Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Horas de Titorías: 2 Clase Expositiva: 37 Clase Interactiva: 18 Total: 57
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Química Orgánica
Áreas: Química Orgánica
Centro Facultade de Bioloxía
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Sen docencia (Extinguida)
Matrícula: Non matriculable | 1ro curso (Si)
Conquerir que o ALUMNADO:
A. Comprenda e saiba aplicar conceptos e coñecementos básicos en química a un nivel que lle permita abordar o estudo das materias posteriores do Grao en Bioloxía de xeito adecuado, así como afrontar a resolución de problemas biolóxicos desde unha perspectiva química.
Estes conceptos / coñecementos inclúen os relacionados coa estrutura dos principais tipos de compostos orgánicos e inorgánicos de relevancia biolóxica, co seu enlace, coa súa representación, coa súa formulación e coas súas propiedades, en particular coa súa reactividade (ácido-base, redox, etc.) e con algunhas das súas transformacións máis importantes desde o punto de vista biolóxico, así como cos principios cinéticos, termodinámicos e mecanicistas que se lles aplican.
B. Inicie a súa formación na representación e busca de propiedades de compostos de interese biolóxico no ordenador e na transferencia das devanditas representacións / datos a outros programas para a súa inclusión en traballos escritos ou exposicións orais.
C. Aprenda a usar material de laboratorio básico e a realizar algunhas das técnicas de laboratorio máis relevantes.
TEORÍA
1. Estrutura de compostos de interese biolóxico. Formas de representación. Enlace. Nomenclatura. Grupos funcionais. Isomería estrutural.
2. Estereoquímica
3. Delocalización electrónica. Tautomerismo. Enlaces non covalentes. Propiedades biolóxicas relacionadas. Solubilidade. Membranas Conformacións.
4. Ácidos e bases
5. Introdución ás técnicas de separación / illamento (precipitación, extraccións ácido-base, cromatográficas, electroforéticas) e determinación estrutural (EMAR, espectroscópica)
6. Reactividade química. Termodinámica. Cinética. Catálise. Mecanismo
7. Transformacións máis relevantes nos sistemas biolóxicos. Substitución nucleófila. Reaccións de adición ao grupo carbonilo
8. Reaccións de transferencia do grupo fosforilo. Reaccións de substitución no grupo acilo
9. Reaccións de oxidación e redución
PRÁCTICAS
1. Sesión introdutoria e práctica informática.
1A. Explicaranse a metodoloxía de ensino seguida nas prácticas, as actividades non presenciais complementarias ás prácticas presenciais no laboratorio e a avaliación das prácticas.
En concreto, especificaranse os traballos a realizar antes, durante e despois de cada unha das sesións prácticas, tales como realizar cálculos, preparar diagramas, ver vídeos, resolver preguntas, etc., así como o tipo de avaliación.
1B. Representación bidimensional e tridimensional de compostos biolóxicos, consulta de bases de datos e incorporación das representacións e datos obtidos a programas adecuados para a súa presentación de forma oral ou escrita.
2. Prácticas de laboratorio
Primeira sesión. Normas de seguridade. Separación Extracción de ácido / base. Filtración ao baleiro. Secado de solucións. Rotavapor.
Segunda sesión. Cromatografía.
Terceira sesión. Reactividade e síntese. Saponificación.
3. Actividades non presenciais complementarias ás prácticas: dedicadas a realizar o traballo antes e despois de cada unha das sesións presenciais no laboratorio, así como probas de avaliación.
Todo o material básico de estudo, nos seus dous aspectos teórico-prácticos, estará dispoñible na aula virtual, ben física ou a través das correspondentes ligazóns de internet, polo que toda a bibliografía incluída nesta sección ten carácter complementaria.
Ademais, para as clases prácticas de informática, os estudantes poderán descargar nos seus equipos informáticos persoais os programas ChemDraw e Chem3D, para os que a USC ten licenza Campus, seguindo as instrucións dun ficheiro que se subirá á aula virtual para tal propósito.
BIBLIOGRAFÍA COMPLEMENTARIA
Organic Chemistry with a Biological Emphasis
Timothy Soderberg
University of Minnesota Morris Digital Well 2016
Problemas de química para estudantes de bioloxía
Mª Josefa Rodríguez Yunta, Lucrecia Campayo Pérez, Mª del Carmen Cano Benjumea, Ana Mª Sanz Plaza
Ed. Síntesis, D.L. 2013
ISBN 978-84-995886-8-1
Biblioteca de Bioloxía: A Q 71, A Q 71 A e A Q 71 B
BÁSICAS E XERALES
CB1 - Que os estudantes demostraron posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que parte da educación secundaria xeral, e adoita atoparse a un nivel que, aínda que se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que impliquen coñecementos á vangarda do seu campo de estudo
CB2 - Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación de xeito profesional e posúen as competencias que normalmente se demostran mediante a elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo
CB3 - Que os estudantes teñan a capacidade de recoller e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para formular xuízos que inclúan reflexión sobre temas sociais, científicos ou éticos relevantes.
CB4 - Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións tanto a un público especializado como non especializado
CB5 - Que os estudantes desenvolveron aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para realizar estudos posteriores cun alto grao de autonomía
CG1 - Coñecer os conceptos, métodos e resultados máis importantes das distintas ramas da Bioloxía, incluída a perspectiva histórica do seu desenvolvemento
CG2 - Recoller e interpretar datos, información e resultados relevantes, obter conclusións e emitir informes razoados sobre problemas relacionados coa Bioloxía
CG3 - Aplicar tanto os coñecementos teórico-prácticos adquiridos como a capacidade de análise e abstracción na definición e enfoque de problemas e na busca das súas solucións tanto en contextos académicos como profesionais.
CG4 - Comunicar, por escrito e oralmente, coñecementos, procedementos, resultados e ideas en Bioloxía, tanto a un público especializado como non especializado
CG5 - Estudar e aprender de forma autónoma, coa organización do tempo e recursos, novos coñecementos e técnicas en calquera disciplina científica ou tecnolóxica
TRANSVERSALES
CT1 - Capacidade de análise e síntese.
CT2 - Capacidade de razoar e argumentar
CT4 - Capacidade para obter información adecuada, diversa e actualizada
CT5 - Capacidade para preparar e presentar un texto organizado e comprensible
CT6 - Capacidade de facer unha presentación pública dun xeito claro, conciso e coherente
CT8 - Habilidade na xestión das TIC
CT9 - Uso de información bibliográfica e Internet
CT11 - Capacidade para resolver problemas mediante a aplicación integrada dos teus coñecementos
ESPECÍFICAS
CE1.b. Ámbito competencial: coñecementos instrumentais, habilidades e habilidades Principios físicos e químicos da bioloxía
CE1.f - Ámbito de competencia: coñecementos instrumentais, destrezas e habilidades: informática aplicada á bioloxía
O curso contará cunha aula virtual mediante a plataforma MOODLE, que incluirá todo o material didáctico para o curso, calendarios, ligazóns a páxinas de interese, etc., e que será o medio de comunicación preferido cos estudantes.
Para actividades virtuais síncronas, empregarase a plataforma "TEAMS".
A materia ten 6 créditos ECTS
e 150 horas (6 créditos x 25 horas / crédito),
distribuídos do seguinte xeito:
• 24 horas de clases expositivas
• 14 horas interactivas de seminario
• 16 horas de prácticas
• 1,5 horas de titoría
• 3 horas para exames finais
• 91,5 horas de estudo e traballo persoal
O programa teórico desenvolverase en 24 horas de clases expositivas e 14 horas de clases seminarias interactivas; todas elas de carácter teórico-práctico, de xeito que os conceptos introducidos / discutidos se aplicarán á resolución de preguntas e exercicios.
As 1,5 horas de titoría dedicaranse a resolver dúbidas.
As 16 horas do programa práctico distribuiranse do seguinte xeito:
4 horas para unha primeira sesión introdutoria e práctica informática (20 alumnos / grupo)
6 horas para tres sesións de laboratorio de 2 horas cada unha (10 alumnos por grupo)
6 horas de actividades complementarias ás prácticas
As clases expositivas e as clases de seminario interactivo realizaranse de xeito presencial na aula no escenario 1 (normalidade adaptada) e en modo sincrónico virtual nos escenarios 2 (distanciamento) e 3 (peche das instalacións).
As titorías serán virtualmente sincrónicas nos tres escenarios.
A primeira sesión de prácticas (práctica introdutoria e informática) será sincrónica virtual nos tres escenarios.
As tres sesións prácticas de laboratorio serán presenciais con pequenos grupos nos escenarios 1 e 2 e sesións virtuais síncronas no escenario 3.
As actividades complementarias ás prácticas serán virtualmente asincrónicas nos tres escenarios.
O sistema de avaliación pode verse en forma de táboa no seguinte enlace:
http://www.usc.es/gl/centros/bioloxia/criteriosavaliacion.html
AVALIACIÓN CONTINUA
Os controis realizaranse durante as clases expositivas, que contribuirán cunha nota de ata 2 puntos á nota final sobre 10; aplicarase a nota dos controis tanto para a avaliación ordinaria como para a segunda oportunidade.
Os estudantes con causa xustificada, isto é, estudantes que teñan concedida a exención de asistencia a clases presenciais ou estudantes que poidan xustificar documentalmente a imposibilidade de asistencia por causa de forza maior, están exentos do carácter obrigatorio de realizar os controis.
PRÁCTICAS
A realización de prácticas informáticas e de laboratorio é obrigatoria para poder superar a materia.
A correcta aplicación das normas de seguridade e técnicas de laboratorio así como o adecuado rexistro do traballo realizado nas prácticas (ata 0,5 puntos) e un exercicio por escrito (ata 0,5 puntos), contribuirá ata 1 punto a a nota final sobre 10.
Os estudantes que realizasen as prácticas da materia anual "Química para Bioloxía" estarán exentos da súa repetición, e neste curso asignaráselles a nota de prácticas que obterían nela, tanto para a avaliación ordinaria como para a segunda oportunidade.
EXAME FINAL
Contribuirás un total de 7 puntos á nota final sobre 10.
PUNTO FINAL
Para aprobar a materia é necesario cumprir cada un dos tres requisitos A, B e C, que se indican a continuación:
A. Obteña unha nota mínima de 4 puntos sobre 10 (2,8 puntos sobre 7) no exame final.
B. Obter unha nota final de 5 puntos sobre 10. A nota final sobre 10 é a suma da nota de control (ata 2 puntos), a nota de prácticas (ata 1 punto) e a nota obtida no exame final (ata 7 puntos).
C. Ter feito as prácticas. A nota final máxima que se rexistrará na acta da materia para os estudantes que non fixeran as prácticas será de catro puntos sobre 10.
As probas de avaliación serán presenciais no escenario 1 (normalidade adaptada) e sincrónicas virtuais nos escenarios 2 (distancia) e 3 (peche das instalacións).
AVALIACIÓN FRAUDULENTE DAS PROBAS DE AVALIACIÓN
En caso de realización fraudulenta de exercicios ou probas, aplicaranse as disposicións da “Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións”:
"A realización fraudulenta dalgún exercicio ou proba exixida na avaliación dunha materia implicará a cualificación de suspenso na convocatoria correspondente, con independencia do proceso disciplinario que se poida seguir contra o alumno infractor."
PROBAS TELEMÁTICAS (identificación e avaliación oral dos estudantes a través de equipos)
Para realizar calquera proba telemática sincrónica, todos o alumnado que queira participar deberá:
1º. unirse previamente a través dun equipo que teña cámara e micrófono á sesión de Teams (asociado a dita proba que se abrirá para tal propósito) e atender a calquera requisito de identificación do profesorado,
2º. manter a conexión coa sesión de Teams durante a execución da proba telemática e
3º. permanecen na sesión de Teams durante media hora despois da finalización da proba telemática, período no que poderá ser avaliado oralmente da devandita proba telemática.
HABILIDADES AVALIADAS
Avaliaranse as competencias da materia como se indica a continuación:
Nas clases expositivas e os controis de avaliación continua: CB1, CB2, CB3, CB4, CG2, CG3, CG4, CG5, CT1, CT2, CT5, CT6, CT11, CE1.b
En prácticas informáticas e de laboratorio: CB1, CB2, CB3, CG2, CG3, CG4, CG5, CT1, CT2, CT4, CT5, CT8, CT9, CT11, CE1B, CE1.f
Nos exames finais avalíanse as competencias: CB1, CB2, CB3, CG1, CG2, CG3, CG4, CG5, CT1, CT2, CT5, CT11, CE1.b
Recoméndase unha distribución das 91,5 horas de estudo e traballo persoal do seguinte xeito:
Traballo antes das clases expositivas e seminarios: 36 h
Resolución dos boletíns de preguntas / exercicios: 28 h
Traballo previo ás clases prácticas no laboratorio e na aula de informática: 6.5 h
Preparación do exame: 21 h
É moi recomendable:
• A asistencia a todas as clases (clases maxistrais, seminarios e titorías) para conseguir unha boa aprendizaxe e unha avaliación final satisfactoria.
• O traballo de cada materia antes do seu tratamento na clase.
• O uso de modelos moleculares.
PLAN DE CONTINXENCIA
Adaptación da metodoloxía de ensino e dos sistemas de avaliación aos diferentes escenarios previstos: escenario 1 (normalidade adaptada), escenario 2 (distanciamento) e escenario 3 (peche das instalacións).
"METODOLOXÍA da enseñanza"
As clases expositivas e as clases de seminario interactivo realizaranse de xeito presencial na aula no escenario 1 (normalidade adaptada) e en modo sincrónico virtual nos escenarios 2 (distanciamento) e 3 (peche das instalacións).
As titorías serán virtualmente sincrónicas nos tres escenarios.
A primeira sesión de prácticas (práctica introdutoria e informática) será sincrónica virtual nos tres escenarios.
As tres sesións prácticas de laboratorio serán presenciais con pequenos grupos nos escenarios 1 e 2 e sesións virtuais síncronas no escenario 3.
As actividades complementarias ás prácticas serán virtualmente asincrónicas nos tres escenarios.
"Sistema de AVALIACIÓN":
As probas de avaliación serán presenciais no escenario 1 (normalidade adaptada) e sincrónicas virtuais nos escenarios 2 (distancia) e 3 (peche das instalacións).
Ricardo Alonso Alonso
Coordinador/a- Departamento
- Química Orgánica
- Área
- Química Orgánica
- Teléfono
- 881814250
- Correo electrónico
- r.alonso [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Catedrático/a de Universidade
Rebeca Garcia Fandiño
- Departamento
- Química Orgánica
- Área
- Química Orgánica
- Correo electrónico
- rebeca.garcia.fandino [at] usc.es
- Categoría
- Investigador/a: Ramón y Cajal
Javier Montenegro Garcia
- Departamento
- Química Orgánica
- Área
- Química Orgánica
- Teléfono
- 881815791
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Javier Montenegro Garcia
- Departamento
- Química Orgánica
- Área
- Química Orgánica
- Teléfono
- 881815791
- Categoría
- Profesor/a: Contratado/a Interino/a por Vacante - T3
Ignacio Insua Lopez
- Departamento
- Química Orgánica
- Área
- Química Orgánica
- Correo electrónico
- ignacio.insua.lopez [at] usc.es
- Categoría
- Investigador/a: Programa Juan de la Cierva
Alejandro Lamas Perez
- Departamento
- Química Orgánica
- Área
- Química Orgánica
- Correo electrónico
- alejandro.lamas [at] rai.usc.es
- Categoría
- Predoutoral Ministerio
Alejandro Gutiérrez González
- Departamento
- Química Orgánica
- Área
- Química Orgánica
- Correo electrónico
- alejandro.gutierrez [at] rai.usc.es
- Categoría
- Predoutoral Ministerio
Luns | |||
---|---|---|---|
18:00-19:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula virtual |
19:00-20:00 | Grupo /CLE_02 | Castelán | Aula virtual |
Xoves | |||
16:00-17:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula virtual |
17:00-18:00 | Grupo /CLE_02 | Castelán | Aula virtual |
20.01.2021 16:00-20:00 | Grupo /CLE_02 | Aula 01. Charles Darwin |
20.01.2021 16:00-20:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 01. Charles Darwin |
20.01.2021 16:00-20:00 | Grupo /CLE_02 | Aula 02. Gregor Mendel |
20.01.2021 16:00-20:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 02. Gregor Mendel |
20.01.2021 16:00-20:00 | Grupo /CLE_02 | Aula 03. Carl Linneo |
20.01.2021 16:00-20:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 03. Carl Linneo |
28.06.2021 16:00-20:00 | Grupo /CLE_02 | Aula 04: James Watson e Francis Crick |
28.06.2021 16:00-20:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 04: James Watson e Francis Crick |
28.06.2021 16:00-20:00 | Grupo /CLE_01 | Aula Magna. Santiago Ramón y Cajal |
28.06.2021 16:00-20:00 | Grupo /CLE_02 | Aula Magna. Santiago Ramón y Cajal |