Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 95 Horas de Titorías: 5 Clase Expositiva: 35 Clase Interactiva: 15 Total: 150
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Dereito Público Especial e da Empresa
Áreas: Dereito Procesual
Centro Facultade de Dereito
Convocatoria: Segundo semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable | 1ro curso (Si)
En primeiro lugar, en relación cos obxectivos relacionados co coñecemento, prioritariamente perséguese que o alumno, empregando a terminoloxía e vocabulario técnico pertinente, sexa capaz de manexar os conceptos teóricos máis importantes en relación coas institucións do Dereito público xeneral e o sistema de Xustiza penal (acción, xurisdición e proceso). Ademais preténdese incentivar ao alumnado para unha comprensión completa da actividade dos tribunais de xustiza, especialmente na orde xurisdicional penal, e fomentar a adquisición dunha visión global do proceso, dos problemas forenses e das institucións de dereito público estudadas.
En segundo lugar, dentro dos obxectivos que se refiren ao desenvolvemento de competencias, perséguese que o alumno:
- Manexe correctamente as ferramentas de busca de información xurídica, tradicionais (repertorios lexislativos e jurisprudenciales, fontes doutrinais, etc.) e modernas (bases de datos e buscadores especializados).
- Sexa capaz de seleccionar e sistematizar a información obtida.
- Estea en condicións de planificar e conducir a propia aprendizaxe e a actualización de coñecementos, no seo dunha materia cuxos contidos e fontes cambian a gran velocidade.
- Resolva supostos prácticos de dificultade media.
- Emita informes técnicos.
-A acción: dereito a tutela xudicial efectiva. Da acción ao dereito á tutela xudicial efectiva. Contido esencial. O dereito a un proceso con todalas garantías y o dereito ao xuiz legal. A acción popular.
- El dereito de asistencia xurídica gratuita.
-O proceso: principios, estructura, actos procesales, actos de comunicación, tipoloxía de procesos.
-La mediación. A mediación penal.
-A xurisdicción e o Poder Xudicial.
-As garantías constitucionais dos xuíces e maxistrados. O estatuto de xuíces y maxistrados.
-A oficina xudicial, os Letrados da Administración de Xustiza e o personal ao servizo da Administración de Xustiza. Ministerio Fiscal. Os avogados e procuradores. Os avogados do Estado.
Os contidos da materia son comúns aos tres posibles escenarios de docencia, sen prexuízo de que as condicións específicas dos diversos escenarios fagan necesaria algunha eventual e concreta modificación. Das devanditas modificacións, que en ningún caso supoñerán unha ampliación dos contidos nin unha alteración substancial dos mesmos, o alumnado será, no seu caso, puntualmente informado.
Comprende un manual actualizado, un exemplar igualmente actualizado da Constitución española de 1978, da Lei Orgánica do Poder Xudicial coas súas normas complementarias, así como as notas tomadas das explicacións na clase.
Entre os manuais que se recomendan, pola súa sistemática e actualización, atópase, en primeiro lugar, os dos profesores Cortes Domínguez e Moreno Catena, “Introducción al Derecho Procesal”, Tirant lo Blanch (última edición); e, en segundo lugar, o dos profesores Montero Aroca, Gómez Colomer, Montón Redondo, Barona Vilar, “Derecho Jurisdiccional. Parte General”, Tirant lo Blanch (última edición).
Entra dentro do ámbito de responsabilidade do alumnado proverse desde o inicio do curso de, polo menos, un dos manuais recomendados da materia.
Bibliografía complementaria: outros manuais que poden ser convenientes son os dos profesores:
- ASENCIO MELLADO, Introducción al Derecho procesal, Tirant lo Blanch, Valencia, (última edición).
- GIMENO SENDRA, Introducción al Derecho Procesal, ediciones jurídicas Castillo de Luna, Madrid, (última edición).
Competencias básicas
CG1 - CG Interpersoal: capacidade para colaborar cos demais e relacionarse, tanto con profesionais das diversas facetas da actividade criminológica, como dentro de equipos interdisciplinares e multiculturais.
CG2 - CG Instrumental: capacidade para reflexionar de maneira crítica e construtiva e para argumentar e expresarse organizada e
razonadamente
CG5 - CG Instrumental: capacidade para utilizar os coñecementos que conforman a Criminología como disciplina científica e para identificar e desenvolver un conxunto de estratexias de investigación de metodoloxía cuantitativa e cualitativa, tanto nos ámbitos básicos, como nos aplicados
CG6 - CG Instrumental: capacidade para reunir, interpretar e sintetizar datos e informacións (en particular a través da rede informática), dentro da súa área de estudo
CG7 - CG Instrumental: capacidade para transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado, utilizando unha linguaxe (xurídico, médico, psicolóxico, sociolóxico e técnico) correcto
CG8 - CG Instrumental: capacidade de análise e de síntese, para adquirir unha visión global dos problemas e para aplicar os coñecementos á práctica
CG9 - CG Instrumental: capacidade para tomar decisións e de adaptación a novas situacións
CG10 - CG Interpersoal: recoñecemento da diversidade e da multiculturalidad
Competencias específicas:
CE1 - Capacidad para identificar y comprender cuestiones relativas a los derechos fundamentales de quienes son objeto de un procedimiento penitenciario, así como, en general, de quienes se ven afectados por lanas respuestas ante él delito y lana desviación.
CE3 - Comprensión básica de lana organización, estructura y funcionamiento de él sistema de ejecución penitenciaria y de lanas medidas alternativas, así como de los métodos y estrategias necesarios para lana consecución de lana reinserción social de los penados y lana reducción de los efectos perniciosos de lana prisión.
CE4 - Competencia para proporcionarle al juez conocimientos científicos sobre los sucesos delictivos enjuiciados, lana personalidad de él autor, los factores criminógenos existentes y él tipo de respuesta aplicable, todo ello de lana mano de uno correcto empleo de los conceptos y lanas teorías criminológicas, así como para efectuar tareas de asesoramiento en relación con lana interpretación de los informes forenses.
CE11 - Adquirir los conocimientos necesarios para solicitar, interpretar y abordar con rigor científico los diversos tipos de informes el pericias médico- legales.
A planificación docente da materia persegue un adecuado equilibrio entre o coñecemento dos seus fundamentos teóricos e a iniciación na súa aplicación práctica, de modo que o alumnado poida adquirir unha perspectiva completa da materia.
Clases EXPOSITIVAS: O seu obxecto non é o de referir integramente o contido do programa, o que só sería posible de forma moi esquemática e, por conseguinte, de utilidade dubidosa. Por iso, con independencia de que se expliquen ou non todos os seus epígrafes, esíxese o coñecemento de todas as leccións para aprobar a materia. Con todo, nelas procúrase destacar os temas ou cuestións máis relevantes, obxecto de reforma ou de actualidade polémica, que son precisamente aquelas que máis frecuentemente pregúntanse nos exames. A adecuada preparación da materia aconsella a asistencia ás clases, de modo que as explicacións da docente poidan servir de guía para o estudo do programa por un manual e para a comprensión adecuada da materia. A asistencia con regularidade ás actividades lectivas programadas, salvo casos excepcionais debidamente autorizados, é un dereito, pero tamén un deber do alumnado (art. 33 dos Estatutos da USC). Terase en conta a asistencia a clase e a activa participación á hora da cualificación final.
Clases INTERACTIVAS: teñen como finalidade expor os problemas forenses que suscitan as institucións estudadas nas clases expositivas, ademais de contribuír a completar o programa, para que o alumnado obteña unha visión global da asignatura. Así as cousas, o réxime das prácticas basearase na realización de exercicios de aplicación do Dereito positivo a supostos de feito e outros traballos de contido práctico. Serán propostas pola profesora con antelación suficiente, e deberán ser realizadas polo alumnado, no seu caso, fóra do horario lectivo. Serán entregadas polos asistentes a cada sesión e resoltas en clase. Igualmente, ás tarefas programadas nas sesións interactivas corresponderalles unha porcentaxe da cualificación final.
Nas sesións interactivas, a presencialidade é obrigatoria, sempre que o escenario docente e as condicións sanitarias o permitan. Neste sentido, estarase ás directrices emanadas polos órganos de goberno da Universidade.
TITORÍAS: As consultas ou titorías teñen como finalidade orientar ao alumnado na aprendizaxe da materia e resolver as dúbidas que se lles susciten en relación co seu estudo. Atenderanse por parte da docente encargada da materia no horario que se indique.
As titorías, como regra xeral, terán carácter presencial. Con todo, de ser necesario, poderanse programar titorías por vía telemática.
En relación á metodoloxía de ensino ante os posibles escenarios 2 e 3, véxase o apartado observacións.
Sempre que o escenario docente o permita, o alumnado poderá optar entre o exame presencial escrito e o exame presencial oral, tanto en primeira como en segunda oportunidade.
Con todo, a realización do exame en forma oral está suxeita á dispoñibilidade da profesora e esixe que o alumno ou a alumna o solicite durante o prazo que se establecerá para o efecto e do que serán debidamente informados. Será un exame, ademais de oral, público. Esta modalidade inclúe, como criterios propios de avaliación, a expresión oral, a argumentación e a construción lóxica e ordenada do discurso.
O exame escrito consistirá en dar resposta a unha serie de preguntas de extensión variable.
En todo caso, para superar o exame e ter a condición de aprobado, esíxese un coñecemento xeral de todo o contido do programa, que abarque cada unha das súas partes.
VALORACIÓN DAS DIVERSAS ACTIVIDADES DOCENTES
Exame final: 7 puntos.
Realización dos casos e tarefas propostos nas sesións interactivas e participación activa: 3 puntos (a sumar tan só no caso de superar o exame final).
A efectos da normativa de permanencia só considerarase actividade avaliable o exame final.
Con respecto ao sistema de avaliación ante os posibles escenarios 2 e 3, véxase o apartado observacións.
REVISIÓN DE EXAMEN
A docente encargada da materia publicará as listas coas cualificacións, con indicación da data e horario na que o alumnado poderá exercitar o seu dereito de revisión, para percibir o seu nivel de coñecementos e de carencias. Fóra de estes prazos regramentarios é tamén posible, previa petición, revisar o exame de cara a una futura convocatoria.
RÉXIME PARA O ALUMNADO CON EXENCIÓN DE DOCENCIA
Nos casos do alumnado con dereito de exención de docencia, a avaliación levarase a cabo únicamente mediante a realización do exame final (100% da cualificación final).
Total de horas de traballo presencial na aula: 65 hrs.
Total de horas de traballo persoal do alumno: 85 hrs.
A adecuada preparación da materia aconsella a asistencia e participación activa do alumnado nas actividades académicas presenciais. Neste sentido, a lectura do material lexislativo e dos epígrafes e fontes bibliográficas recomendadas, unido aos materiais e indicacións fornecidos pola docente e as notas que, como complemento, o alumnado poida tomar, permitirá aos discentes, non só coñecer os contidos da materia, senón, o que é máis importante, asimilalos en profundidade, establecendo conexións entre as diferentes partes que integran o programa.
Idénticas consideracións en canto á conveniencia dun seguimento continuado na materia e á importancia da participación do alumnado nas actividades programadas poden efectuarse en relación con todas aquelas que, no seu caso, se desenvolvan baixo a modalidade online nos escenarios 2 e 3.
Neste sentido, é preciso lembrar que, como se sinalaba supra, entra dentro do ámbito de responsabilidade do alumnado proverse desde o inicio do curso de, polo menos, un dos manuais recomendados da materia. Asemade, tamén é responsabilidade do alumnado facer un seguimento das diversas comunicacións que a docente poida efectuar polas diversas vías que ofrece a institución (campus virtual, Teams, correo electrónico).
É tamén recomendable para o estudo da materia a asistencia e participación nas clases interactivas (de novo, sexa cal for a modalidade en que se desenvolvan). E iso porque estas teñen como finalidade formular os problemas máis relevantes que suscitan as institucións estudadas nas clases teóricas, así como completar o programa da materia.
A experiencia acumulada durante un bo número de anos demostra que aqueles alumnos que asisten de maneira habitual ás exposicións da clase obteñen mellores resultados. O alumnado non debería atopar excesivo problema en superar satisfactoriamente a materia se, xunto co devandito anteriormente, obtén desde o primeiro día de clase os materiais da disciplina, trata de introducirse e comprender a terminoloxía procesual (aínda que isto supóñalle un esforzo adicional ao principio), é capaz de dedicar un tempo de cada día lectivo ao estudo da materia sen omitir ningunha lección do programa, e de preguntar habitualmente nas titorías as cuestións que non entenda ou nas que teña dúbidas, evitando tentar aprender de memoria cuestiones que previamente non fosen comprendidas de maneira correcta. Ademais, é moi útil prestar atención ás noticias e interpretalas cos ensinanzas do curso.
PLAN DE CONTINXENCIA
Metodoloxía de ensino no escenario 2
A finalidade das sesións expositivas, das sesións interactivas e das titorías no escenario 2 será idéntica que a referida supra para o escenario 1. Con todo, cabe facer mención ás seguintes consideracións en canto á metodoloxía.
No escenario 2 a docencia presencial da materia coexistirá coa virtual, de conformidade coas fórmulas de convivencia establecidas pola Facultade de Dereito.
A actividade docente non presencial desenvolverase a través das ferramentas que ofrece o campus virtual e a plataforma Microsoft Teams. O uso concreto dunha ou outra e o carácter síncrono ou asíncrono da actividade dependerá do tipo de actuación concreta que en cada momento se vaia a desenvolver, así como das circunstancias concorrentes.
Xunto con iso, o alumnado poderá dirixirse á docente a través do correo electrónico.
Procurarase en todo momento que nas sesións interactivas se desenvolvan actividades de traballo individual con outras que fomenten o traballo colaborativo, potenciando, no posible, a aprendizaxe autónoma do alumnado. As tarefas correspondentes ás sesións interactivas programaranse seguindo o calendario académico, indicando en cada caso a data de entrega en atención ás propias características de cada exercicio.
En todo caso, o volume de información e o tempo dedicado ás actividades non presenciais será proporcionado á carga docente da materia.
En relación ás titorías, priorizarase a súa programación por vía telemática.
Sistema de avaliación no escenario 2
Sempre que as circunstancias o permitan, o exame final no escenario 2 será presencial. De ser posible, o alumnado poderá optar entre o exame presencial escrito e o exame presencial oral, tanto en primeira como en segunda oportunidade.
Con todo, a realización do exame en forma oral está suxeita á dispoñibilidade do profesor e esixe que o alumno ou a alumna solicíteno durante o prazo que se establecerá para o efecto e do que serán debidamente informados. Será un exame, ademais de oral, público. Esta modalidade inclúe, como criterios propios de avaliación, a expresión oral, a argumentación e a construción lóxica e ordenada do discurso.
O exame escrito consistirá en dar resposta a unha serie de preguntas de extensión variable.
Se, pola contra, as circunstancias non o aconsellasen, a proba final será telemática. As súas concretas características (proba oral, resolución cuestionario teórico-práctico, test, etc.) determinaranse en atención ás circunstancias concorrentes por entón e informarase delas ao alumnado con antelación suficiente.
Sexa cal for a modalidade (presencial ou telemática), para superar o exame e ter a condición de aprobado, esíxese un coñecemento xeral de todo o contido do programa, que abarque cada unha das súas partes.
En todo caso, as actividades docentes valoraranse do seguinte modo:
Exame final: 7 puntos.
A proba final da materia constitúe un complemento da avaliación continua (representada polos 3 puntos correspondentes á realización dos casos e tarefas propostos nas sesións interactivas e participación activa).
Realización dos casos e tarefas propostos nas sesións interactivas e participación activa: 3 puntos (a sumar tan só no caso de superar o exame final).
As actividades desenvolvidas presencialmente e as efectuadas en remoto ponderaranse de maneira proporcionada en atención ás características de cada proba e ao seu peso no conxunto da avaliación.
A efectos da normativa de permanencia só se considerará actividade avaliable o exame final.
Con respecto ao plaxio e ao uso indebido das tecnoloxías na realización de tarefas e probas e de conformidade coas “Directrices para o desenvolvemento dunha docencia presencial segura”, lémbrase ao alumnado que “Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recolleito na Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións”.
Metodoloxía de ensino no escenario 3
A finalidade das sesións expositivas, das sesións interactivas e das titorías no escenario 3 será idéntica que a referida supra para o escenario 1. Con todo, cabe facer mención ás seguintes consideracións en canto á metodoloxía.
No escenario 3, a docencia desenvolverase completamente de maneira virtual. Así as cousas, a actividade docente non presencial se levará a cabo a través das ferramentas que ofrece o campus virtual e a plataforma Microsoft Teams. O uso concreto dunha ou outra e o carácter síncrono ou asíncrono da actividade dependerá do tipo de actuación concreta que en cada momento se vaia a desenvolver, así como das circunstancias concorrentes.
Procurarase en todo momento que nas sesións interactivas se desenvolvan actividades de traballo individual con outras que fomenten o traballo colaborativo, potenciando, no posible, a aprendizaxe autónoma do alumnado. As tarefas correspondentes ás sesións interactivas programaranse seguindo o calendario académico, indicando en cada caso a data de entrega en atención ás propias características de cada exercicio.
En todo caso, o volume de información e o tempo dedicado ás actividades non presenciais será proporcionado á carga docente da materia.
En relación ás titorías, a súa programación desenvolverase exclusivamente por vía telemática.
Sistema de avaliación no escenario 3
No escenario 3 a proba final será, en todo caso, telemática. As súas concretas características (proba oral, resolución cuestionario teórico-práctico, test, etc.) determinaranse en atención ás circunstancias concorrentes por entón e informarase delas ao alumnado con antelación suficiente.
Sexa como for, para superar o exame e ter a condición de aprobado, esíxese un coñecemento xeral de todo o contido do programa, que abarque cada unha das súas partes.
As actividades docentes valoraranse do seguinte modo:
Exame final: 7 puntos.
A proba final da materia constitúe un complemento da avaliación continua (representada polos 3 puntos correspondentes á realización dos casos e tarefas propostos nas sesións interactivas e participación activa).
Realización dos casos e tarefas propostos nas sesións interactivas e participación activa: 3 puntos (a sumar tan só no caso de superar o exame final).
As actividades desenvolvidas presencialmente e as efectuadas en remoto ponderaranse de maneira proporcionada en atención ás características de cada proba e ao seu peso no conxunto da avaliación.
A efectos da normativa de permanencia só se considerará actividade avaliable o exame final.
Con respecto ao plaxio e ao uso indebido das tecnoloxías na realización de tarefas e probas e de conformidade coas “Directrices para o desenvolvemento dunha docencia presencial segura”, lémbrase ao alumnado que “Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recolleito na Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións”.
Bernardino Varela Gomez
- Departamento
- Dereito Público Especial e da Empresa
- Área
- Dereito Procesual
- Teléfono
- 881814641
- Correo electrónico
- bernardino.varela [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Maria Lourdes Noya Ferreiro
- Departamento
- Dereito Público Especial e da Empresa
- Área
- Dereito Procesual
- Teléfono
- 881814642
- Correo electrónico
- lourdes.noya [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Ana Rodriguez Alvarez
Coordinador/a- Departamento
- Dereito Público Especial e da Empresa
- Área
- Dereito Procesual
- Teléfono
- 881814708
- Correo electrónico
- ana.rodriguez.alvarez [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Axudante Doutor LOU
Luns | |||
---|---|---|---|
09:00-11:00 | Grupo clases expositivas | Castelán | Aula 10 |
Martes | |||
09:00-11:00 | Grupo clases expositivas | Castelán | Aula 10 |
14.05.2021 10:00-12:00 | Grupo clases expositivas | Aula 7 |
02.07.2021 10:00-12:00 | Grupo clases expositivas | Aula 7 |