Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 99 Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 24 Clase Interactiva: 24 Total: 150
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Dereito Público e Teoría do Estado
Áreas: Dereito Constitucional
Centro Facultade de Dereito
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable
Grupo A (RUIZ MIGUEL)
Aprender Dereito Constitucional
____________________________________________________________________________________
GRUPOS B e C (Prof. Fernández Rodríguez):
- Explicar o sistema constitucional español, con especial incidencia nos contidos propios de Dereito Constitucional II.
- Aportar os instrumentos de razonabilidad oportunos para a comprensión do sistema público
- Aportar materiais de discusión sobre dereitos fundamentais
- Transmitir a importancia dos dereitos fundamentais na sociedade actual, desde unha perspectiva crítica e constructiva
- Analizar o sentido e alcance da xurisdicción constitucional, con especial referencia ao Tribunal Constitucional español
______________________________________________________________________________________
Grupo A (RUIZ MIGUEL)
PRIMEIRA PARTE
Teoría xeral dos dereitos fundamentais (DF)
1. Concepto, Orixe e evolución dos dereitos fundamentais. Dereitos humans e dereitos fundamentais.
2. Interpretación das normas constitucionais sobre DF.
3. Natureza xurídica dos DF
4. Os suxeitos dos DF.
5. Os límites dos DF.
6. As garantías dos DF.
SEGUNDA PARTE
Teoría especial dos DF
1. Clasificación dos DF.
2. O principio de dignidade humana
3. O principio e dereito á igualdade.
4. Os dereitos do individuo illado.
5. Os dereitos do individuo en relación con outros.
6. Os dereitos do individuo en relación co Estado.
7. Os dereitos a prestacións do Estado.
8. Os deberes constitucionais.
______________________________________________________________________________________
GRUPOS B y C (Prof. Fernández Rodríguez):
1. Concepto e natureza dos dereitos fundamentais
2. Evolución histórica dos dereitos
3. Constitución de 1978 e dereitos
4. A interpretación dos dereitos
5. Límites aos dereitos fundamentais
6. Condicións de exercizo dos dereitos
7. O principio de igualdade
8. Dereito á vida e á integridade física e moral
9. Dereitos à autonomía persoal I
10. Dereitos à autonomía persoal II
11. Dereitos à liberdade e seguridade personais I
12. Dereitos à liberdade e seguridade personais II
13. Dereito á xurisdicción (tutela xudicial)
14. A liberdade ideolóxica e relixiosa
15. Dereito á obxección de conciencia
16. As liberdades de expresión e información
17. O dereito á educación e a liberdade de ensino I
18. O dereito á educación e a liberdade de ensino II
19. O dereito de reunión e asociación
20. Participación e acceso a cargos públicos I
21. Participación e acceso a cargos públicos II. O dereito de petición
22. O dereito ao traballo. Liberdade sindical. Folga. Negociación colectiva
23. O dereito á propiedade privada e á liberdade de empresa
24. Os dereitos sociais proclamados como principios
25. Os deberes constitucionais
26. As garantías dos dereitos
27. A suspensión dos dereitos e liberdades
28. O Tribunal Constitucional I
29. O Tribunal Constitucional II
30. O ámbito internacional e os dereitos fundamentais (dereitos humáns)
_____________________________________________________________________________________
GRUPO A (RUIZ MIGUEL)
- Jorge Rodríguez-Zapata, Teoría y práctica del Derecho Constitucional, Tecnos, Madrid, 2018 (4ª ed.)
- Francisco Balaguer Callejón (Coordinador), Manual de Derecho Constitucional, volumen II, Tecnos, Madrid, 2020 (15ª ed.)
- Enrique Álvarez Conde y Rosario Tur Ausina, Derecho Constitucional, Tecnos, Madrid, 2019 (9ª ed.).
- Ferdinand Lassalle, Sobre la esencia de la Constitución, Pireo, Valencia, 2021
______________________________________________________________________________________
GRUPOS B y C (Prof. Fernández Rodríguez):
- Blanco Valdés, Roberto L., La Constitución española de 1978, Alianza, Madrid, 2011.
- Fernández Rodríguez, José Julio, La justicia constitucional europea ante el siglo XXI, 2ª ed., Tecnos, Madrid, 2007.
- Fernández Rodríguez, José Julio, Derechos fundamentales. Esquemas para el estudio y materiales de trabajo, Andavira, 3ª edición, Santiago de Compostela, 2019.
Grupo A (RUIZ MIGUEL)
Saber interpreta-las normas constitucionais sobre dereitos fundamentales e analiza-las críticamente.
______________________________________________________________________________________
GRUPOS B y C (Prof. Fernández Rodríguez):
- Aportar capacidade analítica da realidade xurídica-pública
- Aportar as claves explicativas da xurisprudencia constitucional dos dereitos fundamentais
- Dotar ao alumnado de capacidade crítica, interpretativa e valorativa con relación ao sistema constitucional español
______________________________________________________________________________________
GRUPO A (RUIZ MIGUEL)
Clases presenciais coa exposición e explicación do programa
O máis importante é coñecer e manexar o Dereito positivo, contido na Constitución, tratados internacionais e leis, asi como a jurisprdencia sobre estes instrumentos.
Xunto a isto, recoméndase a consulta de calquera manual de Dereito Constitucional español.
Eventualmente ó fío das explicacións recomendaránse textos pertinentes.
______________________________________________________________________________________
GRUPOS B y C (Prof. Fernández Rodríguez):
Clases teóricas. Ao fío das mesmas suscitaranse problemas prácticos para a súa discusión.
A docencia expositiva e interactiva será presencial. Non obstante, co fin de mellorar gradualmente as competencias dixitales, a docencia presencial poderase combinar coa docencia virtual. As clases expositivas virtuais poderán supoñer ata un máximo do 10% das horas totais da materia. As prácticas poderán desenvolverse ata un máximo do 25% na modalidade virtual.
Véxase tamén a parte de "recomendacións para o estudo da asignatura", que figura máis abaixo.
GRUPO A (RUIZ MIGUEL)
La calificación es la suma de tres subconceptos:
1º. examen (de un 20% a un 80%)
2º. exposición oral o escrita (según se determine) de uno o varios temas que se determinen por el profesor.
3º. participación.
Los conceptos 2º y 3º podrán modular la nota del concepto 1º
Ao alumnado con exención de docencia engadiráselle unha no examen final.
Obrigado pola normativa de permanencia da USC, só evaluaráse o alumnado que se presente ó examen final.
______________________________________________________________________________________
GRUPOS B y C (Prof. Fernández Rodriguez):
A avaliación dos alumnado levarase a cabo a través da realización dun exame final teórico, que suporá como mínimo un 80% da cualificación final, e da valoración da asistencia a seminarios e a realización de casos prácticos que porá supoñer ata un 20% da cualificación final, sempre que no exame se obtivese como mínimo un 4,5.
- Ó alumnado con exención de docencia encargaráselle un traballo que substituirá á valoración da asistencia a seminarios e a realización dos casos prácticos.
- En virtude da normativa de permanencia da USC, só será evaluado o alumnado que se presente ao exame final.
- Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recollido na Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións.
______________________________________________________________________________________
GRUPO A (RUIZ MIGUEL)
Depende de la capacidad intelectual de cada alumno.
Entre 2 y 7 horas por alumno y semana.
______________________________________________________________________________________
GRUPOS B y C (Prof. Fernández Rodríguez):
- dúas horas á semana de preparación de clases prácticas e seminarios de discusión
- cinco horas á semana de estudo persoal
Total: 75 horas de estudo no cuatrimestre, 30 horas de preparación de prácticas e seminarios de discusión
GRUPO A (RUIZ MIGUEL)
Seguimento atento das explicacions
Lectura de todo-los textos normativos citados en clases
______________________________________________________________________________________
GRUPOS B y C (Prof. Fernández Rodríguez):
Como recomendacións xerais: Tomar notas das explicacións teóricas, uso dos manuais de consulta recomendados, estudo da lexislación pertinente e consulta da xurisprudencia relacionada cos contidos propios da materia. Participación activa no aula e preocupación por aqueles temas de actualidade relacionados co sistema xurídico institucional que serán obxecto de debate e discusión.
Máis en concreto:
- A materia ten dúas grandes partes: unha referida aos dereitos fundamentais (aspectos xenerais e dereitos en particular) e outra que estudia o tribunal constitucional (xustiza constitucional)
- Para a parte de dereitos fundamentais seguiremos os esquemas de estudo do libro de José Julio Fernández Rodríguez, Derechos fundamentales. Esquemas para el estudio y materiales de trabajo, Andavira Editora, 3ª edición, Santiago de Compostela, 2019.
- Para aa parte de tribunal constitucional, a obra de referencia é: José Julio Fernández Rodríguez, La justicia constitucional europea ante el siglo XXI, Tecnos, segunda edición, Madrid, 2007.
- As clases interactivas e prácticas terán un valor máximo de 2 puntos. Son de asistencia obrigatoria se se quere optar a estes 2 puntos. Para o seu desenvolvemento empregaremos en clase os dous libros citados. Intentarase que o traballo requerido se elabore exclusivamente en clase para non recargar con cuestións adicionais ao alumnado.
- Polo tanto, o exame final da asignatura correxirase sobre 8 puntos, aínda que a nota final ten como referente os 10 puntos (examen + interactivas).
______________________________________________________________________________________
GRUPO A (RUIZ MIGUEL)
No caso de que as clases presenciais sexan imposibles o profesor facilitará apuntes aos alumnos.
Como “Plan de Continxencia” aplicaránse as Directrices para o Desenvolvemento dunha docencia presencial segura aprobadas pola USC
______________________________________________________________________________________
GRUPOS B y C (Prof. Fernández Rodríguez):
- O coñecemento previo do Dereito Constitucional I é recomendable
- Os traballos e prácticas non presentados en prazo e forma non serán obxecto de recuperación e non serán calificados
*Conforme ás Directrices para o Desenvolvemento dunha docencia presencial segura, prevense ademáis as seguintes medidas de adaptación da docencia como “Plan de Continxencia”:
Escenario 2: DISTANCIAMIENTO (RESTRICCIÓNS PARCIAIS Á PRESENCIALIDADE FÍSICA)
METODOLOXÍA DA ENSINANZA: No estudo da materia empregaranse os seguintes métodos docentes:
- A docencia expositiva e interactiva será parcial ou totalmente virtual en función dos criterios establecidos polo centro.
- As actividades docentes remotas artícularanse mediante os medios definidos a nivel institucional (preferentemente a través da Campus Virtual e da plataforma do Microsoft Teams).
- Programaranse plazos de entrega e supervisarase a participación nas tarefas asignadas ó alumnado para a súa avaliación continua.
- As titorías realizaránse preferentemente pola vía telemática.
SISTEMA DE AVALIACIÓN: A avaliación do alumnado levarase a cabo a través da realización dun exame teórico final, obrigatorio e telemático, que suporá ó 80% da cualificación final, e da valoración das tarefas formativas complementarias asignadas que porá supoñer ata un 20% da cualificación final, sempre que no exame se obtivese como mínimo un 4,5.
- Para os casos de detención de plaxio ou dun uso indebido das tecnoloxías na realización das tarefas ou probas, será de aplicación o recollido na Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudiantes e de revisión de cualificacións.
Escenario 3: PECHE DAS INSTALACIÓN (IMPOSIBILIDADES DE IMPARTIR DOCENCIA CON PRESENCIALIDADE FÍSICA)
METODOLOXÍA DA ENSINANZA: No estudo da materia empregaranse os seguintes métodos docentes:
- A docencia expositiva e interactiva será totalmente virtual.
- As actividades docentes remotas artícularánse mediante os medios definidos a nivel institucional (preferentemente a través do Campus Virtual e da plataforma do Microsoft Teams).
- Programaránse plazos de entrega e supervisarase a participación nas tarefas asignadas ó alumnado para á súa avaliación continua.
- As titorías realizaránse pola vía telemática.
SISTEMA DE AVALIACIÓN: A avaliación dos alumnos levarase a cabo a través da realización dun exame teórico final, obrigatorio e telématico, que suporá ó 80% da cualificación final, e da valoración das tarefas formativas complementarias asignadas que porá supoñer ata un 20% da cualificación final, sempre que no exame se obtivese como mínimo un 4,5.
- Para os casos de detención de plaxio ou dun uso indebido das tecnoloxías na realización das tarefas ou probas, será de aplicación o recollido na Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudiantes e de revisión de cualificacións.
______________________________________________________________________________________
Carlos Ruiz Miguel
Coordinador/a- Departamento
- Dereito Público e Teoría do Estado
- Área
- Dereito Constitucional
- Teléfono
- 881814712
- Correo electrónico
- carlos.ruiz [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Catedrático/a de Universidade
Jose Julio Fernandez Rodriguez
- Departamento
- Dereito Público e Teoría do Estado
- Área
- Dereito Constitucional
- Teléfono
- 881814723
- Correo electrónico
- josejul.fernandez [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Mércores | |||
---|---|---|---|
11:00-12:00 | Grupo A - horario de mañá (A-F) | Castelán | Aula 5 |
15:00-16:00 | Grupo C - horario de tarde (P-Z) | Castelán | Aula 5 |
18:00-19:00 | Grupo B - horario de tarde (G-O) | Castelán | Aula 5 |
Xoves | |||
10:30-12:00 | Grupo A - horario de mañá (A-F) | Castelán | Aula 5 |
16:30-18:00 | Grupo C - horario de tarde (P-Z) | Castelán | Aula 5 |
18:00-19:30 | Grupo B - horario de tarde (G-O) | Castelán | Aula 5 |
Venres | |||
10:30-12:00 | Grupo A - horario de mañá (A-F) | Castelán | Aula 5 |
16:30-18:00 | Grupo C - horario de tarde (P-Z) | Castelán | Aula 5 |
18:00-19:30 | Grupo B - horario de tarde (G-O) | Castelán | Aula 5 |
24.01.2022 10:00-13:00 | Grupo A - horario de mañá (A-F) | Aula 1 |
24.01.2022 13:00-16:00 | Grupo B - horario de tarde (G-O) | Aula 1 |
24.01.2022 16:00-19:00 | Grupo C - horario de tarde (P-Z) | Aula 1 |
04.07.2022 10:00-13:00 | Grupo A - horario de mañá (A-F) | Aula 1 |
04.07.2022 13:00-16:00 | Grupo B - horario de tarde (G-O) | Aula 1 |
04.07.2022 16:00-19:00 | Grupo C - horario de tarde (P-Z) | Aula 1 |