Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 99 Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 24 Clase Interactiva: 24 Total: 150
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Psicoloxía Social, Básica e Metodoloxía
Áreas: Psicoloxía Básica
Centro Facultade de Psicoloxía
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable | 1ro curso (Si)
1. COGNITIVOS
• Achegar ao alumno o concepto de psicoloxía, a través da análise da xénese e desenvolvemento da mesma ao longo dos diferentes momentos histórico-científicos.
• Ofrecer unha visión do devir das principais escolas psicolóxicas, autores e ideas que contribuíron á construción da psicoloxía como disciplina científica.
• Analizar os cambios ocorridos nas distintas escolas psicolóxicas e a súa influencia na evolución do obxecto, método e teorías; así como as implicacións que teñen para a psicoloxía actual.
• Conseguir que os alumnos adquiran coñecemento básico e obxectivo dos diferentes ámbitos da psicoloxía e dos autores máis representativos que marcaron cada época.
2. PROCEDEMENTAIS
• Familiarizar o alumno coas metodoloxías historiográficas.
• Proporcionar e ensinar a manexar ferramentas básicas de procura de documentación e análise de textos.
• Desenvolver no alumno a capacidade de interpretar os distintos paradigmas e as debilidades e fortalezas de cada un.
3. ACTITUDINAIS
• Fomentar no alumno unha actitude crítica que lle permita entender e asimilar a diversidade de posturas teórico-científicas presentes na disciplina
• Fomentar o respecto e tolerancia pola pluralidade teórica da psicoloxía.
CONTIDOS
PRIMEIRA PARTE: A PSICOLOXÍA EN EUROPA
Lección 1. GRAN BRETAÑA; DESDE A BIOLOXÍA Á PSICOLOXÍA
- Os comezos da psicoloxía en Gran Bretaña e a súa evolución
- O nacemento da psicoloxía aplicada
- A orixe dos tests
- O desenvolvemento da psicoloxía aplicada
Lección 2. FRANCIA E AUSTRIA; DESDE A MEDICINA Á PSICOLOXÍA
- Comezos e evolución da psicoloxía en Francia (tradición racionalista)
- O nacemento da psicoloxía clínica
- O nacemento da psiquiatría
- O nacemento da psicanálise
Lección 3. ALEMAÑA: DESDE A EXPERIMENTACIÓN Á PSICOLOXÍA
- Orixe da psicoloxía académica e experimental
- Estudos experimentais dos procesos básicos
- Primeiros estudos sistemáticos sobre memoria e pensamento
- Escolas alemás
SEGUNDA PARTE: A PSICOLOXÍA NOS EEUU
Lección 4: A PSICOLOXÍA CONDUTISTA
- Os ecos da psicoloxía animal
- O manifesto condutista
- A idade de ouro do condutismo
- O declive da psicoloxía da conduta
Lección 5: A CIENCIA COGNITIVA
- Transición de paradigmas: do condutismo ao cognitivismo
- Primeiras teorías cognitivas
- A idade de ouro do cognitivismo
- A madurez da ciencia cognitiva: debates e novas tendencias
Lección 6: O AUXE DA PSICOLOXÍA APLICADA
- A psicoloxía científica, aplicada e profesional
- Psicoloxía e sociedade
- Os psicólogos na controversia social
CONTIDOS INTERACTIVOS
PRÁCTICA 1 (2 sesións). Recursos historiográficos e informes científicos (valor 0.5 puntos)
PRÁCTICA 2 (3 sesións). Discusión sobre a natureza científica da psicoloxía. As súas áncoras filosóficas e científicas. (valor 1 punto)
PRÁCTICA 3 (3 sesións). Modelos psicolóxicos ao través do cine. (valor 1 punto)
PRÁCTICA 4 (3 sesións). Discusión sobre a conciencia. Establecemento da psicoloxía da adaptación nos EEUU. Do mentalismo ao condutismo. (valor 1 punto).
PRÁCTICA 5 (2 sesións). A sociedade psicolóxica. A psicoloxía durante a II Guerra Mundial. O desenvolvemento da sociedade psicolóxica. A psicoloxía profesional. (valor 0,5 puntos)
BIBLIOGRAFÍA BÁSICA
Leahey, T.H. (2013). Historia de la Psicología. Madrid: Pearson. https://www.academia.edu/35878405/Historia_de_la_Psicolog%C3%ADa._Leahey
BIBLIOGRAFÍA COMPLEMENTARIA
Brennan, J.F. (2000). Psicología, historia y sistemas. Lecturas. Madrid: Pearson Educación.
Cagigas, A. (2005). Una historia de la Psicología. Jaén: Colección Universitas, editorial Do Lunar.
Carpintero, H. (2004). Historia de la Psicología en España. Bilbao: Desaña. Madrid: Pirámide.
Ferrándiz, R., Lafuente, E., Laredo, L. (2001). Lecturas de Historia de la Psicología. Madrid: UNED.
Gondra, J.M. (2003). La Psicología moderna. Bilbao: Desclée de Brouwer.
Hergenhahn, B.R. (2001). Introducción a la Historia de la Psicología. Madrid: Paraninfo.
Quiñones, E., Tortosa, F., Carpintero, H. (2000). Historia de la Psicología. Textos. Madrid: Tecnos.
Saiz, M., Saiz, De Mülberger, A. (1995). Historia de la Psicología. Manual de prácticas. Barcelona: Avesta.
Santamaría, C. (2001). Historia de la Psicología, el nacimiento de una ciencia. Barcelona Ariel.
Tortosa, F. y Civera, C: (2006). Historia de la Psicología. Madrid: McGraw-Hill.
Valiña, M.D. y Martín, M. (2015). Psicología Cognitiva. Perspectiva histórica. Métodos y meta postulados. Madrid: Pirámide.
BÁSICAS E XERAIS
CB1 - Que os estudantes demostren posuír e comprender coñecementos nun área de estudo que parte da base da educación secundaria xeral, e adóitase atopar a un nivel que, aínda que se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vanguardia do seu campo de estudo
CB2 - Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo
CB3 - Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética
CB4 - Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non
especializado
CB5 - Que os estudantes desenvolvan aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grado de autonomía
CG1 - Que teñan capacidade para abordar a súa actividade profesional e formativa desde o respecto ao Código Deontológico do psicólogo, que inclúe, entre outros máis específicos, os principios do respecto e a promoción dos dereitos fundamentais das persoas, a igualdade entre as persoas, os principios de accesibilidad universal e deseño para todos e os valores democráticos e dunha cultura de paz.
TRANSVERSALES
CT1 - Capacidade de síntese
CT2 - Capacidade de resolución de problemas e toma de decisións
CT3 - Capacidade de traballo en equipo e colaboración con outros profesionais
CT4 - Capacidade de autocrítica
CT5 - Capacidade de comunicación
CT6 - Capacidade de desenvolvemento e mantemento actualizado das competencias, destrezas e coñecementos propios da profesión
ESPECÍFICAS
CE1 - Demostrar coñecementos e comprensión das funcións, características, contribucións e limitacións dos distintos modelos teóricos da Psicología.
CE14 - Saber elaborar informes psicolóxicos en distintos ámbitos de actuación, dirixidos aos destinatarios e a outros profesionais
CE15 - Saber axustarse ás obrigacións deontológicas da Psicología
CLASES EXPOSITIVAS.
O profesor exporá os contidos dos temas, indicando os apartados, os obxectivos que se deben alcanzar e a bibliografía básica. Esta información servirá de guía no proceso de aprendizaxe do alumno.
CLASES INTERACTIVAS.
O profesor exporá o contido do seminario centrando o obxectivo do traballo que os alumnos deben planificar e realizar, concretando as pautas de acción pertinentes para a realización do mesmo. Fomentarase o desenvolvemento de habilidades para traballar en grupo e durante a exposición dos contidos e realizaranse preguntas para suscitar o debate. Así mesmo, porase énfase na necesidade de recorrer á procura de información relacionada cos contidos teóricos tratados nas clases expositivas, co obxecto de chegar a unha resolución adecuada do problema expondo.
TRABALLO INDIVIDUAL DO ALUMNO.
Todos os contidos que conforman a materia, sexan expositivos ou interactivos, van acompañados dunha serie de actividades de traballo individual do alumno cuxo obxectivo é afianzar e reforzar o seu proceso de aprendizaxe.
TITORÍAS.
As titorías teñen como fin resolver dúbidas puntuais relativas aos contidos teóricos e como condutoras dos traballos que se han de realizar nos diferentes seminarios. Son un apoio ao traballo, tanto individual coma grupal. Estas titorías pódense realizar, tamén, ao longo de todo o cuadrimestre a través da materia virtual.
DOCENCIA VIRTUAL.
A materia de Historia da Psicoloxía utiliza como ferramenta de apoio a plataforma virtual da Universidade de Santiago. Nesta materia virtual pódense consultar permanentemente todos os materiais relacionados coa
marcha da materia así como realizar titorías individualizadas.
Sistema de evaluación
A avaliación será continua.
Os contidos teóricos avaliaranse mediante dous controis realizados ao longo do cuadrimestre. A cualificación obtida suporá o 60% da nota final. Os parciais poderán facer media entre eles sempre e cando a calificación de cada un deles superen o 3,6. Tamen serán eliminatorios sempre e cando superen o 7.
Os contidos traballados nos seminarios avaliaranse nas clases interactivas mediante comentarios de textos, preguntas e exercicios na aula, ademais dun traballo en grupo que resuma os coñecementos adquiridos ó longo do cuatrimestre e que se exporá
públicamente. A cualificación obtida neste módulo suporá o 40% da nota final.
A cualificación final obtida será o resultado de sumar as notas ponderadas dos contidos teóricos e dos contidos traballados nas clases interactivas. Para que estas dúas notas se sumen e condición necesaria cumprir un requisito: obter un mínimo de 5 puntos (sobre 10) en cada unha das partes.
Na avaliación terase en conta a participación activa do alumno, a procura de información, a calidade das exposicións, etc.
Todo alumno que non alcance, ao longo do cuadrimestre, o aprobado a través da avaliación continua, deberá presentarse ao exame final. Ademais, todo alumno que comece a avaliación continua terá unha cualificación ao fin do cuadrimestre.
Para a consecución dos obxectivos marcados no programa da materia, o tempo de dedicación que se estimou necesario é dunhas 150 horas, que se distribuirían da seguinte maneira:
• 35 horas presenciais para a teoría. E 60 horas de lectura ou estudo individual.
• Para os seminarios, ademais das 15 horas presenciais, serán necesarias 40 horas de traballo (xa sexa individual ou en grupo).
• Para a avaliación da teoría, calcúlase un máximo dunha hora por exame.
NOTA: En función da situación sanitaria, a metodoloxía pode sufrir cambios que permitan adaptarse ós escenarios de ensino telemático ou semi-presencial, circunstancias das que os/as alumnos/as serán puntualmente informados/as a través da aula virtual. Alí tamén se darán as recomendacións específicas.
• A asistencia ás clases, ademais de ser obrigatoria, axuda a comprender a materia e facilita o seu estudo. As ausencias reiteradas e non xustificadas terán penalización.
• A asistencia e participación nos seminarios completa a formación teórica e, ademais, facilita o estudo e a comprensión dos contidos teóricos e prácticos
• Cómpre recordarlles que non poden limitarse a apuntamentos, que non son máis que unha guía de estudo e deben completar a súa formación coa utilización do material que se lles indica nas guías didácticas: manuais, lecturas, etc.
• Aplicando as propias teorías da aprendizaxe, témoslles que indicar que a aprendizaxe distribuída é moito máis eficaz que a masiva
Ao comezo do curso porase a disposición dos alumnos unha guía completa de estudo na que se recollen de forma exhaustiva todos os contidos que se van tratar na materia, así como a distribución temporal detallada do desenvolvemento das diferentes actividades que están planificadas. É imprescindible que o alumno consulte periodicamente a devandita guía.
“PLAN DE CONTINXENCIA”.
Dada a incerteza causada pola presente situación sanitaria, parte dos contidos poderían ser traballados de forma autónoma polos estudantes, quen serán debidamente e no seu momento informados a través do Campus Virtual da materia.
É posibel que parte dos contidos sexan impartidos mediante recursos telemáticos asíncronos (presentacións narradas, textos, cuestionarios de auto-avaliación,…) e inclusive que algunha parte destes contidos non sexa obxecto de avaliación. As ferramentas que se usarán, no caso de que o ensino telemático sexa necesario, estarán dispoñibles na aula virtual, empregando a plataforma Moodle. As/os estudantes tamén terán que familiarizarse có uso do Microsoft Teams, para ser quen de seguir o ensino en caso de que este non poida ser presencial.
Parte dos contidos poderían non ser obxecto de avaliación, cousa da que as/os estudantes serán debidamente informados e con suficiente antelación no Campus Virtual da materia. Deste xeito, dependendo das circunstancias sanitarias, os exames poderían ser telemáticos. No caso de realización fraudulenta de exercicios ou probas, estarase ao disposto na Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións.
No caso de que a avaliación sexa a través da plataforma virtual, e o peso de cada temática podería variar en función de como se desenvolva o curso.
Antonio Alfonso Álvarez Cruz
- Departamento
- Psicoloxía Social, Básica e Metodoloxía
- Área
- Psicoloxía Básica
- Teléfono
- 881813909
- Correo electrónico
- antonio.alvarez.cruz [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Maria Del Mar Bernal Rivas
Coordinador/a- Departamento
- Psicoloxía Social, Básica e Metodoloxía
- Área
- Psicoloxía Básica
- Teléfono
- 881813865
- Correo electrónico
- mariadelmar.bernal [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Luns | |||
---|---|---|---|
11:00-12:25 | I7 I9(1) | Castelán | Aula 1 |
12:35-14:00 | I4 | Castelán | Aula 1 |
16:00-17:10 | Grupo A (A-J) | Castelán | Aula 2 |
17:20-18:30 | Grupo B (L-Z) | Castelán | Aula 7 |
Martes | |||
11:00-12:25 | I1 | Castelán | Aula 1 |
12:35-14:00 | I3 | Castelán | Aula 1 |
16:00-17:10 | Grupo B (L-Z) | Castelán | Aula 7 |
17:20-18:30 | Grupo A (A-J) | Castelán | Aula 2 |
Mércores | |||
11:00-12:25 | I8 I9(2) | Castelán | Aula 1 |
12:35-14:00 | I2 | Castelán | Aula 1 |
Xoves | |||
11:00-12:25 | I5 | Castelán | Aula 1 |
12:35-14:00 | I6 | Castelán | Aula 1 |
15.07.2020 09:30-12:00 | Grupo B (L-Z) | Aula 6 |
15.07.2020 09:30-12:00 | Grupo A (A-J) | Aula 6 |
15.07.2020 09:30-12:00 | Grupo B (L-Z) | Aula 7 |
15.07.2020 09:30-12:00 | Grupo A (A-J) | Aula 7 |
15.01.2021 09:30-12:00 | Grupo B (L-Z) | Aula 1 |
15.01.2021 09:30-12:00 | Grupo A (A-J) | Aula 1 |
15.01.2021 09:30-12:00 | Grupo A (A-J) | Aula 5 |
15.01.2021 09:30-12:00 | Grupo B (L-Z) | Aula 5 |
28.06.2021 09:30-12:00 | Grupo A (A-J) | Aula 1 |
28.06.2021 09:30-12:00 | Grupo B (L-Z) | Aula 1 |
28.06.2021 09:30-12:00 | Grupo A (A-J) | Aula 2 |
28.06.2021 09:30-12:00 | Grupo B (L-Z) | Aula 2 |
28.06.2021 09:30-12:00 | Grupo B (L-Z) | Aula 3 |
28.06.2021 09:30-12:00 | Grupo A (A-J) | Aula 3 |