Créditos ECTS Créditos ECTS: 4.5
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 74.25 Horas de Titorías: 2.25 Clase Expositiva: 18 Clase Interactiva: 18 Total: 112.5
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Psicoloxía Evolutiva e da Educación
Áreas: Psicoloxía Evolutiva e da Educación
Centro Facultade de Formación do Profesorado
Convocatoria: Segundo semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable
CONCEPTUAIS:
1. Coñecer os principais indicadores de risco de problemas da linguaxe, fala e voz na infancia
2. Coñecer as estratexias fundamentais para a avaliación formal e non formal da linguaxe, fala, e voz.
3. Recoñecer as principais probas e tests de avaliación da linguaxe e a fala.
4. Recoñecer e comprender as pautas para a avaliación non formal e os diversos aspectos da avaliación.
PROCEDEMENTAIS:
1. Poder recoñecer os signos e indicios de posibles trastornos ou problemas da linguaxe e fala durante a etapa infantil, distinguilos e rexistralos dentro da aula.
2. Poder interpretar as diferentes probas de avaliación da linguaxe e fala, tanto as de avaliación formal coma non formal.
3. Desenvolver estratexias e habilidades para a avaliación non formal baseadas no rexistro e a observación.
4. Elaborar perfís do nivel lingüístico en función das probas oportunas
5. Fomentar a capacidade de traballo cooperativo e o desenvolvemento de habilidades sociais en grupo.
6. Favorecer o desenvolvemento de habilidades de comunicación oral e intervención pública.
7. Fomentar o manexo de recursos bibliográficos e documentais e TICS dentro do marco da competencia informacional.
8. Fomentar o uso e manexo de plataformas virtuais como medio didáctico que permite unha maior continuidade na comunicación profesor-alumno, e un mellor seguimento da aprendizaxe.
ACTITUDINAIS.
1. Favorecer valores de tolerancia e respecto á opinión doutros.
2. Fomentar o desenvolvemento de actitudes abertas, flexibles, comunicativas, empáticas, e asertivas, dentro da interacción e o traballo en equipo.
3. Desenvolver o respecto á diversidade individual nos alumnos como individuos e como futuros mestres.
A materia de Detección e avaliación de problemas da linguaxe, fala e voz sitúase dentro da mención de Audición e Linguaxe que se oferta na Facultade de Formación de Profesorado de Lugo (Universidade de Santiago de Compostela. Para cursar a devandita mención os alumnos deben ter superada a materia vinculada obrigatoria: Dificultades de Aprendizaxe e Trastornos do desenvolvemento, de primeiro curso do Grao de mestre en Educación Primaria.
Loxicamente para poder sentar as bases fundamentais para a materia, os alumnos deben ter nocións básicas e fundamentais sobre a clasificación, taxonomía e sintomatoloxía dos principais problemas de linguaxe, fala e voz, que se lles facilitará noutra das materias ofertadas nesta mención.
Na materia achegaranse aos alumnos os coñecementos esenciais para a detección precoz dos problemas da linguaxe e fala nas aulas, o cal é unha labor esencial dos mestres, así como as bases para a avaliación e valoración dos problemas de linguaxe e fala que poidan presentarse. Indicaránselles as principais estratexias e instrumentos de avaliación que será necesario coñecer e recoñecer, e saber interpretar para poder abordar o labor de apoio e reforzo educativo que os mestres de AO deben desenvolver conxuntamente, e dende unha perspectiva multidimensional, xunto con outros profesionais como orientadores, logopedas, psicólogos, pedagogos, fisioterapeutas, médicos rehabilitadores, etc.
BLOQUE 1: A DETECCIÓN PRECOZ NO AMBITO DAS DIFICULTADES E PROBLEMAS DA LINGUAXE ORAL E ESCRITA
1. Indicadores de risco das dificultades de aprendizaxe en xeral
1.1. Indicadores de risco de dificultades cognitivas, motóricas, sensoriais, socioafectivas
2. Indicadores de risco dos problemas da linguaxe oral e escrita
2.1. Indicadores de risco das dificultades ou problemas da linguaxe oral, fala e voz
2.2. Indicadores de risco das dificultades da linguaxe escrita: psicomotricidade fina e dificultades perceptivo-lingúísticas concretas.
BLOQUE 2: A AVALIACIÓN DA LINGUAXE E A FALA
1. Formulación da avaliación
1.1.Enfoque teórico
1.2. Formulación do proceso de avaliación
2. A avaliación formal e non formal: descrición e definición, aplicación, vantaxes e inconvenientes
3. O fin da avaliación: diagnóstico, o diagnóstico presuntivo versus clínico
BLOQUE 3. O PROCESO DE AVALIACIÓN: FASES, ASPECTOS DE AVALIACIÓN E INSTRUMENTOS
1. A entrevista clínica: anamnese e ficha técnica
2. As probas previas e complementarias.
3. Avaliación da linguaxe oral.
3.1. Avaliación formal: As probas estandarizas para a avaliación da linguaxe elicitado
3.1.1. Probas xerais da linguaxe
3.1.2. Probas específicas para avaliación da fonoloxía e fonética
3.1.3. Probas específicas para a valoración do léxico e as relacións semánticas
3.1.4. Probas específicas para a avaliación da morfosintáxis: morfoloxía e sintaxe
3.2. A Avaliación non formal: avaliación da linguaxe espontánea
3.2.1. A recollida dos datos: técnicas e situacións de recollida
3.2.2. Rexistro e análise dos datos
4. A avaliación da linguaxe escrita
4.1. Probas estandarizadas de lectoescritura
4.2. Avaliación non formal da lectoescritura: rexistro e análise
5. A Avaliación do fala e a voz
5.1. Os métodos e instrumentos de exploración do aparato bucofonador
5.2. A avaliación da articulación segundo o punto e modo de articulación
5.2. Avaliación dos parámetros vocais. Ton, timbre, intensidade, fluencia e velocidade
BIBLIOGRAFIA BASICA
Dispoñible online:
Alemán, N., Ardanaz, J., Echeverría, A., Poyo, D. y Yoldi, S. (2006). Evaluación de la comunicación y del lenguaje (ECOL). Manual. Pamplona: Fondo de Publicaciones del Gobierno de Navarra.
Agencia Andaluza de Evaluación Educativa. Guía de Evaluación de destrezas lectoras. Educación Primaria. Junta de Andalucía.
Arias, M. A., Iglesias, M. J. y Mendiri, P. (2000). Trastornos del lenguaje: instrumentos de recogida de datos. En el Libro de Actas del V Congreso Galego-Portugués de Psicopedagoxía, 4 (6), 485-496.
Fernández, P. (2002). La evaluación del lenguaje oral en los trastornos específicos de desarrollo del lenguaje. Revista galego-portuguesa de psicoloxía e educación: revista de estudios e investigación en psicología y educación, 8, 399-40.
Fiuza, M. (2011). Una realidad olvidada: la salud vocal en educación infantil y primaria. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación, 19(1), 27-40. García, M. A. y Martínez, M. A. (2016). Desarrollo psicomotor y signos de alarma. En: AEPap (ed.). Curso de Actualización Pediatría 2016, 81-93. Madrid: Lúa Ediciones.
Herrera, P., Delgado, L., Fonseca, H. y Vargas, P. (2012). Factores socio-afectivos relacionados con las dificultades escolares en niños y niñas “estrella” del programa psicomotricidad e intervención. Revista en Ciencias del Movimiento Humano y Salud 9(1),1-17.
M.E.C. (1996). La Evaluación Psicopedagógica: Modelo, orientaciones, instrumentos. Madrid: Secretaría General de Educación y Formación Profesional, CIDE.
Romero, J. F.y Lavigne, R. (2006). Dificultades en el Aprendizaje: Unificación de Criterios Diagnósticos. II. Procedimientos de Evaluación y Diagnósticos. Materiales para la Práctica Orientadora. Volumen Nº 2. Sevilla: Consejería de Educación de la Junta de Andalucia.
Peñafiel Puerto, M. (2012). Indicadores tempranos de los trastornos del lenguaje. Formación Activa en Pediatría de Atención Primaria, 5 (1), 40-46.
Salguero, S. M., Álvarez, A. Y., Verane, D. D. y Santelices, J.B.Y. (2015). El desarrollo del lenguaje. Detección precoz de los retrasos/trastornos en la adquisición del lenguaje. Revista Cubana de Tecnología de la Salud, 6 (3), 43-57.
Non dispoñible online:
Acosta, V. (2006). La evaluación del lenguaje oral. En J. L. Gallego (Dir.), Enciclopedia temática de logopedia Vol. 1 (pp. 277‐299). Málaga: Aljibe.
Alemán Gómez, N.; Ardanaz, J., Echevarria, N., y otros (2006). Evaluación de la comunicación y el lenguaje. ECOL. Pamplona: Gobierno de Navarra.
Mendoza Lara, E. (2010). La evaluación del lenguaje: orientaciones alternativas. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología, 30 (4), 167-173.
Puyuelo M. y Rondal, J. A. (2005). Manual de desarrollo y alteraciones del lenguaje. Barcelona: Masson.
Rivas Torres, R.M., y Fernández, P. (2011). Dislexia, Disortografía y Disgrafía. Madid: Pirámide.
Rodríguez, M.P. y Rodríguez, F. (2007). Ayudamos a hablar (Programa de estimulación y prevención de dificultades en el lenguaje oral en Ed. Infantil). Sevilla: Fundación ECOEM.
Villegas, F. (2010). Materiales de logopedia. Evaluación e intervención de las dificultades fonológicas. Madrid:Pirámide.
BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTARIA.
Sánchez, M. C. e Iglesias, M.J. (2008). Diagnóstico de las dimensiones y ámbitos del lenguaje. En M.C. Sánchez y M. J. Iglesias, Diagnóstico e Intervención Didáctica del Lenguaje Escolar (pp. 23‐43). La Coruña: Netbiblo.
Competencias Xerais: X2 - X3 - X4 - X6 - X10 - X11
X2.- Deseñar, planificar e avaliar procesos de ensino e aprendizaxe, tanto individualmente coma en colaboración con outros docentes e profesionais do centro.
X3.- Abordar con eficacia situacións de aprendizaxe de linguas en contextos multiculturais e plurilingües.
Fomentar a lectura e o comentario crítico de textos dos diversos dominios científicos e culturais contidos no currículo escolar.
X4.- Deseñar e regular espazos de aprendizaxe en contextos de diversidade e que atendan á igualdade de xénero, á equidade e ao respecto aos dereitos humanos que conformen os valores da formación cidadá.
X6.- Coñecer a organización dos colexios de educación primaria e a diversidade de accións que comprende o seu funcionamento. Desempeñar as funcións de titoría e de orientación cos estudantes e as súas familias, atendendo as singulares necesidades educativas dos estudantes. Asumir que o exercicio da función docente ha de ir perfeccionándose e adaptándose aos cambios científicos, pedagóxicos e sociais ao longo da vida.
X10.- Reflexionar sobre as prácticas de aula para innovar e mellorar o labor docente. Adquirir hábitos e destrezas para a aprendizaxe autónoma e cooperativa e promovelo entre os estudantes.
X11.- Coñecer e aplicar nas aulas as tecnoloxías da información e da comunicación. Discernir selectivamente a información audiovisual que contribúa ás aprendizaxes, á formación cívica e á riqueza cultural.
Competencias básicas: B1 - B2 - B3 - B4 - B5
B.1.- Que os estudantes demostrasen posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que parte da base da educación secundaria xeneral, e se adoita encontrar a un nivel que, se ben se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo.
B.2.- Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo.
B.3.- Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética.
B.4.- Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado.
B.5.- Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía.
Competencias específicas: E4 - E6 - E11 - E44 - E46 - E47 - E50 - E51
E4.- Identificar dificultades de aprendizaxe, informalas e colaborar no seu tratamento.
E5.- Coñecer as propostas e desenvolvementos actuais baseados na aprendizaxe de competencias.
E6.- Identificar e planificar a resolución de situacións educativas que afectan a estudantes con diferentes capacidades e distintos ritmos de aprendizaxe.
E11.- Coñecer os procesos de interacción e comunicación na aula.
E44.- Comprender os principios básicos das ciencias da linguaxe e a comunicación.
E46.- Coñecer o currículo escolar das linguas e a literatura.
E47.- Falar, ler e escribir correcta e axeitadamente nas linguas oficiais da Comunidade Autónoma.
E50.- Coñecer as dificultades para a aprendizaxe das linguas oficiais de estudantes doutras linguas.
E51.- Afrontar situacións de aprendizaxe de linguas en contextos multilingües.
Competencias transversais: T1- T3-T4
T.1.- Coñecemento instrumental de linguas estranxeiras.
T.3.- Coñecemento instrumental das tecnoloxías da información e da comunicación.
T.4.- Competencia informacional.
ESCENARIO 1
A metodoloxía docente atópase en estreita relación cos procesos de ensino/aprendizaxe e, por tanto, debe planificarse de maneira que conduza á consecución das competencias formuladas para a materia. Para isto, propóñense unha metodoloxía activa, que combine as actividades individuais e grupais, e promova a resolución construtiva das dificultades que xurdan na aprendizaxe da materia. A proposta docente inclúe, por unha banda, clases expositivas e, pola outra, clases interactivas ás que se engaden as titorías.
As actividades presenciais en grupo completo inclúen clases expositivas (xa sexan virtuais ou presenciais) que se utilizan para introducir, fundamentar e desenvolver os aspectos básicos da materia, achegando ao alumnado as bases teóricas para poder interpretar a información a posteriori, na elaboración de traballos e tarefas propostas. Acompañaranse de materiais audiovisuais que sirvan de elementos dinamizadores e ejemplificadores dos contidos básicos da materia e contribúan á consecución das competencias pertinentes. Preténdese, tamén, que o alumno/para aprenda a realizar un traballo e estudo autónomos e iníciese na tarefa de toma de decisións propia da actividade psicoeducativa.
A través das sesións en clases interactivas (xa sexan en clases virtuais ou presenciais) ademais de profundar máis pormenorizadamente en contidos específicos, preténdese dotar ao alumnado das ferramentas necesarias para a realización dun traballo autónomo (procura e manexo da información, análise de casos, selección de materiais, presentación de informes, etc.), tratando de favorecer e fomentar tarefas grupais e promover o pensamento crítico e a toma de decisións. En calquera caso, no traballo na aula combinaranse de forma constante a exposición por parte da profesora con diversas técnicas individuais e/ou grupais de diferente duración segundo as necesidades de cada temática. Deste xeito a clase non é unicamente un momento en que só se recibe información e os alumnos traballarán os materiais pertinentes con anterioridade para que sexa posible a discusión e o intercambio de opinións.
Na atención titorial (virtual ou presencial) atenderanse as necesidades específicas de cada alumno/a e realizaranse as orientacións pertinentes para guiar o seu proceso de ensino-aprendizaxe, realizarase a supervisión de tarefas, e o seu seguimento e avaliación continuada tanto no referente ao ámbito dos coñecementos como das competencias.
ESCENARIO 2 (distanciamento)
A docencia presencial convivirá coa docencia virtual, de acordo coa fórmula que no seu momento estableza a Facultade de Formación de Profesorado.
As clases maxistrais serán similares ás do escenario 1, combinándose con sesións virtuais que levarán a cabo a través das ferramentas de Microsoft Office para a USC, preferiblemente a través de TEAMS, STEAM, Campus Virtual. As sesións expositivas virtuais poderán ser síncronas ou asíncronas (presentacións narradas, textos, cuestionarios, gravación de vídeos...). O sistema de clases interactivas poderá ser síncrono ou asíncrono, así como combinar tarefas individuais e colaborativas. As titorías realizaranse de forma telemática. As entregas de traballos e outras actividades serán programadas coa suficiente anticipación, e deberán ser en formato dixital a través do Campus Virtual.
ESCENARIO 3 (peche das instalacións)
As clases maxistrais e interactivas realizaranse exclusivamente de forma virtual, a través das ferramentas de Microsoft Office para a USC (preferiblemente TEAMS, STEAM ou Campus Virtual). As sesións poderán ser síncronas e/ou asíncronas. O sistema de clases interactivas poderá ser síncrona e/ou asíncrona (presentacións narradas, textos, cuestionarios, gravación de vídeos...), así como combinar tarefas individuais e colaborativa. As entregas de traballos e outras actividades serán programadas coa suficiente anticipación, e deberán ser en formato dixital a través do Campus Virtual.
Dada a incerteza ocasionada pola situación sanitaria actual, parte dos contidos poderán ser traballados de maneira autónoma polo/a estudante, o que será debidamente informado a través do Campus Virtual da materia.
Tendo en conta que non todo o alumnado ten a mesma cobertura de rede no fogar que na facultade ou residencias universitarias, daranse alternativas que permitan ao alumnado o seguimento da materia.
Para obter unha valoración positiva na materia será preciso ter realizadas en prazo todas as actividades de avaliación especificadas.
A efectos evaluativos, un mesmo traballo non poderá ser utilizado para varias materias, salvo nas actividades programadas de forma coordinada.
A avaliación da materia inclúe os seguintes aspectos:
1) PROBAS ESPECÍFICAS: Un exame –proba obxectiva– (test e/ou preguntas curtas) que avalía os coñecementos fundamentais da materia, tanto teóricos como prácticos (40% da puntuación final). Os contidos do exame son os relativos aos aspectos desenvolvidos pola profesora nas clases teóricas, así como as lecturas incluídas no informe correspondente. A cualificación máxima será dun 4 e será preciso obter un mínimo dun 2 para superar a materia.
2) INFORMES ESCRITOS E OUTRAS PRODUCIÓNS: a cualificación provirá da avaliación de informes, realización de rexistros, clasificación e análise de probas e instrumentos, ou outras producións escritos resultantes fundamentalmente do traballo nos seminarios e clases interactivas. Terán un peso total de 4 puntos sobre a nota final.
3) EXPOSICIÓNS ORAIS: froito de traballo individual ou en grupo realizarase nalgún momento exposición oral pública dos contidos dalgún dos traballos ou temas considerados na materia, co fin de poder desenvolver e valorar a competencia de comunicación oral nos alumnos. A cualificación máxima será dun 1 punto.
4) PARTICIPACIÓN NA aula: a cualificación máxima será dun 1. A asistencia, xunto coa participación activa do alumno dará lugar á obtención da devandita cualificación, que se verá reducida de maneira gradual conforme o alumno non asista/participe ás clases
Aclaracións sobre a avaliación:
- Condicións para superar a materia: para obter a cualificación de aprobado, o alumnado deberá conseguir unha puntuación mínima de 5 puntos de cualificación final. Dita puntuación débese obter a partir dun mínimo de 2 puntos (sobre 4) no exame. Só cando o exame estea aprobado sumarase o resto das cualificacións.
- Asistencia: O número de faltas de asistencia será unha consideración importante para poder superar a materia, de modo que:
• Superar o 20% de faltas sen xustificar conlevará non ser cualificado no apartado 4 (participación na aula).
• Superar o 50% de faltas sen xustificar conlevará non ser cualificado nos apartados 2, 3 e 4 (informes escritos e outras producións, presentacións orais e participación na aula). A avaliación recaerá exclusivamente sobre o exame que se puntuará sobre un máximo de 7 puntos, situándose o aprobado en 5 puntos.
- Alumnado con exención de docencia: deberá poñerse en contacto coa profesora nas dúas primeiras semanas de clase para concretar un plan alternativo de avaliación.
- Alumnado que non supere a materia na primeira oportunidade (período común): Neste caso respectaranse as puntuacións obtidas -durante o período común- nos apartados 2, 3 e 4 da avaliación. En ningún caso admitiranse traballos a maiores dos realizados no período común.
- Alumnado de 2ª ou posteriores convocatorias: este alumnado deberá, polo menos, superar as condicións indicadas no apartado 1 das presentes aclaracións sobre a avaliación. Se o alumno ten puntuación/ s nos apartados 2, 3 e 4, de convocatorias anteriores manteráselle actualizada dita puntuación.
- Alumnado con diversidade funcional: O alumnado que presente algún tipo de diversidade funcional ou dificultade para un seguimento diario normal da materia, sexa esa dificultade permanente ou temporal, deberá xustificar a súa situación a través dun documento expedido por el servizo acreditado pola USC para estes efectos e informar do seu caso á docente desta materia dentro das dúas primeiras semanas do semestre afectado, #a fin de que se poida acordar o máis axiña posible un plan de traballo adaptado para poder atender cada situación particular.
Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recolleito na Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións.
Dada a incerteza ocasionada pola situación sanitaria actual, parte dos contidos, aínda que serán traballados na materia, poderán non ser obxecto de avaliación, o que será debidamente informado con tempo suficiente a través do Campus Virtual da materia.
A avaliación da presencialidade nos escenarios 2 e 3 realizarase segundo indíquese desde a autoridade competente da USC.
No escenario 3, o sistema de avaliación sustentarase a través das ferramentas ofrecidas por Microsoft Office e Campus Virtual da USC.
Do mesmo xeito, para o alumnado con exención de docencia, que non supere a materia na primeira oportunidade (período común), de 2ª ou posteriores convocatorias, ou con diversidade funcional o sistema de avaliación nos escenarios 2 e 3 tamén contará coas seguintes particularidades:
- Para aqueles casos nos que se avalíe a presencialidade: nos escenarios 2 e 3 a avaliación da presencialidade realizarase segundo indíquese desde a autoridade competente da USC.
- No escenario 3, o sistema de avaliación sustentarase a través das ferramentas ofrecidas por Microsoft Office e Campus Virtual da USC.
A materia ten un total de 4,5 créditos que se distribúen entre as clases expositivas, as interactivas, as titorías e a avaliación.
Estimación de horas para o traballo do alumnado:
Actividades presenciais..........Horas..........Traballo persoal do estudante..........Horas
Clases expositivas...................18..............Estudo...........................................40
Clases interactivas..................18..............Elaboración traballos........................30
Titorías...................................2
Total horas.............................38..............Total horas....................................70
Recoméndase ó alumnado:
1. A organización e secuencialización do traballo segundo os criterios establecidos pola profesora.
2. O mantemento dunha comunicación continuada coa profesora que garanta o seguimento oportuno da materia, e a consulta de todas aquelas cuestións que lle poidan formular dúbida ou conflito para a máxima comprensión do contido.
3. A dispoñibilidade dun computador con acceso á rede. Este requisito é indispensable para o seguimento da materia a través da plataforma virtual que se utilizará como recurso didáctico na materia.
Ademais tamén se poden considerar os seguintes requisitos:
1. Asistencia e implicación activa na dinámica de clase.
2. Interese polo estudo da disciplina en relación coa titulación.
3. Dominio básico da lingua inglesa.
4. Posuír competencias informacionais e informáticas básicas.
RESPONSABILIDADE AMBIENTAL:
Con relación aos traballos persoais ou de grupo que se realicen para a materia fai falta ter en conta as seguintes indicacións:
-Evitar tapas de plástico ou outros envoltorios externos innecesarios.
-Sempre que sexa posible, empregar grampas en lugar de encanutillados.
-Imprimir as dúas caras en calidade “aforro de tinta”.
-Non empregar folios en branco como separadores de capítulos ou partes.
-Evitar anexos que non teñan referencia directa cos temas desenvolvidos.
PERSPECTIVA DE XÉNERO: en atención a criterios de igualdade de xénero no ámbito universitario, recoméndase facer uso da linguaxe non sexista tanto no traballo cotiá de aula como nos traballos académicos encomendados.
UTILIZACIÓN DO MÓBIL NA aula: Queda restrinxido o uso do teléfono móbil na aula ao seu emprego como instrumento de traballo seguindo as indicacións dadas polo docente, responsabilizándose ao alumnado das consecuencias legais e académicas que podan derivarse dun emprego non acomodado ao mesmo.
OBRIGATORIEDADE DO EMPREGO DO CORREO INSTITUCIONAL rai. usc.es
PLAN DE CONTINXENCIA
Metodoloxía da ensinanza
ESCENARIO 1
A metodoloxía docente atópase en estreita relación cos procesos de ensino/aprendizaxe e, por tanto, debe planificarse de maneira que conduza á consecución das competencias formuladas para a materia. Para isto, propóñense unha metodoloxía activa, que combine as actividades individuais e grupais, e promova a resolución construtiva das dificultades que xurdan na aprendizaxe da materia. A proposta docente inclúe, por unha banda, clases expositivas e, pola outra, clases interactivas ás que se engaden as titorías.
As actividades presenciais en grupo completo inclúen clases expositivas (xa sexan virtuais ou presenciais) que se utilizan para introducir, fundamentar e desenvolver os aspectos básicos da materia, achegando ao alumnado as bases teóricas para poder interpretar a información a posteriori, na elaboración de traballos e tarefas propostas. Acompañaranse de materiais audiovisuais que sirvan de elementos dinamizadores e exemplificadores dos contidos básicos da materia e contribúan á consecución das competencias pertinentes. Preténdese, tamén, que o alumno/para aprenda a realizar un traballo e estudo autónomos e iníciese na tarefa de toma de decisións propia da actividade psicoeducativa.
A través das sesións en clases interactivas (xa sexan en clases virtuais ou presenciais) ademais de profundar máis pormenorizadamente en contidos específicos, preténdese dotar ao alumnado das ferramentas necesarias para a realización dun traballo autónomo (procura e manexo da información, análise de casos, selección de materiais, presentación de informes, etc.), tratando de favorecer e fomentar tarefas grupais e promover o pensamento crítico e a toma de decisións. En calquera caso, no traballo na aula combinaranse de forma constante a exposición por parte da profesora con diversas técnicas individuais e/ou grupais de diferente duración segundo as necesidades de cada temática. Deste xeito a clase non é unicamente un momento en que só se recibe información e os alumnos traballarán os materiais pertinentes con anterioridade para que sexa posible a discusión e o intercambio de opinións.
Na atención titorial (virtual ou presencial) atenderanse as necesidades específicas de cada alumno/a e realizaranse as orientacións pertinentes para guiar o seu proceso de ensino-aprendizaxe, realizarase a supervisión de tarefas, e o seu seguimento e avaliación continuada tanto no referente ao ámbito dos coñecementos como das competencias.
ESCENARIO 2 (distanciamento)
A docencia presencial convivirá coa docencia virtual, de acordo coa fórmula que no seu momento estableza a Facultade de Formación de Profesorado.
As clases maxistrais serán similares ás do escenario 1, combinándose con sesións virtuais que levarán a cabo a través das ferramentas de Microsoft Office para a USC, preferiblemente a través de TEAMS, STEAM, Campus Virtual. As sesións expositivas virtuais poderán ser síncronas ou asíncronas (presentacións narradas, textos, cuestionarios, gravación de vídeos...). O sistema de clases interactivas poderá ser síncrono ou asíncrono, así como combinar tarefas individuais e colaborativas. As titorías realizaranse de forma telemática. As entregas de traballos e outras actividades serán programadas coa suficiente anticipación, e deberán ser en formato dixital a través do Campus Virtual.
ESCENARIO 3 (peche das instalacións)
As clases maxistrais e interactivas realizaranse exclusivamente de forma virtual, a través das ferramentas de Microsoft Office para a USC (preferiblemente TEAMS, STEAM ou Campus Virtual). As sesións poderán ser síncronas e/ou asíncronas. O sistema de clases interactivas poderá ser síncrona e/ou asíncrona (presentacións narradas, textos, cuestionarios, gravación de vídeos...), así como combinar tarefas individuais e colaborativa. As entregas de traballos e outras actividades serán programadas coa suficiente anticipación, e deberán ser en formato dixital a través do Campus Virtual.
Dada a incerteza ocasionada pola situación sanitaria actual, parte dos contidos poderán ser traballados de maneira autónoma polo/a estudante, o que será debidamente informado a través do Campus Virtual da materia.
Tendo en conta que non todo o alumnado ten a mesma cobertura de rede no fogar que na facultade ou residencias universitarias, daranse alternativas que permitan ao alumnado o seguimento da materia.
Sistema de avaliación
Para obter unha valoración positiva na materia será preciso ter realizadas en prazo todas as actividades de avaliación especificadas.
A efectos avaliativos, un mesmo traballo non poderá ser utilizado para varias materias, salvo nas actividades programadas de forma coordinada.
A avaliación da materia inclúe os seguintes aspectos:
1) PROBAS ESPECÍFICAS: Un exame –proba obxectiva– (test e/ou preguntas curtas) que avalía os coñecementos fundamentais da materia, tanto teóricos como prácticos (40% da puntuación final). Os contidos do exame son os relativos aos aspectos desenvolvidos pola profesora nas clases teóricas, así como as lecturas incluídas no informe correspondente. A cualificación máxima será dun 4 e será preciso obter un mínimo dun 2 para superar a materia.
2) INFORMES ESCRITOS E OUTRAS PRODUCIÓNS: a cualificación provirá da avaliación de informes, realización de rexistros, clasificación e análise de probas e instrumentos, ou outras producións escritos resultantes fundamentalmente do traballo nos seminarios e clases interactivas. Terán un peso total de 4 puntos sobre a nota final.
3) EXPOSICIÓNS ORAIS: froito de traballo individual ou en grupo realizarase nalgún momento exposición oral pública dos contidos dalgún dos traballos ou temas considerados na materia, co fin de poder desenvolver e valorar a competencia de comunicación oral nos alumnos. A cualificación máxima será dun 1 punto.
4) PARTICIPACIÓN NA aula: a cualificación máxima será dun 1. A asistencia, xunto coa participación activa do alumno dará lugar á obtención da devandita cualificación, que se verá reducida de maneira gradual conforme o alumno non asista/participe ás clases
Aclaracións sobre a avaliación:
- Condicións para superar a materia: para obter a cualificación de aprobado, o alumnado deberá conseguir unha puntuación mínima de 5 puntos de cualificación final. Dita puntuación débese obter a partir dun mínimo de 2 puntos (sobre 4) no exame. Só cando o exame estea aprobado sumarase o resto das cualificacións.
- Asistencia: O número de faltas de asistencia será unha consideración importante para poder superar a materia, de modo que:
• Superar o 20% de faltas sen xustificar conlevará non ser cualificado no apartado 4 (p articipación na aula).
• Superar o 50% de faltas sen xustificar conlevará non ser cualificado nos apartados 2, 3 e 4 (informes escritos e outras producións, presentacións orais e participación na aula). A avaliación recaerá exclusivamente sobre o exame que se puntuará sobre un máximo de 7 puntos, situándose o aprobado en 5 puntos.
- Alumnado con exención de docencia: deberá poñerse en contacto coa profesora nas dúas primeiras semanas de clase para concretar un plan alternativo de avaliación.
- Alumnado que non supere a materia na primeira oportunidade (período común): Neste caso respectaranse as puntuacións obtidas -durante o período común- nos apartados 2, 3 e 4 da avaliación. En ningún caso admitiranse traballos a maiores dos realizados no período común.
- Alumnado de 2ª ou posteriores convocatorias: este alumnado deberá, polo menos, superar as condicións indicadas no apartado 1 das presentes aclaracións sobre a avaliación. Se o alumno ten puntuación/ s nos apartados 2, 3 e 4, de convocatorias anteriores manteráselle actualizada dita puntuación.
- Alumnado con diversidade funcional: O alumnado que presente algún tipo de diversidade funcional ou dificultade para un seguimento diario normal da materia, sexa esa dificultade permanente ou temporal, deberá xustificar a súa situación a través dun documento expedido por el servizo acreditado pola USC para estes efectos e informar do seu caso á docente desta materia dentro das dúas primeiras semanas do semestre afectado, #a fin de que se poida acordar o máis axiña posible un plan de traballo adaptado para poder atender cada situación particular.
Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recolleito na Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións.
Dada a incerteza ocasionada pola situación sanitaria actual, parte dos contidos, aínda que serán traballados na materia, poderán non ser obxecto de avaliación, o que será debidamente informado con tempo suficiente a través do Campus Virtual da materia.
A avaliación da presencialidade nos escenarios 2 e 3 realizarase segundo indíquese desde a autoridade competente da USC.
No escenario 3, o sistema de avaliación sustentarase a través das ferramentas ofrecidas por Microsoft Office e Campus Virtual da USC.
Do mesmo xeito, para o alumnado con exención de docencia, que non supere a materia na primeira oportunidade (período común), de 2ª ou posteriores convocatorias, ou con diversidade funcional o sistema de avaliación nos escenarios 2 e 3 tamén contará coas seguintes particularidades:
- Para aqueles casos nos que se avalíe a presencialidade: nos escenarios 2 e 3 a avaliación da presencialidade realizarase segundo indíquese desde a autoridade competente da USC.
- No escenario 3, o sistema de avaliación sustentarase a través das ferramentas ofrecidas por Microsoft Office e Campus Virtual da USC.
Miriam Fernández Barreiros
Coordinador/a- Departamento
- Psicoloxía Evolutiva e da Educación
- Área
- Psicoloxía Evolutiva e da Educación
- Correo electrónico
- miriam.fernandez.barreiros [at] rai.usc.gal
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Interino/a substitución redución docencia
Martes | |||
---|---|---|---|
09:00-10:30 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula 29 |
10:30-12:00 | Grupo /CLIS_01 | Castelán | Aula 27 |
19.05.2021 16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 22 |
29.06.2021 16:00-18:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 22 |