humana (10ªed). Ed. Mc Graw ? Hill, 2008.
TORTORA, J. ; GRABOWSKI. Principios de anatomía e fisioloxía. (13ed). Ed. Panamericana, 2013
TRESGUERR 1.Conocer e identificar la estructura y función del cuerpo humano. ES, S. a. F. Fisioloxía humana (3ªed). Ed. Interamericana 2005.
1. Comprender as bases moleculares e fisiológicas das células e os tecidos.
2. 3.O estudante ha de ser capaz, no ámbito da enfermería, de prestar unha atención sanitaria técnica e profesional adecuada ás necesidades de saúde das persoas que atenden, de acordo co estado dedesarrollo dos coñecementos científicos de cada momento.
3. 4.O estudiiante ha de ser capaz de basear as intervencións da enfermería na evidencia científica e nos medios dispoñibles.
4. 5.Promover e respectar o dereito de participación, información, autonomía e o consentimento informadoen a toma de decisións das persoas atendidas, acorde coa forma en que viven o seu proceso desalud ?enfermidade
5. 6.Fomentar estilos de vida saudables.
6. 5.Establecer unha comunicación eficaz.
7. 7.Traballar en equipo.
8. 8.O estudiiante ha de ser capaz tomar decisións en función dos coñecementos adquiridos.
9. Fomentar o razoamento crítico na toma de decisións.
10. que se establecen nas normas legais e deontolóxicas aplicables.
11. 10.O alunmno será capaz de drealizar unha completa valoración de enfermería de cada un dos órganos, sistemasy aparellos diferenciando as situaiones de normalidade fisiológica das que impliquen unha desviación da normalidade.
12. 11.saberá realizar a medición de todas as constantes vitais,presión venosa central, gasto cardíaco,espirometría e electocardiogra e a súa interpretación clinica.
13. 12.Coñecerá a nova treminología aplicandola adecuadamente.
14. 13.Relacionará os coñecementos de fisioloxía cos adquiridos outras áreas de coñecemento.
Escenario 1 (Normalidade adaptada):
DOCENCIA EXPOSITIVA: realizaranse clases expositivas para cada tema dos contidos formativos, segundo o número de horas establecida no horario, coa participación activa do alumno. O obxectivo é alcanzar o coñecemento teórico da materia.
DOCENCIA INTERACTIVA; realizásense traballos escritos e/o exposicións orais dos temas presentados nas clases expositivas; se persige unha aprendizaxe baseada na resolución de problemas, casos. Facilitarase bibliografia e recursos informáticos.
DOCENCIA TUTORIZADA EN GRUPOS REDUCIDOS: se persige unha aprendizaxe baseada na resolución de problemas, casos Coa participación activa do alumno. Facilitarase bibliografia e recursos informáticos.
DOCENCIA INDIVIDUAL: tutorias individualizadas a demanda do alumno segundo o horario establecido. O obxectivo é facilitar ao alumno a resolución de dúbidas e a comprensión da materia.
No caso de non poder realizar a docencia neste tipo de escenario, poderase adaptar, segundo indica o Plan de Contixencia descrito nas Observacións.
Escenario 1 (Normalidade adaptada)
Ampliación de coñecementos a través da biografía e utilización das tutorias
Docencia interactiva (seminarios): avaliación continuada, contido, estrutura e exposición do traballo/ exercicios realizado. Representa o 30% da nota. A asistencia é obrigatoria. Avaliacióna través das ferramentas das que dispón a USC (Teams, Campus Virtual, Forms...)
Docencia expositiva: Asistencia e exame escrito onde se valorarán os coñecementos adquiridos en todas as actividades desenvolvidas. Representa o 70% da nota.
Para superar a materia é necesario ter un mínimo de 5 puntos tanto en docencia expositiva como en interactiva.
Considérase Non Presentado o alumno que non realice o exame escrito.A nota obtida na docencia interactiva manterase na avaliación de xullo.
Pasarase lista na docencia interactiva para controlar a asistencia.
- O plaxio e o uso indebido das tecnoloxías na realización de tarefas ou probas será penalizado na avaliación
- No caso de non poder realizar a docencia neste tipo de escenario, poderase adaptar, segundo indica o Plan de Contixencia descrito nas Observacións.
Actividades formativas en horas e metodoloxías de ensino aprendizaxe:
1.Docencia expositiva:36horas presencial máis 54 horas de estudo individual.
3.seminarios:Discusión de casos/traballos en grupoH. Horas seminario: 43
Titorías: 9
Avaliación: 24
Horas traballo persoal do estudante: 135
TOTAL DE HORAS DE TRABALLO PERSOAL DO ESTUDIANTE:135 HORAS.
Utilización de Atlas de anatomía nas clase e para o estudo.
Realización de debuxos das estruturas e as súas relacións.
Visualización dos videos recomendados nas clases expositivas
Utilización de programas informáticos específicos da materia.
Ampliación dde coñecementos a través da bibliografía e utilización das tutorias
A docencia impártese en español e Galego. Os examenes poden realizarse en español e galego
Segundo a evolución da COVID-19, no caso de que a docencia non poida ser fundamentalmente presencial (1º escenario), as actividades académicas desenvolveranse no escesnario 2 (distanciamento), ou no escenario 3 (peche das instalacións); elaborándose un Plan de Continxencia.
PLAN DE CONTINXENCIA:
Escenario 2 (distanciamento)
Optamos por unha docencia semipresencial, polo que os estudantes desta materia nas clases expositivas rotarían semanalmente entre docencia presencial e docencia virtual.
A docencia interactiva sería sempre presencial.
Avaliación continua e exames parciais e/ou final:
- Exames parciais e/ou final que representa o 70% da cualificación global.
- Avaliación continua, que representa o 30% da cualificación global: demostraranse os coñecementos e habilidades adquiridas, mediante grupos de traballo e casos clínicos que se resolverán de forma individual ou en grupo; nesta docencia interactiva, valóranse os distintos parámetros como a presentación, manexo e procura de recursos bibliográficos, resolución de problemas e achegas persoais. Tamén se valorará a exposición oral.
A asistencia á docencia teórica, titorias grupais, seminarios e laboratorios é obrigatoria.
É imprescindible superar todas as avaliacións para aprobar a materia.
O plaxio e o uso indebido das tecnoloxías na realización de tarefas ou probas será penalizado na avaliación.
Escenario 3 (Docencia virtual exclusivamente)
Docencia a través das ferramentas das que dispón a USC (Teams, Campus Virtual, Forms...)
Avaliación continua mais exame final.
- Exames parcial e/ou final que representa o 70% da nota.
- Casos clínicos e traballos individuais: 30% da nota. demostraranse os coñecementos e habilidades adquiridas, mediante traballos; valorándose os distintos parámetros como a presentación, manexo e procura de recursos bibliográficos, resolución de problemas e achegas persoais.
O plaxio e o uso indebido das tecnoloxías na realización das tarefas ou probas será penalizado na avaliación.
Carlos González Juanatey
- Departamento
- Campus Lugo
- Área
- Escola Universitaria de Enfermaría [L]
- Correo electrónico
- carlos.gonzalez [at] usc.es
- Categoría
- Non Aplicable
Olga López Racamonde
- Departamento
- Campus Lugo
- Área
- Escola Universitaria de Enfermaría [L]
- Correo electrónico
- olga.lopez [at] usc.es
- Categoría
- Non Aplicable
Luns | |||
---|---|---|---|
15:00-16:00 | Grupo /CLE_01 | Galego, Castelán | AULA 4 |
18:00-19:00 | Grupo /CLIS_02 | Galego, Castelán | Aula de Informática/AULA 17 |
19:00-20:00 | Grupo /CLIS_01 | Galego, Castelán | Aula de Informática/AULA 17 |
Martes | |||
15:00-16:00 | Grupo /CLE_01 | Galego, Castelán | AULA 4 |
18:00-19:00 | Grupo /CLIS_02 | Galego, Castelán | Aula de Informática/AULA 17 |
19:00-20:00 | Grupo /CLIS_01 | Castelán, Galego | Aula de Informática/AULA 17 |
13.05.2022 18:00-20:00 | Grupo /CLE_01 | AULA 4 |
30.06.2022 18:00-20:00 | Grupo /CLE_01 | AULA 4 |