Créditos ECTS Créditos ECTS: 4.5
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 67.5 Horas de Titorías: 2 Clase Expositiva: 33 Clase Interactiva: 10 Total: 112.5
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Farmacoloxía, Farmacia e Tecnoloxía Farmacéutica
Áreas: Farmacia e Tecnoloxía Farmacéutica
Centro Facultade de Farmacia
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Sen docencia (Extinguida)
Matrícula: Non matriculable
O farmacéutico debe coñecer os principais aspectos relativos á farmacoeconomía e á xestión e planificación farmacéutica nos seus principais ámbitos como son a Oficina de Farmacia, os Servizos de Farmacia Hospitalaria e Ambulatoria e a Industria Farmacéutica, incluíndo os centros de distribución.
Este bloque formativo ten como obxectivo proporcionar ao alumno os coñecementos básicos en economía e xestión necesarios para desenvolver o seu traballo, promover o uso racional dos medicamentos e produtos sanitarios, así como adquirir coñecementos básicos en xestión clínica, economía da saúde e o uso eficiente dos recursos sanitarios.
Finalmente abordaranse os principios éticos e deontolóxicos de acordo coas disposicións lexislativas, regulatorias e administrativas que rexen o exercicio profesional, incluíndo as implicacións éticas da saúde nun contexto social en transformación.
1. Programa de clases teóricas
Bloque 1. Economía en Farmacia e Saúde.
Tema 1. Conceptos básicos da economía (2 h): Definicións de economía, mercado, oferta, demanda e empresa. Funcións de prezos e funcionamento das curvas de oferta / demanda. Clasificación de empresas.
Tema 2. Análise fármaco-económica e economía da saúde (2h): obxectivos da avaliación farmacoeconómica. Métodos de cuantificación de custos. Métodos para cuantificar os resultados da saúde. Métodos de comparación e avaliación fármaco-económica.
Bloque 2. Contabilidade e Análise financeira.
Tema 3. Introdución á contabilidade (1 h): funcións de contabilidade e tipos. Libros de contabilidade. Tipos de custos. Valoración dos inventarios.
Tema 4. Activos patrimoniais e saldo contable (1 h): Masas do Patrimonio. Balance de situación. Análise de solvencia e endeudamento.
Tema 5. Datos contables (2 h): Gráfico de contas contables: contas patrimoniais e de xestión. Proceso de anotación de eventos contables nas distintas contas. Método de notación de dobre entrada. Facer anotacións nos libros diarios e maior.
Tema 6. Perdas e ganancias (1 h): Contabilización de mercadorías. Conta de perdas e ganancias. Valoración dunha empresa con respecto á súa conta de resultados. Valoración económica da oficina de farmacia.
Bloque 3. Xestión e planificación dunha oficina de farmacia.
Tema 7. Introdución ao marco de xestión e lexislación da oficina de farmacia (1 h): a oficina de farmacia como empresa. Riscos, seguridade e responsabilidades. Responsabilidade social das empresas.
Tema 8. Xestión de contratos e formas de pagamento na oficina de farmacia (1h).
Tema 9. Xestión laboral da oficina de farmacia: grupos profesionais, convenio colectivo e tipos de contratos de traballo (1 h).
Tema 10. A oficina de farmacia e Seguridade Social (2 h): Garantías para a identificación e información dos medicamentos. A receita e a receita electrónica. Normas de dispensación e facturación.
Tema 11. Xestión de compras (2 h): Fases previas á compra. Previsión de vendas. A marxe. Xestión de provedores Xestión de stocks Lei de Pareto. Compras centrais.
Tema 12. Marketing e merchandising (2 h): Marketing na oficina de farmacia. Técnicas de venda. Merchandising farmacéutico
Tema 13. Estrutura económica e financeira da oficina de farmacia (1 h): Aplicación da análise financeira empresarial ao caso de farmacias. Fontes financeiras externas. Análise de compra de oficinas de farmacia.
Bloque 4. Xestión noutras modalidades de práctica profesional.
Tema 14. Organización de servizos de farmacia hospitalaria (1 h). División de traballo e actividades dun servizo farmacéutico hospitalario. Persoal implicado nun servizo farmacéutico hospitalario. Dispensación de unidade. Directrices para o uso clínico.
Tema 15. Mercado e industria farmacéutica (2 h): coñecer a estrutura do mercado farmacéutico segundo os distintos tipos de especialidades. Coñecer os axentes implicados no mercado farmacéutico. Coñecer as tendencias do mercado farmacéutico. Comprender os principais aspectos da regulación que afectan á industria farmacéutica. Coñecer a estrutura organizativa necesaria nun laboratorio farmacéutico. Valorar carteiras de produtos co modelo BCG. Coñecer os aspectos fundamentais sobre información e publicidade de medicamentos e marketing.
Tema 16. Características dos sistemas de distribución farmacéutica (1 h): Almacéns por xunto como axentes na distribución de medicamentos. Importancia da canle de distribución. Responsabilidades dos almacens de maior. O persoal necesario Equipos e organización do traballo.
2. Programa de clases interactivas (10 h)
A) Traballo en equipo: realizarase un pequeno traballo en equipo sobre os aspectos de xestión dun novo medicamento que se pretende lanzar no mercado. Traballarase en coordinación coa materia de Tecnoloxía Farmacéutica III.
B) Programa de clases interactivas:
Interactivo 1 (2 h): Resolución dun cuestionario sobre cálculos de custos (1 h). Resolución dun cuestionario sobre análise farmacoeconómica (1h)
Interactivo 2 (2 h): Resolución dun cuestionario de balance (0,5 h). Resolución dun cuestionario sobre a conta de perdas e resultados e un exemplo de caso contable (1 h). Valoración dunha oficina de farmacia (0,5 h).
Interactivo 3 (2 h): cálculos de facturación e marxes de beneficio.
Interactivo 4 (2 h): Resolución dun cuestionario sobre xestión de contratos con entidades financeiras (1 h). Traballo de exposición de mentores.
Interactivo 5 (2 h): Exposición de traballo en equipo.
C) Visitas a un almacén: visita guiada a un centro de distribución farmacéutica.
3. Programa de clase de laboratorio
Clases en aula de informática (3 h): uso de software para realizar procuras médicas avanzadas.
Básica.
-Gonzalez,A.(2005a):Manual Práctico de Gestión de la Oficina de Farmacia.Nuevos enfoques nuevos retos,AMV Ediciones, Madrid. ISBN: 9788489922600
- Introducción a la farmacoeconomía y evaluación económica de medicamentos. Gómez Barreira, COF Zaragoza. M. 2012.
- Gestión de la Farmacia – Marketing. J. C. Serra, PROFIT editorial. 2015.
Complementaria.
- Plan general de contabilidad: incluye normas complementarias de ICAC y normativa contable sobre el euro.
Competencias xerais.
CG1 Coñecer os fundamentos da saúde pública e intervir nas actividades de promoción da saúde, prevención da enfermidade nos ámbitos individual e colectivo e contribuír á educación sanitaria, recoñecendo os determinantes de saúde na poboación tanto os xenéticos como os dependentes do sexo e estilo de vida, demográficos, ambientais, sociais, económicos, psicolóxicos e culturais. Coñecer, comprender e aplicar as condicións legais, sociais e económicas relacionadas co ámbito sanitario e en particular co medicamento. Coñecer os principios éticos, deontolóxicos e actuar segundo as disposicións lexislativas, regulamentarias e administrativas que rexen o exercicio profesional colaborando con outros profesionais da saúde e adquirindo habilidades de traballo en equipo. Dominar as técnicas de recuperación de información relativas a fontes de información primarias e secundarias (incluíndo bases de datos con uso de computador).
CG2 Coñecer e aplicar as técnicas de xestión en todos os aspectos das actividades farmacéuticas. Coñecer os principios e metodoloxía científica aplicada á ciencia farmacéutica, incluíndo a historia e función social da farmacia. Coñecementos básicos do Sistema Nacional de Saúde, da lexislación sanitaria en xeral e especificamente a relación cos medicamentos, produtos sanitarios e asistencia farmacéutica. Coñecer as técnicas de comunicación oral e escrita adquirindo habilidades que permitan informar os usuarios dos establecementos farmacéuticos en termos inteligibles e adecuados aos diversos niveis culturais e contornas sociais.
CB2 Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo.
CB3 Que o estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes dentro da súa área de estudo para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética.
CB4 Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado.
CB5 Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía.
Competencias específicas.
LS03 Dominar técnicas de recuperación de información relativas a fontes de información primarias e secundarias (incluíndo bases de datos co uso de computador).
LS05 Coñecer e aplicar técnicas de xestión en todos os aspectos das actividades farmacéuticas.
LS07 Coñecementos básicos do Sistema Nacional de Saúde, da lexislación sanitaria en xeral e especificamente a relacionada cos medicamentos, produtos sanitarios e asistencia farmacéutica.
LS08 Coñecer as técnicas de comunicación oral e escrita adquirindo habilidades que permitan informar os usuarios dos establecementos farmacéuticos en termos inteligibles e adecuados aos diversos niveis culturais e contornas sociais.
Competencias transversais.
CI02. Capacidade de organizar e planificar.
CI04. Coñecementos básicos da profesión.
CS01. Capacidade de aplicar os coñecementos á práctica.
CS03. Capacidade de aprender.
CS08. Habilidade para traballar de forma autónoma.
CS09. Deseño e xestión de proxectos.
CS11. Preocupación pola calidade.
A) Clases expositivas: Lección impartida polo profesor que pode ter formatos diferentes (teoría, problemas e/ou exemplos xerais, directrices da materia). En función das posibilidades, algúns dos temas impartiranse mediante conferencias nas que participen profesionais relacionados coa xestión de farmacia e da distribución farmacéutica
Nos escenarios 2 e 3 estas clases serán impartidas a través de MS Teams.
B) Clases interactivas: Clase teórico/práctica nas que se propoñen e resolven aplicacións da teoría, problemas e exercicios. O alumno participa activamente nestas clases de distinta forma: planificación de traballos, entrega de exercicios ao profesor (algún dos propostos en boletíns de problemas que o profesor entrega aos alumnos con suficiente antelación), resolución de exercicios na aula, presentación oral de traballos, etc. Dentro das clases interactivas, Realizarase unha visita a almacéns de distribución situados na comunidade galega
Nos escenarios 2 e 3 os seminarios serán impartidos a través de MS Teams. A exposición dos trabajos amén será realizada a través deste medio. As visitas a almacenes serán sustituidas por material audiovisual disponible o través do campus virtual e adicado a distribución farmacéutica.
C) Titorías: Supoñerán 2 horas por cuadrimestre, que se destinarán a resolver dúbidas sobre os distintos contidos da materia.
Nos escenarios 2 e 3 as tutorías serán realizadas a través de MS Teams.
D) Prácticas: Realizaranse prácticas de ordenador que cubren alguns programas de Xestión de Compras-Ventas de Oficina de Farmacia e outros exercicios relacionados co temario. Realizarase tamén unha visita explicativa de aspectos de Xestión na aula COFAGA-COFANO.
No escenario 2 se mantendrán as prácticas no Aula Cofaga – Cofano en grupos distanciados menores que os ejercicios de compras – ventas en oficina de farmacia se realizarán a través de medios telemáticos.
Realizarase un seguimento da aprendizaxe mediante a formulación de casos prácticos e actividades a resolver, presencialmente ou non, individualmente ou por grupos. Procederase ademais a realizar un exame final. A nota final obtense a partir dos seguientes elementos.
A: Exame escrito. Constará dun modulo de preguntas test e dun módulo de entre 2 e 6 preguntas curtas ou problemas. (Avaliación de CG1, CG2, CB2, CB4, CB5, CS9, CS3, CS01, CB3, LS05, LS07, LS08).Nos escenarios 2 y 3 o examen escrito será sustituido por un examen telemático de características similares.
Para superar a materia é necesario obter como mínimo 45% da nota máxima neste elemento.
B: Avaliación continua (CS03, CS01, LS05). A nota corresponde á media ponderada das entregas de exercicios, asistencia a charlas convidadas, e traballos da materia. Nos escenarios 2 y 3 se evaluarán de la misma forma.
C: Prácticas (Avaliación de CG1, CB4, CS8, CS3, CB3, LS03, LS05, LS07). A nota corresponde á asistencia e participación activa nas mesmas. Escenarios 2 y 3: se evaluará la participación en las actividades que sustituyen las prácticas.
D: Visita a un almacén de distribución farmacéutica (CS11, CI04, CI02). A nota corresponde a asistencia a esta visita. Escenario 2 y 3: se evaluará a participación nas actividades que sustituen á visita os almacéns.
A nota final (NF) sobre 10 obtense da seguiente ecuación: NF=0,7*A+0,2*B+0,05*C+0,05*D
Para superar a materia é necesario obter unha nota igual ou superior a 5. Previa indicación do interesado ao coordinador da material, é posible reter a nota dos elementos B, C e D en caso de que os cursara nun ano académico anterior. A nota do elemento so se reterá durante un ano académico.
O estudante deberá adicar ao estudo dos temas 50 horas e 17,5 ao traballo persoal.
Traballar de forma continuada
Plan de continxencias: A docencia da materia ten un forte apoio a través da aula da USC virtual e por iso a súa translación a diferentes escenarios de menor presencialidad é relativamente directa.
Escenario 1 (normalidade adaptada): as clases expositivas, interactivas e prácticas realizaranse de forma presencial de forma normal. O exame final será realizado de forma presencial.
Escenario 2 (distanciamento): As clases expositivas e interactivas serán realizadas mediante medios telemáticos síncronos ( MS Teams). As clases prácticas serán realizadas en grupos reducidos e complementadas con presentacións telemáticas. O exame final será realizado por medios telemáticos no campus virtual.
Escenario 3 (peche de instalacións): Todas as clases, expositivas teóricas e prácticas serán substituídas por clases impartidas por medios telemáticos síncronos ( MS Teams) e asíncronos (vídeos, outro material didáctico). O exame final será realizado por medios telemáticos.
Dado que a materia xa contempla un 30% de peso da avaliación continua, non se contempla modificacións neste aspecto derivadas das medidas de continxencia.
Carlos Alberto Garcia Gonzalez
- Departamento
- Farmacoloxía, Farmacia e Tecnoloxía Farmacéutica
- Área
- Farmacia e Tecnoloxía Farmacéutica
- Teléfono
- 881814882
- Correo electrónico
- carlos.garcia [at] usc.es
- Categoría
- Investigador/a: Ramón y Cajal
Marcos Garcia Fuentes
Coordinador/a- Departamento
- Farmacoloxía, Farmacia e Tecnoloxía Farmacéutica
- Área
- Farmacia e Tecnoloxía Farmacéutica
- Teléfono
- 881815450
- Correo electrónico
- marcos.garcia [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Noemi Stefania Csaba
- Departamento
- Farmacoloxía, Farmacia e Tecnoloxía Farmacéutica
- Área
- Farmacia e Tecnoloxía Farmacéutica
- Correo electrónico
- noemi.csaba [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Contratado/a Doutor
Luns | |||
---|---|---|---|
10:30-11:30 | Grupo A /CLE_01 | Castelán | 5035 Aula virtual |
17:30-18:30 | Grupo B /CLE_02 | Castelán | 5035 Aula virtual |
Martes | |||
10:30-11:30 | Grupo A /CLE_01 | Castelán | 5035 Aula virtual |
17:30-18:30 | Grupo B /CLE_02 | Castelán | 5035 Aula virtual |
Mércores | |||
10:30-11:30 | Grupo A /CLE_01 | Castelán | 5035 Aula virtual |
17:30-18:30 | Grupo B /CLE_02 | Castelán | 5035 Aula virtual |
Xoves | |||
10:30-11:30 | Grupo A /CLE_01 | Castelán | 5035 Aula virtual |
17:30-18:30 | Grupo B /CLE_02 | Castelán | 5035 Aula virtual |
Venres | |||
10:30-11:30 | Grupo A /CLE_01 | Castelán | 5035 Aula virtual |
17:30-18:30 | Grupo B /CLE_02 | Castelán | 5035 Aula virtual |