Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 99 Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 24 Clase Interactiva: 24 Total: 150
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Fisioloxía
Áreas: Fisioloxía
Centro Facultade de Bioloxía
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Sen docencia (Extinguida)
Matrícula: Non matriculable
Proporcionar o alumnado os coñecementos para comprender o funcionamiento integrado dos órganos e sistemas dos animais así como os mecanismos que controlan e regulan ditas funcions, destacando especialmente os procesos homeostáticos.
Programa clases expositivas: 30 horas presenciais
BLOQUE I: PRINCIPIOS DE FISIOLOXÍA.
Tema 1. Concepto de Fisioloxía Animal. Homeostase e control. Sistemas de retroalimentación.(0,5h)
BLOQUE II: FISIOLOXIA DO SISTEMA NERVIOSO (10h)
Tema 2. Estructura e función do Sistema Nervioso. Señais eléctricas.
Tema 3. Sinapsis
Tema 4. Fisioloxía Sensorial I: Sistemas sensoriais: Xeneralidades. Sensibilidade cutánea e profunda.
Tema 5. Fisioloxía Sensorial II. Os sentidos especiais. Quimiorrecepción.- Receptores do gusto e do olfato. Sistema visual. Sistema auditivo e do equilibrio.
Tema 6. Fisioloxía motora e integradora. Características xerais. Control central da motilidade
BLOQUE III: FISIOLOXÍA ENDOCRINA (4,5h)
Tema 7. Exe hipotálamo-hipofisario. Tiroides. Suprarrenais
Tema 8. Control endocrino da glucemia e calcemia. Control do crecemento e desenrolo
Tema 9. Sistema Reproductor. Reproducción nos machos.
Tema 10. Reproducción nas femias.
BLOQUE IV: SANGUE (1h)
Tema 11. Propiedades xerais. Funcions da sangue. Hematopoiese. Fisioloxía do eritrocito. Fisioloxía das plaquetas. Hemostasia e coagulación sanguínea.
BLOQUE V: FISIOLOXÍA CARDIOVASCULAR (5h)
Tema 12. Estimulación e contracción do músculo cardíaco.
Tema 13. O corazón como bomba. Ciclo cardíaco.
Tema 14. Circulación periférica: arterias e venas. Microcirculación.
Tema 15. Funcions integradoras: regulación da presión arterial a curto plazo.
BLOQUE VI: FISIOLOXÍA RESPIRATORIA (3h)
Tema 16. Sistema respiratorio. Mecánica da ventilación. Difusión dos gases. Control da ventilación.
Tema 17. Transporte e intercambio de gases.
BLOQUE VII: FISIOLOXÍA RENAL (4h)
Tema 18. Estructura xeral. Flujo sanguíneo renal. Regulación.
Tema 19. Formación da orina: filtración, reabsorción e secreción. Regulación. Concentración e dilución da orina.
Tema 20. Regulación do equilibrio hídrico e salino. Regulación do equilibrio ácido-base
BLOQUE VIII: FISIOLOXÍA DIXESTIVA (2h)
Tema 21. Estructura xeral. Inervación. Motilidade. Péptidos gastrointestinais
Tema 22. Secreción, dixestión e absorción. Transporte electrolítico gastrointestinal.
Programa clases interactivas: 20 horas presenciais
Prácticas aula informática: 10 horas
Práctica 1. Fisioloxía do Sistema nervioso (5h)
Práctica 2. Fisioloxía do Sistema endocrino (5h)
Seminarios: 10 horas
Realización de cuestions, casos prácticos etc. relacionados cos temas das clases expositivas
Seminario 1: S.Nervioso (2h)
Seminario 2: S.Endocrino (2h)
Seminario 3: S.Cardiovascular (2h)
Seminario 4: S.Respiratorio (2h)
Seminario 5: Integración (2h)
Tutorías: Preparación dos seminarios. Revisión de conceptos
BÁSICA
Costanzo, L.S., 2014. Fisiología. 6ª ed. Barcelona: Elsevier.
Levy, M.N., Stanton, B.A. y Koeppen, B.M., 2009. Berne y Levy, fisiología. 6ª ed. Madrid: Elsevier.
Stabler, T., Peterson, G. Smith, L., 2006. PhysioEx 6.0 para fisiología humana: simulaciones de laboratorio de fisiología. Madrid: Pearson.
COMPLEMENTARIA
Boron, W.F. & Boulpaep, E.L. eds., 2012. Medical physiology: a cellular and molecular approach. Up.2nd ed.Philadelphia: Elsevier.
Guyton, A.C. & Hall, J.E., 2016. Tratado de fisiología médica. 13ª ed. Madrid: Elsevier.
Hill, R.W. Wise, G.A. y Anderson, N., 2006. Fisiología Animal. Madrid: Editorial Médica Panamericana.
Silverthorn, D.U., Johnson, B.R., Ober, W.C., Garrison, C.W. y Silverthorn, A.C., 2014. Fisiología humana: un enfoque integrado. 6ª ed. Buenos Aires: Editorial Médica Panamericana. (Recurso electrónico accesible a través del catálogo)
Tortora, G.J. y Derrickson, B., 2013. Principios de anatomía y fisiología. 13ª ed. Buenos Aires: Editorial Médica Panamericana. (Recurso electrónico accesible a través del catálogo)
Competencias xerais:
As especificadas na memoria do Grado para o conxunto das materias
CE3c.Morfoloxía e anatomía de tecidos e órganos
CE3d.Regulación e integración de funciones orgánicas
CE3e.Adaptacións ao medio
CE7a.Bases biolóxicas das enfermidades
Competencias transversais:
CT1 Capacidade de análise e síntese
CT2Capacidade para o razonamento e a argumentación
CT3 Capacidade para traballar en grupo e abarcar situacións problemáticas de forma colectiva
CT4Capacidade para obter información adecuada, diversa e actualizada
CT6Capacidade para realizar unha exposición en público de forma clara, concisa e coherente
CT9 Utilización de información bibliográfica e de Internet
CT10 Utilización de información en lingua extranxeira
CT11Capacidade para resolver problemas mediante la aplicación integrada de sus conocimientos
Clases expositivas:
Desenrrollo por parte do profesor dos aspectos fundamentais dos temas do programa, ben de forma presencial na aula correspondente (escenario 1), ben a través do Teams de maneira síncrona (escenarios 2 e 3). Na aula virtual da asignatura se deixarán as presentacions utilizadas para as explicacions dadas.
O número de clases expositivas podrá variar nos escenarios dous e tres. Se contempla una maior autonomía do alumno que poderá apoiarse en material escrito facilitado polo profesor. A exposición dos temas poderá ser mixta, combinando o uso de material do aula virtual con sesions presenciais, síncronas o asíncronas, de planteamiento e resolución de dudas. As sesiones síncronas por Teams se comunicarán a los alumnos con antelación (vía foro campus virtual). Si houbera problemas de conexión se tratarán de modo individual o colectivo según sexa al orixen do problema.
Clases interactivas:
Nos seminarios se discutirán cuestiones e problemas relacionados cos temas do programa. Xeneralmente o alumnado deberá traballar con anterioridade o contido do seminario. Os seminarios evaluaránse con cuestionarios e problemas que entregaránse por medios físicos o telemáticos.
No se contemplan variaciones para los distintos escenarios salvo por la presencialidad en el aula o la conexión síncrona al seminario por Teams (lo que se hará dentro del horario fijado por el calendario). Si hubiera problemas de conexión se tratarán de modo individual o colectivo según sea el origen del problema.
Prácticas:
No se contemplan variaciones para los distintos escenarios salvo por la presencialidad en el aula o la conexión vía Teams.
Se darán en el aula o vía Teams las directrices para su realización. Serán prácticas realizadas con simuladores de ordenador. Los alumnos realizarán la práctica de manera autónoma, bien presencialmente en el aula o en localizaciones alternativas dentro de los horarios regulados por el centro y los profesores para garantizar el acceso a los simuladores virtuales. Al terminar, se dejará un tiempo para solucionar dudas con el profesor. Las prácticas se valorarán mediante una prueba escrita, presencial o telemática.
Tutorías en grupo o personales.
Por medios telemáticos en todos los escenarios: bien síncronos (Teams) o asíncronos (correo electrónico, foro del aula virtual…)
Importante: "Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recollido na Normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións”.
Avaliación: A calificación final (100%) desglosase nos seguintes apartados e será igual para os tres escenarios ca salvedade de que para os escenarios 2 y 3 poderase valorar o engadir unha proba extra (preferentemente oral) para la obtención da calificación de matrícula de honor.
1. Examen sobre a materia impartida nas las clases de teoría y seminarios: 65 % de la nota (escenario 1, presencial na aula, escenarios 2 e 3, a través de medios telemáticos). Obligatorio
E necesario obter un mínimo de 4,5 sobre 10 para sumar o resto dos apartados
2. Evaluación continua: 35% de la nota, repartida do seguinte modo: No obligatoria.
2a. Prácticas: 5%. Serán evaluadas mediante unha proba (solo para el alumnado que haxa realizado as prácticas).
2b. Seminarios: 25%. Para que ol alumno sexa calificado nun seminario deberá asistir (presencial o telemáticamente) ao mesmo. Serán evaluados mediante unha prueba/traballo.
2c. Expositivas: 5%, se valorarán por test realizados a través da aula virtual, previo o inmediatamente posterior a las clases expositivas (escenario 1) y expositivas/plantexamento de dubidas (escenario 2).
Todos os alumnos de cualquera dos dos grupos serán evaluados do mesmo xito nas duas oportunidades (xaneiro e xullo). As notas obtidas no apartado 2 gardaránse para a evaluación de xullo y tamén para os dous cursos seguintes.
O mesmo aplica para os repetidores que queran obter estas calificacións, poden pedir que se usen as dos cursos precedentes se as houbera.
Evaluación das competencias:
Examen:CT1, CT2, CT9, CT10.CT11
Seminarios:CT3,CT4,CT9,CT10,CT11
Prácticas:CT2,CT11
Criterios e sistemas de avaliación: ir a páxina indicada
http://http://fxc.usc.es/gl/centros/bioloxia/criteriosavaliacion.html
Avaliación das competencias:
Exame:CT1, CT2, CT9, CT10.CT11
Seminarios:CT3,CT4,CT9,CT10,CT11
Prácticas:CT2,CT11
Ir a páxina:
http://fxc.usc.es/gl/centros/bioloxia/criteriosavaliacion.html
6 ECTS. 25 horas/crédito: 150 horas
Horas presenciais: 30 expositivas, 10 seminarios, 10 prácticas, 3 tutorías, total 58 horas
Horas de estudo: 80 expositivas, 15 seminarios, total 90 horas
Horas examen: 2
Total: 150 horas
Ter boa base de materias anteriores: Bioloxía da célula, Biofísica, Bioquímica
Participar das actividades formativas, presenciais ou virtuais
Estudiar regularmente a materia, evitando acumular as horas de estudo nos últimos días do curso
Consultar calquer dúbida co profesorado da materia
Os alumnos matriculados nesta materia terán a súa disposición, no Campus Virtual da USC, gran parte do material que os profesores utilizan na súas clases para desenrolar as explicacións dos diferentes temas. Do mesmo xeito, será una vía para avisos e para outras cuestións.
IMPORTANTE:
Plan de continxencia:
Metodoloxía da enseñanza:
Escenario 2:
Clases maxistrais de explicación do programa utilizando presentacions de power point. Virtuais a través do teams. Se deixarán presentacions na aula virtual.
Clases interactivas:
Seminarios: Resolución de problemas e casos. Se deixarán na aula virtual os casos a resolver. Virtuais a través do teams. Se entregarán as tarefas de resolución dos casos a través del aula virtual.
Prácticas: Simulacions de ordenador de procesos fisiolóxicos. Se realizarán de maneira sincrona. Se evaluarán pola entrega dos resultados das simulaciones e test.
Escenario 3:
Clases maxistrais de explicación do programa utilizando presentacions de power point. Virtuais a través do teams. Se deixarán presentacions na aula virtual.
Clases interactivas:
Seminarios: Resolución de problemas e casos. Se deixarán na aula virtual os casos a resolver. Virtuais a través do teams. Se entregarán as tarefas de resolución dos casos a través del aula virtual.
Prácticas: Simulacions de ordenador de procesos fisiolóxicos. Se realizarán de maneira sincrona. Se evaluarán pola entrega dos resultados das simulaciones e test.
Sistema de evaluación y aprendizaxe:
Escenario 2: Aplica o mesmo sistema de avaliación que no escenario 1, excepto pola no presencialidade do examen final, que se realizará a través da plataforma que se avilite para tal efecto. Poderase realizar unha proba extra, preferentemente oral para otorgar a máxima calificación.
Escenario 3: Aplica o mesmo sistema de avaliación que no escenario 1, excepto pola no presencialidade do examen final, que se realizará a través da plataforma que se avilite para tal efecto. Poderase realizar unha proba extra, preferentemente oral para otorgar a máxima calificación.
Habrá un aula virtual y canales de comunicación directa con el alumnado comunes a los tres escenarios (tutorías, foros, etc.).
Celia Maria Pombo Ramos
Coordinador/a- Departamento
- Fisioloxía
- Área
- Fisioloxía
- Teléfono
- 881815413
- Correo electrónico
- celiamaria.pombo [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Anxo Vidal Figueroa
- Departamento
- Fisioloxía
- Área
- Fisioloxía
- Teléfono
- 881815417
- Correo electrónico
- anxo.vidal [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Profesor Contratado/a Doutor
Alejandro Fuentes Iglesias
- Departamento
- Fisioloxía
- Área
- Fisioloxía
- Correo electrónico
- alejandro.fuentes [at] usc.es
- Categoría
- Predoutoral Ministerio
Ángela Turrero Braojos
- Departamento
- Fisioloxía
- Área
- Fisioloxía
- Teléfono
- 881815416
- Correo electrónico
- angela.turrero.braojos [at] usc.es
- Categoría
- Predoutoral Ministerio
Mércores | |||
---|---|---|---|
12:00-13:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula virtual |
12:00-13:00 | Grupo /CLE_02 | Castelán | Aula virtual |
16:00-17:00 | Grupo /TI-ECTS01 | Castelán | Aula virtual |
17:00-18:00 | Grupo /TI-ECTS02 | Castelán | Aula virtual |
18:00-19:00 | Grupo /TI-ECTS03 | Castelán | Aula virtual |
19:00-20:00 | Grupo /TI-ECTS04 | Castelán | Aula virtual |
Xoves | |||
12:00-13:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula virtual |
12:00-13:00 | Grupo /CLE_02 | Castelán | Aula virtual |
16:00-17:00 | Grupo /TI-ECTS05 | Castelán | Aula virtual |
17:00-18:00 | Grupo /TI-ECTS06 | Castelán | Aula virtual |
18:00-19:00 | Grupo /TI-ECTS07 | Castelán | Aula virtual |
19:00-20:00 | Grupo /TI-ECTS08 | Castelán | Aula virtual |
Venres | |||
12:00-13:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula virtual |
12:00-13:00 | Grupo /CLE_02 | Castelán | Aula virtual |
16:00-17:00 | Grupo /TI-ECTS09 | Castelán | Aula virtual |
17:00-18:00 | Grupo /TI-ECTS10 | Castelán | Aula virtual |
18:00-19:00 | Grupo /TI-ECTS11 | Castelán | Aula virtual |
19:00-20:00 | Grupo /TI-ECTS12 | Castelán | Aula virtual |
26.01.2021 16:00-20:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 01. Charles Darwin |
26.01.2021 16:00-20:00 | Grupo /CLE_02 | Aula 01. Charles Darwin |
26.01.2021 16:00-20:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 02. Gregor Mendel |
26.01.2021 16:00-20:00 | Grupo /CLE_02 | Aula 02. Gregor Mendel |
26.01.2021 16:00-20:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 03. Carl Linneo |
26.01.2021 16:00-20:00 | Grupo /CLE_02 | Aula 03. Carl Linneo |
26.01.2021 16:00-20:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 04: James Watson e Francis Crick |
26.01.2021 16:00-20:00 | Grupo /CLE_02 | Aula 04: James Watson e Francis Crick |
02.07.2021 16:00-20:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 04: James Watson e Francis Crick |
02.07.2021 16:00-20:00 | Grupo /CLE_02 | Aula 04: James Watson e Francis Crick |
02.07.2021 16:00-20:00 | Grupo /CLE_01 | Aula Magna. Santiago Ramón y Cajal |
02.07.2021 16:00-20:00 | Grupo /CLE_02 | Aula Magna. Santiago Ramón y Cajal |