Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 24 Clase Interactiva: 24 Total: 51
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Ciencias da Comunicación
Áreas: Xornalismo
Centro Facultade de Ciencias da Comunicación
Convocatoria:
Docencia: Sen docencia (Non implantada)
Matrícula: Non matriculable
Dominar a técnica da elaboración a través de diferentes procesos de reportaxes interpretativos e en profundidade, entrevistas e crónicas.
Coñecer as tipoloxías de xéneros de opinión necesarias en prensa. Obter habilidades para diferenciar e elexir o xénero axeitado no contexto da produción dun medio impreso. Distinguir con claridade as diferencias entre información, interpretación e opinión. Acadar habilidades técnicas para a redacción de contidos interpretativos e de opinión en prensa. Obter un marco de referencia para a escolma de xéneros na elaboración de medios impresos.
Información, interpretación e opinión, tres actitudes para informar.
Evolución histórica dos xéneros interpretativos.
Estudo en profundidade das tipoloxías e das estruturas, técnicas de preparación, realización e narración da reportaxe interpretativa e en profundidade, a entrevista e a crónica. Teoría, técnica e tipoloxía do
repertorio de formas de construir a opinión na prensa.
CONTIDOS TEÓRICOS
TEMA 1 Xéneros interpretativos e de opinión escrita
1.1 Definición dos xéneros interpretativos e de opinión; características diferenciais dos xéneros; clasificación dos xéneros; os estilos
TEMA 2 A reportaxe interpretativa
2.1 Definición e clasificación; as partes da reportaxe; técnicas de elaboración da reportaxe; tipos de reportaxe; a reportaxe na prensa actual; reporterismo en Galicia
TEMA 3 A crónica interpretativa
3.1 Definición e clasificación; as partes da crónica; técnicas de elaboración da crónica; tipos de crónicas; a crónica na prensa actual; cronistas galegos
TEMA 4 A entrevista interpretativa
4.1 Definición e clasificación; proceso e técnicas de elaboración da entrevista; a distribución dos roles: entrevistador e entrevistado; tipos de entrevistas; a entrevista na prensa actual; presenza da entrevista na prensa galega
TEMA 5 A opinión
5.1 Definición e clasificación dos subgéneros de opinión; a páxina aberta; a participación do lector na opinión; as cartas ao director e ao defensor do lector; a opinión na prensa actual; a situación da opinión na prensa galega
TEMA 6 O editorial
6.1 Definición, funcións e características; os editorialistas e o consello editorial; a figura do editor; a influencia do editorial; o editorial na prensa actual; o editorial na prensa de Galicia
TEMA 7 O artigo
7.1 Definición do artigo e doutros xéneros de opinión; o ensaio e o artigo de fondo; o artigo costumista; articulistas: épocas e xeracións; o artigo na prensa actual; o artigo galego
TEMA 8 O comentario e a columna
8.1 Definición e características do comentario; trazos definitorios da columna; estilo e estrutura das columnas; o comentario e a columna na prensa actual; as firmas da prensa galega
TEMA 9 A crítica
9.1 A crítica e o seu espazo; a tensión crítica e a formación cultural do público; a crítica e a súa técnica de elaboración; a crítica na prensa actual; a crítica na prensa galega
TEMA 10 O humor
10.1 O lugar do humor na prensa; tiras cómicas, caricaturas e viñetas; ironía, sátira e opinión; función crítica do sorriso; humorismo e censura; función editorializante da ilustración; o humor na prensa actual; caricaturistas, debuxantes e humoristas galegos
TEMA 11 Xornalismo e literatura: novas formas para os xéneros
11.1 Relacións entre xornalismo e literatura. Estilo xornalístico e estilo literario. Espazos abertos para a creación na prensa; a prensa que tamén poden ler os lectores máis novos; novos e novísimos xornalismos; os novos xéneros na prensa actual; relacións entre novela e xornalismo; literatura e xornalismo en Galicia
TEMA 12 Os xéneros nos novos soportes da información
12.1 Presenza e desenvolvemento dos xéneros interpretativos e de opinión nos novos soportes da información; novos estilos e novas formas de redacción na chamada terceira revolución da lectura; o aproveitamento para os xéneros dos recursos que ofrecen as novas tecnoloxías
BIBLIOGRAFÍA BÁSICA
Abril, N. (1999) Periodismo de opinión: claves de la retórica periodística. Madrid: Síntesis
Armañanzas, E. e Díaz Noci, J. (1996) Géneros de opinión. Bilbao: Universidad del País Vasco
Bernal, S. e Chillón, L. A. (1985) Periodismo informativo de creación. Barcelona: Mitre
Casasús, J. M. e Núñez Ladevéze, L. (1991) Estilo y géneros periodísticos. Barcelona: Ariel
Echevarría, B. (1998) Las w’s del reportaje. Valencia: Fundación Universitaria San Pablo CEU
Galindo, F. (2000) Guía de los géneros periodísticos. Santiago: Tórculo.
León Gross, T. y Gómez Calderón (2010) Diez articulistas para la historia de la literatura española. Madrid: Fragua
BIBLIOGRAFÍA COMPLEMENTARIA
Blanco Amor, E. (2004) Crónicas en La Nación. Vigo: Galaxia
Casares, C. (1994) Na marxe de cada día. A Coruña: Biblioteca Gallega
Edo, C. (2003) Periodismo informativo e interpretativo. El impacto de Internet en las noticias, las fuentes y los géneros. Sevilla: Comunicación Social Ediciones y Publicaciones
García Márquez, G. (1997) Notas de prensa. Madrid: Mondadori
Grijelmo, A. (2001) El estilo del periodista. Madrid: Taurus
Hernández Les, J.A. (2010) Dramas y debates del periodismo. Santiago: Andavira
López, X. (1998) A reportaxe de prensa en Galicia. Santiago: Lea
López Hidalgo, A. (1997) La entrevista periodística. Entre la información y la creatividad. Madrid: Libertarias
López Pan, F. (1996) La columna periodística: teoría y práctica. Pamplona: EUNSA
Parrat, S. (2003) Introducción al reportaje. Antecedentes, actualidad y perspectivas. Santiago: USC
Van Dijk, T. A. (1999) Discurso y literatura: nuevos planteamientos sobre el análisis de los géneros literarios. Madrid: Visor Libros
Vilamor, J. R. (2001) Cómo escribir en Internet. Madrid: Universitas
COMPETENCIAS BÁSICAS E XERAIS
CB2-Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo
CB3- Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética
CB4- Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado
CB5- Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía
CG1- Competencia contextual básica de orde transdisciplinar
CG2- Competencia contextual para situar o xornalismo no campo da comunicación
CG3- Competencia para exercer a profesión con ética profesional e compromiso cívico
COMPETENCIAS TRANSVERSAIS
CT1-Capacidade de organización e planificación
CT2- Capacidade de xestión da información
CT3- Traballo en equipo
CT4- Aprendizaxe autónoma
CT5- Creatividade
CT6-Iniciativa e espírito emprendedor
CT7- Coñecementos básicos da profesión
COMPETENCIAS ESPECÍFICAS
CE04-Coñecer as técnicas para a correcta redacción de textos en medios de comunicación
CE05-Coñecer os mecanismos para transmitir mensaxes informativas a través dos medios de comunicación audiovisuais.
CE06-Coñecer os modelos de creación de información nos medios de comunicación de masas.
CE07-Coñecer as técnicas para a creación de produtos multimedia
CE08-Aprender as técnicas narrativas do fotoperiodismo e do documental.
Lección maxistral. Explicación teórica do programa, lecturas obrigatorias e realización de traballos prácticos dos xéneros propostos no programa. Contarase con material informático e audiovisual de apoio. O alumnado realizará as prácticas relacionadas sobre os xéneros interpretativos e de opinión que lles presente o os profesor encargado.
Resolución de exercicios e problemas. O profesor presentará e desenvolverá os orzamentos correspondentes en relación con este apartado, atendendo á realización do máximo número posible dos xéneros traballados desde o punto de vista teórico, é dicir: reportaxe, entrevista, crónica, artigo de opinión, columna e crítica. A realización dos traballos prácticos ten que facerse dentro do prazo establecido por lel profesor da materia.
Aprendizaxe orientada a proxectos. Para poder superar a parte práctica da materia cada alumno/para debe entregar en prazo as prácticas da mesma. Podran programarse actividades en remoto a traves do campus virtual.
50% Prácticas é 50% examen teoría. Ata un 50% da materia valorarase nun exame final, que inclúe teoría e lectura de textos,e completarase coa avaliación das prácticas en sistema de avaliación continua. A superación satrifactoria da parte parte práctica pode liberar de exame final.
Segunda oportunidade. Ata un 50% da materia valorarase nun exame final, que inclúe teoría e lectura de textos,e completarase coa avaliación das prácticas.
En caso de dispensa de asistencia a clase, establecerase un plan de traballo personalizado co profesor dá materia.
O alumno terá as seguintes actividades formativas programadas.
Clases expositivas- Presentación e explicación de temas. 20 H.
Traballos con textos: análise, síntese e discusión. 4 H.
Prácticas de laboratorio 20 H.
Titorías de traballos de curso 1.5 H.
Actividades de avaliación. 1.5 H.
Exame final 2 H.
Estudo autónomo indicidual ou en grupo 40 H.
Lecturas recomendadas 12 H.
Busqueda, rexistro e preparación de material de apoio (textos, imaxes, audio, etc.) Planificación e execución da práctica 50 H.
Lectura da bibliografía recomendada.
Seguimento habitual na prensa diaria do desenvolvemento dos xéneros interpretativos e de opinión.
Realización de todos os traballos prácticos propostos, teniedo en conta a especificidade de cada un dos xéneros interpretativos e de opinión.
Os traballos prácticos versarán sobre a actualidade informativa do momento, a orde de exposición do temario e da materia pode verse modificado por estas circunstancias..Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recollido na Normativa de avaliación de rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións.
Fermin Galindo Arranz
Coordinador/a- Departamento
- Ciencias da Comunicación
- Área
- Xornalismo
- Teléfono
- 881816528
- Correo electrónico
- fermin.galindo [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Luns | |||
---|---|---|---|
09:00-10:00 | Expositivo 1 | Galego | Aula 2 |
Mércores | |||
09:00-10:00 | Expositivo 1 | Galego | Aula 2 |
Xoves | |||
09:00-10:00 | Expositivo 1 | Galego | Aula 2 |
29.05.2023 16:00-20:00 | Expositivo 1 | Aula 1 |
29.05.2023 16:00-20:00 | Expositivo 1 | Aula 2 |
30.06.2023 10:00-14:00 | Expositivo 1 | Aula 4 |