Créditos ECTS Créditos ECTS: 3
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 46 Horas de Titorías: 5 Clase Expositiva: 20 Clase Interactiva: 4 Total: 75
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Cirurxía e Especialidades Médico-Cirúrxicas
Áreas: Estomatoloxía
Centro Facultade de Medicina e Odontoloxía
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Sen docencia (Extinguida)
Matrícula: Non matriculable | 1ro curso (Si)
Poder realizar una presentación científica - clínica con todas las circunstancias que rodean a esta tarea :
Manejo de programas específicos
Manejo de fotografía y digitalización
Conocimiento de la historia de la enfermedad y de la odontología
Conocimiento del proceso evolutivo en función del proceso de enfermar
Conocimeinto del concepto actual ed estética
Contidos
PROGRAMA TEÓRICO
1. A presenza da enfermidade e o seu papel ao longo da historia: evolución histórica do concepto de saúde e enfermidade. A persoa humana. O problema da relación corpo-alma
2. Conceptos e definicións de saúde e de enfermidade. Enfermidade e desviación da norma. A vivencia da enfermidade e da dor. A morte e o morrer. Historia das actitudes ante a morte. Actitudes ante a morte na nosa sociedade. As novas respostas da sociedade
3. Historia do ensino da Medicina e da Odontoloxía. Historia da profesión médica e odontolóxica. Aspectos éticos e legais do exercicio da Odontoloxía
4. Medicina e Odontoloxía precientífica; prehistóricas, primitiva e popular
5. As grandes civilizacións. Influencia no desenvolvemento da Odontoloxía. A Idade Media. A Odontoloxía precientífica
6. Desenvolvemento da Odontoloxía nos séculos XIX e XX. O século da anestesia. Creación das especialidades odontolóxicas.
7. A Odontoloxía e a Estomatoloxía en España. Antecedentes históricos. Lexislación actual e relación coa Unión Europea
8. A Odontoloxía e a Estomatoloxía en Galicia. Análise histórica. Análise demográfica. O medio social
9. O método científico. Fitos históricos no desenvolvemento do método científico. A revolución científica. Principais desenvolvementos da ciencia contemporánea. Caracterización xeral do método científico. Observación, hipótese e teoría. A importancia do método para a ciencia. Pseudociencias e demarcación da verdadeira ciencia
10. Filosofía da ciencia. Metodoloxías científicas rivais: indutivismo, convencionalismo e falsacionismo. As teorías científicas. A concepción neopositivista. Conceptos historicistas: Kuhn, Lakatos. Algunhas características da ciencia actual
11. A Odontoloxía como ciencia. Os fundamentos posibles do saber e da práctica Odontolóxica. O empirismo, a maxia e a ciencia. A validación das prácticas médicas e odontolóxicas mediante o ensaio clínico. O efecto placebo. A validez das paramedicinas
12. O método na Odontoloxía clínica: o xuízo clínico. O estudo directo da actividade dos clínicos. O desenvolvemento de modelos probabilísticos. A análise decisional
13. Documentación clínica. Compoñentes e sistemática, valor e usos da historia clínica. Funcións, normativas e xestión do arquivo convencional. Arquivos electrónicos de consulta e transferencia de textos, imaxes, vídeos e sons. Competencias habituais do exercicio profesional. Decisión diagnóstica asistida por ordenador
14. Responsabilidades éticas e xurídicas relativas á información sanitaria. Salvagarda da intimidade, confidencialidade e privacidade. Lei de Protección de Datos. Precedentes, estado actual e perspectivas da Informática aplicada á medicina
15. Comunicacións de datos sanitarios. Teletratamento, teleproceso e redes de transmisión da información. Internet. Vías e alternativas de navegación. Accesos restrinxidos e públicos.
16. Aplicacións odontolóxicas de programas convencionais. Tratamento informático da historia clínica. Sistemas de rexistro e información en atención primaria. Xestión informática de consultas odontolóxicas e centros de saúde. Software para a axuda clínica
17. Informática e información terapéutica e de medicamentos. Os problemas da terminoloxía médica. As relacións entre linguaxe, cultura e pensamento. As linguaxes profesionais
18. Características e razón de ser da linguaxe odontolóxica e médica. Orixe da terminoloxía odontolóxica e médica nas linguas clásicas e modernas. Os elementos e a análise das palabras: raíces, prefixos e sufixos. Epónimos, acrónimos, abreviaturas e onomatopeas. Nomenclaturas. Thesauri
19. Documentación e información científica. O problema da acumulación e a recuperación da información. Conceptos de documentación e información científicas. Desenvolvemento histórico e situación actual. A ciencia e os indicadores científicos. As análises bibliométricas
Bibliografía básica e complementaria
Sigerist, H. (1987): Civilización y enfermedad. México, F.C.E.
Albarracín Teulón, A. Historia de la enfermedad. Madrid, Saned.
López Piñero, J.M. (1973): Medicina, historia y sociedad. Antología de clásicos médicos. Barcelona, Ariel.
López Piñero, J.M. (1990): Historia de la medicina. Madrid, Historia 16.
Bunge, M. (1981): La investigación científica. Barcelona, Ariel.
Laín Entralgo, P. (1985): Antropología médica. Barcelona, Salvat
González Iglesias J. (1998): Cincuenta años de estomatología en España con sus antecedentes históricos. Gijón, Gráficas Asturias.
López Piñero, J.M. y Terrada Ferrandis, M.L. (1990): Introducción a la terminología médica. Barcelona, Salvat.
Amat Noguera, N. (1987): Documentación científica y nuevas tecnologías. Madrid, Pirámide.
Terrada, M.L. (1983): La documentación médica como disciplina. Valencia, Centro de Documentación e Informática Médica.
Day, R.A. (1990): Cómo escribir y publicar trabajos científicos. Washington, Organización Paramericana de la Salud.
1. Conceptos básicos de informática. Curso práctico de formación
2. Manexo da imaxe en Odontoloxía. Curso práctico de formación
3. Utilización e clasificación da documentación na clínica odontolóxica. Práctica de campo nas clínicas da Facultade de Odontoloxía e nos centros de saúde
4. As revistas científicas profesionais. Presentación das principais. Tipos de artigos. Ética da publicación en Odontoloxía. Elaboración e presentación dun artigo. O estilo “Vancouver”
5. A técnica do escritor científico. Calidades e defectos dos artigos científicos. Comentario de artigos. Os repertorios bibliográficos impresos. Clasificacións, nomenclaturas e Thesauri. Busca informatizada de información. Realización práctica de buscas en internet
6. A linguaxe científico-médica. Práctica de terminoloxía médica e odontolóxica. Elaboración dun artigo de revisión
1. Tipo de prácticas que realizan los alumnos
1.1. Organización del viaje mediante comisiones
1.2. Solicitud de subvenciones y ayudas a empresas e Instituciones públicas
1.3. Seminarios ( 4 h ) previos
1.4. Visita a los yacimientos arqueológicos de la Sierra de la Demanda
1.5. Visita al aula arqueológica Emiliano Aguirre ( Ibeas de Guarros – Burgos )
1.6. Visita al museo arqueológico de Burgos – Diputación provincial
1.7. Visita al parque arqueológico de Atapuerca ( Burgos )
Duración : 12 horas
Clases teóricas
Clases individualizadas - personalizadas
Viajes formativos
Prácticas de campo
Integración da Competencia informacional nas guías docentes
Obxectivo procedimental
Fomentar a xestión da información dentro do marco da competencia informacional
Competencias transversal
Competencia informacional. T4 na USC
Metodoloxía de ensinanza
Para o desenvolvemento das competencias informacionais ofrécese, en colaboración coa BIBLIOTECA, un CURSO BÁSICO EN COMPETENCIAS EN INFORMACIÓN, curso en liña aloxado no Campus virtual da USC e que supón un traballo estimado en 25 horas. O alumnado adquirirá habilidades para buscar, localizar, seleccionar e analizar información e construír con ela novos coñecementos. Ademais aprenderá a comunicar, difundir e compartir información reflexivamente e con responsabilidade. O alumnado considerado apto obterá un diploma emitido polo Centro de Tecnoloxías para Aprendizaxe (CETA) da USC
Indicadores a ter en conta:
A unidade de medida será o traballo académico onde se terá en conta as seguintes evidencias:
1. Aplica unha estrutura organizada nos traballos académicos
2. Consultan fontes de información bibliográfica: catálogos, bases de datos
3. Fan citas bibliográficas e redactan a bibliografía do traballo seguindo un estilo concreto ( APA, ISO, Vancouver..etc)
4. A presentacións mellora
Solicitarase aos profesores mediante unha enquisa os resultados para establecer unha valoración global da aprendizaxe e da eficacia do curso.
Sistema de avaliación da aprendizaxe
- Proba teórica ao final do semestre - 25 preguntas de proba
- Exposición con medios multimedia durante 10 minutos (power point ou similar)
- proba xeral de control de cultura (25 preguntas ao comezo do curso)
Porcentaxe no sistema de avaliación
Haberá unha proba final
Proba teórica: 25 preguntas de proba: 40%
Exposición a medios multimedia: 60%
A porcentaxe mínima de avaliación continua nesta materia é do 30%
A información referida aos escenarios 2 e 3 aparece na sección de observacións
Plagio e uso inadecuado das tecnoloxías no desempeño de tarefas e probas: Nos casos en que se realiza unha execución fraudulenta das probas, o disposto na normativa para a avaliación do rendemento académico dos estudantes e dos revisión das cualificacións.
15 horas -
Todos los dias realizar as actividades programadas . Duas horas/ semana
Integración da Competencia informacional nas guías docentes
Obxectivo procedimental
Fomentar a xestión da información dentro do marco da competencia informacional
Competencias transversal
Competencia informacional. T4 na USC
Metodoloxía de ensinanza
Para o desenvolvemento das competencias informacionais facilitarase ao alumnado un curso virtual en colaboración coa Biblioteca para a adquisición das mesmas, que constituirá unha actividade da materia equivalente a 10 horas do traballo autónomo do alumno.
Para o desenvolvemento das competencias informacionais ofrécese, en colaboración coa BIBLIOTECA, un CURSO BÁSICO EN COMPETENCIAS EN INFORMACIÓN, curso en liña aloxado no Campus virtual da USC e que supón un traballo estimado en 25 horas. O alumnado adquirirá habilidades para buscar, localizar, seleccionar e analizar información e construír con ela novos coñecementos. Ademais aprenderá a comunicar, difundir e compartir información reflexivamente e con responsabilidade. O alumnado considerado apto obterá un diploma emitido polo Centro de Tecnoloxías para Aprendizaxe (CETA) da USC
Avaliación
A biblioteca facilitará a relación de aptos ou non aptos
O profesor/a determinará o peso que esta actividade vai ter na súa asignatura
Indicadores a ter en conta:
A unidade de medida será o traballo académico onde se terá en conta as seguintes evidencias:
1. Aplica unha estrutura organizada nos traballos académicos
2. Consultan fontes de información bibliográfica: catálogos, bases de datos
3. Fan citas bibliográficas e redactan a bibliografía do traballo seguindo un estilo concreto ( APA, ISO, Vancouver..etc)
4. A presentacións mellora
Solicitarase aos profesores mediante unha enquisa os resultados para establecer unha valoración global da aprendizaxe e da eficacia do curso.
Plan de continxencia
Escenario 2
Metodoloxía da ensino
Docencia expositiva e interactiva
Docencia expositiva completa de carácter virtual
O 50% das actividades prácticas mantéñense de carácter virtual, pero desenvolveranse nas primeiras 4 semanas de clase
Titorías
As titorías desta materia serán telemáticas
Sistema de avaliación
A Avaliación final será Telemática e terá carácter continuo, cun valor do 30% como mínimo
Haberá proba final: Proba telemática única: 60 % - Avaliación contínua: 40 %
Plaxio e utilización indebida das tecnoloxías na realización de tarefas e probas: Nos casos nos que leve a acabo unha realización fraudulenta das probas, será de aplicación o recolleito na normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións.
Mobilidad
A actividades fóra da Universidade terán en conta a limitación de movementos entre Comunidades Autónomas
Escenario 3
Tanto a docencia expositiva como a interactiva desenvolveranse completamente de maneira virtual.
A materia adaptará os seus contidos para que as prácticas poidan desenvolverse de maneira virtual
Titorías
A titorías cos alumnos serán exclusivamente telemáticas
Sistema de avaliación
A Avaliación final será Telemática e terá carácter continuo, cun valor do 30% como mínimo
Haberá proba final: Proba telemática única: 60 % - Avaliación contínua: 40 %
Plaxio e utilización indebida das tecnoloxías na realización de tarefas e probas: Nos casos nos que leve a acabo unha realización fraudulenta das probas, será de aplicación o recolleito na normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións.
Practicas fóra do centro
as prácticas trasladaranse ao formato virtual
Jose Maria Suarez Quintanilla
Coordinador/a- Departamento
- Cirurxía e Especialidades Médico-Cirúrxicas
- Área
- Estomatoloxía
- Teléfono
- 881812358
- Correo electrónico
- josemaria.suarez [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Martes | |||
---|---|---|---|
10:30-11:30 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Odontoloxía-Salón de Actos |
Mércores | |||
13:30-14:30 | Grupo /CLIS_01 | Castelán | Odontoloxía-Salón de Actos |
13.01.2021 09:00-11:00 | Grupo /CLE_01 | Odontoloxía-A. Suárez Nuñez |
13.01.2021 09:00-11:00 | Grupo /CLE_01 | Odontoloxía-Aula 3 |
13.01.2021 09:00-11:00 | Grupo /CLE_01 | Odontoloxía-Salón de Actos |
23.06.2021 09:00-11:00 | Grupo /CLE_01 | Odontoloxía-A. Suárez Nuñez |
23.06.2021 09:00-11:00 | Grupo /CLE_01 | Odontoloxía-Aula 3 |