Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 99 Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 24 Clase Interactiva: 24 Total: 150
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Filosofía e Antropoloxía
Áreas: Antropoloxía Social
Centro Facultade de Ciencias
Convocatoria: Segundo semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable | 1ro curso (Si)
Poñer en contacto o estudo dos alimentos dende un punto de vista tecnolóxico coa disciplina antropológica tendo en conta que a alimentación humana é tamén un feito cultural.
Coñecer as achegas teóricas da antropología e a súa evolución no estudo dos comportamentos alimentarios do ser humano.
Percibir a produción, distribución e consumo de alimentos como factores que marcan as pautas de diferenciación e identificación das diferentes sociedades desde unha dobre perspectiva: diacrónica e sincrónica.
Tema 1: Cultura e culturas. Conceptos definitorios e asociados
Tema 2: A alimentación como tradición cultural. A variabilidade cultural da alimentación
Tema 3: Relacións entre alimentación e cultura
Tema 4: Nocións básicas do simbolismo. A alimentación como feito simbólico.
Tema 5: Producción, distribución e consumo dos alimentos nos distintos tipos de sociedades. A evolución das técnicas de cultivo e a industrialización do procesamento dos alimentos
Tema 6: A alimentación e a identidad cultural
Tema 7: Alimentación e diferenciación social
Tema 8: Obesidade, anorexia, vigorexia, ortorexia: doenzas socio-culturais das sociedades da abundancia
Seminarios
Literatura, cine, arte e alimentación.
Marketing e alimentación: a linguaxe publicitaria e a moda.
Gastronomía global: o reforzo das identidades locais.
Paradigmas alimentarios: dieta mediterránea versus dieta atlántica
Contreras, J. (1993) Antropología de la Alimentación. Eudema.
Contreras, J. (comp.)(1995) Alimentación y cultura. Barcelona, Gedisa.
Contreras, J. y Gracia, M. (2002) Alimentación y cultura desde la perspectiva antropológica. Barcelona Gedisa.
Fischler, C. (1995) El (H)Omnívoro, Barcelona, Anagrama.
Goody, Jack (1995) Cocina, cuisine y clase,Barcelona, Gedisa.
Gracia, M. (1998) La trasformación de la cultura alimentaria. Cambios y permanencias en su contexto, Madrid, Ministerio de Cultura.
Gracia Arnaiz, M. (2002) Somos lo que comemos estudios de alimentación y cultura en España, Barcelona, Ariel.
Gefre, Ch. et alt. (1988) El imperio de la hamburguesa, Barcelona, Gedisa.
Harris, M. (1997) Canivales y Reyes, Madrid, Alianza Editorial.
Harris , M. (1999) Bueno para comer, Madrid, Alianza Editorial.
Mintz, S. (1996): “Enduring substances, trying theories: the Caribean region as oikoumene”, en Royal Anthropological Institute: 2(2): pp.291-311.
Mintz, S. (1999), “La comida como un campo de combate ideológico”, en VIII Congreso de Antropología, Santiago de Compostela, FAAEE.
Medina, F. Xavier , ed. / Alonso, R. / Grande Covián, Francisco , pr., (1996) La Alimentación mediterránea historia, cultura, nutrición, Barcelona, Institut Català de la Mediterrània d'Estudis i Cooperació Icaria cop.
Mennell, S. et alt. (1992) The sociology of food: eating, diet and culture, Londres, Sage Publications.
Ritchie, C. (1988) Comida y civilización, Madrid, Alianza.
Sasson, A. (1993) La alimentación del hombre del mañana, Barcelona, Reverté.
CB1.- Que os estudantes teñan demostrado poseer e comprender coñecementos nunha área de estudo que parte da base da educación secundaria xeral, e soe atoparse a un nivel que, si ben se apoia en libros de texto avanzados, inclúee tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo.
CB2.- Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que soen demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo
CB3.- Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuizos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética.
CB4.- Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado.
CB5.- Que os estudantes teñan desenvolvido aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grado de autonomía
CG1 ‐ Recoñecer os elementos esenciais da profesión do Dietista‐Nutricionista, incluindo os principios éticos, responsabilidades legais e o exercicio da profesión, aplicando o principio de xustiza social á práctica profesional e desenvolvendoa con respecto ás persoas, os seus hábitos, crenzas e culturas.
CG22 ‐ Colaborar na planificación e desenvolvemento de políticas en materia de alimentación, nutrición e seguridade alimentaria baseadas nas necesidades da poboación e na proteción da saúde.
CG29 ‐ Adquirir a formación básica para a actividade investigadora, sendo capaces de formular hipóteses, recoller e interpretar a información para a resolución de problemas seguindo o método científico, e comprendendo a importancia e as limitacións do pensamento científico en materia sanitaria e nutricional.
CT1.- Capacidade de análise e síntese
CT3.- Capacidade para traballar en equipa
CT6.- Capacidade para xestionar a información
CT9.- Capacidade para transmitir coñecementos
CT10.- Capacidade para o razoamento crítico e a argumentación
CT11.- Capacidade para a aprendizaxe autónoma
CE4 ‐ Coñecer a evolución histórica, antropolóxica e sociolóxica da alimentación, a nutrición e a dietética no contexto da saúde e da enfermidade.
CE5 ‐ Coñecer os distintos métodos educativos de aplicación en ciencias da saúde, así como as técnicas de comunicación aplicables en alimentación e nutrición humana.
CE6 ‐ Coñecer as bases e fundamentos da alimentación e a nutrición humana.
CE7 ‐ Adquirir habilidades de traballo en equipa como unidade na que se estructuran de forma uni o multidisciplinar e interdisciplinar os profesionais e demáis persoal relacionados coa avaliación diagnóstica e o tratamento de dietética e nutrición.
CE9 ‐ Describir os fundamentos antropolóxicos da alimentación humana. Describir e argumentar as desigualdades culturais e sociais que poden incidir nos hábitos de alimentación.
ME1.- As clases maxistrais consistirán na explicación, por parte do persoal docente, axudándose dos medios que considere oportunos, dos contidos da materia reflictidos na guía docente anual.
ME6.- Os seminarios serán preparados polo alumnado divididos en grupos, realizando revisións dos aspectos avanzados da asignatura, recopilando, analizando críticamente e presentando a información con apoio de tecnoloxías da información.
Todas as tarefas do estudante (estudo, traballos, lecturas) serán orientadas polo persoal académico nas sesións de titoría en grupo (ME4) ou individuais (ME8).
Como recurso fundamental empregarase o Campus Virtual da USC (Moodle)
A avaliación do nivel de capacidades e coñecementos teóricos adquiridos polo alumno, correspondentes ás clases expositivas e outras actividades, en aula realizarase a través dun exame final que consistirá nunha proba escrita. As comptencias avaliadas nesta proba serán CB 1, 2, 3, 4 e 5; CX 1 e 29; CT 1, 6, 9, 10 e 11 e CE 4, 5, 6, 9. A nota obtida supoñerá o 70% da nota total.
A avaliación do nivel de competencias, coñecementos, habilidades, destrezas, actitudes e valores adquiridos coa preparación e realización das sesións interactivas realizarase de maneira continuada ao longo de todo o semestre e de xeito específico a través dunha exposición nas sesións reservadas para tal efecto nas últimas semanas de clase. O mesmo día da exposición, o alumnado fará entrega dun portafolios no que se incluirá todo o conxunto de traballo realizado. As competencias avaliadas nesta proba serán CB 1, 2, 3, 4 e 5; CX 22; CT 1, 3, 6, 9, 10 e 11 e CE 4, 5, 6, 7 e 9. A nota desta avaliación supoñerá o 30% da nota total.
É imprescindible acadar unha cualificación de 5 sobre 10 en ámbalas dúas partes da avaliación para superar a materia
O alumnado que solicite dispensa de asistencia ás aulas deberá OBRIGATORIAMENTE poñerse en contacto coa docente con anterioridade ó comenzo do semestre para comunicar esa excepcionalidade. Ó longo do mesmo ese contacto manteráse a través de medios electrónicos (de xeito específico mediante a aula virtual, pero tamén a través do e-mail).
Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o establecido na “Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión das calificacións.
Actividade: Horas traballo alumno Créditos ECTS
Clases maxistrais 40 60
Seminario 8 16
Titorías Grupo 3 3
Traballos Indiv. 3 67
SubTotal 51
Realización exames e revisión 4 4
A asistencia ás clases presenciais, a participación nas sesións e a realización das tarefas prácticas.
A dedicación continuada ó estudo da materia.
A adquisición dun hábito lector áxil e eficaz, xunto a unha actitude crítica e analítica dos textos e materiais didácticos.
O dominio dos conceptos teóricos que se verá moi reforzado coa utilización constante das lecturas recomendadas na bibliografía.
Lingua na que se imparte a materia: galego.
Elena Freire Paz
Coordinador/a- Departamento
- Filosofía e Antropoloxía
- Área
- Antropoloxía Social
- Correo electrónico
- elena.freire [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Contratado/a Doutor
Luns | |||
---|---|---|---|
09:00-10:00 | Grupo /CLE_01 | Galego | 0P AULA 6 PLANTA BAIXA |
Martes | |||
09:00-10:00 | Grupo /CLE_01 | Galego | 0P AULA 6 PLANTA BAIXA |
Mércores | |||
09:00-10:00 | Grupo /CLE_01 | Galego | 0P AULA 6 PLANTA BAIXA |
Xoves | |||
09:00-10:00 | Grupo /CLE_01 | Galego | 0P AULA 6 PLANTA BAIXA |
Venres | |||
10:00-12:00 | Grupo /CLE_01 | Galego | 0P AULA 6 PLANTA BAIXA |
30.05.2023 16:00-20:00 | Grupo /CLE_01 | 0P AULA 5 PLANTA BAIXA |
30.05.2023 16:00-20:00 | Grupo /CLE_01 | 0P AULA 6 PLANTA BAIXA |
04.07.2023 16:00-20:00 | Grupo /CLE_01 | 0P AULA 4 PLANTA BAIXA |
04.07.2023 16:00-20:00 | Grupo /CLE_01 | 0P AULA 7 PLANTA BAIXA |