Créditos ECTS Créditos ECTS: 4.5
Horas ECTS Criterios/Memorias Traballo do Alumno/a ECTS: 74.2 Horas de Titorías: 2.25 Clase Expositiva: 18 Clase Interactiva: 18 Total: 112.45
Linguas de uso Castelán, Galego, Inglés
Tipo: Materia Ordinaria Grao RD 1393/2007 - 822/2021
Departamentos: Química Analítica, Nutrición e Bromatoloxía
Áreas: Química Analítica
Centro Facultade de Química
Convocatoria: Primeiro semestre
Docencia: Con docencia
Matrícula: Matriculable
Tras concluír os alumnos da materia Análise e Control Ambientais e Industrial espérase que os alumnos demostren:
- Comprender fenómenos químicos relacionados co medio ambiente.
- Aplicar os coñecementos adquiridos na resolución de problemas ambientais.
- Coñecer a importancia da minimización de residuos, a necesidade de tratamento e eliminación dos mesmos e a importancia do fenómeno da contaminación.
Tema 1. Automatización en análisis ambiental e industrial I. Analizadores de procesos
Introducción á automatización
Introducción os analizadores de procesos
Clasificación dos analizadores de procesos
Componentes dun analizador de procesos
Sistemas de mostraxe
Analizadores de procesos fotométricos, electroquímicos e cromatográficos
Sistemas de protección del analizador
Exemplos de analizadores de procesos
Tema 2. Automatización en análisis ambiental e industrial II: Sensores
Integración do procedimento analítico
Concepto de sensor
Tipos de sensores
Tema 3. Monitorización ambiental e industrial I. Introducción.
Introducción. Obxetivos. Conceptos de mensurabilidad e capacidad de control
Estimadores dos estados dun sistema
Modelización das fluctuaciones dun sistema
Series temporales e modelos autorregresivos: Función de autocorrelación e constante de tempo Modelo autorregresivo de media móvil (ARMA)
Tema 4. Monitorización ambiental e industrial II. Métodos de predicción.
Introducción
Métodos de interpolación
Métodos que empregan a información da localización
Gráficos h, autocorrelogramas, covariogramas e variogramas
Kriging
Evaluación da incertidumbre da predicción
Tema 5. Control da contaminación atmosférica I. Tipos de contaminantes
Introducción á monitorización ambiental: definicións, tipos e obxetivos
Programa de monitorización
Contaminantes do aire: Contaminación por partículas. Monóxido de carbono. Óxidos de xofre. Oxidantes fotoquímicos
Tema 6. Control da contaminación atmosférica II. Mostraxe e Redes de Control
Modelos de calidad do aire
Variación da concentración co tiempo. Patróns de distribución
Mostraxe de contaminantes gaseosos
Recollida de partículas contaminantes
Niveles de control da calidade do aire
Redes de control da calidade medioambiental do aire
Índice de calidade do aire
Rede galega de aerobioloxía
Tema 7. Control da contaminación hídrica
Introducción. Obxetivos da mostraxe de augas. Tipos de mostraxe de augas
Problemas asociados á mostraxe de augas
Garantía e control de calidade na mostraxe de augas. Blancos e mostras de fondo
Materiais paraa mostraxe de augas
Dispositivos usados na mostraxe de augas
Operaciones básicas de pretratamento. Almacenaxe
Monitorización de recursos hídricos. Monitorización discreta e continua
Redes de control da calidade da auga
Tema 8. Control da contaminación de solos
Introducción e conceptos xerais
Estadística da mostraxe de solos
Materiais na mostraxe de solos
Almacenaxe de soloss
Almacenaxe de disolucións de solos
Control de calidade na mostraxe de solos
Monitorización de solos
Tema 9. Lixo e materiais residuais
Introducción e directivas
Estadística da mostraxe de residuos
Control de calidade na mostraxe de residuos
Materiais para á mostraxe de residuos
Lodos de depuradoras
Monitorización
Tema 10. Bioindicadores en monitorización ambiental.
Definicións e tipos de bioindicadores
Mostraxe de bioindicadores
Tratamento e almacenaxe da mostra
Exemplos de bioindicadores na costa galega
Monitorización. Programas Mussel Watch e Norwegian Fucus
NOTA: Levarase a cabo unha visita de campo a unha industria química (ou laboratorio de control ambiental), e ó Servizo de Control da Calidade do Aire a fin de facilitar a comprension dos sistemas de control de procesos e control da contaminación explicados nas clases expositivas.
Básica:
M. Valcárcel, M.S. Cárdenas. Automatización y miniaturización en Química Analítica. Springer (2000)
F.R. Burden, I. McKelvie, U. Förstner, A. Guenther. Environmental Monitoring Handbook. McGraw Hill (2002).
Competencias básicas e xerais:
CB1 - Que os alumnos demostren coñecemento e comprensión nun campo de estudo que parte da base do
ensino secundario xeral, e é polo xeral a un nivel que, aínda que é soportado por libros de texto avanzados, inclúe tamén
algúns aspectos que suxiren coñecemento de vangarda do seu campo de estudo
CG2 - Que sexan capaces de recoller e interpretar datos, información e resultados relevantes, sacar conclusións e emitir informes
áreas científicas, tecnolóxicas ou outras fundamentados que esixen o uso do coñecemento de problemas de química.
CG4 - Ter capacidade de comunicar, por escrito e oralmente, coñecementos, procedementos, resultados e ideas
Química tanto públicos cualificados e non cualificados.
CG5 - Ser capaz de estudar e aprender de forma independente, co tempo e os recursos organizando novos coñecementos e
técnicas en calquera disciplina científica ou tecnolóxica.
CG3 - Poder aplicar tanto os coñecementos teóricos e prácticos adquiridos como a capacidade de análise e abstracción
a definición e formulación de problemas e solucións atopando tanto contextos académicos e profesionais
competencias transversais:
CT6 - Realizar traballo en equipo.
CT7 - Realizar traballo en equipo interdisciplinar.
CT8 - Ser capaz de traballar nun contexto internacional.
CT9 - Desenvolver habilidades en relación interpersoais.
CT10 - Adquirir pensamento crítico.
CT11 - Conseguir compromiso ético.
habilidades específicas:
EC4 - Coñecer os principais tipos de reacción química e as súas principais características asociadas.
CE11 - Comprender a relación entre as propiedades macroscópicas e propiedades de átomos individuais e moléculas: incluíndo macromoléculas (naturais e sintéticas), polímeros, colóides e outros materiais.
CE12 - Coñecer a estrutura e reactividade dos principais clases de biomoléculas ea química dos principais procesos biolóxicos.
CE13 - Ser capaz de demostrar coñecementos e comprensión dos feitos, conceptos, principios e teorías
relacionado coas áreas de química.
CE15 - Ser capaz de recoñecer e analizar novos problemas e planear estratexias para resolvelos.
CE16 - Ser capaz de avaliar e interpretar os datos.
A) Clases expositivas en grupo grande:
Lección impartida polo profesor que pode ter diferentes formatos (teoría, problemas e / ou exemplos xerais, pautas xerais da materia ...). O profesor pode contar co soporte de medios audiovisuais e informáticos pero, en xeral, os estudantes non precisan manexalos na clase. Normalmente estas clases seguirán o contido dun Manual de referencia proposto na Guía didáctica da materia. A asistencia a estas clases non é obrigatoria.
B) Titorías de pizarra nun grupo moi reducido:
Titorías programadas polo profesor e coordinadas polo Centro. Polo xeral, significarán para cada alumno 2 horas por cuadrimestre e materia. Propóñense actividades como supervisar traballos supervisados, aclarar dúbidas sobre teoría ou prácticas, problemas, exercicios, lecturas ou outras tarefas propostas; así como a presentación, exposición, debate ou comentario sobre traballos individuais ou en pequeno grupo. En moitos casos, o profesor requirirá que os alumnos entreguen exercicios antes do titorial. Estas entregas estarán incluídas no calendario de actividades que o alumnado realizará ao longo do curso da Guía docente da materia correspondente. A asistencia a estas clases é obrigatoria.
Escenario 2 (restricións parciais de asistencia física)
Os alumnos dividiranse en dous grupos que alternarán de xeito presencial (a clase segue o ritmo normal, pero unha parte dos alumnos son presenciais e a outra parte telemática empregando as ferramentas telemáticas dispoñibles: Equipos MS). A composición dos grupos e a súa rotación será decidida pola comisión académica unha vez que se coñeza a matrícula. Seguirase o calendario e os horarios previstos, independentemente de que a docencia sexa presencial ou telemática.
Docencia presencial e telemática
A) Clases expositivas en gran grupo: Os alumnos dividiranse en dous grupos que alternarán de xeito presencial de tal xeito que cando un grupo estea na clase o outro o seguirá a través da cámara presente na clase (conectada a unha sesión Equipos).
B) Titorías de pizarra nun grupo moi reducido: as titorías realizaranse por videoconferencia na plataforma MS Teams
Non se realizará a visita de campo a unha industria química (ou laboratorio de control ambiental) e a visita de campo ao Servizo de Control de Calidade do Aire.
Titoría individualizada: realizaranse a través da plataforma MS Teams.
Escenario 3 (peche das instalacións)
Ensino telemático na súa totalidade
A) Clases expositivas en gran grupo: utilizaranse sesións de equipos a través das cales se seguirá o calendario aprobado e onde sempre se promoverá o contacto diario cos estudantes combinando os diferentes recursos (explicacións do profesor, visionado de video, sesións de discusión , recursos web ...).
B) Titorías de pizarra nun grupo moi pequeno: as titorías realizaranse por videoconferencia na plataforma MS Teams
Non se realizará a visita de campo a unha industria química (ou laboratorio de control ambiental) e a visita de campo ao Servizo de Control de Calidade do Aire.
Titoría individualizada: realizaranse a través da plataforma MS Teams.
Escenario 1 (sen restricións de asistencia física)
A avaliación desta materia farase mediante avaliación continua e a realización dun exame final. Ao non haber seminario interactivo / clases de laboratorio, será necesario asistir ás dúas únicas clases obrigatorias programadas, é dicir, ás dúas horas de titoría. Esta obriga esténdese tamén aos estudantes repetidores. En todos os casos, as ausencias de tales actividades deberán estar debidamente documentadas.
A avaliación continua terá un peso do 40% na nota da materia. Este consistirá na realización de problemas prácticos, así como diferentes probas sobre aspectos teóricos que se lles darán aos estudantes e que se falarán no horario de titorías.
O exame final cubrirá todo o contido da materia e terá un peso do 60% (o exame final será presencial).
Escenario 2 (restricións parciais de asistencia física)
Neste mesmo escenario considéranse as mesmas actividades e os mesmos criterios de avaliación que no escenario 1, salvo que o exame final será preferentemente vía telemática..
Escenario 3 (peche das instalacións)
Obviamente, neste escenario toda a avaliación faríase de xeito electrónico, incluídos os exames finais. Neste caso, modificarase a proporción do peso da avaliación continua quedando do seguinte xeito:
Avaliación continua: 40% na cualificación da materia: resolución de cuestionarios e problemas a través da Aula Virtual, con posterior debate nas clases de titoría.
Exame final: 60% na cualificación da materia: exame sobre todo o contido (neste caso o exame final farase telemáticamente).
Durante o curso, evaluaranse as seguintes competencias:
Clases de Tutorías Exame Final
CB1 X X
CG2 X X
CG3 X X
CG4 X
CG5 X
CT6 X
CT7 X
CT8 X
CT9 X
CT10 X X
CT11 X
CE13 X X
CE15 X X
CE16 X X
TRABALLO PRESENCIAL NA AULA HORAS
Clases expositivas en grupo grande 34
Titorías en grupo moi reducido 02
Totales horas trabajo presencial en el aula y en el laboratorio 36
TRABALLO PERSONAL DO ALUMNO HORAS
Estudo autónomo individual o en grupo 65
Resolución de exercicios, o otros trabajos 11,5
Total horas traballo personal do alumno 76,5
Recomendase a participación nas clases expositivas e nas titorías.
Plan de continxencia: a metodoloxía de enxeñería e o sistema de avaliación previstos no escenario 2 e 3 poderán aplicarse no caso de restricións parciais á presencialidade física (escenario 2) e o cierre das instalacións (escenario 3) como segue:
Metodoloxía da ensinanza
A) Clases expositivas en grupo grande:
Lección impartida polo profesor que pode ter diferentes formatos (teoría, problemas e / ou exemplos xerais, pautas xerais da materia ...). O profesor pode contar co soporte de medios audiovisuais e informáticos pero, en xeral, os estudantes non precisan manexalos na clase. Normalmente estas clases seguirán o contido dun Manual de referencia proposto na Guía didáctica da materia. A asistencia a estas clases non é obrigatoria.
B) Titorías de pizarra nun grupo moi reducido:
Titorías programadas polo profesor e coordinadas polo Centro. Polo xeral, significarán para cada alumno 2 horas por cuadrimestre e materia. Propóñense actividades como supervisar traballos supervisados, aclarar dúbidas sobre teoría ou prácticas, problemas, exercicios, lecturas ou outras tarefas propostas; así como a presentación, exposición, debate ou comentario sobre traballos individuais ou en pequeno grupo. En moitos casos, o profesor requirirá que os alumnos entreguen exercicios antes do titorial. Estas entregas estarán incluídas no calendario de actividades que o alumnado realizará ao longo do curso da Guía docente da materia correspondente. A asistencia a estas clases é obrigatoria.
Escenario 2 (restricións parciais de asistencia física)
Os alumnos dividiranse en dous grupos que alternarán de xeito presencial (a clase segue o ritmo normal, pero unha parte dos alumnos son presenciais e a outra parte telemática empregando as ferramentas telemáticas dispoñibles: Equipos MS). A composición dos grupos e a súa rotación será decidida pola comisión académica unha vez que se coñeza a matrícula. Seguirase o calendario e os horarios previstos, independentemente de que a docencia sexa presencial ou telemática.
Docencia presencial e telemática
A) Clases expositivas en gran grupo: Os alumnos dividiranse en dous grupos que alternarán de xeito presencial de tal xeito que cando un grupo estea na clase o outro o seguirá a través da cámara presente na clase (conectada a unha sesión Equipos).
B) Titorías de pizarra nun grupo moi reducido: as titorías realizaranse por videoconferencia na plataforma MS Teams
Non se realizará a visita de campo a unha industria química (ou laboratorio de control ambiental) e a visita de campo ao Servizo de Control de Calidade do Aire.
Titoría individualizada: realizaranse a través da plataforma MS Teams.
Escenario 3 (peche das instalacións)
Ensino telemático na súa totalidade
A) Clases expositivas en gran grupo: utilizaranse sesións de equipos a través das cales se seguirá o calendario aprobado e onde sempre se promoverá o contacto diario cos estudantes combinando os diferentes recursos (explicacións do profesor, visionado de video, sesións de discusión , recursos web ...).
B) Titorías de pizarra nun grupo moi pequeno: as titorías realizaranse por videoconferencia na plataforma MS Teams
Non se realizará a visita de campo a unha industria química (ou laboratorio de control ambiental) e a visita de campo ao Servizo de Control de Calidade do Aire.
Titoría individualizada: realizaranse a través da plataforma MS Teams.
Sistema de avaliación
Escenario 1 (sen restricións de asistencia física)
A avaliación desta materia farase mediante avaliación continua e a realización dun exame final. Ao non haber seminario interactivo / clases de laboratorio, será necesario asistir ás dúas únicas clases obrigatorias programadas, é dicir, ás dúas horas de titoría. Esta obriga esténdese tamén aos estudantes repetidores. En todos os casos, as ausencias de tales actividades deberán estar debidamente documentadas.
A avaliación continua terá un peso do 40% na nota da materia. Este consistirá na realización de problemas prácticos, así como diferentes probas sobre aspectos teóricos que se lles darán aos estudantes e que se falarán no horario de titorías.
O exame final cubrirá todo o contido da materia e terá un peso do 60% (o exame final será presencial).
Escenario 2 (restricións parciais de asistencia física)
Neste mesmo escenario considéranse as mesmas actividades e os mesmos criterios de avaliación que no escenario 1, salvo que o exame final será preferentemente vía telemática..
Escenario 3 (peche das instalacións)
Obviamente, neste escenario toda a avaliación faríase de xeito electrónico, incluídos os exames finais. Neste caso, modificarase a proporción do peso da avaliación continua quedando do seguinte xeito:
Avaliación continua: 40% na cualificación da materia: resolución de cuestionarios e problemas a través da Aula Virtual, con posterior debate nas clases de titoría.
Exame final: 60% na cualificación da materia: exame sobre todo o contido (neste caso o exame final farase telemáticamente).
Durante o curso, evaluaranse as seguintes competencias:
Clases de Tutorías Exame Final
CB1 X X
CG2 X X
CG3 X X
CG4 X
CG5 X
CT6 X
CT7 X
CT8 X
CT9 X
CT10 X X
CT11 X
CE13 X X
CE15 X X
CE16 X X
Antonio Moreda Piñeiro
Coordinador/a- Departamento
- Química Analítica, Nutrición e Bromatoloxía
- Área
- Química Analítica
- Teléfono
- 881814375
- Correo electrónico
- antonio.moreda [at] usc.es
- Categoría
- Profesor/a: Catedrático/a de Universidade
Luns | |||
---|---|---|---|
12:00-13:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula Química Física (planta baixa) |
Martes | |||
12:00-13:00 | Grupo /CLE_01 | Castelán | Aula Bioloxía (3º andar) |
20.01.2021 16:00-20:00 | Grupo /CLE_01 | Aula Bioloxía (3º andar) |
20.01.2021 16:00-20:00 | Grupo /CLE_01 | Aula Química Analítica (2º andar) |
20.01.2021 16:00-20:00 | Grupo /CLE_01 | Aula Química Orgánica (1º andar) |
20.01.2021 16:00-20:00 | Grupo /CLE_01 | Aula Química Técnica (planta baixa) |
23.06.2021 10:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | Aula Física (3º andar) |
23.06.2021 10:00-14:00 | Grupo /CLE_01 | Aula Matemáticas (3º andar) |