Créditos ECTS Créditos ECTS: 9
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 148.5 Horas de Titorías: 4.5 Clase Expositiva: 36 Clase Interactiva: 36 Total: 225
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Ciencia Política e Socioloxía
Áreas: Psicoloxía Organizacional, Xurídica Forense e Metodoloxía das Ciencias do Comportamento
Centro Facultade de Relacións Laborais
Convocatoria: Anual
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable | 1ro curso (Si)
O obxectivo xeral desta materia é que os alumnos/as adquiran os coñecementos básicos sobre a conduta e as experiencias psicolóxicas dos traballadores, en contextos relacionados co traballo, dende unha perspectiva grupal e organizacional. Todo iso co obxectivo dunha intervención na realidade da empresa, pondo especial énfase na adquisición de habilidades e técnicas de intervención nos procesos psicosociais de incorporación en integración á actividade laboral.
1. INTRODUCIÓN Á PSICOLOXÍA DO TRABALLO
- Delimitación conceptual da Psicoloxía do Traballo
Breve desenvolvemento histórico da Psicoloxía do Traballo
Que é a Psicoloxía do Traballo?
Áreas de contido da disciplina.
Relación da Psicoloxía do Traballo con outras disciplinas.
- Un modelo de comportamento no traballo
Variables dependentes no modelo de PT
Variables independentes no modelo de PT
2. POSTOS DE TRABALLO, OCUPACIÓNS E CLASIFICACIÓNS.
- Posicións, Postos de Traballo e Ocupacións: Conceptos
- Competencias ocupacionais e cualificacións profesionais
- Clasificación Internacional de Ocupacións – OIT: estructura y características, Funcións.
- Diccionario O*NET: Estructura e características; Funcións; Datos socioeconómicos e ocupantes.
3. MÉTODOS DE INVESTIGACIÓN EN PSICOLOXÍA DO TRABALLO
Aa explicación da conducta nas organizacións.
O método científico e o estudo de individuos, grupos e organizacións.
Elementos dunha investigación científica.
A avaliación da investigación en Psicoloxía do Traballo.
O deseño da investigación.
4. MEDICIÓN E AVALIACIÓN EN PSICOLOXÍA DO TRABALLO
- Conceptos básicos de medición
Que é medir?
Escalas de medida
Medidas observadas e medidas verdadeiras
Erros de medida: aleatorios e sistemáticos
Puntuacións directas, típicas e transformadas
- Avaliación
Predictores e criterios
Fiabilidade
Validez
5. AS DIFERENZAS INDIVIDUAIS
As diferenzas individuais no traballo
Capacidade cognitiva xeral
Capacidades cognitivas específicas
Medición da capacidade cognitiva
Capacidade cognitiva e desempeño laboral
A personalidade normal: Os trazos
O modelo do cinco grandes factores
Personalidade e éxito laboral
Medición da personalidade
Intereses vocacionais
6. MÉTODOS E TÉCNICAS DE RECOLLIDA DE DATOS E INFORMACIÓN
- Enquisas organizacionais
Métodos de medición
Tipos de preguntas e Formatos das respostas
Rumbos
Aplicación das enquisas
- Grupos de discusión
Descrición
Procedemento
Vantaxes e inconvenientes
- A meta-análise
As revisións nas ciencias sociais.
A meta-análise: Definición e características.
Etapas no desenvolvemento dunha investigación meta-analítica.
Vantaxes e limitacións do meta-análise.
7. MOTIVACIÓN LABORAL
Motivación: Concepto.
Teorías da motivación.
Teoría das necesidades de Maslow.
Teoría da expectativa.
Teoría do establecimento de metas.
8. ACTITUDES, VALORES E TRABALLO
- As actitudes
Definición de actitude
Compoñentes das actitudes
Modelo de Fishbein e Ajzen
Teoría da disonancia cognitiva
- Valores
Definición de valores
Importancia dos valores no ámbito organizacional
Tipos de valores
- Diferenciación entre actitudes e valores
9. SATISFACCIÓN LABORAL E COMPROMISO ORGANIZACIONAL
- Satisfacción laboral
Definición do concepto
Facetas da satisfacción laboral
Avaliación da satisfacción laboral
Antecedentes da satisfacción laboral
Efectos da satisfacción laboral
- Compromiso organizacional
Definición do concepto
Compoñentes do compromiso organizacional
Conceptos relacionados
Avaliación do compromiso organizacional
Efectos do compromiso organizacional
10. EMPREGO E DESEMPREGO
- O Emprego desde o punto de vista psicolóxico
Funcións instrumentais
Funcións latentes.
- Repercusións psicolóxicas do desemprego
- O modelo de ciclo do desemprego
11. TELETRABALLO.
- Conceptos.
- Características e tipos de teletraballo.
- Ventaxas e inconvintes
- Condicionantes do teletraballo
- Aamodt, M.G. (2010). Evaluación y análisis de puesto. En Psicología Industrial/Organizacional (6ª ed.),(pp. 33-74). México DF, México: Wadsworth Cengage Learning.
- Alcover, C.M., Martínez, D. y Rodríguez, F. y Domínguez, R. (2004). Introducción a la Psicología del Trabajo. Madrid: McGraw Hill.
- Chiavenato, I. (2011). Administración de recursos humanos: el capital humano de las organizaciones. México: McGraw-Hill.
- Gibson, Ivancevich, Donnelly y Konopaske (2006). Organizaciones: comportamiento, estructura, procesos. México: McGraw Hill.
- Gil F y Alcover C.M (2003). Introducción a la Psicología de las Organizaciones. Madrid: Alianza Editorial.
- Gómez Mejía, Balkin y Cardy (2008). Gestión de Recursos Humanos. Madrid: Pearson-Prentice Hall.
- Kaplan, R.M. y Saccuzzo (2006). Pruebas psicológicas. Principios, aplicaciones y temas. México: Thomson.
- Landy, F. J y Conte, J.M. (2005). Psicología industrial. México : McGraw Hill.
- Luthans, F. (2008). Comportamiento organizacional. México: McGrawHill.
- Martín Quirós, MA. (2009). Psicología del Trabajo, de las Organizaciones y de los Recursos Humanos: un área abierta a la reflexión. Madrid: Pirámide.
- Martínez, D. y Rodríguez, F. (2008). Métodos de investigación en Psicología de las Organizaciones. En F. Gil y C.M. Alcover, Introducción a la Psicología de las Organizaciones. Madrid: Alianza Editorial, pp. 109 – 134.
- Moscoso S. y Salgado, J. (2002). Análisis del puesto y ocupaciones: Métodos y Técnicas. En L. Sobrado Fernández Orientación profesional: Diagnóstico e inserción sociolaboral. Barcelona
-Muchinsky, P.M. (2004). Psicología Aplicada al Trabajo. Madrid: Paraninfo-Thomson Learning.
-Newstrom, J. (2007). Comportamiento humano en el trabajo. México: McGrawHill
-Osca, A. (2006). Selección, evaluación y desarrollo de los Recursos Humanos. Madrid: Diaz de Santos.
-Pereda Martín, S. (2008). Psicología del Trabajo: Teoría y práctica. Madrid: Síntesis.
- Robbins, S.P. (2004). Fundamentos de comportamiento organizacional. México: Prentice Hall.
- Spector, P. (2002). Psicología Industrial y Organizacional. Investigación y práctica. México: Manual Moderno
1. Competencias e resultados da aprendizaxe que o/a estudante adquire:
1.1. Aplicar técnicas e tomar decisións no ámbito da xestión dos recursos humanos e o desenvolvemento organizativo
2. Competencias da titulación ás que contribúe a materia
2.1. Traballar individualmente e en equipo
2.2. Localizar, analizar, sistematizar e xestionar diferentes fontes e tipos de información
2.3. Aprender autonomamente
2.4. Traballar e relacionarse cos demais, respectando as normas básicas de convivencia, os dereitos fundamentais e os valores democráticos
3. Competencias específicas da materia
Ao finalizar o curso, o alumno debería ser capaz de exhibir as competencias/destrezas/habilidades básicas (a un nivel non especializado) requiridas para:
3.1 Identificar e comprender a importancia do factor humano no traballo.
3.2 Saber aplicar algúns dos principais métodos, técnicas, instrumentos estratexias e procedementos de avaliación e de intervención sobre a conduta humana laboral.
3.3 Desenvolver habilidades de comunicación (oral/escrita, verbal, non verbal, etc).
3.4 Mostrar unha actitude positiva cara ás achegas que, dende a Psicoloxía do Traballo pódense realizar para o logro dos obxectivos organizacionais e persoais.
3.5 Orientar a súa actuación profesional a partir do respecto e a consideración dos principios e valores propios da Psicoloxía do traballo e do Código Deontolóxico da profesión.
As sesións expositivas e interactivas están dirixidas a formar estudantes sobre a adquisición de coñecementos relacionados co contido da materia.
Nas sesións expositivas, o profesor explicará os diferentes temas apoiados en material audiovisual e ferramentas TIC. No caso de que sexa necesario cambiar o escenario (escenario docente según o desenrolo do COVID19) e non fora posible o ensino expositivo presencial, empregarase a plataforma MS Teams, ensinando de xeito sincrónico.
En calquera caso, o Campus Virtual utilizarase como medio de comunicación cos estudantes, tanto para enviarlles toda a información sobre o tema, como polos materiais que deben preparar os estudantes, así como para entregar os traballos que formará parte da avaliación.
As actividades interactivas serán de varios tipos: (1) Análise de casos, exercicios, tarefas e simulacións para poñer en práctica os conceptos aprendidos nas clases expositivas e adquirir as habilidades específicas (a nivel elemental) necesarias para superar a materia. (2) Dinámicas de pequenos grupos nos que, ademais de desenvolver competencias específicas relacionadas directamente cos contidos da materia, os estudantes practicarán habilidades de comunicación oral. Ademais de todo isto, ao longo do curso os estudantes poderán participar na realización de experimentos e estudos relacionados coa materia, así como terán que realizar varias lecturas obrigatorias.
Se fose necesario cambiar de escenario, e non se poidera levar a cabo a docencia interactiva de xeito presencial, empregaríase o Campus Virtual para proporcionar as instrucións e materiais necesarios para levar a cabo as actividades. Ademáis, farase uso do MS Teams para explicar aos estudantes o procedemento das prácticas, a realización do traballo en grupo e as presentacións do traballo realizado. Estas clases poden ser síncronas ou asíncronas, segundo a natureza da actividade en cuestión. A través do Campus Virtual indicaranse os prazos e o método de entrega de cada unha das actividades e crearanse elementos que favorezan a capacidade de autoaprendizaxe e autoavaliación do estudante.
As actividades de avaliación teñen un dobre aspecto; Por unha banda, as actividades de avaliación continua permitirán aos estudantes ter un feedback constante sobre a súa progresión ao longo do curso, respecto do seu grao de adquisición de competencias tanto en coñecementos como en técnicas e actitudes; mentres que os exames parciais e finais tratarán de avaliar o nivel de coñecementos adquiridos polo suxeito sobre os contidos dos temas incluídos no programa da materia.
Ademais, o estudante terá á súa disposición, no Campus Virtual da USC, unha aula electrónica para apoiar a docencia presencial da materia de Psicoloxía do Traballo, onde atopará multitude de ferramentas que facilitarán varios tipos alternativos de actividades. relacionados coa docencia, traballo en grupo ou titoría personalizada (grupos de traballo virtuais, titorías en liña, foros de discusión, etc.).
A asistencia á exposición e ás sesións interactivas é obrigatoria, salvo por razóns xustificadas, para aprobar o tema.
A avaliación das competencias específicas da materia máis relacionadas coa adquisición de coñecementos teóricos e prácticos realizarase mediante o exame final e / ou os exames parciais que valerán o 70% da nota final. O exame presencial terá dúas partes, unha maior con preguntas tipo test e outra máis pequena con preguntas tipo ensaio (exercicios estatísticos, desenvolvemento de contidos, etc.). No caso de que non se poida facer un exame presencial e tivera que facerse telemáticamente, o exame consistiría só en preguntas tipo ensaio.
A avaliación tanto das competencias específicas como das relacionadas coa titulación basearase no rendemento dos estudantes en cada unha das actividades interactivas (proxectos individuais, proxectos en grupo, análise de casos, traballo, lecturas, etc.). Esta parte valerá un 30%.
A nota final obterase a partir da media ponderada da parte expositiva máis a parte expositiva; A superación da materia implica ter obtido polo menos 4 puntos sobre 10 en ambalas partes, expositiva e interactiva.
Os estudantes aos que se lles conceda a exención de asistencia, seguindo a instrución nº 2017 da Secretaría Xeral sobre a renuncia á asistencia a clase en determinadas circunstancias, serán avaliados cun exame final, que representará o 70% da nota final e coa avaliación dos exercicios, informes, etc. referíndose a temas do programa, que suporán o 30% da nota final. A nota final obterase a partir da media ponderada da parte expositiva máis a parte expositiva; A superación da materia implica ter obtido polo menos 4 puntos sobre 10 en ambalas partes, expositiva e interactiva.
A realización fraudulenta de calquera exame, exercicios, informes, etc., total ou parcial, que poidan ser obxecto de avaliación para a materia implicará a cualificación SUSPENSO, independentemente do proceso disciplinario que se segue contra o alumno infractor.
(DOG Nº 140, xoves, 21 de xullo de 2011, páx.20529). Universidade de Santiago de Compostela. RESOLUCIÓN do 15 de xuño de 2011 pola que se publica a Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións, aprobada no Consello de Goberno do 15 de xuño de 2011.
Artigo 16. Realización fraudulenta de exercicios ou probas. A realización fraudulenta dalgún exercicio ou proba exixida na avaliación dunha materia implicará a cualificación de suspenso na convocatoria correspondente, con independencia do proceso disciplinario que se poida seguir contra o alumno infractor. )
Estímase que o alumno necesitará unhas 150 horas de traballo de estudo e persoal. Repartido entre estudo persoal, realización de traballos individuais ou en grupo, preparación de presentacións e realización de lecturas.
Os alumnos deberán levar a materia ao día, tanto no que se refire ás clases expositivas como prácticas xa que se trata dunha materia anual cun temario amplo.
Plan de continxencia na Metodoloxía da ensinanza.
No caso de que sexa necesario cambiar de escenario e non sexa posible a ensinanza expositiva presencial, empregarase a plataforma MS Teams, ensinando de xeito sincrónico. En calquera caso, o Campus Virtual utilizarase como medio de comunicación cos estudantes, tanto para enviarlles toda a información sobre o tema, como polos materiais que deben preparar os estudantes, así como para entregar os traballos que formará parte da avaliación.
No caso de que a docencia interactiva non se poida levar a cabo de xeito presencial, empregarase o Campus Virtual para proporcionar as instrucións e materiais necesarios para levar a cabo as actividades. Ademais, empregarase o MS Teams para explicar aos estudantes o procedemento das prácticas, a realización do traballo en grupo e as presentacións do traballo realizado. Estas clases poden ser síncronas ou asíncronas, segundo a natureza da actividade en cuestión. A través do Campus Virtual indicaranse os prazos e o método de entrega de cada unha das actividades e crearanse elementos que favorezan a capacidade de autoaprendizaxe e autoavaliación do estudante.
Luz Isabel Leirós Lobeiras
- Departamento
- Ciencia Política e Socioloxía
- Área
- Psicoloxía Organizacional, Xurídica Forense e Metodoloxía das Ciencias do Comportamento
- Teléfono
- 881813894
- Correo electrónico
- luzisabel.leiros [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Contratado/a Doutor
Mario Antonio Lado Campelo
Coordinador/a- Departamento
- Ciencia Política e Socioloxía
- Área
- Psicoloxía Organizacional, Xurídica Forense e Metodoloxía das Ciencias do Comportamento
- Teléfono
- 881815164
- Correo electrónico
- mario.lado [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Contratado/a Doutor
Maria Patricia Navas Sanchez
- Departamento
- Ciencia Política e Socioloxía
- Área
- Psicoloxía Organizacional, Xurídica Forense e Metodoloxía das Ciencias do Comportamento
- Correo electrónico
- mariapatricia.navas [at] rai.usc.es
- Categoría
- Predoutoral Ministerio
Luns | |||
---|---|---|---|
09:30-10:30 | Grupo /CLIS_-A-MAÑÁ | Castelán | Aula 3 |
10:30-12:00 | Grupo /CLIS_B-MAÑÁ | Castelán | Aula 1 |
Martes | |||
16:00-17:30 | Grupo /CLIS_C-TARDE | Castelán | Aula 3 |
17:30-19:00 | Grupo /CLIS_D-TARDE | Castelán | Aula 1 |
31.05.2021 12:00-15:00 | Grupo A - horario de mañá (A-L) | Aula 3 |
31.05.2021 12:00-15:00 | Grupo B - horario de tarde (M-Z) | Aula 3 |
31.05.2021 12:00-15:00 | Grupo A - horario de mañá (A-L) | Aula 5 |
31.05.2021 12:00-15:00 | Grupo B - horario de tarde (M-Z) | Aula 5 |
31.05.2021 12:00-15:00 | Grupo A - horario de mañá (A-L) | Aula 6 |
31.05.2021 12:00-15:00 | Grupo B - horario de tarde (M-Z) | Aula 6 |
29.06.2021 09:30-12:30 | Grupo A - horario de mañá (A-L) | Aula 3 |
29.06.2021 09:30-12:30 | Grupo B - horario de tarde (M-Z) | Aula 3 |
29.06.2021 09:30-12:30 | Grupo A - horario de mañá (A-L) | Aula 5 |
29.06.2021 09:30-12:30 | Grupo B - horario de tarde (M-Z) | Aula 5 |
29.06.2021 09:30-12:30 | Grupo A - horario de mañá (A-L) | Aula 6 |
29.06.2021 09:30-12:30 | Grupo B - horario de tarde (M-Z) | Aula 6 |