Créditos ECTS Créditos ECTS: 6
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 99 Horas de Titorías: 3 Clase Expositiva: 24 Clase Interactiva: 24 Total: 150
Linguas de uso Castelán, Galego
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Bioquímica e Bioloxía Molecular
Áreas: Bioquímica e Bioloxía Molecular
Centro Facultade de Bioloxía
Convocatoria: Segundo semestre
Docencia: Sen docencia (Extinguida)
Matrícula: Non matriculable
O obxectivo principal desta materia é que os alumnos teñan unha visión actual e global sobre o funcionamento do sistema inmunitario e que coñezan as nocións fundamentais da resposta inmunitaria, as células e moléculas que compoñen o sistema inmunitario e os mecanismos de comunicación e cooperación existentes entre os diferentes tipos celulares. Para iso fíxanse uns obxectivos específicos:
-Enumerar as células e tecidos do sistema inmune.
-Identificar as bases da resposta inmune e a súa regulación.
-Diferenciar entre as causas das patoloxías inmunes.
-Enumerar os principais métodos que utilizan anticorpos para a detección e cuantificación de biomoléculas e interpretar os resultados de inmunoensayos.
-Identificar as aplicacións da inmunobiotecnología.
-Realizar valoracións da resposta inmunitaria específica e non específica.
Clases Expositivas.
1- Propiedades e xeneralidades das respostas inmunitarias: Introdución á Inmunología. A resposta inmunitaria. Tecidos e células do sistema inmune.
2- Moléculas e células que interaccionan co Antígeno: Inmunoglobulinas. Histocompatibilidad. Procesamiento do antígeno. Receptor de linfocitos T.
3- Resposta inmune innata: Receptores, compoñentes. Resposta inflamatoria.
4- Resposta inmune adaptativa e mecanismos efectores: Maduración e activación de linfocitos T e B; produción de anticorpos. Mecanismos efectores das respostas inmunitarias: citoquinas e os seus receptores
5- Inmunidade fronte a infeccións: Inmunidade fronte axentes infecciosos: virus, bacterias e parásitos.
6- Ferramentas Inmunológicas: Técnicas de laboratorio, alteracións e avaliación da inmunidade.
O desenvolvemento dos bloques temáticos será de aproximadamente 3 horas para os bloques 1 e 5, de 4 horas para o bloque 5, e de 5 horas para os bloques 2, 4, e 6.
Laboratorio.
Os experimentos que se propoñen son conceptualmente correlativos aos temas teóricos da materia, co mesmo programa nos tres escenarios, . Segundo as horas establecidas para a materia o alumnado deberá realizar unha serie de ensaios experimentais e/ou ferramentas informáticas, recoller os resultados obtidos e analizalos adecuadamente para dar resposta ás preguntas e exercicios expostos no guión de prácticas.
-Recoñecemento das células compoñentes do sistema inmune. Determinación da viabilidade celular.
-Métodos de laboratorio que utilizan anticorpos.
-Determinación e estudo de subpoblaciones linfocitarias por Citometría de Fluxo.
Seminarios.
Segundo As horas establecidas para a materia, constará dunha serie de seminarios co obxectivo de aplicar e reforzar mediante cuestións, casos prácticos e/ou clínicos, os coñecementos desenvolvidos nas clases expositivas, co mesmo programa nos tres escenarios,. Tendo como finalidade o coñecemento dos métodos para estudar respostas de linfocitos T e B, a manipulación da resposta inmunitaria e o desenvolvemento da inmunobiotecnología.
Tutorías
Segundo as horas establecidas para a materia, realizaranse as tutorías orientas á resolución das dúbidas particulares xeradas nas clases expositivas e interactivas. O obxectivo é o de clarificar os conceptos básicos que rexen o funcionamento do sistema inmune e a súa aplicación en casos patolóxicos e/ou a súa terapia.
Bibliografía básica:(correspondente ao escenario 1 e 2, e recoméndase como preferente para o escenario 3 a da URL)
- Abul K. Abbas, Andrew H. Lichtman, Shiv Pillai, 2018, Inmunología celular y molecular, 9ª ed.,Barcelona:Elsevier, cop. 2018
- Abbas, A.K., Lichtman, A.H. y Pillai, S., 2012. Inmunología celular y Molecular. [Recurso electrónico]. ed. Barcelona: Elsevier. Acceso restrinxido a usuarios USC <https://www.dawsonera.com/terms/show?dest=https%3A%2F%2Fwww.dawsonera.c…>.
- Abbas, Abul K., autor. 2017, Inmunología básica : funciones y trastornos del sistema inmunitario, 5ª ed. Barcelona : Elsevier, cop.
- Judith A. Owen, Jenni Punt, Sharon A. Stranford ; con la colaboración de Patricia P. Jones ; traducción Bernardo Rivera Muñoz, Edición 2014, Kuby inmunología [Recurso electrónico], 7ª ed. México : McGraw Hill Interamericana.
Bibliografía complementaria:
- Regueiro González, J.R. et al., 2010. Inmunología: biología y patología del sistema inmunitario. Madrid: Editorial Médica Panamericana.
- Delves, P.J. et al., 2014, Inmunología: fundamentos., ed. Buenos Aires: Editorial Médica Panamericana.
- Leonardo Fainboim, Jorge Geffner 2011, Introducción a la inmunología humana, Edición 6ª ed., Buenos Aires : Panamericana, cop.
CG1 - Coñecer os conceptos, métodos e resultados máis importantes das distintas ramas da Biotecnoloxía.
CG2 - Aplicar os coñecementos teóricos-prácticos adquiridos na formulación de problemas e a procura das súas solucións tanto en contextos académicos como profesionais.
CG3 - Saber obter e interpretar información e resultados relevantes e obter conclusións en temas relacionados coa Biotecnoloxía.
CG4 - Ser capaces de transmitir información tanto por escrito como de forma oral e de debater ideas, problemas e solucións relativos á Biotecnoloxía, ante un público xeral ou especializado.
CG5 - Estudar e aprender de forma autónoma, con organización de tempo e recursos, novos coñecementos e técnicas en Biotecnoloxía e adquirir capacidade para traballar en equipo.
CB1 - Que os estudantes demostrasen posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que parte da base da educación secundaria xeral, e adóitase atopar a un nivel que, aínda que se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo.
CB2 - Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo
CB3 - Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitir xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética
CB4 - Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado
CB5 - Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía
CT1 - Pensar de forma integrada e abordar os problemas desde diferentes perspectivas.
CT2 - Buscar, procesar, analizar e sintetizar información procedente de diversas fontes.
CT3 - Organizar e planificar o seu traballo.
CT4 - Interpretar resultados experimentais e identificar elementos consistentes e inconsistentes.
CT5 - Traballar en equipo.
CT6 - Razoar críticamente
CE3 - Coñecer e saber aplicar as técnicas instrumentais e os protocolos de traballo nun laboratorio, aplicando as normativas e técnicas relacionadas con seguridade e hixiene, xestión de residuos e calidade.
CE9 - Saber identificar os distintos tipos de virus, microorganismos e tecidos animais e vexetais, comprender o seu desenvolvemento, organización e fisioloxía, e coñecer a súa aplicación no campo da Biotecnoloxía.
Clases expositivas, nas que se explicarán os conceptos propios da materia, con apoio de medios audiovisuais e informáticos. Desenvolveranse no escenario 1 de forma síncrona presencial na aula e nos escenarios 2 e 3 de forma preferentemente síncrona virtual (en remoto) coa utilización de "teams" para a súa impartición, atendendo en directo a todas as dúbidas e aclaracións expostas polos alumnos. O material de axuda elaborado para facilitar o seguimento e comprensión dos temas (que é un resumo dos temas explicados) fornéceselles no campus virtual da USC correspondente á materia.
Nas clases interactivas de seminario proporanse e resolverán aplicacións da teoría, faranse exercicios, problemas, simulacións de casos clínicos, etc. Requírese unha participación activa do alumnado. Desenvolveranse no escenario 1 de forma síncrona presencial na aula e nos escenarios 2 e 3 de forma síncrona virtual (en remoto). Está programado fornecerlles información e material complementario (vídeos, direccións Web, etc) que lles permita unha comprensión mellor da materia.
Clases prácticas de laboratorio, nas que o alumnado, seguindo os protocolos preparados para ese efecto, manexará os equipos apropiados e resolverá cuestións prácticas e/ou aplicadas. No escenario 1 e 2 da elaboración das prácticas presenciais cunha duración de cada práctica reducida ao 50% e no escenario 3 coa elaboración do 100% das prácticas virtuais e a duración de cada práctica reducida ao 50%. Cando a situación implique a realización de prácticas virtuais reorganizarei os protocolos de prácticas facéndoos máis detallados e facilitareillos no campus virtual da USC. Tamén lles proporei a realización alternativa das prácticas de forma virtual (con vídeos e laboratorios virtuais) para que poidan adquirir unha competencia e formación similar á que terían co formato presencial.
Tutorías orientan a aclarar dúbidas particulares, fornecer información ou orientar ao alumnado, así como para coñecer o progreso na adquisición de coñecementos. Desenvolveranse no escenario 1 de forma síncrona presencial na aula e nos escenarios 2 e 3 de forma síncrona/asíncrona virtual mediante correo elecrónico e/ou teams.
A formulación metodolóxica ten como obxectivo coñecer o progreso da súa aprendizaxe e levar a cabo a súa valoración. A modalidade de avaliación será continua: No escenario 1 terá carácter presencial, no escenario 2 e 3 terá carácter telemático, manteniendose as porcentaxes no tres escenarios.
"Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recollido na normativa de avaliación do rendemento académico dos estudantes e de revisión de cualificacións". Esta sinala que a realización fraudulenta dalgún exercicio ou proba esixida na avaliación implicará a cualificación de suspenso na convocatoria correspondente, con independencia do proceso disciplinario que se poida seguir contra o alumno infractor. Considerarse fraudulenta, entre outras, a realización de traballos plagiados (por exemplo, dos compañeiros de curso ou de curso previos) ou obtidos de fontes accesibles ao público sen reelaboración ou reinterpretación e sen citas aos autores e das fontes. Tamén queda terminantemente prohibido a distribución por distintos medios (por exemplo, páxinas web) e sen consentimento do profesor, de calquera material docente colgado na aula virtual.
A avaliación da materia consistirá nas seguintes cualificacións das partes en que se divide a materia:
Avaliación Continua: Terase en conta a actitude e poderanse expor cuestións sobre os contidos desenvolvidos nas clases expositivas e/ou interactivas ou sobre temas relacionados, calificables con até un 20% da nota total da materia, é unha actividade optativa avaliable. Nos escenarios 2 e 3 faranse a través da plataforma Moodle.
Clases interactivas de laboratorio: Terase en conta a actitude e elaborarase unha memoria na que se presenten e analicen os resultados e a súa xustificación, cualificarase con até un 20% da nota final, é unha actividade obrigatoria avaliable.
Proba final: Realizarase unha proba final sobre a materia desenvolvida ao longo do curso (expositivas, seminarios etc.) Nos escenarios 2 e 3 faranse a través da plataforma Moodle. A cualificación será até do 60% da nota final, é unha actividade obrigatoria avaliable.
"Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación o recolleito na Normativa de avaliación do rendemento académico dous estudantes e de revisión de cualificacións".
En canto á avaliación das competencias, avalíanse da seguinte maneira:
Proba final: CG1, CG2, CG4, CT1, CT2, CT6, CB1, CB2, CE9
Traballo de prácticas: CT1, CT2, CT3, CT4, CT5, CT6, CG3, CG5, CB4, CB5, CE3, CE9
Avaliación continua: CT1, CT2, CT3, CT4, CT5, CT6, CG3, CG4, CG5, CB2, CB3, CE9
Horas presenciais:
27 horas clases expositivas
14 horas de clases interactivas de laboratorio
7 horas de clases interactivas de seminarios
3 horas de tutoría en grupos reducidos ou individualizados
Horas non presenciais:
96 horas de dedicación en estudo individual para a preparación da materia.
Utilización da bibliografía recomendada, así como do material gráfico proporcionado polo profesor, imprescindible para a comprensión da materia.
Lectura e reflexión frecuente sobre a materia impartida, necesarias para a integración dos coñecementos neste campo da ciencia.
Interese e atención sobre os novos avances nesta disciplina difundidos a través dos medios de comunicación, para a súa incorporación e discusión nas clases e seminarios.
"Plan de continxencia"
No escenario 1 as clases expositivas e seminarios desenvolveranse de forma síncrona presencial na aula e nos escenarios 2 e 3 de forma preferente síncrona virtual (en remoto). As tutorías realizaranse de forma virtual mediante consultas electrónicas síncronas e/ou asíncronas.
As clases interactivas de laboratorio serán no escenario 1 e 2 coa elaboración de todas as prácticas presenciais cunha duración das prácticas reducida ao 50% e no escenario 3 coa elaboración do 100% das prácticas virtuais e a duración de cada práctica reducida ao 50%.
A modalidade de avaliación será continua: No escenario 1 terá carácter presencial, no escenario 2 e 3 terá preferentemente carácter telemático, manteniendose as porcentaxes no tres escenarios. "Para os casos de realización fraudulenta de exercicios ou probas será de aplicación ou recollido na Normativa de avaliación do rendemento académico dous estudantes e de revisión de cualificacións".
A avaliación da materia consistirá nas seguintes cualificacións das partes en que se divide a materia:
Avaliación Continua: Terase en conta a actitude e poderanse expor cuestións sobre os contidos desenvolvidos nas clases expositivas e/ou interactivas ou sobre temas relacionados, calificables con até un 20% da nota total da materia, é unha actividade optativa avaliable. Nos escenarios 2 e 3 faranse a través da plataforma Moodle.
Clases interactivas de laboratorio: Terase en conta a actitude e elaborarase unha memoria na que se presenten e analicen os resultados e a súa xustificación, cualificarase con até un 20% da nota final, é unha actividade obrigatoria avaliable.
Proba final: Realizarase unha proba final sobre a materia desenvolvida ao longo do curso (expositivas, seminarios etc.) Nos escenarios 2 e 3 faranse a través da plataforma Moodle. A cualificación será até do 60% da nota final, é unha actividade obrigatoria avaliable.
Ma Del Pilar Arias Crespo
Coordinador/a- Departamento
- Bioquímica e Bioloxía Molecular
- Área
- Bioquímica e Bioloxía Molecular
- Teléfono
- 881816933
- Correo electrónico
- pilar.arias [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Titular de Universidade
Martes | |||
---|---|---|---|
16:00-17:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula virtual |
Mércores | |||
16:00-17:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula virtual |
02.06.2021 10:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 01. Charles Darwin |
02.06.2021 10:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 02. Gregor Mendel |
20.07.2021 10:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 01. Charles Darwin |
20.07.2021 10:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | Aula 02. Gregor Mendel |