Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 99 Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 24 Clase Interactiva: 24 Total: 150
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Psiquiatría, Radioloxía, Saúde Pública, Enfermaría e Medicina
Áreas: Enfermaría
Centro Facultade de Enfermaría
Convocatoria: Segundo semestre
Docencia: Sen docencia (Extinguida)
Matrícula: Non matriculable | 1ro curso (Si)
Os novos avances no coñecemento científico fan que as causas das enfermidades sexan formuladas, con maior frecuencia, a nivel molecular. O estudo desta materia ha de servir ao alumno para:
1. Coñecer o vocabulario e a terminoloxía básica da Bioquímica.
2. Adquirir os coñecementos básicos de Bioquímica e entender a complexidade e o funcionamento dos procesos biolóxicos a nivel molecular.
3. Coñecer as principais propiedades químicas e estruturais das macromoléculas biolóxicas, así como a relación existente entre as devanditas propiedades e as diversas funcións que desempeñan.
4. Comprender os mecanismos moleculares utilizados polos seres vivos no desenvolvemento das súas funcións, principalmente nos procesos de transducción e almacenamento de enerxía, biosíntesis e utilización de precursores, rutas de información, si como a regulación destes desde unha perspectiva integrada.
5. Desenvolver a capacidade de integrar os coñecementos que proporcionan esta e outras materias afíns, e a capacidade de comparar e relacionar conceptos, co fin de poder aplicalos a diferentes problemáticas clínicas.
6. Comprender a repercusión da Bioquímica e da Bioloxía molecular na sociedade actual e as súas aplicacións no campo da saúde.
7. Desenvolver a capacidade de aprendizaxe autónoma.
8. Demostrar capacidade de razoamento, argumentación e memorización dos aspectos básicos da materia.
9. Adquirir familiarización coas principais fontes de información, tanto tradicionais como a través das novas tecnoloxías, e demostra capacitación para seleccionar con espírito crítico a información.
10. Demostrar capacidade de traballo en equipo, con iniciativa para resolver problemas mediante a aplicación integrada dos coñecementos adquiridos, e flexibilidade ante as achegas dos compañeiros.
11. Demostrar capacidade para elaborar, presentar e defender publicamente un traballo.
Docencia expositiva
1 -HIDRATOS de CARBONO, LÍPIDOS e PROTEÍNAS: concepto e propiedades. Composición e clasificación. Estrutura e función.
2 - ENCIMAS: Clasificación. Coenzimas. Especificidade. Centro activo. Mecanismo de catálisis.
Inhibición encimática. Regulación.
3- METABOLISMO: Conceptos básicos e visión de conxunto. Catabolismo. Anabolismo. Vías metabólicas. Reaccións de oxidación-redución. Compostos fosfatados de alta enerxía.
4- GLUCOLISIS: Fases e balance enerxético. Regulación. Vías de incorporación de fructosa e galactosa. Destinos do ácido pirúvico.
5- CICLO DO ÁCIDO CÍTRICO: Fontes e destinos do Acetil Coenzima A. Reaccións do ciclo do ácido cítrico. Rutas anapleróticas. Regulación.
6 - CADEA DE TRANSPORTE ELECTRÓNICO e FOSFORILACIÓN OXIDATIVA.
7- GLUCONEOGÉNESIS: síntese de glicosa. Regulación glucolisis-gluconeogénesis
8 - BIOSÍNTESIS E DEGRADACIÓN DO GLUCÓGENO: Etapas. Regulación coordinada.
9 - RUTA DAS PENTOSAS FOSFATO. Regulación
10- METABOLISMO LIPÍDICO I: Fontes e mobilización de ácidos grasos. Oxidación de ácidos grasos. Balance enerxético.
11 - METABOLISMO LIPÍDICO II: Síntese de ácidos grasos e almacenamento. Corpos cetónicos. Metabolismo de lipoproteínas.
12- METABOLISMO DOS AMINOÁCIDOS: Destinos metabólicos. Transaminación. Desaminación. Transporte de nitróxeno. Ciclo da urea. Rutas de degradación dos aminoácidos.
13- METABOLISMO DOS NUCLEÓTIDOS: Funcións xerais. Nucleótidos purínicos. Nucleótidos pirimidínicos.
14 - INTERRELACIÓNS METABÓLICAS: Panorámica xeral. Metabolismo hepático en estado de boa nutrición e de inanición. Interrelacións metabólicas entre os tecidos.
15 - REPLICACIÓN E REPARACIÓN DO DNA.
16- TRANSCRICIÓN da información xenética. Maduración do RNA.
17- TRADUCIÓN: Síntese de proteínas. Procesamiento postraduccional.
18- REGULACIÓN DA EXPRESIÓN GÉNICA.
Docencia Interactiva
Seminarios: trataranse temas relacionados coas clases teóricas, así como discusión de casos clínicos. Para este traballo utilizaranse libros de texto, revistas científicas e bases de datos.
Bibliografía básica:
BAYNES,J.W. DOMINICZAC, M.H. BIOQUIMICA MEDICA. 3ª ed. Editorial Mosby-Elsevier, 2011.
FEDUCHI. BIOQUIMICA. Conceptos esenciales. Editorial Médica Panamericana, 2010.
COX, M.M. NELSON, D.L. LEHNINGER. PRINCIPIOS DE BIOQUÍMICA. 5ªed. Editorial Omega. 2009.
MATHEWS, C.K., VAN HOLDE, K.E. e AHERN, K.G. BIOQUÍMICA. 3ª ed. Ed McGraw-Hill Interamericana. 2002.
THOMAS M. DEVLIN. BIOQUÍMICA. Libro de texto con aplicaciones clínicas. 4ª ed. Editorial Reverté. 2004.
STRYER, L. , BERG, J.M. , TYMOCZKO, J.L. BIOQUIMICA. Con aplicaciones clínicas. 7ª ed. Ed. Reverté. 2013.
MULLER-ESTERL, W. BIOQUIMICA. Fundamentos para medicina y ciencias de la vida., Editorial Reverté, 2008.
MCKEE, T – MCKEE, J.R. BIOQUÍMICA. La base molecular de la vida. 3ª ed. Editorial Interamericana. 2003.
HARVEY, R.A. BIOQUIMICA. 5ª edición. Ed. Wolters Kluwer. 2011
SMITH, C. , MARKS, A.D. BIOQUIMICA Básica. Ed McGraw-Hill Interamericana. 2006.
COMPETENCIAS RELACIONADAS COA MATERIA
(*ORDE CIN/2134/2008, +Libro branco dá ANECA do Título de Grao de Enfermaría)
Coñecer e identificar a estrutura e función do Corpo humano*.
Comprender as bases moleculares e fisiológicas das células e os tecidos*.
Coñecemento relevante de e capacidade para aplicar ciencias básicas e da vida+.
Coñecemento relevante de e capacidade para aplicar resolución de problemas e toma de decisións+.
COMPETENCIAS INTERPERSOAIS
Habilidade de comunicación
Destrezas interpersoais
Capacidade de traballo en equipo
ESCENARIO 1: Normalidade adaptada
A docencia expositiva e interactiva será fundamentalmente de carácter presencial. As titorías poderán realizarse parcialmente de maneira virtual.
DOCENCIA EXPOSITIVA
A docencia expositiva está concibida a fin de potenciar a aprendizaxe autónoma dos estudantes. Nas clases teóricas o profesor exporá e explicará os aspectos máis relevantes de cada tema, axudando aos alumnos a que alcancen os obxectivos da materia.
DOCENCIA INTERACTIVA
Realizaranse seminarios acerca de temas relacionados cos contidos teóricos da materia e discutiranse casos clínicos. O profesor guiará e orientará ao estudante no proceso de aprendizaxe e elaboración dos traballos.
Impartiranse 24 horas de docencia expositiva e 24 de docencia interactiva. A asistencia a clase será obrigatoria.
A información relativa aos escenarios 2 e 3 figura no apartado "Observacións".
ESCENARIO 1: Normalidade adaptada
As probas finais terán carácter presencial.
A información relativa aos escenarios 2 e 3 figura no apartado "Observacións".
DOCENCIA EXPOSITIVA (60% da cualificación total)= 6 puntos
O exame será mixto e constará de:
- Preguntas tipo test de elección múltiple con resposta única (4 respostas posibles e só unha válida) no que se penalizan os erros.
-Preguntas curtas mediante as cales o estudante deberá argumentar ou seguir unha liña de razoamento para xustificar a súa resposta.
DOCENCIA INTERACTIVA - (40% da cualificación total)= 4 puntos
Valoración de contido e presentación de traballos. Avaliación continuada.
Será necesario alcanzar, polo menos, o 50% da cualificación total na avaliación da docencia expositiva e o 50% da cualificación total na avaliación da docencia interactiva, para poder superar a materia.
Horas de traballo persoal do estudante, non presencial.
Estudo individual: 54 horas
Elaboración de traballos:24 horas
Actividades de biblioteca ou similares: 12 horas
TOTAL: 90 horas
Utilización da bibliografía recomendada para o estudo do temario e realización dos seminarios.
Elaboración personalizada de documentos para o estudo dos temas do programa.
Uso do horario de tutorías para resolver dúbidas e recibir orientación.
O estudo continuado facilitará o proceso de aprendizaxe, favorecendo unha mellor comprensión e asimilación de conceptos.
PLAN DE CONTINXENCIA
ESCENARIO 2: DISTANCIAMENTO
METODOLOXÍA DA ENSINANZA:
-A docencia expositiva poderá realizarse total ou parcialmente de xeito virtual, ben con mecanismos síncronos, ben con asíncronos. Na docencia interactiva poderase combinar a presencialidade física e telemática, en todo caso garantindo para a primeira un mínimo do 50% das horas prácticas de cada materia.
-Priorizarase a programación de titorías por vía telemática.
SISTEMA DE AVALIACIÓN:
-As probas finais terán preferentemente carácter telemático.
ESCENARIO 3: PECHE DAS INSTALACIÓNS
METODOLOXÍA DA ENSINANZA:
-A docencia será completamente de carácter virtual, ben con mecanismos síncronos, ben con asíncronos. A programación de titorías será exclusivamente por vía telemática.
SISTEMA DE AVALIACIÓN:
-As probas finais terán carácter telemático.
A presente programación foi elaborada segundo as indicacións do acordo do Consello de Goberno do 19 de xuño de 2020 polo que se regulan as “Bases para ou desenvolvemento dunha docencia presencial segura non curso académico 2020-2021” e “Directrices para ou desenvolvemente dunha docencia presencial segura. Curso 2020-2021”. Tanto a distribución de temas, como a orde, metodoloxía docente ou avaliación poderán sufrir cambios en función das indicacións das autoridades sanitarias, do escenario no que nos atopemos e dos recursos dispoñibles.
Maria Isabel Perez Castuera
Coordinador/a- Departamento
- Psiquiatría, Radioloxía, Saúde Pública, Enfermaría e Medicina
- Área
- Enfermaría
- Correo electrónico
- isabel.perez.castuera [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Escola Universitaria
Luns | |||
---|---|---|---|
12:00-13:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula 3.01 |
13:00-14:00 | Grupo /CLE_02 | Castelán | Aula 2.03 |
Martes | |||
12:00-13:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula 3.01 |
13:00-14:00 | Grupo /CLE_02 | Castelán | Aula 2.03 |
Mércores | |||
12:00-13:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula 3.01 |
13:00-14:00 | Grupo /CLE_02 | Castelán | Aula 2.03 |
Xoves | |||
11:00-12:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula 3.01 |
12:00-13:00 | Grupo /CLE_02 | Castelán | Aula 2.03 |
Venres | |||
11:00-12:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula 3.01 |
12:00-13:00 | Grupo /CLE_02 | Castelán | Aula 2.03 |
31.05.2021 10:00-12:00 | Grupo /CLE_02 | Aula 2.01 |
31.05.2021 10:00-12:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 2.01 |
31.05.2021 10:00-12:00 | Grupo /CLE_02 | Aula 2.02 |
31.05.2021 10:00-12:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 2.02 |
31.05.2021 10:00-12:00 | Grupo /CLE_02 | Aula 2.03 |
31.05.2021 10:00-12:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 2.03 |
31.05.2021 10:00-12:00 | Grupo /CLE_02 | Aula 3.01 |
31.05.2021 10:00-12:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 3.01 |
07.07.2021 12:00-14:00 | Grupo /CLE_02 | Aula 2.01 |
07.07.2021 12:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 2.01 |
07.07.2021 12:00-14:00 | Grupo /CLE_02 | Aula 2.02 |
07.07.2021 12:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 2.02 |
07.07.2021 12:00-14:00 | Grupo /CLE_02 | Aula 2.03 |
07.07.2021 12:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 2.03 |
07.07.2021 12:00-14:00 | Grupo /CLE_02 | Aula 3.01 |
07.07.2021 12:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 3.01 |