Créditos ECTS Créditos ECTS: 4.5
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 74.2 Horas de Titorías: 2.25 Clase Expositiva: 18 Clase Interactiva: 18 Total: 112.45
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Psicoloxía Social, Básica e Metodoloxía
Áreas: Psicoloxía Social
Centro Facultade de Psicoloxía
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable
* Adquirir un repertorio de coñecementos e información sobre os principais procesos implicados na xestión do comportamento organizacional.
* Adquirir unha progresiva toma de conciencia da importancia do factor humano na organización.
* Adquirir unha serie de coñecementos introductorios sobre os métodos, técnicas, instrumentos, estratexias e procedementos de avaliación e de intervención nas organizacións.
* Adquirir hábitos de observación, análise, comprensión e interpretación dos problemas sobre os que terá que intervir para contribuir á súa solución.
1. A Psicoloxía das Organizacións.
* O comportamento nas organizacións.
* O concepto de organización.
* A análise do comportamento nas organizacións: Un modelo.
* A Psicoloxía do Traballo e das Organizacións e a súa relación con outras disciplinas integradas na análise do Comportamento Orgaizacional (CO).
2. Enfoques teóricos da organización.
* Formulacións teóricas clásicas:
- O Taylorismo e a Administración Industrial e Xeral.
- Os estudos Hawthorne e a Teoría das Relacións Humanas.
- A teoría burocrática.
* Formulacións actuais: A perspectiva do Desenvolvemento Organizacional.
3. A Motivación Laboral.
* A motivación no contexto organizacional: Concepto.
* Teorías de Contido da Motivación.
* Teorías de Proceso da Motivación.
* Aplicación dos principios teóricos á xestión de RR.HH.
4. A Comunicación Organizacional.
* A comunicación: Un enfoque organizacional.
* Funcións da comunicación.
* A comunicación interpersoal nas organizacións.
* A comunicación organizacional formal: Os fluxos de comunicación interna na organización.
* A comunicación organizacional informal.
* Redes organizacionais de comunicación.
5. A Toma de Decisiones.
* Definición, problemas e condicións.
* Modelos normativos da toma de decisións: Home Económico.
* Modelos descriptivos da toma de decisións: Home Administrativo.
6. Equipos de traballo, dirección, participación e liderado.
* Liderado organizacional.
* Os equipos de traballo.
* Liderado e participación: Modelo de Vroom e Yetton.
BIBLIOGRAFÍA BÁSICA:
- Domínguez, J.L. y Rodríguez, D. (Comp.) (2013). Lecturas de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones. Madrid: Pearson.
- Robbins, S.P. y Judge, T.A. (2017). Comportamiento Organizacional (17ª ed.). México: Pearson. [Dispoñible en formato eBook]
- Robbins, S.P. y Judge, T.A. (2010). Introducción al Comportamiento Organizativo (10ª ed.). Madrid: Pearson. [Dispoñible en formato eBook]
BIBLIOGRAFÍA COMPLEMENTARIA:
- Aamodt, M.G. (2010). Evaluación y análisis de puesto. En M.G. Aamodt (Ed.), Psicología Industrial/Organizacional (6ª ed.) (pp. 33-74). México DF, México: Wadsworth Cengage Learning.
- Collado, C. (2012). La comunicación en las organizaciones (3ª ed). México: Trillas.
- Gil, F. y Alcover, C.M. (Coords.) (2014). Introducción a la Psicología de las Organizaciones. Madrid: Alianza editorial. [Dipoñible en: https://prelo.usc.es/Record/Xebook1-670]
- Griffin, A. y Moorhead, G. (2010). Comportamiento Organizacional (9ª ed.). México: Cengage Learning.
- Luthans, F. (2008). Comportamiento Organizacional (11ª ed.). México: McGraw Hill.
- Muchinsky, P.M . (2007). Psicología Aplicada al Trabajo. México: Thompson Learning.
- Newstrom, J. (2011). Comportamiento humano en el trabajo (13ª Ed.). México: McGraw-Hill.
- Palací, F. J., Osca, A., Moriano, J. A., Lisbona, A. (2016). Nuevas Perspectivas en Psicología de las Organizaciones (1ª Ed.). Madrid: Sanz y Torres. [Dispoñible en formato eBook]
- Pereda Martín, S. (2008). Psicología del Trabajo: Teoría y práctica. Madrid: Síntesis. [Dispoñible en formato eBook]
- Spector, P. (2010). Psicología Industrial y Organizacional. Investigación y práctica. México: Manual Moderno.
A súa vez, as/os estudantes terán a súa disposición, no Campus Virtual, diferentes seccións de apoio á docencia, nas que atoparán multitude de ferramentas e recursos.
1. Coñecer as funcións, características, contribucións e limitacións dos distintos modelos teóricos da Psicoloxía.
2. Coñecer os principios psicosociais que interveñen no comportamento dos individuos e no funcionamento dos grupos e das organizacións.
3. Coñecer os distintos métodos de avaliación, diagnóstico e tratamento psicolóxico en diferentes ámbitos aplicados da Psicoloxía -clínico e da saúde, social, educativo.
4. Saber identificar as necesidades e demandas dos destinatarios nos diferentes campos de aplicación e establecer as metas da actuación psicolóxica.
5. Saber identificar as características relevantes do comportamento dos individuos, grupos, organizacións e contextos mediante os métodos, técnicas e instrumentos propios da avaliación psicolóxica.
6. Saber promover a saúde e a calidade de vida, a través dos métodos propios da profesión, nos individuos, grupos, comunidades e organización nos distintos ámbitos e contextos: educativo, clínico e da saúde, do traballo e das organización, grupal e comunitaria.
7. Saber seleccionar e administrar técnicas e instrumentos propios e específicos da Psicoloxía.
8. Saber definir os obxectivos, elaborar o plan e as técnicas de intervención en función das necesidades e demandas dos destinatarios, e avaliar os seus resultados.
9. Saber transmitirlles aos destinatarios, de forma axeitada e precisa, os resultados da avaliación.
10. Saber elaborar informes psicolóxicos en distintos ámbitos de actuación, dirixidos aos destinatarios e a outros profesionais.
11. Axustarse ás obrigas deontolóxicas da Psicoloxía.
A docencia da materia desenvolverase a través de diversos tipos de metodoloxías docentes:
1) Clases expositivas (a impartir en grupos de 75 estudantes aprox.), que están orientadas á capacitación das/dos estudantes respecto á adquisición dos coñecementos relativos aos tópicos incluído no programa.
2) Clases interactivas (a impartir en grupos de 25 estudantes aprox.), que serán de dous tipos: (i) As de carácter "expresivo", orientadas a experimentar e demostrar empiricamente algúns dos procesos ou efectos explicados; e, (ii) as de carácter "instrumental", que teñen por obxecto dotar ás/aos estudantes (a un nivel elemental) das competencias de consultoría necesarias para aplicar en situacións reais as habilidades tratadas a nivel teórico.
3) Titorías personalizadas (en grupos reducidos).
Ademais, cada alumno terá a súa disposición, no Campus Virtual da USC, unha e-aula de apoio á docencia presencial.
Os informes de prácticas e o informe de consultoría que as/os estudantes han de presentar ao longo do semestre, ademais de utilizarse como criterio de avaliación da aprendizaxe de contidos e destrezas instrumentais, permitirán obter información sobre a adquisición de habilidades de comunicación verbal (oral e escrita) e non verbal.
As actividades de avaliación continua, xunto coas titorías, permitirán a retroalimentación do progreso de cada estudante ao longo do semestre.
A avaliación final valorará o nivel de coñecementos adquirido respecto aos contidos do programa da materia.
NOTA: En función da situación sanitaria, a metodoloxía pode sufrir cambios que permitan a súa adaptación a escenarios de docencia telemática ou de semipresencialidade (ver o punto 1 do "Plan de continxencia" recollido no apartado de "Observacións").
A avaliación de competencias relacionadas coa adquisición de coñecementos realizarase mediante un exame final. A avaliación da adquisición de habilidades e actitudes realizarase de modo continuo, en función do desempeño das/dos alumnas/os nas tarefas programadas ao longo do semestre, tal e como astas queden reflectidas nos informes de prácticas e no informe de consultoría.
A cualificación final de cada estudante na materia (máximo de 10,0) resultará do sumatorio das cualificacións parciais obtidas no exame e nos informes de prácticas, de acordo coa seguinte táboa de valores:
* Informes de prácticas: entre 0,0 y 1,0 puntos.
* Informe de consultoría: entre 0,0 y 2,0 puntos.
* Exame final: entre 0,0 y 7,0.
As condicións de avaliación da materia na segunda oportunidade e para alumnas/os repetidoras/es serán as mesmas que as fixadas para a avaliación final da convocatoria de xuño. No caso das/dos repetidoras/es, a puntuación obtida na avaliación continua gardarase durante outro curso académico máis.
NOTA: En función da situación sanitaria, o sistema de avaliación pode sufrir cambios que permitan a súa adaptación a escenarios de docencia telemática ou de semipresencialidade (ver o punto 2 do "Plan de continxencia" recollido no apartado de "Observacións").
Do total de 112,5 horas de traballo previsto para que o estudante poida superar a materia, 42,5 horas destinaranse a actividades de tipo presencial, as restantes 70 horas dedicaranse a actividades non presenciais distribuídas de acordo co seguinte plan de traballo:
ACTIVIDADES PRESENCIAIS:
* Clases expositivas: 28 horas.
* Clases interactivas: 10,5 horas.
* Titorías personalizadas: 1 hora.
* Exame final: 3 horas.
ACTIVIDADES NON PRESENCIAIS:
* Lecturas previas ás clases interactivas e/ou expositivas: 15 horas.
* Elaboración de informes de prácticas: 15 horas.
* Preparación de exames: 40 horas.
A asistencia ás clases presenciais facilita a comprensión e asimilación dos contidos da materia; aportando tamén unha grande cantidade de exemplos, referidos a diferentes contextos organizacionais, sobre as aplicacións e implicacións prácticas dos contidos teóricos tratados.
A asistencia ás clases prácticas resulta esencial para, na medida en que o escaso tempo do que se dispón no lo permita, adestrar habilidades básicas e experimentar con algúns dos modelos, técnicas e conceptos necesarios para poder intervir eficazmente no contexto organizacional. Neste sentido, cada ausencia non xustificada a clases interactivas descontará 0,20 puntos da cualificación.
Recoméndase non deixar para última hora a elaboración dos informes correspondentes a cada unha das prácticas ou lecturas realizadas, co obxecto de poder entregalas dentro do prazo fixado (que é inamovible). Se o mencionado traballo non se planifica e executa con tempo suficiente, ao final a carga de tarefas asignadas aos alumnos polas diferentes materias que conforman o semestre pode resultar excesiva.
O/A estudante contará, en todo momento, co apoio e a titorización que necesite, por parte do profesorado da materia, para a correcta realización das tarefas que lle sexan encomendadas; tanto en horario de clases como fóra delas. Así pois, recoméndase que o/a alumno/a, tanto individualmente como en grupo, utilice de modo frecuente as posibilidades que lle ofrece o horario de titorías do profesor.
Para un mellor aproveitamento da docencia impartida nesta materia, sería desexable que os estudantes que se matriculen na mesma cursaran, con anterioridade, as materias dos dous primeiros cursos do Grao; pero, en particular, aquelas relacionadas coa análise psicosocial do comportamento humano.
NOTA: En función da situación sanitaria, as recomendacións para o estudo da materia pode sufrir cambios que permitan a súa adaptación a escenarios de docencia telemática ou de semipresencialidade (ver "Observacións").
PLAN DE CONTINXENCIA
1. Metodoloxía da ensinanza: En función da situación sanitaria, parte dos contidos poderán ser traballados de maneira autónoma polo/a estudante a partir do material proporcionado polos profesores da materia a través das ferramentas corporativas da Universidade (p. ex., presentacións en PowerPoint con ou sen gravación de vídeo e/ou audio, videoconferencias a través da plataforma TEAMS, Chat, Foro, etc.), o que será debidamente informado a través do Campus Virtual. O seguimento do traballo das/dos estudantes realizarase mediante a programación de entregas e a participación nas actividades propostas na aula virtual da materia.
2. Sistema de avaliación da aprendizaxe: dependendo das circunstancias sanitarias, a calificación final de cada estudante na materia (máximo de 10,0) axustarase a cada un dos seguintes escenarios posibles:
2.1. Distanciamento: Mantéñense os mesmos criterios que no escenario 1 de "Normalidade adaptada" que figuran no apartado correspondente ao sistema de avaliación da aprendizaxe descrito anteriormente.
2.2. Peche das instalacións: neste escenario, a calificación final do estudante na materia (máximo de 10,0) resultará do sumatorio das calificacións parciais obtidas nos exames (realizados telemáticamente) e nos informes de prácticas (entregados a través da e-aula), de acordo coa siguiente táboa de valores:
* Actividades de avaliación continua: 1,5 puntos.
* Informes de prácticas: 2,0 puntos.
* Proxecto de consultoría: 3,5 puntos.
* Proba final telemática (complementaria á avaliación continua): 3,0 puntos.
As condicións de avaliación da materia na segunda oportunidade e para alumnas/vos repetidores serán as mesmas que as fixadas para a avaliación final da convocatoria de xuño. No caso das/dos repetidoras/es, a puntuación obtida na avaliación continua gardarase durante outro curso académico máis.
Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recollido na Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións.
3. Recomendacións para o estudo da materia: para aproveitar o proceso formativo, particularmente en función da situación sanitaria, recoméndase facer o seguimento das sesións síncronas e/ou asíncronas que se programen, realizar as actividades nos prazos indicados, e recorrer as titorías, respectando os tempos de todas/os.
Manuel Damaso Rodriguez Fernandez
Coordinador/a- Departamento
- Psicoloxía Social, Básica e Metodoloxía
- Área
- Psicoloxía Social
- Teléfono
- 881813790
- Correo electrónico
- damaso.rodriguez [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Carlos Montes Piñeiro
- Departamento
- Psicoloxía Social, Básica e Metodoloxía
- Área
- Psicoloxía Social
- Teléfono
- 881813803
- Correo electrónico
- carlos.montes [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Contratado/a Doutor
Martes | |||
---|---|---|---|
09:00-09:50 | Grupo A | Castelán | Aula 8 |
10:00-10:50 | Grupo B | Castelán | Salón de Actos |
Xoves | |||
09:00-09:50 | Grupo A | Castelán | Aula 8 |
11:00-11:50 | Grupo B | Castelán | Salón de Actos |
26.01.2022 16:30-18:30 | Grupo B | Aula 1 |
26.01.2022 16:30-18:30 | Grupo A | Aula 1 |
26.01.2022 16:30-18:30 | Grupo B | Aula 5 |
26.01.2022 16:30-18:30 | Grupo A | Aula 5 |
26.01.2022 16:30-18:30 | Grupo A | Aula 6 |
26.01.2022 16:30-18:30 | Grupo B | Aula 6 |
26.01.2022 16:30-18:30 | Grupo B | Aula 7 |
26.01.2022 16:30-18:30 | Grupo A | Aula 7 |
08.07.2022 16:30-18:30 | Grupo A | Aula 4 |
08.07.2022 16:30-18:30 | Grupo B | Aula 4 |
08.07.2022 16:30-18:30 | Grupo B | Aula 5 |
08.07.2022 16:30-18:30 | Grupo A | Aula 5 |
08.07.2022 16:30-18:30 | Grupo A | Aula 6 |
08.07.2022 16:30-18:30 | Grupo B | Aula 6 |